Η ταινία «The Brutalist» σε σκηνοθεσία του Μπρέιντι Κορμπέ είναι ένα από τα πιο μεγάλα φαβορί για τα φετινά Οσκαρ. Αν και ακόμα δεν έχουν ανακοινωθεί οι υποψηφιότητες, η ταινία αναμένεται να κερδίσει αρκετές υποψηφιότητες, ανάμεσά τους και στην κατηγορία για την Καλύτερη Ταινία.
Αλλά λίγο πριν την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων η ταινία έχει πυροδοτήσει αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αφού ο μοντέρ της παραδέχτηκε ότι χρησιμοποίησε τεχνητή νοημοσύνη σε αυτή.
Σε μια συνέντευξη στο τεχνολογικό περιοδικό Red Shark News, ο μοντέρ του «The Brutalist» Ντάβιντ Γιάντσο αποκάλυψε ότι εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης από την Respeecher - μια ουκρανική εταιρεία λογισμικού - είχαν αναπτυχθεί για να βελτιωθεί η αυθεντικότητα του ουγγρικού διαλόγου των πρωταγωνιστών της Εϊντριεν Μπρόντι και Φελίσιτι Τζόουνς.
«Είμαι από την Ουγγαρία και ξέρω ότι είναι μια από τις πιο δύσκολες γλώσσες για να μάθεις να προφέρεις. Είναι μια εξαιρετικά μοναδική γλώσσα. Διδάξαμε την προφορά [τον Μπρόντι και την Τζόουνς] και έκαναν υπέροχη δουλειά, αλλά θέλαμε επίσης να την τελειοποιήσουμε έτσι ώστε ούτε οι ντόπιοι να μην εντοπίσουν καμία διαφορά», είπε ο Γιάντσο.
Διαβάστε ακόμα: Βενετία 2024: Το «The Brutalist» είναι μια αληθινά μεγάλη ταινία - κι όχι μόνο σε διάρκεια
Σύμφωνα με τον Γιάντσο, ορισμένες λέξεις είναι ιδιαίτερα δύσκολο να ειπωθούν, επομένως οι σκηνοθέτες «πρώτα προσπάθησαν να χρησιμοποιήσουν ADR για να αντιμετωπιστούν αυτά τα δυσκολότερα στοιχεία με τους ηθοποιούς, για να τα ξεπεράσουν. Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να κάνουμε μόνο ADR με άλλους ηθοποιούς, αλλά ούτε αυτό δεν λειτούργησε. Ετσι, αναζητήσαμε άλλες επιλογές για το πώς να το βελτιώσουμε.»
Ο Μπρόντι και η Τζόουνς ηχογράφησαν τις φωνές τους στο λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης, ενώ ο Γιάντσο είπε ότι χάρισε επίσης και τη φωνή του για να «εξευγενίσει τη δύσκολη διάλεκτο». «Το μεγαλύτερο μέρος του ουγγρικού διαλόγου τους είμαι εγώ που μιλάω», πρόσθεσε. «Ημασταν πολύ προσεκτικοί στο να διατηρήσουμε τις ερμηνείες τους. Κυρίως απλώς αντικατέστησα κάποια γράμματα εδώ κι εκεί».
Ο Γιάντσο αποκάλυψε επίσης ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη χρησιμοποιήθηκε στην τελευταία σκηνή του «The Brutalist» για τη δημιουργία μιας «σειράς αρχιτεκτονικών σχεδίων και τελειωμένων κτιρίων» στο στυλ του χαρακτήρα του Μπρόντι, Λάζλο Τοτ. Ο Γιάντσο αναγνώρισε ότι είναι αρκετά «αμφιλεγόμενο» να μιλάμε για την Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά είπε ότι δεν θα έπρεπε να είναι.
Διαβάστε ακόμα: BAFTA 2025: Οι υποψηφιότητες
«Θα έπρεπε να έχουμε μια αρκετά ανοιχτή συζήτηση σχετικά με τα εργαλεία που μπορεί να μας προσφέρει η Τεχνητή Νοημοσύνη», είπε. «Δεν υπάρχει τίποτα στην ταινία που χρησιμοποιεί Τ.Ν. που να μην έχει ξαναγίνει. Απλώς κάνει τη διαδικασία πολύ πιο γρήγορη. Χρησιμοποιούμε την Τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσουμε αυτές τις μικροσκοπικές λεπτομέρειες που δεν είχαμε τα χρήματα ή τον χρόνο να κάνουμε».
Παρά την εξήγηση και την περιορισμένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, όπως περιγράφεται από τον Γιάντσο, η είδηση ότι το «The Brutalist» χρησιμοποίησε τέτοιου είδους εργαλεία στην παραγωγή του, δέχθηκε μια αρκετά βαριά κριτική στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με αρκετούς να να επιτίθενται την απόφαση αυτή.
Ενας χρήστης αναφέρθηκε στην απόφαση της Ακαδημίας η οποία απέκλεισε τη μουσική του Χανς Ζίμερ στο «Dune: Part Two» από τα Οσκαρ επειδή χρησιμοποίησε στοιχεία της μουσικής από το πρώτο «Dune», αλλά επέτρεψε στο «The Brutalist» να περάσει παρά τη χρήση AI στον διάλογο δείχνει ασυνέπειες στις αποφάσεις της. Ενας άλλος χρήστης είπε ότι ήταν «ντροπή» να χρησιμοποιούμε την τεχνητή νοημοσύνη για να «αποφεύγουμε να πληρώνουμε εικαστικούς καλλιτέχνες για τη δουλειά τους» και επίσης να χειραγωγούμε την προφορά των ηθοποιών, η οποία, όπως είπαν, είναι μια «θεμελιώδης πτυχή της… υποκριτικής».
Διαβάστε ακόμα: Τα PGA Awards ανακοινώνουν τις υποψηφιότητές τους
Μετά την κριτική που δέχθηκε η δήλωση του Γιάντσο, ο σκηνοθέτης της ταινίας Μπρέιντι Κορμπέ βγήκε με μια δήλωσή του για να υπερασπιστεί τη χρήση Τ.Ν. στην ταινία του.
«Οι ερμηνείες του Εϊντριεν και της Φελίσιτι είναι εντελώς δικές τους», είπε ο Κορμπέ. «Δούλεψαν για μήνες με την προπονήτρια διαλέκτων Τανέρα Μάρσαλ για να τελειοποιήσουν τις προφορές τους. Η καινοτόμος τεχνολογία Respeecher χρησιμοποιήθηκε μόνο στην επεξεργασία διαλόγου στην ουγγρική γλώσσα, ειδικά για να βελτιώσει ορισμένα φωνήεντα και γράμματα για την ακρίβεια. Δεν άλλαξε η αγγλική γλώσσα. Αυτή ήταν μια χειροκίνητη διαδικασία, που έγινε από την ομάδα ήχου και τον Respeecher στο post-production. Ο στόχος ήταν να διατηρηθεί η αυθεντικότητα των ερμηνειών του Εϊντριεν και της Φελίσιτι σε άλλη γλώσσα, όχι να αντικατασταθούν ή να τροποποιηθούν και έγινε με απόλυτο σεβασμό για την τέχνη.»
Συνέχισε, «η Τζούντι Μπέκερ και η ομάδα της δεν χρησιμοποίησαν Τεχνητή Νοημοσύνη για να δημιουργήσουν ή να αποδώσουν κανένα από τα κτίρια. Ολες οι εικόνες σχεδιάστηκαν με το χέρι από καλλιτέχνες. Για να διευκρινίσουμε, στο αναμνηστικό βίντεο που εμφανίζεται στο φόντο μιας λήψης, η συντακτική μας ομάδα δημιούργησε εικόνες σκόπιμα σχεδιασμένες να μοιάζουν με κακές ψηφιακές αποδόσεις από τη δεκαετία του 1980.»
Ο Κορμπέ ολοκλήρωσε τη δήλωσή του λέγοντας: «Το “The Brutalist” είναι μια ταινία για την ανθρώπινη πολυπλοκότητα και κάθε πτυχή της δημιουργίας της καθοδηγήθηκε από την ανθρώπινη προσπάθεια, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία. Είμαστε απίστευτα περήφανοι για την ομάδα μας και για όσα έχουν καταφέρει εδώ».
Παρά τις όποιες αντιδράσεις, όλο αυτό δεν φαίνεται να επηρεάσει την τύχη της ταινίας στην υποψηφιότητες των Οσκαρ, οι οποίες θα ανακοινωθούν σε λίγες μέρες, μιας και έχουν ήδη κλειδώσει από την προηγούμενη εβδομάδα (εκτός αν βγει η Ακαδημία και αλλάξει τα δεδομένα). Οσο όμως αφορά τα βραβεία τον Μάρτιο, θα χρειαστεί να περιμένουμε λίγο καιρό ακόμα.