Η πτώση των πωλήσεων της Kodak ήταν αναπόφευκτη, από τα τέλη της δεκαετίας του 90 και την άνοδο της ψηφιακής κινηματογράφησης. Ομως δεν περιμέναμε ποτέ ότι το φιλμ θα σταματούσε να διοχετεύεται στην κινηματογραφική αγορά, και ιδιαίτερα την αμερικανική, τη χολιγουντιανή, εκεί όπου «λεφτά υπάρχουν».
Η πτώχευση της Kodak στις 19 Ιανουαρίου ήταν το σκαμπίλι που μας ξύπνησε από τον βαθύ μας ύπνο. Η κρίση βρίσκεται τελικά παντού - από τη Wall Street μέχρι τη Σοφοκλέους, και από τις περικοπές του Βρετανικού Κέντρου Κινηματογράφου μέχρι την άλλη πάλι πλευρά του Ατλαντικού και την Λεωφόρο του Χόλιγουντ. Εκεί όπου στέκεται το σπίτι των βραβείων Οσκαρ, το Kodak Theater.
Η Ακαδημία των Οσκαρ φημολογείται ότι εξετάζει πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να μεταφέρει την τελετή των βραβείων σε άλλο χώρο, καθώς δεν επιθυμεί να συσχετιστεί ο θεσμός των Οσκαρ με μία χρεοκοπημένη εταιρία. Αν αναλογιστεί κανείς ότι στην Kodak οφείλουμε την πρώτη κάμερα του 1888 αλλά και το ίδιο 35άρι (πόσα Οσκαρ έχουν δοθεί για τα τεχνολογικά επιτεύγματα της Kodak!) είναι πραγματικά θλιβερό που το Χόλιγουντ την εγκαταλείπει στην πιο δύσκολη στιγμή της.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters η Kodak χρωστούσε σε όλα τα στούντιο του Χόλιγουντ (16.7 εκατομμύρια δολάρια στην Sony, 14.2 στην Warner Brothers, 6.8 στην Paramount, 4.2 στην Disney, 9.3 στην NBC Universal). Οι οφειλές αυτές είναι απλήρωτες επιστροφές: τα στούντιο αγοράζουν φιλμ, αλλά δικαιούνται επιστροφές στο τέλος του χρόνου ως μέρος της συμφωνίας. Κι εκεί η μη κερδοφόρα Kodak έμεινε πίσω (κανένα από τα μεγάλα στούντιο δεν δέχτηκε να σχολιάσει την είδηση στο Reuters).
Η χολιγουντιανή κοινότητα πάντως λέγεται ότι θα στραφεί σε ανταγωνιστές της Kodak (όπως η Fuji). Κι όμως υπήρχαν εποχές που η εταιρία είχε 500 εκ. δολάρια καθαρό ετήσιο κέρδος, μόνο από τα κινηματογραφικά στούντιο.
Στα τέλη της δεκαετίας του 90 όμως το τοπίο άλλαξε με την ψηφιακή κινηματογράφηση. «Η Kodak δεν αναγνώρισε άμεσα ότι οι κανόνες του παιχνιδιού είχαν αλλάξει ανεπιστρεπτί και έμεινε στο περιθώριο των εξελίξεων» παρατηρεί ο Κρις Μακ Γκερκ, πρώην πρόεδρος της Metro Goldwyn Mayer και τωρινός CEO της Cinedigm. «Μπορεί κανείς να καταλάβει βέβαια γιατί δεν έδωσαν αρχικά σημασία: επί 75 χρόνια καταναλώναμε το 35άρι ως μονόδρομο. Να όμως που η ψηφιακή τεχνολογία έφερε την επανάσταση...»
Το να φέρνει μία τεχνολογική εξέλιξη την επανάσταση είναι ένα θέμα. Το να σβήνουν από το χάρτη εταιρίες που κάποτε ήταν συνώνυμες με τον κινηματογράφο είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Σε κάτι τέτοιες στιγμές θα περίμενε κανείς από την Ακαδημία να πράξει εντελώς διαφορετικά - να στηρίξει την Kodak με την παρουσία των Οσκαρ στο Kodak Theater ως κίνηση αλληλεγγύης και σεβασμού σε μία ιστορική παράδοση.
Καμιά φορά ξεχνάμε ότι μιλάμε για μία αδίστακτη showbiz, όπου κανείς δεν θυμάται κανέναν μετά την πρώτη αποτυχία...