Buzz

Ο Νικ Πιτσολάτο του «True Detective» κατηγορείται για λογοκλοπή. Μόνο που «δεν υπάρχει παρθενογένεση στην τέχνη»

στα 10

Διάνοια ή απατεώνας; Ο σεναριογράφος του «True Detective» αντιδρά στις κατηγορίες για λογοκλοπή.

Ο Νικ Πιτσολάτο του «True Detective» κατηγορείται για λογοκλοπή. Μόνο που «δεν υπάρχει παρθενογένεση στην τέχνη»

Κι ο Ραστ Κόουλ πίνει μπύρες και μονολογεί. Με ατελείωτες υπαρξιακές, φιλοσοφικές σκοτεινές αναφορές. Που θέλουν τουλάχιστον δύο rewind για να γίνουν κατανοητές. Εκτός κι αν τις διαβάζεις αντί να τις βλέπεις και να τις ακούς. Το οποίο οπωσδήποτε έκανε ο σεναριογράφος του «True Detective», Νικ Πισζολάτο, που επανειλημμένως ανέφερε σε συνεντεύξεις του ότι η μια από τις βασικές επιρροές τους στο σενάριο της εκπληκτικής πρώτης σεζόν της σειράς, ήταν τα μυθιστορήματα τρόμου του Τόμας Λιγκότι και, ειδικότερα, το «The Conspiracy Against the Human Race». Επιρροές; Οχι και τόσο, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν ο Μάικ Ντέιβις του The Lovecraft E-zine και ο Τζον Πάτζετ του Thomas Ligotti Online σε μια διαδικτυακή συζήτηση (διαβάστε την ολόκληρη εδώ) που, στην ουσία, καταλήγει να κατηγορεί τον Νικ Πιτσολάτο (και το HBO που τον υποστήριξε και φιλοξένησε) για λογοτεχνική κλοπή.

Εν ολίγοις, ο Τζον Πάτζετ εξηγεί ότι ο Πιτσολάτο, στους μονολόγους του Ραστ Κόουλ, χρησιμοποίησε ολόκληρα κομμάτια από τα κείμενα του Λιγκότι, αυτούσια ή ελαφρά παραφρασμένα, αλλά και άλλων συγγραφέων, από τον Γουίλιαμ Μπάροουζ και τον Αλαν Μουρ μέχρι κι αυτόν τον Αλμπερτ Αϊνσταϊν, τα οποία ενσωματώνονται στο σενάριο όχι ως αναφορές στους συγγραφείς, αλλά ως εμπνεύσεις του ίδιου του ήρωα και που, επιπλέον, αποτελούν καθοριστικά στοιχεία για τη σκιαγράφηση του Ραστ Κόουλ και την αναγωγή του «True Detective», από μια τυχαία αστυνομική σειρά, σ’ ένα πνευματικά απαιτητικό και ικανοποιητικό φιλοσοφικό δράμα. Επιπλέον, κατά τον Τζον Πάτζετ, ο Πισζολάτο δεν αποδίδει καν, επίσημα και τυπικά, τα δικαιώματα των αποφθεγμάτων εκεί όπου ανήκουν, παρά αναφέρεται (με σεβασμό) στον Τόμας Λιγκότι μόνο προφορικά και μόνο όταν του γίνονται απ’ ευθείας ερωτήσεις σε συνεντεύξεις.

pizz02

Στο επίκεντρο του hype για την προετοιμασία της πολυαναμενόμενης δεύτερης σεζόν του «True Detective», κατηγορίες για αντιγραφή, λογοκλοπή, κατάχρηση, εναντίον του πιο hot τηλεοπτικού δημιουργού των ημερών; Οπως είναι φυσικό, τόσο το HBO, όσο και ο Νικ Πιτσολάτο, έσπευσαν να δημοσιοποιήσουν δηλώσεις υπερασπιζόμενοι τη δουλειά τους. Και να τι είπαν:

HBO: Το «True Detective» είναι ένα έργο σπάνιας πρωτοτυπίας και η ιστορία, η πλοκή, οι ήρωες και οι διάλογοι ανήκουν στον Νικ Πιτσολάτο. Οι φιλοσοφικές έννοιες είναι ελεύθερες για να τις χρησιμοποιήσει ο καθένας, συμπεριλαμβανομένων των συγγραφέων μυθοπλασίας και στο παρελθόν έχουν υπάρξει πολλά τέτοια παραδείγματα. Το γεγονός ότι εξερευνά και ασπάζεται ιδέες και θεωρίες με τις οποίες καταπιάστηκαν, στη διάρκεια των χρόνων, φιλόσοφοι και λογοτέχνες είναι μια από τις πολλές αρετές της σειράς – υποστηρίζουμε τη σειρά, το σενάριό της και τον Νικ Πιτσολάτο απόλυτα.

Νικ Πιτσολάτο: Δεν υπάρχει ίχνος λογοκλοπής στην τηλεοπτική σειρά «True Detective». Οι φιλοσοφικές σκέψεις που εκφράζει ο Ραστ Κόουλ δεν εκπροσωπούν καμιά σκέψη ή ιδέα που ανήκει αποκλειστικά σ’ ένα συγγραφέα. Είναι, μάλλον, φιλοσοφικά αξιώματα μια πεσιμιστικής, τελολογικής φιλοσοφίας με μια ιστορική παράδοση που συμπεριλαμβάνει τον Αρθουρ Σοπενάουερ, τον Φρίντριχ Νίτσε, τον Ε.Μ.Σιοράν κι άλλους φιλοσόφους που διατύπωσαν, όλοι τους, αυτές τις ιδέες. Ως αυτοδίδακτος πεσιμιστής, ο Κόουλ εκφράζει αυτή τη φιλοσοφία με δείγματα πολυμάθειας και με τα δικά του λόγια. Οι ιδέες που περικλείονται σ’ αυτή τη φιλοσοφία οπωσδήποτε δεν ανήκουν αποκλειστικά σε έναν συγγραφέα.

pizz03 Ο Νικ Πιτσολάτο από τη φωτογράφησή του για το Hollywood Reporter

Στην τέχνη δεν υπάρχει πια παρθενογένεση, αυτό το έχουμε διαπιστώσει από καιρό. Το ίδιο, προφανώς και ο 38χρονος Νικ Πιτσολάτο, ο πρώην μπάρμαν που μεταμορφώθηκε στην πιο ατμοσφαιρική πένα στην τηλεόραση της εποχής μας. Ναι, ο Πιτσολάτο μπορούσε κάλλιστα να αποδώσει δικαιώματα στους τίτλους των επεισοδίων – το HBO ασφαλώς θα είχε το μπάτζετ να τα καλύψει, αν και του Μπάροουζ είναι… τσιμπημένα! Τουλάχιστον όμως δίνει αφορμή σ’ ένα μεγάλο κοινό ν’ ανακαλύψει τα όμορφα μυστικά της σκοτεινής λογοτεχνίας. Οχι; Γράψτε μας τη γνώμη σας στα σχόλια. Αλλά πρώτα, δείτε εδώ τη σκηνή του Ραστ Κόουλ και του Μάρτυ Χαρτ, τον διάλογό τους μέσα στο αυτοκίνητο, από το πρώτο επεισόδιο της σειράς, που παγίδευσε το ενδιαφέρον του κοινού μεμιάς. Χάρη στο κείμενο του Τόμας Λιγκότι, ενός ικανού σεναριογράφου, ενός τολμηρού σκηνοθέτη και δυο γενναιόδωρων ηθοποιών!

Διαβάστε ακόμη: