Ξεκίνησε να κάνει ταινίες το 2002: μικρού μήκους, found-footage, αφηρημένα πειραματικά και λυρικά ντοκιμαντέρ. Κι από τότε μέχρι σήμερα, οι ταινίες του Ούγγρου Πέτερ Λίκτερ έχουν προβληθεί στα Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα, του Ρότερνταμ, στο Cinema 16 της Νέας Υόρκης, στο Crossroads του Σαν Φρανσίσκο, στο Λος Αντζελες, το Βερολίνο, σε κάθε κοιτίδα του ρηξικέλευθου σινεμά της πρώτης γραμμής. Φέτος, ο Πέτερ Λίκτερ θα επισκεφθεί στο 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου, που θα πραγματοποιηθεί από τις 28 Ιουλίου μέχρι και την 1 Αυγούστου 2016 στην Ερμούπολη και σε άλλες τοποθεσίες στο νησί, για να παρουσιάσει ένα πρόγραμμα που επιμελήθηκε ο ίδιος και που αναμένεται να... μας ανοίξει το μυαλό!
«2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος»
Το πρόγραμμα του Πέτερ Λίκτερ ονομάζεται «Open the Doors!» και συνδέει την avant-garde με το σινεμά επιστημονικής φαντασίας, εξερευνώντας τη στρατηγική της σύλληψης και τις τεχνικές καινοτομίες που μοιράζονται κι ανταλλάσσουν μεταξύ τους αυτά τα δυο είδη στον κινηματογράφο. Η προβολή θα γίνει στο εκπληκτικό Drive-In της Ντελαγκράτσια και θα περιλαμβάνει τρεις ταινίες: το «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, το «Lapis» του Τζέιμς Γουίτνι και το «Non-Places: Beyond the Infinite» του Πέτερ Λίκτερ.
«Lapis»
Τη δεκαετία του '50, ο πρωτοπόρος Τζέιμς Γουίτνι εισήγαγε στις πρώιμες αφηρημένες ταινίες του, φτιαγμένες σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, την τεχνική του slit-scan που χρησιμοποιούνταν στην αντι-αεροπορία στον Β' Παγκόσμιο. Αργότερα, η μέθοδός του υιοθετήθηκε στα ειδικά εφέ της «Οδύσσειας του Διαστήματος» του Κιούμπρικ. Το «Non-Places» του Λίκτερ, με τη σειρά του, εμπνέεται από τον τρόπο με τον οποίο ο Κιούμπρικ απεικόνισε το διάστημα ως κενό τόπο και τον εφαρμόζει στο ανοιχτό, ατέρμονο τοπίο των ανοιχτών δρόμων της Ουγγαρίας.
«Non-Places: Beyond the Infinite»
Η πρόθεση της προβολής στο Drive-In είναι να επισημάνει την κεντρική ιδέα ολόκληρου του προγράμματος: να δείξει πώς οι ευρείας κατανάλωσης ταινίες επιστημονικής φαντασίας σε σημεία ταυτίζονται με την avant-garde και πώς αυτός ο αμοιβαίος δανεισμός είναι καίριος και για τα δύο είδη, που μοιράζονται την ανάγκη και την επιθυμία να βλέπουν μπροστά και να χαράζουν νέα μονοπάτια στην τέχνη του μέλλοντος. Στην ίδια λογική, η επιλογή του Drive-In για την προβολή εκφράζει την τάση μετατόπισης του χώρου θέασης τέτοιων ταινιών και τονίζει τη σημασία της διατήρησης ενός συγκεκριμένου, τρισδιάστατου, πραγματικού τόπου κινηματογραφικής προβολής από το παρελθόν στο μέλλον, τόσο για τις παλιότερες, όσο και για τις καινούριες και διαφορετικές ταινίες.
Διαβάστε ακόμη: Ο Μάρτιν Σκορσέζε στέλνει συγχαρητήρια με βιντεομήνυμα σε χρήστη του vimeo
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου (SIFF) ιδρύθηκε το 2013 και προβάλλει μια ευρεία γκάμα κινηματογραφικών ειδών σε παραδοσιακούς και αναδιαμορφωμένους χώρους του νησιού. Το φετινό φεστιβάλ θα διεξαχθεί από τις 28 Ιουλίου μέχρι και την 1 Αυγούστου με ένα πρόγραμμα διαδοχικών, αποκλειστικά, προβολών, όπου το κοινό θα ταξιδεύει από ταινία σε ταινία, από εμπειρία σε εμπειρία. Το πρόγραμμα ταινιών και παραστάσεων θα επιμεληθούν διαφορετικοί καλλιτέχνες, συγκεντρώνοντας ταινίες που προέρχονται από διαφορετικού τύπου κινηματογραφικές παραγωγές, από το χθες και το σήμερα, από την Ελλάδα και τον κόσμο - όλα σε ένα σκηνικό. Το πρόγραμμα του SIFF 2016 επικεντρώνεται στο θέμα της αναθεώρησης στον κινηματογράφο. Καθώς το φεστιβάλ εξελίσσεται και αλλάζει, η έννοια αυτή χρησιμοποιείται ως αφετηρία για την διερεύνηση πιο ενεργών χαρακτηριστικών του κινηματογράφου, ως ένα είδος ζωντανής παράστασης. Εκτός από το «Open the Doors!» του Πέτερ Λίκτερ, πάρτε μια πρώτη γεύση απ' όσα μας περιμένουν φέτος στη Σύρο:
- Ενα σεμινάριο κι ένα πρόγραμμα ταινιών με την επιμέλεια του πρωτοποριακού σκηνοθέτη Πιπ Τσοντόροφ
- Ενα αφιέρωμα σε έναν από τους σπουδαιότερους επικονιαστές του αβαντ γκαρντ κινηματογράφου και μουσικής, Τόνι Κόνραντ, με μια βραδιά θερινών προβολών και ζωντανής μουσικής
- Παρουσίαση της δουλειάς γνωστών καλλιτεχνών και σκηνοθετών όπως η Αθηνά Τσαγκάρη και η Εύα Στεφανή
- Χαμένες εικόνες: Δίνοντας εικόνα στη μνήμη - ταινίες που χρησιμεύουν ως αναπαράσταση μιας ανάμνησης ενός μέρους, γεγονότος ή χρόνου για τους σκηνοθέτες
- "Ταξίδι στο φεγγάρι" - Διαφορετικές εκδοχές αυτού του ουράνιου αντικειμένου
- Ενας κόσμος τελειώνει / Νέα ξεκινήματα - μια ματιά στις εξαφανιζόμενες παραδόσεις και στην ανάδειξη νέων πολιτισμών
- Ντοκιμαντερ found footage (αποσπασματικές λήψεις) - Μια σειρά ταινιών που αμφισβητούν την έννοια του «αυθεντικού»
Για να ενημερώνεστε διαρκώς, επισκεφθείτε το επίσημο website του SIFF 2016