Industry

Ο ελληνικός κινηματογράφος στον πάγο

στα 10

H ανακοίνωση της Eνωσης Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ) και της Eνωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ), σχετικά με την παρατεταμένη αναμονή για την ολοκλήρωση της μετάβασης στον νέο ενιαίο φορέα.

Ο ελληνικός κινηματογράφος στον πάγο

Πριν λίγες μέρες με ανακοίνωσή του, ο νέος φορέας - Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας - ανακοινώνει πως η ημερομηνία υποβολής νέων αιτήσεων στα προγράμματά του μεταφέρεται από την 1η Οκτωβρίου στις αρχές του 2025.

Ο λόγος, σύμφωνα με την ανακοίνωση είναι η επίλυση εκκρεμοτήτων που έχουν προκύψει μέχρι και σήμερα.

Σήμερα η Ενωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ) και η Ενωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ), έστειλαν ένα δελτίο Τύπου στο οποίο αναφέρονται στην παρατεταμένη αναμονή για την ολοκλήρωση της μετάβασης στον νέο ενιαίο φορέα, επιβεβαιώνοντας πως η ανησυχία αυξάνεται με κάθε μέρα που περνάει.


Διαβάστε εδώ αυτούσια την ανακοίνωση της Ενωσης Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ) και της Ένωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ), σχετικά με την παρατεταμένη αναμονή για την ολοκλήρωση της μετάβασης στον νέο ενιαίο φορέα.

Έπειτα από το μεγάλο φιάσκο των Όσκαρ και τη διάχυτη ανησυχία του συνόλου της κινηματογραφικής κοινότητας, την 1η Οκτωβρίου 2024 κυκλοφόρησε Δελτίο Τύπου του ΕΚΚΟΜΕΔ στο οποίο η διοίκηση του νέου φορέα επιχειρεί να καθησυχάσει την κινηματογραφική κοινότητα σχετικά με τη δυσλειτουργία και τις καθυστερήσεις των διαδικασιών συνένωσης του Ελλ. Κέντρου Κιν/φου (ΕΚΚ) και του ΕΚΟΜΕ. Αναγγέλλεται συγκεκριμένα ότι :


1. «Εξασφαλίστηκαν οι πόροι για τις ανάγκες χρηματοδότησης των αιτήσεων παραγωγών που εκκρεμούσαν στο πλαίσιο του καταργηθέντος ΕΚΟΜΕ». Ωστόσο δηλώνει ότι δεν θα εξυπηρετηθούν όλες οι αιτήσεις που εκκρεμούσαν «αλλά η πλειονότητα» παρ’ όλο που όπως αναφέρει «εξασφαλίστηκαν οι πόροι». Σημειώνουμε εδώ ότι βάσει των μεταβατικών διατάξεων του ιδρυτικού νόμου του ΕΚΚΟΜΕΔ, θα έπρεπε η πλατφόρμα του Cash Rebate να δέχεται ξανά αιτήματα υπαγωγών από την 1η Οκτωβρίου 2024.


2. «Εξασφαλίστηκε το απαιτούμενο ποσό για τη χρηματοδότηση προτάσεων για παραγωγή ταινιών του 2023 και μέρους του 2024 του καταργηθέντος Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου». Ως προς τις εκκρεμότητες του καταργηθέντος ΕΚΚ είναι άδηλο αν η αναφερόμενη χρηματοδότηση ανέρχεται στο ποσό των 3.000.000 ευρώ, το οποίο θα έπρεπε να έχει καταβληθεί έως τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, ώστε να προχωρήσουν οι προεγκρίσεις όλων των σχεδίων που έχουν αξιολογηθεί αλλά η ανακοίνωση τους είχε παγώσει. Εξ άλλου υπάρχουν σχέδια που έχουν κατατεθεί στο ΕΚΚ εδώ και 9 μήνες και ακόμη δεν έχουν πάρει απάντηση.

Ας θέσουμε καθαρά τους λόγους για τους οποίους η ανησυχία μας είναι πέρα και πάνω από τα Όσκαρ, πέρα και πάνω από τη συγκεκριμένη ανακοίνωση. Καθώς οι μέρες περνούν, τα δείγματα γραφής μόνο καθησυχαστικά δεν είναι.


1. Η συγχώνευση των δύο οργανισμών έχει σαν αποτέλεσμα ένα κενό στη συνέχεια της διοίκησης, σε βαθμό που η υπογραφή των συμβολαίων ταινιών που πρόκειται να ξεκινήσουν γυρίσματα το επόμενο διάστημα, έχει παγώσει. .


2. Ακόμη δεν έχει οριστεί το αρμόδιο για την υπογραφή τους πρόσωπο (και άρα κινδυνεύουν να παγώσουν και τα ίδια τα γυρίσματα) ενώ έχουν παγώσει και οι πληρωμές των ήδη υπογεγραμμένων συμβολαίων. Αναρωτιόμαστε πώς έστω αυτό το τόσο απλό δεν μπορούσε να είχε προβλεφθεί, αφού ο νόμος που συγχώνευσε τους δύο οργανισμούς έχει ψηφιστεί από τον Απρίλιο.


3.  Εξακολουθούν να υπάρχουν μόνο προφορικές αόριστες δεσμεύσεις στο αίτημα μας για δεσμευτική κατ΄ έτος ανακοίνωση από την πλευρά του ΥΠΠΟ, για τον κρίσιμο καθορισμό ελάχιστου ποσού αποκλειστικά για τα επιλεκτικά προγράμματα χρηματοδότησης, ξεκινώντας από την καινούρια χρονιά με το ελάχιστο ποσό των 10 εκ. ευρώ. Έτσι ενώ ακόμη μία χρονιά τελειώνει, η χρηματοδότηση της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής όσον αφορά τα επιλεκτικά προγράμματα παραμένει η χαμηλότερη της Ευρώπης ακόμη και σε σχέση με χώρες που έχουν χαμηλότερο ΑΕΠ από την Ελλάδα.


4. Κανένα βήμα δεν έχει γίνει ως προς την εφαρμογή του νόμου 4779/2021, άρθρο 17, παράγραφος 2, περί απόδοσης στην ελληνική κινηματογραφική παραγωγή του 1,5% του κύκλου εργασιών των παρόχων κατά παραγγελία (πλατφόρμες) που είναι εγκατεστημένοι σε άλλο κράτος-μέλος.


5. Σε αυτές τις συνθήκες αβεβαιότητας, η ανακοίνωση της σύνθεσης του Δ.Σ. του νέου φορέα ΕΚΚΟΜΕΔ-Creative Greece μόνο καθησυχαστικά δεν λειτούργησε, αφού το νέο ΔΣ στελεχώθηκε μόνο από νομικούς, οικονομολόγους και έναν μηχανικό. Κατανοούμε ότι η συμμετοχή τεχνοκρατών στο ΔΣ του νέου φορέα που θα καθορίσει το κινηματογραφικό τοπίο της χώρας μας, είναι σημαντική για το δύσκολο έργο της συνένωσης. Θεωρούμε ωστόσο ανεπίτρεπτο και υποτιμητικό να μην συμπεριληφθούν μέλη της κινηματογραφικής κοινότητας σε αυτό, αφού μάλιστα ο ιδρυτικός νόμος του ΕΚΚΟΜΕΔ δίνει αυτή τη δυνατότητα. Οι ψευδείς αναφορές σε άλλους νόμους οι οποίοι δεν επέτρεψαν τη συμμετοχή κινηματογραφιστών στο ΔΣ (π.χ. νόμος για τις Ανώνυμες Εταιρείες) λειτουργούν καθαρά παραπλανητικά και διαιωνίζουν το καθεστώς έλλειψης εμπιστοσύνης ανάμεσα σε εμάς και στην Πολιτεία.  Ζητούμε να αναληφθούν άμεσα σοβαρές πρωτοβουλίες από την πλευρά του ΥΠΠΟ ώστε να αντιστραφεί αυτή η αρνητική κατάσταση. Διαφορετικά η παρούσα διοίκηση θα είναι υπεύθυνη για την συρρίκνωση της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής με σοβαρό αντίκτυπο στην πολιτιστική εικόνα της χώρας μας, εσωτερικά και διεθνώς.

Ο ελληνικός κινηματογράφος σε όλες του τις μορφές (μυθοπλασία, ντοκιμαντέρ, animation) έχει εδραιώσει μια σημαντική θέση στο διεθνές κινηματογραφικό γίγνεσθαι. Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε όποιες πρωτοβουλίες χρειαστεί ώστε να αποτρέψουμε τη συρρίκνωση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και της κινηματογραφικής κοινότητας.

Το ΔΣ της ΕΣΠΕΚ
Το ΔΣ της ΕΕΝ