Καμιά τελετή απονομής βραβείων δεν πρέπει να κρατά τρεις ώρες, πόσω μάλλον των βραβείων του ελληνικού σινεμά που, καλώς ή κακώς, κακώς για την ακρίβεια, αφορούν ακόμα μια μικρή μερίδα του κοινού και την κινηματογραφική κοινότητα. Πέραν αυτού, ωστόσο, η χτεσινοβραδινή 7η Τελετή Απονομής των Βραβείων Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ήταν θεαματική, πολιτική, οργανωμένη και ενίοτε συγκινητική. Παρακάτω συνοψίζουμε όσα στοιχεία και αναμνήσεις θα κρατήσουμε από την Τελετή.
Βρείτε στο τέλος του κειμένου την πλήρη λίστα των Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2016.
«Τετάρτη 04.45» μονοκούκι Η ταινία του Αλέξη Αλεξίου, το αθηναϊκό νουάρ με πρωταγωνιστή τον Στέλιο Μάινα, ήταν ο σαρωτικός νικητής της βραδιάς, με 9 σημαντικά βραβεία κι εκείνο της καλύτερης ταινίας. Με τη σύνθεση των φετινών υποψηφιοτήτων δεν είναι παράξενο ούτε άτοπο η ταινία να μονοπωλήσει την προτίμηση των ψηφοφόρων, οι οποίοι ωστόσο περιορίζονται ακόμα στους 230 περίπου και καλό θα ήταν να αυξηθούν για να συμπεριλαμβάνουν και τη γνώμη όσων τώρα απλώς παρατηρούν και κρίνουν.
Γράψαμε στο Flix για την ταινία, «Επτά χρόνια μετά την "Ιστορία 52", ο Αλέξης Αλεξίου επιστρέφει με ένα ακόμη ατόφιο κομμάτι σινεμά που διασχίζει την παράδοση του νουάρ μετατρέποντας την ελληνική κρίση σε ένα απολαυστικό για τα μάτια και τις αισθήσεις εφιάλτη μέσα στην πραγματικότητα.» (διαβάστε ολόκληρη την κριτική του Flix για την «Τετάρτη 04.45» εδώ) Η ταινία βγήκε στις αίθουσες τον Μάρτιο 2015, έκανε περίπου 10.000 εισιτήρια (σεβαστό, πια, νούμερο για μια καλλιτεχνική ελληνική ταινία) και ωραιότατο θα ήταν να έκανε έναν συμπληρωματικό νικητήριο γύρο στη μεγάλη οθόνη.
The divine Vanessa Η Βανέσα Ρέντγκρεϊβ βρέθηκε ανάμεσά μας χτες το βράδυ, για να παραλάβει το τιμητικό βραβείο της, συνδέοντας την καλλιτεχνική με την πολιτική της δράση, το σινεμά με το προσφυγικό, όπως ακριβώς ήταν και το κεντρικό θέμα της βραδιάς. Και τα είπε βροντερά κι έξω απ' τα δόντια: «Ευχαριστώ την ανθρωπιά των απλών Ελλήνων ανθρώπων που είναι εκπληκτικοί, παρότι δεν ξέρουν ότι είναι εκπληκτικοί. Είστε εκπληκτικοί γιατί θυμάστε ότι αυτοί οι πρόσφυγες είναι μητέρες, πατέρες, παιδιά, ανθρώπινα όντα, όπως δεν το θυμάται ούτε μια ευρωπαϊκή κυβέρνηση! Τη δεκαετία του '30, η βρετανική κυβέρνηση αρνούνταν βίζες στους Εβραίους πρόσφυγες. Λίγα εκατομμύρια, «μικρά νούμερα», έπεσαν θύματα αυτής της επιλογής. Ανθρωποι πέθαναν εξαιτίας της άρνησης της βρετανικής κυβέρνησης. Και σήμερα η ίδια στρατηγική συνεχίζει, παρότι υπάρχει η διεθνής νομοθεσία που προστατεύει τους πρόσφυγες, ενώ οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις την καταπατούν. Εγώ δεν μπορώ να πω στην κυβέρνησή σας τι να κάνει, αλλά οφείλει να απαιτήσει από την Ευρώπη χρήματα, όχι σκληρά μέτρα, αλλά χρήματα για τη χώρα και για τους πρόσφυγες. Ντροπή σου Ευρώπη! Γιατί το λέω αυτό; Επειδή οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις που εμπνεύστηκαν αυτήν την εγκληματική στρατηγική, άνοιξαν τις πόρτες στην Αποκάλυψη.»
Η αίθουσα χειροκρότησε όρθια τη Βανέσα Ρέντγκρεϊβ, μια γυναίκα που αποδεικνύει ότι δεν είναι απλώς «ζωντανός θρύλος», αλλά ολοζώντανη δυναμική οντότητα - κι αν η Μιμή Ντενίση, παρουσιάζοντάς τη στη σκηνή, φίλη της από το παρελθόν, μίλησε λίγο παραπάνω απ' όσο χρειαζόταν, χαλάλι της. Δεν την ακούμε και δεν τη βλέπουμε συχνά, ειδικά με φράκο και, εκτός θεατρικών δραμάτων, η Ντενίση έχει πολλά να πει.
Το προσφυγικό στο προσκήνιο Η πρόθεση των διοργανωτών της βραδιάς να τραβήξουν τον προβολέα στο κοινωνικοπολιτικό ζήτημα που καθορίζει και σκοτεινιάζει τις ημέρες που ζούμε ήταν ολόσωστη, οτιδήποτε άλλο θα ήταν ανόητη παραφωνία. Κι η πρόθεση φάνηκε από την έναρξη της τελετής, με το video-performance του Νίκου Σούλη που συνδύασε αρχειακό υλικό από το Μικρασιατικό με φωτογραφίες του Γιάννη Μπεχράκη από τους σημερινούς πρόσφυγες, με μετανάστες στη σκηνή που κρατούσαν πλακάτ «open borders» και «no war» και διαπέρασε την κάθε κουβέντα στη σκηνή από τους παρουσιαστές και όσους έδωσαν τα βραβεία. Σε σημείο υπερφορτωμένο, υπερβολικό, επιτηδευμένο, ναι. Αλλά καλύτερα αυτό, παρά μια «γιορτή του σινεμά» χωρίς φωνή και επίκαιρη ταυτότητα. Ωστόσο, για την επόμενη φορά, θα είναι ωραίο όσοι παραλαμβάνουν ένα βραβείο να λένε ίσως κάτι μεγαλύτερο και πιο ουσιαστικό, απ' ό,τι εκείνοι που το δίνουν.
Ο αγαπημένος μας ευχαριστήριος λόγος Ανήκε στον Νικόλα Κολοβό που τιμήθηκε με το Βραβείο Μικρού Μήκους Ταινίας για το «Σύκο». Με Σουηδο-Ηπειρώτικη προφορά, με έναν αυθορμητισμό κι ένα ταμπεραμέντο που έλειψε από την τελετή, μίλησε διασκεδαστικά, συγκινητικά και πηγαία, δίνοντας στον κόσμο το αναγκαίο διάλειμμα αλήθειας. Το highlight, η ευχαριστία στη μια εκ των πρωταγωνιστών της ταινίας, τη γαϊδούρα τη Νικολέττα, που τα έδωσε όλα στη δουλειά: «Μου λείπει πολύ η γομάρα!»
Οι παρουσιαστές Η Λένα Παπαληγούρα κι ο Γιώργος Νανούρης ήταν οι οικοδεσπότες της βραδιάς, δυναμικοί, χωρίς στιγμές αμηχανίας, λαμπεροί (ενδυματολογικά ίσως λίγο περισσότερο απ' ό,τι ταίριαζε στη θεματική), προβαρισμένοι και ετοιμόλογοι στα απρόοπτα. Το μόνο που τους λείπει είναι περισσότεροι ρόλοι στο σινεμά!
Το ωραιότερο φόρεμα Ηταν αυτό της Βασιλικής Τρουφάκου, στενό, μακρύ, με κάθετες ρίγες, με μεγάλο άνοιγμα, με στιλ και χάρη και κομψότητα.
Στα πεταχτά Ηταν ενδιαφέρουσα, πριν χρόνια, η απόφαση να γίνονται «εκκεντρικές» επιλογές στα πρόσωπα που απονέμουν τα βραβεία, αλλά έχει παλιώσει και κουράσει και μοιάζει να γίνεται επί τούτου: πόσες τέτοιες επιλογές να βγουν, επτά χρόνια μετά, πετυχημένες; Το Βραβείο Ξένης Ταινίας φέτος εγκαινιάστηκε και φέτος θα μπορούσε και να μπει στο συρτάρι - δεν ήταν παρά μια χαριτωμένη ευκαιρία να βρεθεί ο Γιώργος Λάνθιμος, νοητά, στην αίθουσα. Ο Κώστας Φαλελάκης, παραλαμβάνοντας το βραβείο του Μηνά Χατζησάββα, τα είπε ωραία για την ολιγωρία της Κυβέρνησης στη θεσμοθέτηση του Συμφώνου Συμβίωσης. Το παράκανε όταν προσέφερε το βραβείο στη Βανέσα Ρέντγκρεϊβ. Η μουσική του Βασίλη Τσαμπρόπουλου (μόνου στο πιάνο, με την υπέροχη φωνή της Νεκταρίας Καραντζή, με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Αθήνας στο τέλος, ήταν αλά Τζον Γουίλιαμς θαυμάσια - απλώς στις τρεις ώρες τελετής, οι αντοχές λιγοστεύουν.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΙΡΙΣ THΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2016
- Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας Τετάρτη 04:45 του Αλέξη Αλεξίου (Παραγωγή: Θανάσης Καραθάνος, Κώστας Λαμπρόπουλος)
- Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ντοκιμαντέρ Erotica, exotica, etc της Ευαγγελίας Κρανιώτη
- Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους Το Σύκο του Νικόλα Κολοβού
- Βραβείο Σκηνοθεσίας Αλέξης Αλεξίου («Τετάρτη 04.45»)
- Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη Εξ ημισείας στους Γιώργο Ζώη («Interruption») και Ευαγγελία Κρανιώτη («Erotica Exotica Etc.»)
- Βραβείο Σεναρίου Chevalier (Ευθύμης Φιλίππου, Αθηνά Τσαγγάρη)
- Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου Στέλιος Μάινας («Τετάρτη 04.45»)
- Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη («Smac»)
- Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου Μηνάς Χατζησάββας («Ενας Αλλος Κόσμος»)
- Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου Βασιλική Τρουφάκου (Ουζερί Τσιτσάνης)
- Βραβείο Ξένης Ταινίας The Lobster του Γιώργου Λάνθιμου
- Βραβείο Φωτογραφίας Τετάρτη 04.45 (Χρήστος Καραμάνης)
- Βραβείο Μοντάζ Τετάρτη 04.45 (Λάμπης Χαραλαμπίδης)
- Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής Τετάρτη 04.45 (Felizol)
- Βραβείο Σκηνογραφίας Τετάρτη 04:45 (Σπύρος Λάσκαρης)
- Βραβείο Ενδυματολογίας Ουζερί Τσιτσάνης (Αννα Μαχαιριανάκη)
- Βραβείο Ηχου Τετάρτη 04:45 (Aρης Αθανασόπουλος, Avi Mizrahi, Gil Toren)
- Βραβείο Μακιγιάζ Ουζερί Τσιτσάνης (Ναμπίλ Σαλαμέ)
- Βραβείο Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας Τετάρτη 04:45 (Ιπποκράτης Χαλάς, Μιχάλης Σαμιώτης, Αφοι Αλαχούζοι, Dani Cohen)
- Νικητές του Film Factory Short Film Fund Καρίνα Λογοθέτη για τη «Βουρβουρού» και η Ελίνα Φέσσα για τις «Ράγες»
Βανέσα Ρέντγκρεϊβ: Το τιμώμενο πρόσωπο της βραδιάς
Η βραβευμένη με το Ιρις Α' Γυναικείου Ρόλου, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη
Ο βραβευμένος με το Ιρις Α' Ανδρικού Ρόλου Στέλιος Μάινας με την Χαρούλα Αλεξίου που του παρέδωσε το βραβείο
Ο υποδιευθυντής κινηματογραφικών & θεματικών καναλιών του ΟΤΕ TV, Αλέξανδρος Χριστογιάννης, μαζί με τον Πρόεδρο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Βασίλη Κατσούφη
Γιάννης Στάνκογλου, Μαρία Καβογιάννη, Στεφανία Γουλιώτη
Η βραβευμένη με το Ιρις Β' Γυναικείου Ρόλου, Βασιλική Τρουφάκου