Industry

Εκτός τόπου και χρόνου; Το Υπουργείο Πολιτισμού κάνει και πάρτι για το χάος του ελληνικού σινεμά

στα 10

Τη στιγμή που κινηματογραφιστές κάνουν έκκληση βοήθειας κι ανασυγκρότησης για το χάος στο σινεμά, το Υπουργείο Πολιτισμού διοργανώνει «πάρτι» διασκεδάζοντας με αποπροσανατολιστικό τρόπο το σκοτάδι που πέφτει βαρύ πάνω στον πολιτισμό.

Εκτός τόπου και χρόνου; Το Υπουργείο Πολιτισμού κάνει και πάρτι για το χάος του ελληνικού σινεμά

Κανείς, μα κανείς δεν έχει αντίρρηση να σωθεί η «Αλκυονίδα» της οδού Ιουλιανού, ακόμη κι αν ο προγραμματισμός της, στη νέα της εποχή με τη διαχείριση της New Star, δεν αφορά παρά στο ελάχιστο το καλλιτεχνικό σινεμά διανομής ή το ελληνικό σινεμά - παρά την «ιστορικότητα» που αποτελεί και το κύριο τμήμα της καμπάνιας για τη διάσωσή του από την αλλαγή χρήσης που κινδυνεύει να την μετατρέψει σε σούπερ μάρκετ.

Η απόσταση από την επιθυμία όλων να μην κλείσει κανένα (όχι μόνο η Αλκυονίδα) σινεμά στην Ελλάδα, μέχρι την επίσημη υποστήριξη του Υπουργείο Πολιτισμού (διαβάστε την εδώ) είναι ένα πράγμα.

Πράγμα που δυστυχώς δείχνει πως το Υπουργείο Πολιτισμού ευαισθητοποιείται χωρίς κανενα συντονισμό.

Πού είναι η πολιτική του για τις αίθουσες της πόλης που κινδυνεύουν (είναι κι άλλες - βλέπε π.χ. πρόσφατα την περίπτωση του Ατταλου στη Νέα Σμύρνη); Πού είναι η επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου για την τύχη του Απόλλωνα και του Αττικόν που στέκουν στο κέντρο της Αθήνας ως μνημεία μιας απόλυτης (πολιτιστικής) παρακμής; Ποια είναι ακριβώς η μελέτη του Υπουργείου για το σύνολο των προβλημάτων της κινηματογραφικής αίθουσας στη χώρα, την εκπαίδευση των νέων θεατών, τα κίνητρα για να συνεχίσουν οι κινηματογράφοι να προβάλλουν καλλιτεχνικό και ελληνικό σινεμά;

Χειροκροτούμε πρώτοι την κίνηση να προωθηθεί από το Υπουργείο στη Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Συγχρόνων Μνημείων φάκελος για τη διερεύνηση των δυνατοτήτων χαρακτηρισμού της Αλκυονίδας ως μνημείου και τόπου διατήρησης ιστορικής μνήμης. Από εκεί όμως μέχρι να διοργανώνεται από το ίδιο το Υπουργείο «πορεία και πάρτι» (!) έξω από την Αλκυονίδα στις 4 Δεκεμβρίου υπάρχει μια απόσταση. Ειδικά όταν αυτή η «πορεία-πάρτι» θεωρείται από το Υπουργείο επίσημα ως «ευκαιρία η φρέσκια ηγεσία του να κάνει την πρώτη της επαφή με τον χώρο, που έχει πολλά προβλήματα».

Διαβάστε εδώ το πλήρες ρεπορτάζ από την Εφημερίδα των Συντακτών για το κάλεσμα του Υπουργείου Πολιτισμου.

Προφανώς το κενό ανάμεσα στην πραγματικότητα και το Υπουργείο είναι απύθμενο.

Μόλις πριν τρεις ημέρες, σε μια συνάντηση με τον τίτλο «Δώσε Λίγη Αγάπη στον Ελληνικό Κινηματογράφο» (διαβάστε αναλυτικά), ενεργοί κινηματογραφιστές εξέφρασαν με γλαφυρό τρόπο τα προβλήματα του χώρου, την παντελή έλλειψη συντονισμού στην κεντρική διοίκηση, την αδιαφορία για την κινηματογραφική εκπαίδευση. Το Υπουργείο Πολιτισμού, που σύμφωνα με το νόμο, είναι υπεύθυνο για το γενικό συντονισμό της κινηματογραφικής πολιτικής στη χώρα, όχι μόνο απουσίαζε, αλλά θεώρησε καταπληκτική ιδέα αντί να σκύψει χωρίς καμία καθυστέρηση πάνω από το θέμα «σινεμά» στην Ελλάδα, να διοργανώσει... πάρτι.

Πραγματικά ποιος πιστεύει ότι στα πεζοδρόμια της Ιουλιανού θα συζητηθούν τα τεράστια προβλήματα του ελληνικού σινεμά; Γιατί σε μια κρίσιμη στιγμή για το ελληνικό σινεμά (όχι μόνο την παραγωγή του, αλλά και γενικότερα το θέμα «σινεμά» που αφορά τις αίθουσες, την παιδεία κλπ), το Υπουργείο Πολιτισμού κάνει πάρτι; Πότε μια Υπουργός παύει να είναι «φρέσκια» και οφείλει να σταματήσει να μιλάει γενικόλογα για τα θέματα που άπτονται της αρμοδιότητας που ανέλαβε με ευθύνη; Ο Κώστας Γαβράς που με περηφάνια αναφέρεται ότι έχει κληθεί να συμμετάσχει στο «πάρτι», θα επαναλάβει πάλι τα περί «Ευρώπης σούπερ μάρκετ» ή θα ασχοληθεί να μάθει επακριβώς τι συμβαίνει στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια σε επίπεδο οικονομικό και κοινωνικό;

Και, στο τέλος-τέλος, με ποιο κριτήριο το Υπουργείο Πολιτισμού της Μυρσίνης Ζορμπά αποφάσισε να συνδεθεί - αποκλειστικά, μια κι αυτό είναι το πρώτο και μόνο ενεργό του βήμα σε σχέση με τον κινηματογράφο ως τώρα - με την Αλκυονίδα και το Στούντιο συγκεκριμένα, διαχείρισης και τα δύο της New Star, λες και μόνο τα δύο αυτά σινεμά αξίζουν προσοχής ή, ακόμα χειρότερα, αποτελούν ανώτερα δείγματα ορθής λειτουργίας στην αγορά μας;

Η τέταρτη κατά σειρά Υπουργός της κυβέρνησης Σύριζα - Ανέλ αποδεικνύεται με αυτές τις κινήσεις το ίδιο ανεπαρκής και με τους τρεις προηγούμενους. Ασυντόνιστες κινήσεις, καμία διάθεση για ανάληψη ευθυνών, ανακοινώσεις από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου που μοιάζουν να προέρχονται από κάποιον που δεν είναι Υπουργός αλλά που μιλάει σαν «όταν θα γίνω Υπουργός», χαμόγελα, μνήμες, παλιομοδίτικες δράσεις, δεκάδες ευκαιρίες που χάνονται την ίδια ώρα που κάποιος σπαταλά έστω και ένα λεπτό για την οργάνωση ενός πάρτι.


Μετά τη δημοσίευση του παραπάνω κειμένου έγινε και η επίσημη ανακοίνωση από το Υπουργείο Πολιτισμού που αποφεύγει επιμελώς τη λέξη «πάρτι», ορίζει ότι η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά συμπαρίσταται στην προσπάθεια διάσωσης «όλων» των ανεξάρτητων κινηματογραφικών αιθουσών τέχνης, ότι θα συμμετάσχει στο διάλογο και ότι σύντομα θα συναντηθεί με φορείς, σωματεία, ενώσεις του χώρου. Αν σβήσετε το «θα», προκύπτει και ο τίτλος της επίσημης ανακοίνωσης που κατά λέξη λέει «Η Μυρσίνη Ζορμπά συναντά τους επαγγελματίες του σινεμά».

Πότε εννοεί ότι τους συναντά; Τώρα; Στην Αλκυονίδα στις 4 Δεκεμβρίου; Στο μέλλον; Μετά τα Χριστούγεννα;


Διαβάστε εδώ αυτούσια την επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού:

Φρένο στην εκτέλεση οποιωνδήποτε οικοδομικών και συναφών εργασιών στον κινηματογράφο «Αλκυονίς» αποπειράται να βάλει η Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία χαρακτηρισμού της ή μη ως μνημείου, και να καθορισθεί το πλαίσιο προστασίας του κινηματογράφου σύμφωνα με τον νόμο 3028/2002. Η σχετική Διεύθυνση του ΥΠΠΟΑ έστειλε σήμερα την Εισήγησή της προς το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) του ΥΠΠΟΑ και τη διαβίβασε προς την ιδιοκτήτρια εταιρεία του ακινήτου.

Στην τεκμηριωμένη έκθεσή της η Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων εισηγείται «τον χαρακτηρισμό ως μνημείου σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ. 1γ του Ν. 3028/02 της χρήσης του κινηματογράφου «Αλκυονίς» ως χώρου ιδιαίτερα αξιόλογου για την παραγωγή και διάδοση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, άμεσα συνδεδεμένου με την συλλογική μνήμη, ως χώρου υψηλής πολιτιστικής παραγωγής και αναπόσπαστο τμήμα της σύγχρονης πολιτισμικής ιστορίας του τόπου.»

Στην Εισήγηση επισημαίνεται ότι την προστασία της χρήσης του χώρου της «Αλκυονίδας» έχουν ζητήσει από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά , το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας και άλλοι φορείς, οργανισμοί, κοινοβουλευτικές ομάδες κλπ. Επισημαίνεται επίσης ότι ο χώρος της «Αλκυονίδας» (τμήμα ημιυπογείου, ισογείου και τμήμα μεσορόφου στο ισόγειο πολυκατοικίας επί της Ιουλιανού 42) είχε σχεδιαστεί από τον πολιτικό μηχανικό Ευάγγελο Σιδέρη και του είχε εξαρχής αποδοθεί η χρήση ως «αίθουσας προβολής» κάτι που αποτυπώθηκε και στη Σύσταση οριζοντίου ιδιοκτησίας και στον Κανονισμό της πολυκατοικίας. Το γεγονός αυτό συνεπάγεται ότι «η χρήση της Αλκυονίδας ως κινηματογραφικής αίθουσας προβολής δεν επιφέρει περιορισμό της ιδιοκτησίας.»

Η Εισήγηση κλείνει ως εξής: «Η διατήρηση της χρήσης και της λειτουργίας του κινηματογράφου «Αλκυονίς» αποτελεί κατά τούτο στρατηγική παρέμβαση αναβάθμισης της συγκεκριμένης περιοχής και ανάδειξής της ως θύλακα πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Θα συμβάλλει ουσιωδώς στην αναζωογόνηση του κέντρου της Αθήνας, σε μια τοποθεσία που συνδυάζει την εμπορική και πολιτιστική χρήση, στην ενίσχυση της πολιτιστικής ταυτότητας της πόλης και στην κοινωνική συνοχή, εν τέλει στην ποιότητα ζωής.»

Η «Αλκυονίδα» είναι ένας χώρος με ιστορία μισού αιώνα, που έχει συμβάλει στη διαμόρφωση της πολιτισμικής και κοινωνικής συνείδησης πολλών γενεών κινηματογραφόφιλων. Σε όλη την Αθήνα, σε όλη την Ελλάδα υπήρξαν και υπάρχουν ακόμη αίθουσες που έχουν λειτουργήσει με ανάλογο τρόπο σε γειτονιές, κωμοπόλεις ή μητροπόλεις. Έτσι λειτούργησε και το «Στούντιο» στην πλατεία Αμερικής, έτσι και το «Τριανόν» στην Πατησίων, το «Άστυ» στην Κοραή, και πιο πρόσφατα ο «Μικρόκοσμος» στη Συγγρού ή το «Άστορ» στη Σταδίου. Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού αναγνωρίζει το συμβολικό φορτίο όχι μόνο της «Αλκυονίδας» αλλά και των άλλων κινηματογραφικών αιθουσών. Η περίπτωση της «Αλκυονίδας» μπορεί λοιπόν να λειτουργήσει θετικά ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις μιας ευρύτερης και γόνιμης συζήτησης για το παρόν αλλά και για το μέλλον των κινηματογραφικών μας πραγμάτων, ιδίως σήμερα που η ψηφιακή πρόκληση ανοίγει τους ορίζοντες τόσο των επαγγελματιών του σινεμά όσο και του κοινού του.

Το βράδυ της Τρίτης 4 Δεκεμβρίου στις 9μμ θα συγκεντρωθούν στον κινηματογράφο «Αλκυονίδα» ο παλαίμαχος σκηνοθέτης Βασίλης Βαφέας, πρόεδρος της Ομάδας για τη διάσωση του ιστορικού κινηματογράφου και μέλη της Ομάδας, κινηματογραφιστές και άλλοι συντελεστές της έβδομης τέχνης, διανοούμενοι, κάτοικοι της περιοχής, μέλη της δημοτικής κίνησης «Ανοιχτή Πόλη» αλλά και βραβευμένοι σκηνοθέτες/τριες, παραγωγοί, κριτικοί κινηματογράφου, επικεφαλής ελληνικών κινηματογραφικών φεστιβάλ κ.α. Και προκειμένου να εγκαινιαστεί μια ευρύτερη ανταλλαγή απόψεων και προτάσεων μεταξύ των επαγγελματιών του κινηματογράφου θα καταλήξουν λίγο αργότερα στο φουαγιέ του επίσης ιστορικού κινηματογράφου «Στούντιο». Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά συμπαρίσταται στην προσπάθεια διάσωσης των ανεξάρτητων κινηματογραφικών αιθουσών τέχνης, θα συμμετάσχει στον διάλογο, και σύντομα θα προγραμματιστούν συναντήσεις εργασίας στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με τους φορείς, σωματεία, ενώσεις του χώρου. ​


Διαβάστε ακόμη: Αγάπη ναι (και πολλή) για το ελληνικό σινεμά, αλλά - επιτέλους - και μια εθνική πολιτική