Στο περσινό, 65ο Φεστιβάλ Καννών, ο Αλεκ Μπόλντγουιν και ο Τζέιμς Τόμπακ, σεναριογράφος του «Bugsy», σκηνοθέτης του «Tyson», ήρθαν στην πόλη για δέκα μέρες, για να αναζητήσουν χρηματοδότηση για το επόμενο project τους, ένα ριμέικ του «Τελευταίου Τανγκό στο Παρίσι», γυρισμένο στη Μέση Ανατολή, με τίτλο «Τελευταίο Τανγκό στο Τικρίτ»! Ο Τόμπακ με την πείρα και τις γνωριμίες του και ο Μπόλντγουιν, πρωτάρης στις Κάννες αλλά με όπλο το όνομά του και το σκανταλιάρικο χιούμορ του, συναντήθηκαν με όλες τις πλευρές της κινηματογραφικής βιομηχανίας, από τους μεγάλους καλλιτέχνες μέχρι τους πολυμήχανους πωλητές και κατέληξαν μ’ ένα πρωτότυπο ντοκιμαντέρ, με εκπληκτικό υλικό και με τον αυθορμητισμό που παρασύρει το θεατή σε πηγαίο γέλιο και βαθιά συγκίνηση εναλλάξ.
«Οταν αναλογίζομαι τη ζωή μου, κατά 95% έτρεχε γύρω γύρω ψάχνοντας λεφτά για να κάνω ταινίες και κατά 5% τις έκανα. Δεν είναι ζωή αυτή.» Αυτό είχε πει ο Ορσον Γουελς και το «Seduced and Abandoned» έχει για αληθινούς του ήρωες ανθρώπους που μοιράζονται αυτό το βίωμα, ανθρώπους που ζουν το σινεμά σα μια άπιστη ερωμένη, που τους έχει μαγέψει και τους έχει εγκαταλείψει, ξανά και ξανά, σε μια σχέση πάθους, μίσους και εθισμού. Το φιλμ προσπαθεί να ενώσει τις τελείες ανάμεσα στις δυο πλευρές του κινηματογράφου, του παράξενου αυτού χώρου όπου οι «καρποί» του είναι ταυτόχρονα έργα τέχνης και απαιτητικό, πανάκριβο εμπόριο.
Μπόλντγουιν και Τόμπακ με τον Μπερνάρντο Μπερτολούτσι στη... σουίτα Μπερτολούτσι στο Carlton
Στη διάρκεια της διαμονής τους στις Κάννες, ο Τόμπακ και ο Μπόλντγουιν συναντιούνται με κάθε λογής επαγγελματίες. Οι διάσημοι πωλητές και «money people», όπως τους αποκαλούν, σαν τον Αβι Λέρνερ ή τον Ασόκ Αμριτράζ και τον Τάκη Θεοδωρακόπουλο ισοπεδώνουν χαριτωμένα το κινηματογραφικό όραμα σε αριθμούς και δολάρια. Σπουδαίοι κριτικοί κινηματογράφου σαν τον Σκοτ Φούντας και τον Τοντ ΜακΚάρθι εκδηλώνουν το δέος τους για μια διοργάνωση, σαν το Φεστιβάλ Καννών, απ’ όπου περνά, εξελίσσεται και διαμορφώνεται ολόκληρη η κινηματογραφική ιστορία των τελευταίων δεκαετιών.
Νέοι ηθοποιοί μοιράζονται τις εμπειρίες τους, από την Τζέσικα Τσαστέιν και τον Ράιαν Γκόσλινγκ, μέχρι την Μπερενίς Μπεζό και την Νταϊάν Κρούγκερ, λευκά πανιά όπου το Φεστιβάλ και τα δοκιμαστικά τους βήματα στο σινεμά έγραψαν τις πρώτες λέξεις αυτής της πλανεύτρας ερωτικής επιστολής.
Κουβεντιάζοντας με τον Ρομάν Πολάνσκι
Κι από την άλλη πλευρά, οι σπουδαιότεροι σκηνοθέτες της εποχής μας θυμούνται και κουβεντιάζουν μπροστά στην κάμερα. Ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, στην «Bertolucci Suite» του ξενοδοχείου Carlton, αφηγείται πώς έκανε τον Μπράντο να παίξει με βάση τα προσωπικά του βιώματα στο «Τελευταίο Τανγκό» και πώς, αργότερα, ο Μπράντο δεν του ξαναμίλησε ποτέ. Ο Ρομάν Πολάνσκι θυμάται την πρώτη του φορά στις Κάννες, ως μέλος της Κριτικής Επιτροπής το 1968, όταν ο Φρανσουά Τριφό τον «οργάνωσε» στη διαμαρτυρία υπέρ του Προέδρου της Γαλλικής Ταινιοθήκης, Ανρί Λανγκλουά, που οδήγησε σε ό,τι έμεινε γνωστό ως «Μάης του ‘68». Στη οθόνη βλέπουμε τον 30άρη Πολάνσκι με το μαγιό του, να κάνει ηλιοθεραπεία στην παραλία των Καννών παρέα με τη Σάρον Τέιτ και τους Beatles. Ο Μάρτιν Σκορσέζε περιγράφει τα πρώτα του βήματα στο σινεμά, πώς απέφυγε, παρά τον ένα χρόνο ιερατικού σεμιναρίου, να γίνει παπάς και πώς θαμπώθηκε την πρώτη φορά που ήρθε στις Κάννες, το ’75 με την «Αλίκη», με την περιποίηση, τα φαγητά και τη σαμπάνια που έρρεε άφθονη, καθώς εκείνος μάζευε τον Χάρβεϊ Καϊτέλ από τα διάφορα πάρτι. Κι ο Φράνσις Φορντ Κόπολα εξηγεί πώς, παρά τη θεαματική του πρώτη επίσκεψη στο Φεστιβάλ με το «You’re a Big Boy Now» το ’66, γρήγορα συνειδητοποίησε ότι είναι ένα μέρος με κακή ενέργεια, που μαζεύει μόνο ανθρώπους που θέλουν να κάνουν τον έξυπνο και να σου υποδείξουν τι είναι καλό και τι κακό.
Θα μας κοροϊδέψετε πιθανόν, αλλά το ιδιόμορφο ντοκιμαντέρ των Τόμπακ και Μπόλντγουιν, γυρισμένο μέσα στην καρδιά του σινεμά, όχι απλώς μας ψυχαγώγησε απολαυστικά, αλλά κατά στιγμές έκανε και το δάκρυ να κυλήσει. Η αμεσότητα όσων μιλούν, η αιχμηρή τους ειλικρίνεια, η ρομαντική ή κυνική νοσταλγία, οι άνθρωποι που πέρασαν από αυτόν τον δημιουργικό ή καταστροφικό βωμό του σινεμά, ο Κόπολα που μιλά ενώ παράλληλα διαγωνίζεται η ταινία της κόρης του, κάπως κατάφεραν να οπτικοποιήσουν ένα αόριστο συναίσθημα: ότι γύρω στον κόσμο, άνθρωποι κάθε είδους, ζουν με γνώμονα μια αφηρημένη ιδέα που καταλήγει να χτίζει περιουσίες ή να κατεδαφίζει υπολείψεις. Μια ιδέα που σε αποπλανεί και σε εγκαταλείπει για να σε αναζητήσει ξανά και ξανά. Το σινεμά.
Δείτε παρακάτω δυο clips από το «Seduced and Abandoned».
Μάθετε τα πάντα για το 66ο Φεστιβάλ Καννών, στο ειδικό τμήμα του Flix.gr που ανανεώνεται συνεχώς.