Industry

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου μπαίνει στην εκπαίδευση και την παραγωγή

στα 10

Μ' ένα χρηματοδοτικό ταμείο κι έναν ετήσιο κύκλο καίριων σεμιναρίων, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου βουτά στην παραγωγή ταινιών. Ο Χρίστος Γεωργίου, υπεύθυνος σπουδών του πρότζεκτ, εξηγεί.

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου μπαίνει στην εκπαίδευση και την παραγωγή

Στα έξι χρόνια της ύπαρξής της, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ξεκίνησε την πρώτη αληθινά πρακτική, άμεσα εποικοδομητική πρωτοβουλία της, το Film Factory Short Film Fund, έναν ετήσιο διαγωνισμό που ως κατάληξη έχει τη χρηματοδότηση δυο μικρού μήκους ταινιών κάθε χρόνο, με 15.000 ευρώ στην κάθε παραγωγή.

Η διαδικασία υποβολής κι επιλογής στο Film Factory Short Film Fund ξετυλίγεται σε διαφορετικές φάσεις. Φέτος, την πρώτη χρονιά λειτουργίας του Fund, οι ενδιαφερόμενοι υπέβαλλαν τα σενάριά τους ως τον Νοέμβριο κι από αυτά, ένα μήνα αργότερα, επιλέχθηκαν τα 14 επικρατέστερα. Η επιτροπή που έκανε την προκριματική επιλογή αποτελούνταν από τις σκηνοθέτες Ελίνα Ψύκου και Στέλλα Κυριακοπούλου, τους διευθυντές φωτογραφίας Γιώργος Φρέντζο και Σίμο Σαρκετζή κι από τον ηθοποιό Γιώργο Πυρπασόπουλο.

ffsff 607

Στη συνέχεια, στο διήμερο Film Factory της ΕΑΚ στα μέσα Σεκεμβρίου, οι 14 υποψήφιοι πέρασαν από προσωπικές συνεντεύξεις με τους Χρίστο Γεωργίου (σκηνοθέτη), Αλέξανδρο Χριστόγιαννη (διευθυντή κινηματογραφικών και θεματικών καναλιών του ΟΤΕ TV) και Βάσω Βασιλάτου (γραφείο Τύπου - διεύθυνσης επικοινωνίας και marketing της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση) και ανακοινώθηκαν οι επτά φιναλίστ που συνεχίζουν. Τα πρότζεκτ που επιλέχθηκαν είναι τα παρακάτω:

  • Βουρβουρού, της Καρίνας Λογοθέτη
  • Το Δάσος, της Λίας Τσάλτα
  • Ράγες, της Ελίνας Φέσσα
  • Τεξκόκο, της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη
  • Χρυσόψαρο, του Γιώργου Αγγελόπουλου
  • Bill, της Γεωργίας Πανοπούλου και Κωνσταντίνας Τσαπρούνη
  • Outro, της Ιζαμπέλας Κωνσταντινίδου και του Κώστα Κατριού

ffsff 607 Τα 4 από τα 7 βραβευμένα projects, Καρίνα Λογοθέτη, Λία Τσάλτα, Ελίνα Φέσσα, Γεωργία Πανοπούλου και Κωνσταντίνα Τσαπρούνη

Στο επόμενο βήμα του διαγωνισμού, μια ομάδα από καταξιωμένους κινηματογραφιστές, αναλαμβάνει συμβουλευτικό ρόλο για τα 7 πρότζεκτ που προκρίθηκαν, με στόχο την τελειοποίηση τους, πριν την τελική κρίση της επιτροπής. Οι σύμβουλοι του διαγωνισμού, είναι οι Παναγιώτης Ευαγγελίδης (Σενάριο), Γιάννης Οικονομίδης (Σκηνοθεσία), Αμάντα Λιβανού (Παραγωγή), Κόρα Καρβούνη (Υποκριτική), Σίμος Σαρκετζής (Διεύθυνση Φωτογραφίας), Αντώνης Δαγκλίδης (Σκηνογραφία, Ενδυματολογία), Γιώργος Μαυροψαρίδης (Μοντάζ), Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος (Ηχος), Αλέξανδρος Βούλγαρης (Μουσική).

Οι δύο νικητές, που θα χρηματοδοτηθούν με 15.000 ευρώ ο καθένας, θα ανακοινωθούν στην Τελετή Απονομής των Βραβείων της ΕΑΚ, τη Δευτέρα, 28 Μαρτίου 2016, στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

ffsff 607 Σίμος Σαρκετζής

Ο υπεύθυνος σπουδών του Film Factory Short Film Fund, σκηνοθέτης Χρίστος Γεωργίου («Κάτω Από τα’ Αστρα», «Μικρό Εγκλημα», «Τα Παιδιά των Ταραχών»), ο οποίος ετοιμάζεται αυτόν τον καιρό για τη νέα ταινία του, «Χρόνια Πολλά» (διαβάστε περισσότερα), μάς εξηγεί ποιοι είναι οι στόχοι σ’ αυτήν την απόφαση να συνδεθεί το ανθρώπινο δυναμικό των ενεργών ανθρώπων του σινεμά, με τους νεώτερους, ελπιδοφόρους συναδέλφους τους και με καρπούς δυο έτοιμες, καλοδουλεμένες μικρού μήκους ταινίες το χρόνο.

Για σένα, υπεύθυνο σπουδών του FFSFF, ποιος είναι ο στόχος του προγράμματος; Δηλαδή, σʼ αυτήν την πρώτη διεξαγωγή του, τι θέλεις να καταφέρετε;

Η βασική ιδέα είναι να δημιουργήσουμε μια νέα χρηματοδοτική πηγή για την παραγωγή ταινιών μηκρού μήκους και να φέρουμε σε επαφή τα υποφήφια projects με έμπειρους και βραβευμένους κινηματογραφιστές. Αυτή η επαφή από μόνη της είναι θα είναι ένα σημαντικό επίτευγμα, καθώς οι κινηματογράφικες γενιές δυστυχώς δεν έχουν αρκετή επαφή μεταξύ τους. Πιστεύω ότι θα μας βοηθήσει να δούμε ότι όσο διαφορετικές και αν είναι οι ταινίες και οι απόψεις του καθενός από εμάς, όλοι ανήκουμε σε μία κινηματογραφική κοινότητα, και ότι όλοι μπορούμε να κερδίσουμε κάτι από αυτή την επαφή.

ffsff 607 Επιτροπή και φιναλίστ

Πιό συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα αυτό, ο χρόνος που θα περάσουν μαζί οι σύμβουλοι και τα projects, συζητώντας, αναλύοντας, αλλά και συμβάλοντας ουσιαστικά στο στάδιο της προεργασίας των ταινιών, θα έχει ως αποτέλεσμα οι υποψήφιες ταινίες να κανουν μία πολύ καλή και ολοκληρομένη προεργασία. Αυτό είναι και το πρώτο που θέλουμε μέσα από το πρόγραμμα να μεταφέρουμε. Τη σημασία της ολοκληρωμένης προεργασίας. Μία προεργασία που θα εστιάζει σε όλες τις πτυχές τις ταινίας. Σενάριο, σκηνοθεσία, παραγωγή, υποκριτική, διεύθυνση φωτογραφίας, καλλιτεχνική διεύθηνση, μοντάζ, μουσική και ήχο. Η ελπιδα μας είναι ότι η νέα χρηματοδήτηση θα δώσει την οικονομική δυνατότητα σε δύο ταινίες μικρού μήκους να γινουν πραγματικότητα. Και ότι όλες οι ταινίες που θα ολοκληρώσουν το πρόγραμμα θα είναι έτοιμες να πάνε για γύρισμα.

Πώς υποστηρίζεται το πρόγραμμα οικονομικά;

Το πρόγραμμα θα πραγματοποιείται με την αρωγή του OTE TV, Μέγα Χορηγού της ΕΑΚ, την υποστήριξη της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, τη συνεργασία της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών και με την ευγενική χορηγία του Costa Navarino και της Groupama Ασφαλιστική.

ffsff 607 Παναγιώτης Ευαγγελίδης

Πιστεύεις ότι το Film Factory Short Film Fund, εκτός από χρηματοδοτικό πρόγραμμα, έρχεται να συμπληρώσει την ελληνική κινηματογραφική εκπαίδευση και τους στόχους της Ακαδημίας ως και εκπαιδευτικό φορέα;

Η εκπαιδευτική ιδιότητα του FFSFF έχει πολύ μεγάλη σημασία για την Ακαδημία και το θέμα της κινηματογραφικής εκπαίδευσης είναι κάτι που απασχολεί την Ακαδημία από τη μέρα της ίδρυσής της. Είναι με μεγάλη χαρά που προσφέρουμε κάτι στον τομέα αυτόν, ο οποίος θεωρούμε ότι είναι και πολύ σημαντικός και ότι μπορεί να υποστηριχθεί και με πολλούς τρόπους ακόμα.

Υπάρχει πρόβλεψη το Fund να αναπτυχθεί, σταδιακά, σε σχολή κινηματογράφου;

Είναι η πρώτη χρονία που τρέχει το FFSFFund. Αφού ολοκληρώθει το πρόγραμμα και κάνουμε την αξιολόγησή μας, τότε θα δούμε ποιά μπορεί να είναι η εξέλιξη.

ffsff 607

Από τους πρώτους συμμετέχοντες, υπάρχουν δημιουργικά στοιχεία στη δουλειά τους που σου προκάλεσαν εντύπωση;

Ναι. Και στα 14 projects που φτάσανε μέχρι το στάδιο των συνεντεύξεων είδα και εγώ και τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής δημιουργικά στοιχεία που και μας έκαναν εντύπωση και μας έκαναν σίγουρους ότι αυτούς τους δημιουργούς θα τους δούμε ξανά. Δυνατά και τόσο διαφορετικά δημιουργικά στοιχεία που επιλέγουν να πούνε ιστορίες που μας αγγίζουν με ένα διαφορετικό τρόπο αφήγησης κάθε φορά. Για μένα οι συνεντεύξεις ήταν 2 μέρες γεμάτες από δυνατές ιστορίες, όμορφες εικόνες και πολύ ωραία ενέργεια.

Είναι σαφές ότι το σινεμά στην Ελλάδα κινείται με ελάχιστα χρήματα, άρα είναι σπάνια προσοδοφόρο γιʼ αυτούς που το κάνουν. Ποιο πιστεύεις, λοιπόν, ότι είναι το κίνητρο για έναν νέο άνθρωπο νʼ ασχοληθεί επαγγελματικά με τον κινηματογράφο σήμερα;

Ποτέ δεν ήταν εύκολο να ασχοληθεί κάποιος μόνο με τον κινηματογραφο και να είναι αυτό προσοδοφόρο. Αλλά είναι λάθος να πιστεύουμε ότι αυτό είναι κάτι που συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα. Αυτό ειναι ένα όνειρο που κηνηγάνε κινηματογραφιστές σε όλο τον κόσμο. Το κίνητρο όλων μας είναι μία αγάπη για αυτό που κάνουμε που δεν μας αφήνει άλλη επιλογή παρα να το πάλεψουμε.

Για όσα συνέβησαν το 2015 στο ελληνικό σινεμά, αλλά και στο διεθνές και σε κάθε πτυχή της επικαιρότητας, διαβάστε και δείτε την ανασκόπηση της χρονιάς με τον τρόπο του Flix