Για όσους ακούτε πρώτη φορά το «Gesamt», σας θυμίζουμε πως είναι ο τίτλος ενός πρότζεκτ που θα μπορούσε να σκεφτεί μόνο ο Λαρς φον Τρίερ. O Δανός με τις παράξενες ιδέες και τις ακόμη πιο παράξενες ταινίες είχε επιλέξει έξι έργα τέχνης και ζήτησε από τους συμμετέχοντες στο πρότζεκτ να υποβάλλουν ένα πεντάλεπτο φιλμ ή μια «μουσική» με τη δική τους «ερμηνεία» πάνω σε ένα από αυτά.
Τα έργα τέχνης που θα αποτελούσαν σημείο αναφοράς για τις συμμετοχές ήταν ο «Οδυσσέας» του Τζέιμς Τζόις, το θεατρικό έργο του Αυγούστου Στρίντμπεργκ «The Father», το μνημείο Zeppelinfield στη Νυρεμβέργη (το οποίο κατασκευάστηκε από τον κύριο αρχιτέκτονα του Χίτλερ Αλμπερτ Σπιρ), τον πίνακα «Where do we come from? Who are we? Where are we going?» του Πολ Γκογκέν, τους μουσικούς αυτοσχεδιασμούς του Γάλλου συνθέτη Σεζάρ Φρανκ και τέλος τον Σάμι Ντέιβις Τζιούνορ!
Οι καλύτερες από τις συμμετοχές επιλέχθηκαν και θα ενωθούν σε μια μεγάλου μήκους ταινία η οποία σύμφωνα με τους οργανωτές του πρότζεκτ θα «δοκιμάσει τα όρια της Τέχνης» και θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Τέχνης της Κοπεγχάγης στις 12 Οκτωβρίου.
Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Gesamt».
Ανάμεσα στα 142 ονόματα συμμετοχών που επέλεξε ο Λαρς φον Τρίερ βρίσκουμε και αυτό του Θανάση Καπρούλια, μοναδική συμμετοχή της Ελλάδας στο project.
Περισσότερο γνωστός ως Novi_sad, o Θανάσης Καπρούλιας είναι ένας αυτοδίδακτος συλλέκτης ήχων, ένας εικονοκλάστης μουσικός που, όπως αναφέρει και το βιογραφικό του στο επίσημο site του «άρχισε να παράγει ήχους το 2005, επηρεασμένος από τους πρωτοπόρους τηςακουστικής προσβολής.»
Το σύμπαν του είναι γεμάτο από ενισχυμένεςμαγνητοφωνήσεις του ήχου του περιβάλλοντος, δομημένα ambient περιβάλλοντα, μικροτόνους εναντίον υπερτόνων, όλαενωμένα σε μια υπερ-κατασκευή εικονοκλαστικής φόρμας. Αντιμετωπίζοντας κάθε ήχο που δημιουργεί ή συλλέγει με την φροντίδα ενός εικαστικού καλλιτέχνη.
Εχοντας παρουσιάσει το έργο του σε ελληνικά αλλά και διεθνή Φεστιβάλ σε όλον τον κόσμο, ο Novi_sad έχει υπογράψει επίσης το υπέροχο σχεδιασμό ήχου στο «Casus Belli» και έχει γράψει τη μουσική στους «Τίτλους Τέλους», τις δύο ταινίες μικρού μήκους του Γιώργου Ζώη. Και ακόμη και αν ο ίδιος υποστηρίζει πως δεν ήταν ποτέ αφοσιωμένος στο σινεμά, το έργο του παραμένει γεμάτο από εικόνες.
Novi_sad
Ρωτήσαμε τον Novi_sad να μας μιλήσει για την εμπειρία του «Gesamt», τη σχέση του με το σινεμά και τον αγαπημένο του σκηνοθέτη που δεν είναι ο Λαρς φον Τρίερ!
Τι ήταν αυτό που σε έκανε να συμμετάσχεις στο «Gesamt»;
H ιδιαιτερότητα του πρότζεκτ καθώς και το γεγονός ότι είναι μια ιδέα και παραγωγή του Λαρς φον Τρίερ. Εμαθα εντελώς συμπτωματικά για το διαγωνισμό.
Πώς ακριβώς έγινε η διαδικασία επιλογής; Τι υπέβαλες ως συμμετοχή;
Η διαδικασία επιλογής έγινε με υλικό (φιλμ ή μουσική) που έστειλαν όλοι οι υποψήφιοι/συμμετέχοντες on line. Kάθε μουσική σύνθεση ή ταινία έπρεπε να ανταποκρίνεται στο κάλεσμα του Trier με γνώμονα και βάση τα έργα 6 καλλιτεχνών: Πολ Γκογκέν, Αλμπερτ Σπίρ, Σεζάρ Φρανκ, Τζέιμς Τζόις, Αύγουστος Στρίντμπεργκ και Σάμι Ντέιβις Τζιούνορ.
Υπέβαλα ως συμμετοχή δύο μουσικά κομμάτια διάρκειας πέντε λεπτών το καθένα, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν και τα δύο στην προβολή. Το πρώτο είναι βασισμένο σε ηχογραφήσεις δονήσεων στις γέφυρες του Μπρούκλιν και του Μανχάταν στη Νέα Υόρκη. Ο τίτλος του είναι «Riotous Viscera» και εκτός από το αμιγώς μουσικό μέρος, χρησιμοποίησα τη φωνή μιας γυναίκας που θρηνεί ουρλιάζοντας τα μόλις δολοφονημένα παιδιά της, στον πόλεμο της Βοσνίας το 1996.
Το δεύτερο κομμάτι είναι απόσπασμα από το «Insolence of a Poppy», μια σύνθεση 17 λεπτών η οπoία θα εκδοθεί το φθινόπωρο στην σειρα «Anthology of Electronic and Noise Music», της βέλγικης μουσικής εταιρείας Sub Rosa.
Στο «Gesamt», η μουσική μου θα χρησιμοποιηθεί για εκείνο το μέρος της ταινίας που σχετίζεται με τον «Οδυσσέα» του Τζέιμς Τζόις
Τι ακριβώς περιλαμβάνει το πρόγραμμα για όσους επιλέχθηκαν στο «Gesamt» από δω και πέρα;
Η πρεμιέρα θα γίνει στις 12 Οκτώβρη στην Κοπεγχάγη, αλλά δεν θα παρευρεθώ. Αργότερα, είναι σίγουρο ότι θα ακολουθήσουν και άλλες προβολές για τις οποίες δεν έχουμε ενημερωθεί ακόμα.
Τι έχεις αποκομίσει από τις συνεργασίες σου με τον Γιώργο Ζώη στο «Casus Belli» και στους «Τίτλους Τελους»;
Ενταση, ενθουσιασμό, εγγεφαλική χημεία, επικοινωνία, χαρά, δικαίωση. Στον καθαρά δημιουργικό τομέα, είμαι χαρούμενος γιατί γνώρισα και συνεργάστηκα με έναν άνθρωπο που είναι τελειομανής, απόλυτος και ταλαντούχος, αλλά ξέρει επίσης να ακούει και να αφομοιώνει, κάτι το οποίο είναι πολύ υποτιμημένο προτέρημα. Οι «Τίτλοι Τέλους» είναι και θα είναι μια πολύ σημαντική ταινία για ολους όσοι δουλέψαμε σε αυτήν. Η συγχρονικότητα αυτής της ταινίας με την εποχή μας και την συναισθηματική κατάσταση πολλών ανθρώπων είναι μοναδική.
Είναι ο Λαρς φον Τρίερ ο αγαπημένος σου σκηνοθέτης;
Οχι. Ο αγαπημένος μου σκηνοθέτης είναι ο Μπέλα Ταρ, αλλά ο Λαρς φον Τρίερ έχει αγγίξει και αναδείξει μέσω των ταινιών του έννοιες όπως: ομορφιά, ανθρώπινος πόνος στις πιο απόκρημνες κορυφές του, τελειότητα, φαντασία, υποσυνείδητο, φόβος, αδιέξοδο, αδράνεια, εσωτερικό χάος των σπλάχνων και τη λεπτή εκείνη γραμμή που χωρίζει το λογικό από το παράλογο, με απόλυτα αρμονικό και στιβαρό τρόπο, όσο ίσως κανείς άλλος από τους σκηνοθέτες της εποχής μας. Δεν παρακολουθώ ταινίες και δεν ήμουν ποτέ αφοσιωμένος στο σινεμά, αλλά αυτές οι δύο περιπτώσεις ανθρώπων είναι πραγματικά σπάνιες.