Τα βραβεία Emmy είναι διάσημα για το πώς πάντοτε αντιστέκονταν στην αλλαγή, επιβραβεύοντας συχνά τις ίδιες σειρές ξανά και ξανά, εμμένοντας σε κάποια κολλήματα με αποτέλεσμα ας πούμε ο Τόνι Σαλούμπ να έχει κερδίσει 3 ερμηνευτικά Emmy για το «Monk» και ο Στιβ Καρέλ κανένα για το «Office». Αυτό δεν ήταν πάντα καλό ή κακό - ήταν αυτό που ήταν. Eνα από τα θετικά στοιχεία της αρτηριοσκλήρωσης των συγκεκριμένων βραβείων ήταν ότι αντιστέκονταν σε μαζικούς θριάμβους, σε σκούπισμα των βραβείων όπως συμβαίνει κάποιες χρονιές στα Oσκαρ κι είναι κάπως ενοχλητικό.
Διαβάστε ακόμη: Emmys 2015: Γιατί οι σταρ φορούσαν πράσινη κορδέλα στο πέτο;
Αλλά η αλλαγή είναι υποθέτω πάντα το ζητούμενο, και φέτος τα Emmy πραγματοποίησαν την πιο αθόρυβα ριζοσπαστική αλλαγή ίσως και όλης της ιστορίας τους: Τον τρόπο με το οποίον ψηφίζει η Ακαδημία για τους νικητές. Μέχρι πέρυσι, για τους νικητές στην κάθε κατηγορία ψήφιζαν επίλεκτα πάνελ ψηφοφόρων που πέρναγαν από ισχυρό έλεγχο ώστε να είναι βέβαιο πως έχουν δει όλα τα προτεινόμενα επεισόδια. Τα πάνελ ήταν ολιγομελή και κανείς ψηφοφόρος δε μπορούσε να είναι σε πάνω από 4- κάτι που εξηγεί το πώς τα αποτελέσματα κάποιες φορές έμοιαζαν σχιζοφρενικά από κατηγορία σε κατηγορία, αλλά και εξηγεί το γιατί οι ολοκληρωτικοί θρίαμβοι ήταν σπάνιοι.
Από φέτος στα βραβεία ψηφίζουν οι πάντες στις κατηγορίες τους. Oπως ήταν αναμενόμενο, αυτό το άνοιγμα οδήγησε στον μεγαλύτερο θρίαμβο στην ιστορία του θεσμού - λογικό, καθότι πλέον το σώμα των ψηφοφόρων ψήφισε σαν, ακριβώς, ενιαίο σώμα. Και ταυτόχρονα, επέτρεψε στα βραβεία να γυρίσουν μαζικά σελίδα, ανακηρύσσοντας νέους θριαμβευτές και στα δύο πεδία.
Θυμηθείτε εδώ τις υποψηφιότητες των φετινών Emmy.
Στο πεδίο του δράματος, το «Game of Thrones» ήρθε να προσθέσει 4 μεγάλα βραβεία στα 8 τεχνικά που είχε ήδη κερδίσει την περασμένη βδομάδα, με το σύνολο των 12 να είναι μακράν η μεγαλύτερη συγκομιδή βραβείων από μία σεζόν στην ιστορία του θεσμού. To ρεκόρ κατείχε το «West Wing» με την 1η του σεζόν, που είχε κερδίσει 9 Emmys πριν15 χρόνια.
Η 5η σεζόν του μπλοκμπάστερ δράματος του ΗΒΟ κέρδισε χθες βράδυ τα βραβεία Καλύτερης Σειράς, Καλύτερου Σεναρίου, Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Καλύτερου Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον Πίτερ Ντίνκλατζ, κι όλα αυτά για μια σεζόν που πολλοί θεωρούν την πιο αδύναμη της σειράς. Κι αν το «Lost» κέρδισε κάποτε Emmy Καλύτερου Δράματος με την μάλλον ιστορικής σημασίας μα και πολύ υπαινικτική του 1η σεζόν, ένας τέτοιος θρίαμβος από μια ξεκάθαρα fantasy σειρά στον 5ο της χρόνο, γεμάτη δράκους, γίγαντες και παγωμένα ζόμπι, θεωρώ πως αποτελεί μια αληθινή στιγμή-σταθμό για τις σειρές είδους.
Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνει την τάση για την οποία μιλούσαμε πέρσι αναλύοντας τη νίκη του «Breaking Bad», όπου πλέον οι σειρές αρχίζουν να επιβραβεύονται στις προχωρημένες σεζόν τους επειδή έχει αλλάξει πλήρως το πώς δημιουργούνται και το πώς τις καταναλώνουμε.
Προσωπικά βρίσκω αυτό το σκούπισμα υπερβολικό, αν μη τι άλλο για τις κατηγορίες Σεναρίου και Σκηνοθεσίας. Στην πρώτη από αυτές, το φινάλε της 5ης σεζόν του «Thrones» βρέθηκε συνυποψήφιο με «Americans», με το συνταρακτικό επεισόδιο του Μάικ από το «Better Call Saul» και με δύο επεισόδια του «Mad Men»- δεν είχε καμία δουλειά να κερδίζει αυτή την κατηγορία. Ομοίως και στη σκηνοθεσία, όπου ο κατά τα άλλα αγαπημένος Ντέιβιντ Νάτερ κέρδισε για το ίδιο επεισόδιο όντας συνυποψήφιος με τον Στίβεν Σόντερμπεργκ, ο οποίος με το «Knick» σκηνοθετεί τηλεόραση όπως η τηλεόραση δεν έχει ξανασκηνοθετηθεί. Αυτές οι νίκες είναι εντελώς οσκαρικής λογικής, με τον ίδιο τρόπο που η ταινία της χρονιάς κερδίζει όλα τα μεγάλα Όσκαρ.
Σε κάθε περίπτωση όμως, μιλάμε για μια πολύ σημαντική βραδιά και για το fantasy, και για τα Emmys, και για την τηλεόραση ως βιομηχανία.
Μια παρόμοια αλλαγή σελίδας είχαμε, επιτέλους, και στο πεδίο της Κωμωδίας, όπου το «Veep» κέρδισε όπως αναμενόταν Καλύτερη Σειρά, η Τζούλια Λούις-Ντρέιφους δια νόμου πήρε ξανά το Α’ Γυναικείο, ο Τόνι Χέιλ ξανακέρδισε Β’ Αντρικό (αν και θα το δίναμε στον Τάιτους Μπέρτζες του «Unbreakable Kimmy Schmidt»), ενώ το επεισόδιο «Election Night» πήρε το Emmy Σεναρίου. Το «Veep», που έτσι κι αλλιώς είναι φανταστικό, φαινόταν εδώ και κάποια χρόνια πως έχει αγαπηθεί από το σώμα ψηφοφόρων της Ακαδημίας, αλλά αυτή η εμμονή που λέγαμε νωρίτερα με την κατ’επανάληψη βράβευση των ίδιων σειρών, και συγκεκριμένα εδώ του «Modern Family» το κρατούσε μακριά από έναν μεγάλο θρίαμβο.
Μεγάλος νικητής και το «Transparent», το οποίο κέρδισε το αναμενόμενο Α’ Ανδρικό για τον Τζέφρι Τάμπορ, αλλά και Σκηνοθεσίας για τη Τζιλ Σόλογουεϊ. Είναι μια εξαιρετική ισορροπία που κρατήθηκε εδώ. Το «Transparent» είναι αριστούργημα, και οι Τάμπορ και Σόλογουεϊ όντως έπρεπε να βραβευτούν, μα δεν είναι κωμωδία και προσωπικά χαίρομαι που το μεγάλο βραβείο του πεδίου πήγε σε κάτι καθαρόαιμα αστείο όπως το «Veep».
Αξιοσημείωτες, και ιδιαίτερα ευχάριστες επίσης, είναι ακόμα οι νίκες των Βάιολα Ντέιβις για το «How to Get Away with Murder» (προτιμούσαμε την ερμηνεία-σίφουνα της Ταράζ Π. Χένσον για το «Empire» αλλά κι η Ντέιβις είναι φανταστική επιλογή), της Eιμι Σούμερ για το «Inside Amy Schumer» (για το Καλύτερο Variety Sketch Series, βραβείο που δίνεται πρώτη φορά), αλλά και το ριπίτ της Ούζο Αντούμπα, της Crazy Eyes του «Orange Is the New Black» που συνεχίζει.
Δείτε εδώ τον ευχαριστήριο λόγο της Βαϊόλα Ντέιβις: Emmys 2015: Η Βαϊόλα Ντέιβις γράφει τη δική της ιστορία!
Επανερχόμενοι στο μοτίβο των σαρωτικών νικών, έχουμε το «Daily Show» να παίρνει 3 βραβεία (Σειρά, Σκηνοθεσία και Σενάριο στο πεδίο Variety Talk Series) για την αποχαιρετιστήρια χρονιά του Τζον Στιούαρτ και το «Olive Kitteridge» της Λίζα Τσολοντένκο να παίρνει περίπου 83 βραβεία (κέρδισε κυριολεκτικά όλες τις κατηγορίες Μίνι Σειράς ή Τηλεταινίας εκτός του Β’ Γυναικείου Ρόλου).
Όμως, τελικά, όσο κι αν είναι κλισέ, η νίκη του μας έκανε να χαρούμε πιο πολύ -και ήταν πολλές οι ευχάριστες βραβεύσεις αυτή τη χρονιά- ήταν εκείνη ενός παλιού φίλου πάνω στον αποχαιρετισμό του. Ο Τζον Χαμ σύρθηκε πάνω στη σκηνή για να δεχθεί το πρώτο του ερμηνευτικό Emmy για το ρόλο του Ντον Ντρέιπερ, που είναι ταυτόχρονα το πρώτο (και τελευταίο) ερμηνευτικό Emmy του σπουδαίου «Mad Men». Για χρόνια ο Χαμ έβλεπε την άμεσα εμβληματική ερμηνεία του να χάνει το ένα βραβείο μετά το άλλο, μέχρι κι ο Τζεφ Ντάνιελς κέρδισε Έμμυ σε αυτό το διάστημα.
Τελικά όμως, σε μια βραδιά όπου τα Emmys άλλαξαν εκκωφαντικά σελίδα στην ιστορία τους στέφοντας παντού νέους κυρίαρχους, φύλαξαν τουλάχιστον μια τελευταία κίνηση ευχαριστίας προς το παρελθόν. Τζον Χαμ, δικό σου.
Δείτε εδώ τον ευχαριστήριο λόγο του Τζον Χαμ.
Αναλυτικά όλα τα βραβεία των φετινών Emmy:
- Καλύτερη Δραματική Σειρά: «Game of Thrones»
- Καλύτερη Κωμική Σειρά: «Veep»
- Καλύτερο Variety Talk Series: «The Daily Show»
- Καλύτερο Variety Sketch Series: «Inside Amy Schumer»
- Καλύτερο Ριάλιτι: «The Voice»
- Καλύτερη Μίνι Σειρά: «Olive Kitteridge»
Δράμα
- Α' Γυναικείος Ρόλος: Βάιολα Ντέιβις, «How to Get Away with Murder»
- Α' Ανδρικός Ρόλος: Τζον Χαμ, «Mad Men»
- Β' Γυναικείος Ρόλος: Ούζο Αντούμπα, «Orange Is the New Black»
- Β' Ανδρικός Ρόλος: Πίτερ Ντίνκλατζ, «Game of Thrones»
- Σενάριο: «Mother's Mercy», «Game of Thrones»
- Σκηνοθεσία: «Mother's Mercy», «Game of Thrones»
Κωμωδία
- Α' Ανδρικός Ρόλος: Τζέφρι Τάμπορ, «Transparent»
- Α' Γυναικείος Ρόλος: Τζούλια Λούις-Ντρέιφους, «Veep»
- Β' Ανδρικός Ρόλος: Τόνι Χέιλ, «Veep»
- B' Γυναικείος Ρόλος: Άλισον Τζάνεϊ, «Mom»
- Σενάριο: «Election Night», «Veep»
- Σκηνοθεσία: «Best New Girl», «Transparent»
Μίνι Σειρά
- A' Γυναικείος Ρόλος: Φράνσες ΜακΝτόρμαντ, «Olive Kitteridge»
- Α' Ανδρικός Ρόλος: Ρίτσαρντ Τζένκινς, «Olive Kitteridge»
- B' Γυναικείος Ρόλος: Ρετζίνα Κινγκ, «American Crime»
- Β΄Ανδρικός Ρόλος: Μπιλ Μάρεϊ, «Olive Kitteridge»
- Σενάριο: «Olive Kitteridge»
- Σκηνοθεσία: «Olive Kitteridge»
Variety Series
- Σενάριο: «The Daily Show»
- Σκηνοθεσία: «The Daily Show»