Industry

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος αναγνωρίζεται ως επίσημος φορέας διαφύλαξης της κινηματογραφικής κληρονομιάς

στα 10

Μετά από μια πολύ επιτυχημένη χρονιά αφιερωμάτων, φεστιβάλ και προβολών, η Ταινιοθήκη της Ελλάδας αναγνωρίζεται με σχέδιο νόμου ως επίσημος φορέας της διαφύλαξης της κινηματογραφικής κληρονομίας.

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος αναγνωρίζεται ως επίσημος φορέας διαφύλαξης της κινηματογραφικής κληρονομιάς

Ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες η δημόσια διαβούλευση και κατατίθεται προς ψήφιση το σχέδιο νόμου σύμφωνα με το οποίο η Ταινιοθήκη της Ελλάδος αναγνωρίζεται ως επίσημος φορέας διαφύλαξης της κινηματογραφικής κληρονομίας κατά την έννοια της Σύστασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Νοεμβρίου 2005 «σχετικά με την κινηματογραφική κληρονομία και την ανταγωνιστικότητα των συναφών δραστηριοτήτων της κινηματογραφικής βιομηχανίας» (2005/865/CE), ενώ της ανατίθεται ταυτόχρονα η διαχείριση της υποχρεωτικής κατάθεσης (dépôt légale) των ελληνικών παραγωγών.

Η Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Αντζελα Γκερέκου σημείωσε: «Η χώρα αποκτά φορέα και διαδικασίες που θα εγγυώνται τη σωστή και ολοκληρωμένη διαχείριση της φιλμικής κληρονομίας της, ανταποκρινόμενη σε μια υποχρέωσή της που εκκρεμούσε επί χρόνια. Παράλληλα διασφαλίζεται η διάσωση του τεράστιου και μοναδικού αρχείου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος το οποίο κινδυνεύει σοβαρά λόγω της έλλειψης πόρων για τη συντήρησή του».

Οπως δήλωσε χαρακτηριστικά η Γενική Γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μαρία Κομνηνού για την αποδοχή ενός αιτήματος χρόνων: «Εκ μέρους του Ιδρύματος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, εκφράζω την ικανοποίησή μας για την αποδοχή του αιτήματός μας να αναγνωριστούμε ως επίσημος φορέας διαφύλαξης της κινηματογραφικής κληρονομιάς της χώρας. Η Ταινιοθήκη, Μουσείο, Ψηφιακή Βιβλιοθήκη, διαθέτοντας μια συλλογή με πάνω από 10.000 τίτλους, μπορεί χάρη στο σημερινό σχέδιο νόμου που κατατίθεται για ψήφιση, να εναρμονιστεί με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και να επιτελέσει το ρόλο της. Δηλαδή, να λειτουργήσει και ως βάση δεδομένων, αλλά και ως κιβωτός για τη διαφύλαξη της κινηματογραφικής μνήμης της χώρας εφόσον της ανατίθεται και η υποχρεωτική κατάθεση (dépôt légale). Σε μια περίοδο όπου συρρικνώνονται τα κινηματογραφικά εργαστήρια, η ύπαρξη και η ενίσχυση αυτού του φορέα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την διατήρηση της κινηματογραφικής μνήμης. Γεγονός που συνάδει άλλωστε και με την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου για την Εκπαίδευση, την Νεότητα, τον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό, σχετικά με την Οπτικοακουστική Πολιτική στην Ψηφιακή Εποχή και που ενθαρρύνει την Comission και τα Κράτη-Μέλη να υποστηρίξουν την χρηματοδότηση για την ψηφιοποίηση και τη συντήρηση της κινηματογραφικής κληρονομιάς και όλου του συναφούς υλικού. Την υποστήριξή τους γι’ αυτό το σχέδιο νόμου έχουν ήδη εκφράσει ο Πρόεδρος της Γαλλικής Ταινιοθήκης, κ. Κώστας Γαβράς, ο Πρόεδρος της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Κινηματογραφικών Αρχείων (FIAF) κ. Eric Le Roy, ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ταινιοθηκών (ACE) κ. Nicola Mazzanti, καθώς επίσης και οι Έλληνες κινηματογραφιστές, Παντελής Βούλγαρης, Ροβήρος Μανθούλης, Τάσος Μπουλμέτης, Στέλλα Θεοδωράκη, Ελένη Αλεξανδράκη, Κλεώνη Φλέσσα, Βουβούλα Σκούρα».

Την ικανοποίησή του για τη θεσμοθέτηση της Ταινιοθήκης της Ελλάδος εξέφρασε και ο Νικόλα Ματζάντι, Πρόεδρος της Ενωσης Ταινιοθηκών της Ευρώπης (ACE), απευθυνόμενος στην Υφυπουργό: «Με μεγάλη χαρά οι συνάδελφοί μας στην Αθήνα μας πληροφόρησαν για την δημόσια διαβούλευση στο opengov.gr του σχεδίου νόμου που αναγνωρίζει την Ταινιοθήκη της Ελλάδος ως Αρχείο Διαφύλαξης Κινηματογραφικής Κληρονομιάς και της αναθέτει την υποχρεωτική κατάθεση (dépôt légale) των ελληνικών ταινιών. Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος είναι από τα ιδρυτικά μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ταινιοθηκών και Αρχείων (ACE) και εκπροσωπείται στην Εκτελεστική Επιτροπή της ACE εδώ και πολλά χρόνια. Έχουμε συνεργαστεί σε πολλά πρότζεκτ όπως το διαδικτυακό αρχείο ευρωπαϊκών ταινιών (European film archives online) και το EFG (European Film Gate) στο πλαίσιο της Europeana. Επίσης, συνεργαζόμαστε στενά σε προγράμματα όπως την παρουσίαση ελληνικών ταινιών σε Ευρωπαϊκές Ταινιοθήκες και παρουσίαση ευρωπαϊκών προγραμμάτων στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Ως εκ τούτου, είμαστε ιδιαιτέρως ευτυχείς που χάρη στο νέο σχέδιο νόμου η Ταινιοθήκη της Ελλάδος θα μπορέσει να επιτελέσει το ρόλο της ως μουσείο, αρχείο, ψηφιακή βιβλιοθήκη και κιβωτός για την καλλιέργεια μιας νέας κινηματογραφοφιλίας, προσφέροντας στο ελληνικό κοινό πρόσβαση τόσο στη συλλογή της όσο και στην κοινότητα των Ευρωπαϊκών Ταινιοθηκών. Θέτοντας σε εφαρμογή αυτό το σχέδιο νόμου, η Ελλάδα υιοθετεί τις νέες κατευθυντήριες γραμμές του Συμβουλίου για την Εκπαίδευση, τον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό, και εξασφαλίζει ένα πλαίσιο χρηματοδότησης της διαφύλαξης και ψηφιοποίησης της κινηματογραφικής κληρονομιάς της. Εκ μέρους της ACE, σας ευχαριστώ και σας συγχαίρω και ευελπιστώ για μια γόνιμη συνεργασία».»

Κάπως έτσι, με τους καλύτερους οιωνούς, αν θεωρήσουμε πως το σχέδιο νόμου δεν θα μείνει μόνο... σχέδιο, κλείνει και μια από τις πιο επιτυχημένες χρονιές στην ιστορία της Ταινιοθήκης της Ελλάδας που διοργάνωσε αφιερώματα (Ζαν-Λικ Γκοντάρ, Ελία Καζάν), φεστιβάλ (Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου) και προβολές συγκεντρώνοντας επιτέλους αργά αλλά σταθερά το κοινό που της αναλογεί και ξεκίνησε με προοπτικές για το μέλλον να παίζει το ρόλο μιας πραγματικής Ταινιοθήκης σε μια Αθήνα και Ελλάδα όπου όλο και λιγότεροι άνθρωποι ενδιαφέρονται για το σινεμά και την ιστορία του.

Διαβάστε ακόμη: