Τη δεκαετία του '40, στη χρυσή εποχή των αμερικανικών στούντιο, η Χέντι Λαμάρ «ανήκε» στην MGM, που την είχε ονοματίσει «την ωραιότερη γυναίκα όλων των εποχών». Αυτό δεν ήταν το μόνο προσωνύμιο με το οποίο η Λαμάρ ήταν γνωστή.
Διαβάστε ακόμη: Η μέρα όπου η 14χρονη Σέριλ Κρέιν δολοφόνησε τον εραστή της μαμάς της, τής Λάνα Τέρνερ
Γεννημένη στη Βιέννη το 1914, ως Χέντβιγκ Κίσλερ, η ηθοποιός έφυγε από την Αυστρία στα πρόθυρα του πολέμου κι αναζήτησε ασφάλεια στην Αμερική. Τη βρήκε στον Λούις Μπι Μέγιερ που τη βάφτισε εμπνεόμενος από τη σταρ του βωβού κινηματογράφου, Μπάρμπαρα Λα Μαρ και την έκανε ασύλληπτα διάσημη. Η Χέντι Λαμάρ έκανε ήδη σινεμά στη χώρα της και, συγκεκριμένα, είχε πρωταγωνιστήσει στο «Ecstasy» του Γκούσταβ Ματσάτι το 1933. Εκεί, η έφηβη Χέντι υποδύονταν μια απογοητευμένη σύζυγο που βρίσκει ερωτική παρηγοριά σ' έναν ξένο: εμφανίζονταν ολόγυμνη και υπέγραψε τον πρώτο γυναικείο οργασμό στην οθόνη. Μπορεί αργότερα η Λαμάρ να αφηγούνταν ότι, για να καταφέρει την... προσομοίωση, ο Ματσάτι την τρυπούσε με μια παραμάνα εκτός κάδρου, ωστόσο, με την ταινία να κάνει θραύση σε τότε παράνομο κύκλωμα και στην Αμερική, η ηθοποιός έγινε γνωστή ως «the ecstasy girl».
Ωστόσο, η Χέντι Λαμάρ είχε και μια άλλη πλευρά στη ζωή της που για την MGM και τα ήθη της εποχής ήταν ακόμα πιο... απαγορευμένη, επιβλαβής για το προφίλ της. Ηταν μια οξυδερκής επιστήμονας και πετυχημένη εφευρέτης - στα κρυφά. Στο ντοκιμαντέρ «Bombshell» της Αλεξάντρα Ντιν, που προβλήθηκε φεστιβαλικά το 2017 αλλά τώρα λανσάρεται σε streaming, η Χέντι Λαμάρ ακούγεται, σε μια συνέντευξη για το ραδιόφωνο, να λέει, «Δεν χρειάζεται να παιδευτώ για να βρω νέες ιδέες, μου έρχονται φυσικά.» Ετσι φυσικά της είχε έρθει η ιδέα να παρασκευάσει ένα αναψυκτικό από ανθρακούχες ταμπλέτες... κόλα, δηλαδή κόκα-κόλα σε ξηρή μορφή, έτσι βελτίωνε διαρκώς την αεροδυναμική των αεροπλάνων του τότε συντρόφου της, Χάουαρντ Χιουζ!
Διαβάστε ακόμη: «Once Upon a Time in Hollywood» | Οταν ο Ρομάν Πολάνσκι υποπτεύθηκε τον Μπρους Λι για τη δολοφονία της Σάρον Τέιτ
Ωστόσο, η σπουδαιότερη επινόησή της που πράγματι αξιοποιήθηκε, ήταν ένα «σύστημα κρυφών επικοινωνιών», μια συσκευή αναπήδησης συχνοτήτων που χρησιμοποιούσε ένα κύλινδρο αυτόματου πιάνου προκειμένου να εναλλάσσει ένα σήμα μεταξύ 88 διαφορετικών συχνοτήτων, με απώτερο σκοπό την απόκρυψη των τηλεκατευθυνόμενων τορπιλών από τα εχθρικά ραντάρ και την μείωση της πιθανότητας παρεμβολών. Η Λαμάρ υπέγραψε την ιδέα μαζί με τον συνθέτη Τζορτζ Ανθεϊλ (παρότι, λέγεται, είχε ίσως εμπνευστεί από ένα σχέδιο που είχε δει στο γραφείο του πρώτου συζύγου της, του αυστριακού οπλοβιομηχάνου Φριτς Μαντλ) και την προώθησε στο αμερικανικό ναυτικό.
Η ιδέα της Λαμάρ και του Ανθεϊλ όντως πατενταρίστηκε το 1942, αλλά δεν χρησιμοποιήθηκε παρά πολύ μετά τον Β' Παγκόσμιο, το 1962, όταν η πατέντα των δυο εφευρετών είχε λήξει. Εκείνη, ωστόσο, ήταν η βάση για τη σύγχρονη τεχνολογία της διασποράς φάσματος που χρησιμοποιείται σήμερα σε πλήθος συσκευών, από τα ασύρματα τηλέφωνα μέχρι τις ασύρματες ευρυζωνικές συνδέσεις, το GPS, το Bluetooth και το WiFi.
Η Λαμάρ και ο Ανθεϊλ δεν αποζημιώθηκαν ποτέ για την καθοριστική εφεύρεσή τους. Χαρακτηριστικά δυναμική, η Λαμάρ διεκδίκησε να γίνει μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Εφευρετών της Αμερικής, αλλά η κοινή απάντηση του Συμβουλίου, των Αρχών και της MGM ήταν ότι θα βοηθούσε περισσότερο την Αμερική προωθώντας την πώληση πολεμικών ομολόγων. Πράγματι, σε ένα μόνο από τα πολλά σχετικά events, η Χέντι Λαμάρ, προωθώντας τα ομόλογα και πουλώντας... φιλιά, συγκέντρωσε 7 εκατομμύρια δολάρια.
Θεωρούμε πάντα σπάνιες τις περιπτώσεις των γυναικών που κατάφεραν, στο παρελθόν και να μαγέψουν τα πλήθη με την ομορφιά και τη γοητεία τους και να συμβάλλουν ουσιαστικά με το μυαλό τους: μπορεί, βέβαια, απλώς να μην έχουμε μάθει ποτέ για πολλές από αυτές.