Φεστιβάλ / Βραβεία

Στην τελετή Εναρξης του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Κύριε Υπουργέ, επιτρέψτε μας τρεις διορθώσεις

στα 10

Με ασπρόμαυρο μοτίβο αλλά χρωματιστή διάθεση, το ανανεωμένο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με καινούρια διεύθυνση, παρουσίασε το πρόσωπό του στην Τελετή Εναρξης της 57ης διοργάνωσής του.

Στην τελετή Εναρξης του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Κύριε Υπουργέ, επιτρέψτε μας τρεις διορθώσεις

Φωτογραφίες: Motion Team

Με φανερή φρεσκάδα, αλλά χωρίς υπερβολές, ξεκίνησε χτες, το βράδυ της Πέμπτης, 3 Νοεμβρίου, το 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η αρχή έγινε... οσκαρικά. Με πρωταγωνιστές την Aegean, που προφανώς χορήγησε γερά τη διοργάνωση, τη Θέμιδα Μπαζάκα και τον Στέλιο Μάινα, στην οθόνη ξετυλίχτηκε μια μικρού μήκους ταινία, σκηνοθετημένη από τον Γιάννη Κορρέ, του οποίου η μεγάλου μήκους, «Οντως Φιλιούνται;», προβάλλεται στο ελληνικό τμήμα του Φεστιβάλ. Χαριτωμένη αλλά και σεναριακά καταχρηστική, η ταινία, με τρόπο που συνηθίζουμε να βλέπουμε στην αρχή των οσκαρικών απονομών, «έφερε» τους πρωταγωνιστές της μέσα στην αίθουσα του Ολύμπιον, αποκαλύπτοντας ότι η Μπαζάκα (ντυμένη ασορτί με την αφίσα) και ο Μάινας θα ήταν οι οικοδεσπότες της βραδιάς.

Το Flix θα σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες - ως τη λήξη του, την Κυριακή, 13 Νοεμβρίου. Κάντε κλικ εδώ για να δείτε συγκεντρωμένα όλα τα θέματα του Flix για το Φεστιβάλ

θεσσαλονίκη 2016 607

Οι αληθινοί, βέβαια, πρωταγωνιστές της τελετής έναρξης, ήταν οι δυο καινούριοι επικεφαλής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, η Γενική Διευθύντρια Ελίζ Ζαλαντό κι ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Ορέστης Ανδρεαδάκης, επιφορτισμένοι φέτος με την ευθύνη του να δείξουν, στο κοινό, στους επαγγελματίες του σινεμά αλλά και στη διεθνή κινηματογραφική πλατφόρμα, το στίγμα τους.

θεσσαλονίκη 2016 607

Το λόγο πήρε πρώτη η Ελίζ Ζαλαντό, μιλώντας ωραιότατα ελληνικά. Παρουσίασε την ιστορία του κινηματογράφου ως μια διαδρομή με τρένο, από το πρώτο τρένο της οθόνης των αδελφών Λιμιέρ, ως τα σημερινά βαγόνια του που αναζητούν επιβάτες. Τόνισε ότι το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης θα έχει, πια, ετήσιο πρόγραμμα, μίλησε ζεστά για τους συνεργάτες της κι ευχαρίστησε όλους όσους επιβιβάστηκαν και φέτος στο τρένο του Φεστιβάλ.

θεσσαλονίκη 2016 607

Στη σκηνή τη διαδέχτηκε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, αποδεικνύοντας την πολιτική αρετή του να μιλά για δυόμιση λεπτά χωρίς να λέει τίποτε το ουσιαστικό, παρά ότι έχει εξασφαλιστεί η ενίσχυση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ και για τα επόμενα δυο χρόνια.

θεσσαλονίκη 2016 607

Το λόγο πήρε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, με παρουσία, ενδυματολογική και φραστική, σαφώς πιο συγκρατημένη και σε πιο χαμηλούς τόνους από αντίστοιχες αθηναϊκές στιγμές των Νυχτών Πρεμιέρας. Μίλησε σύντομα και μεστά, εκφράζοντας ως σκοπό την «αναδιατύπωση της έννοιας του Φεστιβάλ». Οι κουβέντες του επικεντρώθηκαν στη στενή και δημιουργική σχέση του Φεστιβάλ με την πόλη και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, στην ισχυροποίηση του ρόλου της Αγοράς στη συνάντηση του εγχώριου και του παγκόσμιου σινεμά και στην υποστήριξη της διεθνούς προοπτικής του ελληνικού κινηματογράφου.

θεσσαλονίκη 2016 607

Τέλος, στη σκηνή ανέβηκε ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αριστείδης Μπαλτάς, για να κηρύξει επίσημα την έναρξη του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στη σύντομη ομιλία του που εκφώνησε χωρίς σημειώσεις, στάθηκε σε τρία σημεία που, και τα τρία, μάς άφησαν τουλάχιστον αμήχανους.

Ο Υπουργός εξέφρασε την ανάταση που ένιωσε χτες στη Θεσσαλονίκη, δηλώνοντας, «αισθάνομαι ότι εδώ ο πολιτισμός ξαναβρίσκει μία ουσία και δείχνει, αν επιτρέπεται το οξύμωρο, το καλό της κρίσης. Εχω την αίσθηση ότι ζούμε ένα είδος πολιτιστικής αναγέννησης σ’ αυτή τη χώρα, δεν έχουμε ίσως όλοι συνειδητοποιήσει αυτό το γεγονός, δεν έχουμε, ως Υπουργείο, κατορθώσει, ακόμα τουλάχιστον, να συνδεθούμε πραγματικά με τις νέες δυνάμεις που δεν εντάσσονται εύκολα στους υπάρχοντες θεσμούς, μολονότι οι υπάρχοντες θεσμοί προσπαθούν να κάνουν ό,τι μπορούν σ’ αυτήν την κατεύθυνση.» Κατά τη δική μας, βέβαια, άποψη, στη δεινή κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο πολιτισμός στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή, πολύ μακριά από αναγέννηση, προκαλεί ένα μικρό σοκ ένα σημαντικό μέλος της Κυβέρνησης να μιλά για «καλό της κρίσης», έστω κι ως οξύμωρο. Επιπλέον, το γεγονός ότι με κόπο που διαρκεί χρόνια και με την ελάχιστη κρατική υποστήριξη, οι Ελληνες κινηματογραφικοί δημιουργοί και παραγωγοί καταφέρνουν, σε πείσμα της πραγματικότητας, να φέρνουν υπέροχα αποτελέσματα για το ελληνικό σινεμά, τίποτε δεν οφείλει στο Υπουργείο.

θεσσαλονίκη 2016 607

Στη συνέχεια, ο Υπουργός μοιράστηκε την εντύπωσή του ότι «το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αυτή τη στιγμή, μετά από πολλές περιπέτειες, καλές, δύσκολες εποχές, καλύτερες εποχές κτλ, ξαναβρίσκει μία δυναμική, ξαναμπαίνει δυναμικά στην ιστορία όχι μόνο του κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, ή του ελληνικού, αλλά θα έλεγα, πιο φιλόδοξα, ολόκληρου του διεθνούς κινηματογράφου.» Παρότι κι εμείς νιώθουμε ότι το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης επωφελείται από την ανανέωση στο ανθρώπινο δυναμικό του, το σαφές είναι ότι εδώ και πολλά χρόνια, με τους προηγούμενους επικεφαλής του, έχει καθιερωθεί απόλυτα ως Διεθνές Φεστιβάλ, έχει κατακτήσει προ πολλού αυτή τη φιλοδοξία, ως μια σημαντική ενότητα στα βαλκανικά κι ευρωπαϊκά πράγματα, ταυτότητα που και ελπίζουμε ότι θα διατηρήσει.

Τέλος, ο Υπουργός δήλωσε ότι «αυτήν την περίοδο, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου δείχνει ότι ο ίδιος ο ελληνικός κινηματογράφος έχει αρχίσει ν’ απλώνει τα φτερά του, να γίνεται διεθνώς γνωστός, να παίρνει βραβεία και, άρα, και οι απαιτήσεις για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μεγαλώνουν.» Σ' αυτήν την παρατήρηση, να σημειώσουμε πως, όταν ολόκληρη η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα, εδώ και μια δεκαετία, από την «Ιστορία 52» του Αλέξη Αλεξίου, από το αποκαλούμενο «weird wave» της Τσαγγάρη, του Λάνθιμου, από τη «Στρέλλα» του Πάνου Χ. Κούτρα, από τον Κωνσταντίνο Γιάνναρη, από την παγείωση της συμμετοχής ελληνικών ταινιών στα επίσημα προγράμματα των μεγάλων διεθνών φεστιβάλ, επαναλαμβανόμενα, κάθε χρόνο, φώναζε πως η Πολιτεία δεν ακούει τις προσπάθειες και τις νίκες της, τελικά μάλλον κυριολεκτούσε.

θεσσαλονίκη 2016 607

Και κάπως έτσι ολοκληρώθηκε η τελετή έναρξης του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με την παρουσία ανθρώπων της πολιτείας και των τεχνών, από τον Πέτρο Μάρκαρη ως τους Γιώργο Αρβανίτη και Γιώργο Τσεμπερόπουλο εκπροσωπώντας το Διοικητικό Συμβούλιο του Φεστιβάλ, αν και με απόντα τον Δήμαρχο της Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη. Η βραδιά ολοκληρώθηκε με την προβολή της ταινίας «Πάτερσον» του Τζιμ Τζάρμους (διαβάστε και δείτε περισσότερα εδώ, ο οποίος κι έστειλε ένα εγκάρδιο ηχητικό μήνυμα στο Φεστιβάλ και τους θεατές του. Καλή αρχή και, από σήμερα, η ιστορία συνεχίζεται στο φυσικό της χώρο, τις σκοτεινές αίθουσες.

Φωτογραφίες: Motion Team

Το Flix θα σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες - ως τη λήξη του, την Κυριακή, 13 Νοεμβρίου. Κάντε κλικ εδώ για να δείτε συγκεντρωμένα όλα τα θέματα του Flix για το Φεστιβάλ

Η Fischer γιορτάζει 10 χρόνια παρουσίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απονέμοντας και φέτος τα πιο σημαντικά βραβεία, τα Βραβεία Κοινού Fischer. Διαβάστε και δείτε περισσότερα εδώ.

Περισσότερο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: