Συνέντευξη

Η Ελίνα Ψύκου και ο Χρίστος Γεωργίου μιλούν στο Flix για το τι σημαίνει να κάνεις σινεμά σήμερα στην Ελλάδα

στα 10

Μόλις χθες έλαβαν την υποστήριξη του Eurimages. Τι σημαίνει όμως αυτό για κάποιον που κάνει σήμερα σινεμά στην Ελλάδα;

Η Ελίνα Ψύκου και ο Χρίστος Γεωργίου μιλούν στο Flix για το τι σημαίνει να κάνεις σινεμά σήμερα στην Ελλάδα
Μια γενιά σε κρίση στα «Χρόνια Πολλά» του Χρίστου Γεωργίου

Και οι δύο ετοιμάζουν νέες ταινίες σε συμπαραγωγή με περισσότερες από μια χώρες εκτός Ελλάδας. Και οι δύο κέρδισαν μόλις χθες με επίσημη ανακοίνωση τη στήριξη του σημαντικότερου ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού προγράμματος, του Eurimages. Και οι δύο υπήρξαν από τις πρώτες ταινίες που υποστηρίχθηκαν από το διμερές Ταμείο συμπαραγωγών μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας, το οποίο συστάθηκε από το Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου και Κινούμενης Εικόνας της Γαλλίας (CNC) και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (Ε.Κ.Κ.). Και οι δύο έχουν λάβει στήριξη από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Και οι δύο προετοιμάζονται να ξεκινήσουν γυρίσματα το καλοκαίρι του 2015.

Το Flix ευχήθηκε καλή τύχη στις παράλληλες διαδρομές των νέων ταινιών της Ελίνας Ψύκου και του Χρίστου Γεωργίου και μίλησε μαζί τους για τη σημασία των συμπαραγωγών σε μια εποχή σαν τη σημερινή, για το κινηματογραφικό τοπίο στην Ελλάδα και τα όνειρα που έχουν για τις νέες τους ταινίες.

Ελίνα Ψύκου 607 Η Ελίνα Ψύκου φωτογραφημένη από τον Αρη Ράμμο

Ο «Γιος της Σοφίας» είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της Ελίνας Ψύκου μετά την «Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά», μια παραγωγή του Γιώργου Καρναβά (Heretic) από την Ελλάδα, της KinoElektron από τη Γαλλία και της The Shouvkov Βrothers από τη Βουλγαρία. Η ανάπτυξη του σεναρίου της ταινίας έχει χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα media και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και τα γυρίσματα θα ξεκινήσουν το καλοκαίρι του 2015. Τη διανομή από την Ελλάδα έχει αναλάβει η Feelgood entertainment και από τη Γαλλία η Sophie Dulac.

Η ιστορία της ταινίας εκτυλίσσεται στην Αθήνα του 2004. Οι Ολυμπιακοί αγώνες επιστρέφουν στην Ελλάδα και ο 11χρονος Μίσα έρχεται από την Ρωσία για να ζήσει με την μητέρα του, Σοφία. Αρχικά, η Σοφία του λέει πως θα μείνουν με έναν ηλικιωμένο Ελληνα τον οποίο φροντίζει. Οταν όμως τελικά του αποκαλύπτει πως είναι παντρεμένοι, ο Μίσα το σκάει από το σπίτι. Μη όντας έτοιμος να ζήσει στον «έξω» κόσμο, σύντομα επιστρέφει στο προστατευμένο περιβάλλον του σπιτιού του κυρίου Νίκου. Η νέα οικογένεια περνά μερικές στιγμές επιφανειακής ευτυχίας. Τίποτα όμως δεν έχει ακόμη τελειώσει…

Ο Γιος της Σοφίας 607

Ο «Γιος της Σοφίας», ως δεύτερη ταινία σου, γίνεται με υποστήριξη, οικονομική ή δημιουργική, από πολλές περισσότερες πλευρές απʼ ό,τι η «Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά». Αισθάνεσαι ότι αυτό έχει διευκολύνει τη διαδικασία παραγωγής και δημιουργίας και ποιο στοιχείο θεώρησες, στην πορεία, το πιο χρήσιμο;

Όπως σε όλα τα πράγματα στη ζωή έτσι κι αυτό έχει δύο όψεις. Από τη μια, είναι εξαιρετικά σημαντική όλη αυτή η οικονομική και δημιουργική στήριξη. Διευκολύνει την φαντασία μου και την φαντασία των συνεργατών μου. Από την άλλη δεν είμαι μόνη μου πια. Είναι κάτι σαν το τέλος της κινηματογραφικής μου αθωότητας. Εκεί που στην πρώτη ταινία δεν είχα ουσιαστικά παραγωγό, τώρα έχω τρεις… Εκεί που στην πρώτη ταινία ήμουν «υπόλογη» στον εαυτό μου και τους συνεργάτες μου, τώρα είμαι «υπόλογη» σε παραγωγούς, χρηματοδότες, παράγοντες και ενδιάμεσους… Πρέπει να ακούσω την γνώμη τους και σε πολλές περιπτώσεις να την λάβω υπ’ όψιν μου… Κάτι που δεν είναι πάντα ευχάριστο… Αυτό που κρατάω όμως σαν το πιο χρήσιμο είναι η ίδια η εμπειρία. Χαίρομαι πολύ που την βιώνω και αποκτώ προσωπική γνώμη για όλο αυτό το οικοδόμημα που ονομάζεται Ευρωπαϊκή συμπαραγωγή, θεσμοί κτλ…

Από την πρώτη στη δεύτερη ταινία, το σκηνικό της κινηματογραφικής παραγωγής μέσα στην Ελλάδα έχει αλλάξει; Με ποιον τρόπο;

Αισθάνομαι πως δεν έχει αλλάξει τίποτα ή σχεδόν τίποτα… Ή ακόμη κι αν έχει αλλάξει, έχει αλλάξει δυστυχώς συνολικά προς το χειρότερο… Έκανα τα γυρίσματα της προηγούμενης ταινίας ακριβώς τέτοιες μέρες πριν 3 χρόνια. Τι έγινε λοιπόν μέσα σε αυτά τα 3 χρόνια; Έκλεισε η ΕΡΤ και την διαδέχθηκε η ΝΕΡΙΤ με αποτέλεσμα εδώ και δύο χρόνια να μην δίνονται χρήματα από την δημόσια τηλεόραση - ως όφειλε μέσω του περίφημου 1,5% - για τον κινηματογράφο…. Το ΕΚΚ ταλαιπωρείται εδώ και έναν χρόνο από εσωτερικές συγκρούσεις που έχουν σαν αποτέλεσμα καθυστερήσεις στις εγκρίσεις και «παράξενες» αποφάσεις μη έγκρισης συγκεκριμένων ταινιών… Το κοινό συνεχίζει να υποδέχεται την ελληνική ταινία με δυσπιστία… Τα ιδιωτικά και τα συνδρομητικά κανάλια εξακολουθούν να ενδιαφέρονται κυρίως για τους σκηνοθέτες - τηλεοπτικούς σταρ και τους σκηνοθέτες – νοσταλγούς / βιογράφους… Αποτέλεσμα όλων αυτών; Οι παραγωγοί συρρικνώνονται, όμως οι σκηνοθέτες πληθαίνουν… Και για να μην λέμε μόνο τα κακά, εγκαινιάστηκε μια συμφωνία ανάμεσα στα κέντρα κινηματογράφου Γαλλίας και Ελλάδας, που βοηθάει πολύ την ελληνική παραγωγή. Έτσι για να έχουμε το ένα βήμα μπροστά που απελπιστικά μόνο του θα πρέπει να ανταγωνιστεί τα πέντε βήματα πίσω…

Ποιο είναι το σχέδιο για τον «Γιο της Σοφίας», ποια είναι τα στάδια που ακολουθούν ώσπου να ξεκινήσει το γύρισμά σου και ποιο είναι το όνειρό σου γιʼ αυτήν την ταινία;

Μόλις έχουμε ολοκληρώσει το κάστινγκ και βρισκόμαστε στο στάδιο του ρεπεράζ. Καλώς εχόντων των πραγμάτων θα κάνουμε γυρίσματα το καλοκαίρι. Το όνειρο μου για την ταινία είναι να καταφέρει να γυριστεί όπως την φανταζόμαστε εγώ και οι συνεργάτες μου!


Χρίστος Γεωργίου 607 Ο Χρίστος Γεωργίου φωτογραφήμένος από τον Παύλο Βρυωνίδη

To «Χρόνια Πολλά» είναι η τρίτη ταινία μεγάλου μήκους του Χρίστου Γεωργίου μετά το «Κάτω απ'τ Αστρα» και το «Μικρό Εγκλημα» με εταιρείες παραγωγής τον Χρίστο Γεωργίου από την Ελλάδα, την Lychnari Productions από την Κύπρο, την Τwenty Twenty Vision και τον Θανάση Καραθάνο από τη Γερμανία και τη Manny Films από τη Γαλλία. Η ταινία έχει χρηματοδοτηθεί και από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και τα γυρίσματα θα ξεκινήσουν το καλοκαίρι του 2015.

Πρωταγωνίστρια είναι η 14χρονη Μαργαρίτα. Το μεγάλο πρόβλημα της ζωής της είναι ο πατέρας της ο Γιώργος που είναι ματατζής. Οταν ο Γιώργος βλέπει την κόρη του μέσα από τα δακρυγόνα στις ταραχές, εκείνος και η γυναίκα του Σοφία, αποφασίζουν ότι πατέρας και κόρη πρέπει να πάνε στο εξοχικό τους για λίγες μέρες σε μία προσπάθεια να προστατέψουν την κόρη τους και να διασώσουν ό,τι μπορούν από τη σχέση τους.

Χρόνια Πολλά 607

Το «Χρόνια Πολλά», ως τρίτη σου ταινία μυθοπλασίας, γίνεται με υποστήριξη, οικονομική ή δημιουργική, από πολλές περισσότερες πλευρές απʼ ό,τι οι προηγούμενες και με εντονότερο το διεθνή χαρακτήρα της συμπαραγωγής. Αισθάνεσαι ότι αυτό έχει διευκολύνει τη διαδικασία παραγωγής και δημιουργίας και ποιο στοιχείο θεώρησες, στην πορεία, το πιο χρήσιμο;

Η επιλογή να έχουμε περισσότερους συμπαραγωγούς ήταν μία οικονομική ανάγκη για να μπορέσουμε να συμπληρώσουμε τον προϋπολογισμός μας. Παρόλο που ο προϋπολογισμός αυτής της ταινίας είναι χαμηλότερος από της προηγούμενης μου («Μικρό Εγκλημα») χρειαστήκαμε περισσότερους συμπαραγωγούς καθώς τα ποσά που δίνουν τώρα τα αντίστοιχα ταμεία στην κάθε χώρα είναι μικρότερα. Στην επιλογή των συμπαραγωγών μας επιλέξαμε άτομα που θα μπορέσουν όχι μόνο να στηρίξουν οικονομικά την ταινία αλλά και δημιουργικά, και στο πολύ σημαντικό θέμα της διανομής, όταν με το καλό φτάσουμε και εκεί.Η επιλογή μας να φτιάξουμε ένα τέτοιο σχήμα είχε σαν προ υπόθεση ένα μεγαλύτερης διάρκειας χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης της ταινίας. Σε κανένα δεν αρέσει να πρέπει να περιμένει χρόνια για να πάει γύρισμα, και υπάρχει πάντα το ρίσκο ότι αν δώσεις χρόνο στην εύρεση συμπαραγωγών και μετά δεν τα καταφέρεις νιώθεις ότι έχασες τον χρόνο σου. Ευτυχώς η πρόταση της ταινίας μας είχε πολύ καλή υποδοχή όπου την παρουσιάσαμε, και ειδικά στο Berlinale Coproduction Market, σταθήκαμε και τυχεροί και πετύχαμε τον στόχο μας. Επίσης πιστεύω ότι ο χρόνος αυτός βοήθησε και την ιδέα της ταινίας να ωριμάσει μέσα μας και αυτό είναι ένα τεράστιο όφελος.

Από την προηγούμενη σʼ αυτήν την ταινία, το σκηνικό της κινηματογραφικής παραγωγής μέσα στην Ελλάδα έχει αλλάξει; Με ποιον τρόπο;

Οι περισσότερες ταινίες γίνονται με λιγότερα λεφτά από ότι παλιά και υπάρχουν περιπτώσεις που αυτό αναδεικνύει μία υπέροχη ενέργεια και ευρηματικότητα αλλά και άλλες που λειτουργεί αρνητικά. Υπάρχουν επίσης τάσεις για καινούργιες ιστορίες και τρόπους κινηματογράφησης και αυτό έχει πάρα πολύ ενδιαφέρων. Η δουλειά μας είναι να χειριστούμε τις καινούργιες συνθήκες και όπου μπορούμε να τις κάνουμε να δουλέψουν προς όφελος μας.

Ποιο είναι το σχέδιο για το «Χρόνια Πολλά», ποια είναι τα στάδια που ακολουθούν ώσπου να ξεκινήσει το γύρισμά σου και ποιο είναι το όνειρό σου γιʼ αυτήν την ταινία;

Είμαστε τώρα στο casting σε συνεργασία με τα παιδιά στο Athens Casting, στην εύρεση των συνεργατών και των χώρων και ελπίζουμε το καλοκαίρι να ξεκινήσουμε γύρισμα. Το όνειρο είναι το ίδιο πάντα. Nα γίνει μία καλή ταινία και να βρει το κοινό της.


Διαβάστε ακόμη: