Συνέντευξη

Αργύρης Παπαδημητρόπουλος: «Να πάμε να κάνουμε τις ταινίες, και τ’ άλλα τα βρίσκουμε.»

στα 10

Ο σκηνοθέτης του «Wasted Youth» μιλά για την επόμενη ταινία του, «Πεινασμένο Στόμα», λίγο πριν την παρουσιάσει στη CineMart του Φεστιβάλ του Ρότερνταμ.

Αργύρης Παπαδημητρόπουλος: «Να πάμε να κάνουμε τις ταινίες, και τ’ άλλα τα βρίσκουμε.»

«Η ταινία θα είναι… ό,τι λέει ο τίτλος, θα είναι σίγουρα μια ταινία για το σήμερα. Βασίζεται στο μυθιστόρημα της Λένας Διβάνη, ‘Το Πεινασμένο Στόμα’. Διαβάζοντάς το συνειδητοποίησα πως οτιδήποτε μ’ ενδιαφέρει, οτιδήποτε αγαπάω, υπήρχε εκεί μέσα. Η κοινοτοπία της καθημερινότητας, η μέση ηλικία, τα πάθη, η καύλα, η βρώμικη, σκοτεινή πλευρά μας… Γι’ αυτό και μόλις διάβασα το βιβλίο, ήθελα αυτήν την ταινία να κάνω.»

Ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, μαζί με τον παραγωγό του, Γιώργο Καρναβά και τον Κωνσταντίνο Κοντοβράκη ως executive producer, επιστρέφουν στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ σα να… γυρίζουν σπίτι τους, μια και στις αρχές του 2011, το «Wasted Youth» του Παπαδημητρόπουλου και του Γιαν Φόγκελ ήταν η ταινία που άνοιξε το Φεστιβάλ στην επίσημη πρεμιέρα του.

«Μας περιμένουν στο Ρότερνταμ, μας γουστάρουν,» λέει ο Παπαδημητρόπουλος. «Το Φεστιβάλ του Ρότερνταμ το λατρεύω, είναι το μόνο Φεστιβάλ που υπάρχει αληθινά για τις ταινίες και τους σκηνοθέτες που παρουσιάζει, όχι για τους σταρ και τα πάρτυ, αν και κάνει και καταπληκτικά πάρτυ! Τα μεγέθη εκεί είναι ανθρώπινα και οι άνθρωποι φανατικοί με το στιλ του σινεμά που αγαπάνε, αμετακίνητοι. Η πόρτα βέβαια με το Φεστιβάλ του Ρότερνταμ άνοιξε με τον Αλέξη Αλεξίου, όταν εκείνος έκανε εκεί την πρεμιέρα του «Ιστορία 52» και ξεκίνησε την επαφή των ελληνικών ταινιών με το εξωτερικό, πριν απ’ όλους. Κι από τότε το Ρότερνταμ ψάχνει σταθερά να βρει ενδιαφέροντα πράγματα στο ελληνικό σινεμά.»

Στη CineMart, το forum συμπαραγωγών του Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, το «Πεινασμένο Στόμα» θ’ αναζητήσει συνεργάτες, «ξένα λεφτά, αφού στην Ελλάδα δεν υπάρχουν». Η συμπαραγωγή είναι, για τον Παπαδημητρόπουλο, όπως και για τους περισσότερους σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς, μονόδρομος.

Το «Πεινασμένο Στόμα», με αγγλικό τίτλο το ακόμα πιο εύηχο «Hungry Mouth», θα γυριστεί κυρίως στην Αθήνα, στο κέντρο της, το Κολωνάκι και τον Λυκαβηττό, λιγότερο σε κάποιο χωριό της ελληνικής επαρχίας και ένα μικρότερο κομμάτι του στην Αγγλία.

Το σενάριο της ταινίας υπογράφει ο Νίκος Παναγιωτόπουλος. Στην ιστορία, ένας νεαρός εισβάλλει στη ζωή ενός ζευγαριού μεγαλοαστών και, με βάση το χρυσό κανόνα της εκπαίδευσης του σκύλου, τους μανιπουλάρει για τη δική του ικανοποίηση. «Φυσικά αγγίζει το ‘Θεώρημα’,» λέει ο Παπαδημητρόπουλος, «και παρατηρεί το ζωώδες στη φύση μας, το πώς γινόμαστε αγέλη. Εχει και πάλι κοινωνικο-πολιτική προβληματική, αλλά αυτή τη φορά από την άλλη πλευρά. Την πέφτει στο Κολωνάκι, άλλα σκληρά γούστα εκεί, στις παλιές αστικές οικογένειες.»

Η επικοινωνία και η σύγκρουση της νέας με την «ώριμη» γενιά είναι κάτι που μοιάζει να απασχολεί τον Αργύρη Παπαδημητρόπουλο, κατ’ εξοχήν και στο «Wasted Youth»: «Παρατηρώ τους ανθρώπους και μου αρέσει να βλέπω πώς αλλάζουν, πώς ξεκινούν από την εφηβεία τους και μεγαλώνουν για να γίνουν αυτό ακριβώς που σιχαίνονταν όταν ήταν νέοι.» Το «Πεινασμένο Στόμα» όμως είναι ξεκάθαρα μια ταινία είδους και, ως τέτοια, έχει τη δυναμική να είναι και εμπορική, mainstream, παρότι, όπως λέει ο σκηνοθέτης της, είναι «σούπερ κυνική»!

Ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος είναι χαρούμενος που η CineMart φέτος θα φιλοξενήσει όχι ένα, αλλά δύο ελληνικά πρότζεκτ (μαζί με το «Duncharon» της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη), όχι μόνο για τη «φεστιβαλική συντροφιά», αλλά κυρίως γιατί το γεγονός ότι η γεμάτη κύρος διοργάνωση επιλέγει περισσότερες από μία ταινίες, αποδεικνύει ότι έχει εμπιστοσύνη στο σινεμά της χώρας.

Ο Παπαδημητρόπουλος συνεχίζει τη συνεργασία του με τον παραγωγό Γιώργο Καρναβά (γενικός διευθυντής της Stefi, αλλά και παραγωγός του Synch Festival), με τον οποίο, όπως λέει, μοιράζεται τις ίδιες ιδέες και σκέψεις για το σινεμά. Για τον Αργύρη, ο Γιώργος Καρναβάς καλύπτει ένα τεράστιο κενό που υπήρχε στον ελληνικό κινηματογράφο, αναζητώντας και βρίσκοντας διαφορετικούς τρόπους για να γίνουν ταινίες από τους συμβατικούς, πραγματοποιώντας ό,τι κι αν αποφασίσει να κάνει.

Οσο για το πώς βλέπει το προσεχές μέλλον… ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος είναι μάλλον αφοπλιστικός: «Να πάμε να κάνουμε τις ταινίες εγώ θέλω, και τ’ άλλα τα βρίσκουμε.»

Διαβάστε περισσότερα εδώ για τις ελληνικές συμμετοχές στο φετινό Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, που γίνεται φέτος από τις 25 Ιανουαρίου ως τις 5 Φεβρουαρίου.