Τα 10 καλύτερα κινηματογραφικά τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι

ΑΠΟΨΗ 15 JUN 2015  /  Μανώλης Κρανάκης 0 Σχόλια

21 χρόνια μετά το θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι, «βλέπουμε» μερικά από τα ωραιότερα τραγούδια που έγραψε για το σινεμά.

Ο Μάνος Χατζιδάκις με την Μελίνα Μερκούρη στα γυρίσματα της «Στέλλας» του Μιχάλη Κακογιάννη

«Δεν με ενδιαφέρουν. Με ενδιέφεραν από την ώρα που ξεπερνούσαν τους στόχους, τις υπηρεσίες που ήθελαν να προσφέρουν και γίνονταν περισσότερο μουσική. Τέτοιες δουλειές έχω και στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Αλλά ως επαφή με τον κόσμο δεν με ενδιαφέρει πολύ. Γι' αυτό και σταμάτησα. Δεν κάνω πια. Εκανα περίπου 80 ταινίες και κάπου 75 θεατρικά έργα».

Αυτά έλεγε ο Μάνος Χατζιδάκις το 1983 για τις συνθέσεις του στο σινεμά και το θέατρο, έχοντας αφήσει πλέον για τα καλά πίσω του το βάρος από τα «Τα Παιδιά του Πειραιά» και τα... ελαφρά τραγούδια που συνέθεσε για το ελληνικό σινεμά ή τα λιγότερο ελαφρά για τις διεθνείς συμμετοχές του στον κινηματογράφο. Σήμερα, δύο δεκαετίες μετά το θανατό του και με ένα έργο που οφείλει να αναθεωρείται και να εκτιμάται ξανά από την αρχή από την οποιαδήποτε γενιά, «βλέπουμε» μερικά από τα ωραιότερα τραγούδια που έγραψε για ταινίες και παίρνουμε από μόνοι μας την άδεια να τα αγαπάμε με τον ίδιο παθιασμένο τρόπο όπως και το υπόλοιπο έργο του.


Αγάπη που 'γινες Δίκοπο Μαχαίρι - Μελίνα Μερκούρη (Στέλλα, 1955)

Η Μελίνα Μερκούρη τερματίζει το μελόδραμα έτσι όπως το έγραψαν ο Χατζιδάκις στη μουσική (με βάση μελωδία του Τσιτσάνη) και ο Μιχάλης Κακογιάννης στους στίχους στην ίσως καλύτερη ελληνική ταινία όλων των εποχών.


Θάλασσα Πλατιά - Αλίκη Βουγιουκλάκη (Μανταλένα, 1960)

Ενα από τα ωραιότερα κινηματογραφικά θέματα που έγραψε ποτέ ο Μάνος Χατζιδάκις συναντά στη φωνή της Αλίκης Βουγιουκλάκη όλη τη ρομαντική ελαφρότητα μιας βόλτας στο πέλαγος στο διεθνές smash hit του Ντίνου Δημόπουλου. Στίχοι του Γιώργου Ρούσσου.


Μην τον Ρωτάς τον Ουρανό - Τζένη Καρέζη (Το Νησί των Γενναίων, 1959)

Η πρώτη εκτέλεση του «All Alone Am I» που αργότερα θα έκανε διεθνώς γνωστό η Μπρέντα Λι. Ενδιάμεσα το τραγούδησε και η Μαίρη Λω, αλλά είναι με το ψεύδισμα της Τζένης Καρέζη που γίνεται το «γενναίο» ερωτικό τραγούδι σε στίχους του Γιάννη Ιωαννίδη.


Μια Πόλη Μαγική - Ζωή Μάγγου (Μαγική Πόλις, 1954)

Τίτλοι αρχής για την ταινία του Νίκου Κούνδουρου με ένα από τα ωραιότερα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι σε πρώτη εκτέλεση με τη φωνή της Ζωής Μάγγου. Το 1963 ακούστηκε στη θεατρική παράσταση «Μαγική Πόλις» με άλλους στίχους.


Εγινε Παρεξήγηση (Προδοσία) - Χορωδία (Ποτέ την Κυριακή - 1960)

Η μελωδία της «Προδοσίας» ακούστηκε πρώτη φορά στο soundtrack του «Ποτέ την Κυριακή», με ανδρική χορωδία να την τραγουδάει αμέσως μετά τους τίτλους αρχής. Αργότερα το τραγούδι ηχογραφήθηκε με τη φωνή της Λόλας Τσουκάτου, της Νάνας Μούσχουρη και της Μελίνας Μερκούρη και σε αυτήν την εκτέλεση και σε μια όχι και τόσο αναπάντεχη διαδρομή στο σήμερα έγινε ένα από τα drag shows της «Στρέλλας» του Πάνου Χ. Κούτρα, δίνοντας νόημα στην παρεξήγηση της ιστορίας και σε ένα φόρο τιμής σε μια ακόμη larger than life γυναίκα.


Κάπου Υπάρχει η Αγάπη μου - Νάνα Μούσχουρη (Ραντεβού στην Κέρκυρα - 1959)

Η Μούσχουρη πριν γίνει «η Νάνα» και ένα υπέροχο τραγούδι που την ίδια χρονιά είχε κερδίσει το Α' Βραβείο στο Φεστιβάλ Τραγουδιού με τη φωνή της Γιοβάννας. Με φόντο την Κέρκυρα και ελαφρά σκηνοθεσία του Ντίμη Δαδήρα.


T' Αστέρι του Βοριά - Βασίλης Ριζιώτης, Γιώργος Ρωμανός (America America - 1963)

Οι τίτλοι του «America America» του Ελία Καζάν με το μουσικό θέμα και τους στίχους του Νίκου Γκάτσου για το «Αστέρι του Βοριά».


Πάμε μια Βόλτα στο Φεγγάρι - Μελινα Μερκούρη (Ποτέ την Κυριακή - 1960)

Δεν ακούγεται ολόκληρο, αλλά μερικοί στίχοι του μεταφράζονται από την Μελίνα για να τιμήσουν την υπέροχη μελωδία του σε στίχους του Νότη Περγιάλη και του Γιώργου Εμιρζά. Στο 15.28 της ταινίας ξεκινάει η στιγμή με το τραγούδι στο παραπάνω βίντεο που περιλαμβάνει ολόκληρη την ταινία.


Τα Παιδιά Κάτω στον Κάμπο - Παιδική Χορωδία (Sweet Movie - 1974)

«Ο θρίαμβος της εσωτερικής μου αναρχίας», όπως είχε δηλώσει ο Μάνος Χατζιδάκις για το τραγούδι που κλείνει το «Sweet Movie» του Ντούσαν Μακαβέγιεφ, λυρισμός κόντρα στη βιαιότητα μιας ιστορικής στιγμής, μια ιστορική στιγμή κόντρα στο τέλος της αθωότητας μιας ολόκληρης εποχής.


Τα Παιδιά του Πειραιά - Μελίνα Μερκούρη (Ποτέ την Κυριακή - 1960)

Ακόμη και μέσα στον ταλαιπωρημένο του μύθο, ακόμη και μετά την απέχθεια που γέννησε στο δημιουργό του, ακόμη και έτσι - σε ένα viral video για τη γενιά του YouTube, το τραγούδι που χάρισε στον Μάνο Χατζιδάκι το Οσκαρ και τη διεθνή αναγνώριση παραμένει εμβληματικό, όχι το καλύτερο που έγραψε ποτέ αλλά σίγουρα αυτό που άξιζε και με το παραπάνω το θόρυβο που δημιούργησε.


Διαβάστε και ακούστε ακόμη: