Άποψη

Flix Top Ten - 2018: Το νούμερο 2

στα 10

Τις δέκα τελευταίες μέρες του χρόνου, το Flix ψηφίζει τη δεκάδα με τις καλύτερες ταινίες του 2018. Στο Νο 2 συγκλονιζόμαστε διακριτικά κι αγαπάμε σπάζοντας τους κανόνες.

Flix Top Ten - 2018: Το νούμερο 2

Κλέφτες Καταστημάτων του Χιροκάζου Κόρε-Εντα

Εχοντας διανύσει τρεις δεκαετίες μινιμαλιστικών πορτρέτων των ανθρώπινων σχέσεων και μάλιστα των οικογενειακών, ο σπουδαίος Ιάπωνας σκηνοθέτης απόσταξε όλη του την τεχνική μαεστρία, τον αφανή κόπο, τον χαμηλών τόνων αλλά διαπεραστικό πολιτικό λόγο και τη μεγάλη του ψυχή, σ' ένα αριστούργημα ανθρωπισμού και σινεμά. Οι «Κλέφτες Καταστημάτων» κέρδισαν τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών, αγαπήθηκαν απλόχερα σ' όλο τον κόσμο κι απέδειξαν ότι μια ταινία μπορεί να είναι λιτή, παιχνιδιάρικη, ευαίσθητη και μαζί συνταρακτική, χωρίς επιτήδευση και εντυπωσιασμό. Απλώς είναι τόσο δύσκολο, που λίγοι τα καταφέρνουν.


Μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2018: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς και κερδίστε δωρεάν σινεμά για όλο το 2019!


shoplifters 607

Power Points

Μια ταινία με βαθιά ιαπωνικό πνεύμα και μαζί οικεία σε κάθε άκρη της Γης. Ο Χιροκάζου Κόρε-Εντα έφτιαξε ένα μικροσκοπικό σύμπαν γεμάτο αντικείμενα, φαγητά, χρέμια, κρεβάτια, παιχνίδια, ρούχα, μουσικές, «κλεμμένες» στιγμές οικογενειακής ζωής, με εκπληκτική λεπτομέρεια, σ' ένα χαμόσπιτο στο περιθώριο του Τόκιο και το έκανε να μοιάζει ζωισμένο, φυσικό και γνώριμο. Εδωσε χρόνο στα βλέμματα, χωρίς στιγμή να χάσει το ρυθμό του. Δούλεψε με παιδιά-ηθοποιούς, εκμαιεύοντάς τους αριστοτεχνικές ερμηνείες. Διατήρησε τη σύμβαση του μυστηρίου του ως το τέλος, παίζοντας με τα βιώματα, τις υποθέσεις και τα στερεότυπα του θεατή. Και φύλαξε για το φινάλε τη μοναδική δραματική σκηνή του, πιάνοντας το κοινό απροετοίμαστο και διαλύοντάς το μέσα σε μια σκηνή - μητέρα όλων των σκηνών. Παρουσιάζοντας δύο ώρες όπου μοιάζει να μην συμβαίνει τίποτε το τρομερό, ενώ συμβαίνουν τα πάντα.

Shoplifters details 607 3

Θα μείνει κλασικό

Γιατί αποτυπώνει την ανθρώπινη κατάσταση του σήμερα με μοναδική ακρίβεια και ανοιχτό πνεύμα. Ενα είδος που συνδέει το θρίλερ με την κομεντί, μιλά την παγκόσμια γλώσσα της ένδειας, της τρυφερότητας, της υπέρογκης ανάγκης για συμπαράσταση και υποστήριξη στον διπλανό. Η φτώχεια, ο ξεριζωμός, η οικογένεια ως ομάδα δικής μας επιλογής, η ρευστότητα του σωστού και του λάθους σε μα κοινωνία που, έτσι κι αλλιώς, παραπαίει, βρήκαν την πιο δυνατή τους διατύπωση στους «Κλέφτες Καταστημάτων». Μια ταινία με κλασική φόρμα, τόσο καίρια όσο καμιά.

Shoplifters 607

Η σκηνή που δεν θα ξεχάσουμε

Η γιαγιά της οικογένειας, Χατσούε Σιμπάτα, κάθεται στην άμμο, εκνευρίζεται με τις πανάδες της ηλικίας στα πόδια της, χαμογελά βλέποντας τους υπόλοιπους, μικρούς και μεγάλους, να παίζουν στα κύματα. Οχι μόνο επειδή η υπέροχη Κιρίν Κίκι έφυγε από τη ζωή τον Σεπτέμβριο, έχοντας προλάβει ν' απολαύσει το θρίαμβο της ταινίας και της ερμηνείας της, αλλά κι επειδή αυτή η σκηνή είναι το πιο πηγαίο, σοφό «ευχαριστώ» στη ζωή, όποια κι αν είναι αυτή.


Γράψαμε στο Flix

Ο Κόρε-Εντα δεν φωνάζει τα μηνύματά του, τα ψιθυρίζει. Η κατανόηση, η καλοσύνη κι ανθρωπισμός του στέκονται ακλόνητα όσο πέφτουν οι τίτλοι τέλους. Σχεδόν ως πολιτική στάση και δήλωση. Περισσότερο όμως σαν μία ζεστή κουβερτούλα που σε σκεπάζει καθησυχαστικά στο τέλος μίας δύσκολης, αποκαρδιωτικής μέρας: ο κόσμος είναι σκληρός κι άδικος, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί κανείς να βρει το δικό του δρόμο, να δημιουργήσει τη δική του εναλλακτική οικογένεια, να αγαπήσει και να αγαπηθεί.

Διαβάστε εδώ ολόκληρη την κριτική του Flix για τους «Κλέφτες Καταστημάτων».

Kore eda

Και κάτι ακόμη

«Μεγάλωσα σε ένα μικρότερο ακόμα σπίτι από αυτό της οικογένειας της ταινίας. Ηταν ένα μικρό διαμέρισμα και το μοιραζόμασταν 6 άνθρωποι - το δωμάτιό μου ήταν η ντουλάπα μου, όπως και του μικρού αγοριού στην ταινία. Εκεί διάβαζα, εκεί ζωγράφιζα, από το ανοιχτό φύλλο της παρατηρούσα την οικογένειά μου κάθε μέρα. Ηταν το κάστρο μου η ντουλάπα μου. Δεν ήμασταν πλούσιοι, όχι, αλλά εμείς δεν ήμασταν κλέφτες (γελάει). Αυτή είναι ίσως η μόνη διαφορά. Οταν είσαι παιδί όμως δεν σε νοιάζει. Αρκεί να εισπράττεις αγάπη. Αυτό ήθελα να δείξω στην ταινία.» Ο Χιροκάζου Κόρε-Εντα μίλησε στο Flix, λίγο μετά την επίσημη πρεμιέρα του «Κλέφτες Καταστημάτων» στις Κάννες και μας εξήγησε γιατί το σινεμά είναι μια εναλλακτική οικογένεια. Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξή του εδώ.


Διαβάστε όλη τη δεκάδα του Flix για το 2018 όπως αυτή σχηματίζεται καθημερινά:


shoplifters 607


Μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2018: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς και κερδίστε δωρεάν σινεμά για όλο το 2019!