Με την ολοκλήρωση του (ομολογουμένως αδύναμου) Διαγωνιστικού Τμήματος του 68ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, η ερώτηση που βρίσκεται στα χείλη όλων είναι ποια η ταινία τελικά μπορεί να κάνει τη διαφορά και να κερδίσει το φετινό Χρυσό Φοίνικα. Τα φαβορί είναι αρκετά, ακόμη περισσότερα τα outsiders και στην γωνία καραδοκούν οι εκπλήξεις που εδώ και χρόνια επιβεβαιώνουν την εξαίρεση στα βραβεία του μεγαλύτερου κινηματογραφικού φεστιβάλ στον κόσμο.
Ο φετινός Χρυσός Φοίνικας δεν είναι προφανής - με τον τρόπο που στις χρονιές τους ήταν για παράδειγμα το «Amour» του Μίκαελ Χάνεκε, το «O Θείος Μπούνμι Θυμάται τις Προηγούμενες Ζωές» του Απιτσατπόνγκ Βερασετάκουν ή μόλις πέρσι η «Χειμερία Νάρκη» του Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν. Κι αυτό δυστυχώς δεν οφείλεται στο ότι είδαμε πολλές καλές ταινίες, αλλά λόγω του απρόβλεπτου των αδερφών Κοέν που προεδρεύουν φέτος στην Κριτική Επιτροπή.
Προσπαθώντας να μπούμε στο μυαλό των Κοέν, του Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, του Τζέικ Τζίλενχαλ, της Σιένα Μίλερ, του Ξαβιέ Ντολάν, της Ρόσι Ντε Πάλμα, της Σοφί Μαρσό και της Ρόκια Τραορέ, αυτές είναι οι προβλέψεις και οι δικοί μας Φοίνικες.
Η καλύτερη ταινία του φεστιβάλ
O «Γιος του Σαούλ» του Λάζλο Νέμες υπήρξε από την πρώτη στιγμή που την είδαμε η πιο συγκλονιστική κινηματογραφική εμπειρία του φετινού Φεστιβάλ, ένα σχεδόν αριστουργηματικό φιλμ, επώδυνο, βασανιστικό, με τον δικό του τρόπο λυτρωτικό και ταυτόχρονα ένα επίτευγμα τεχνικής και οράματος εκτελεσμένο στην εντέλεια σε απόλυτη αρμονία με το θέμα του. Μέρος της κριτικής τόλμησε να το χαρακτηρίσει «βίντεο κλιπ», ενώ δεν ήταν λίγοι αυτοί που το κατηγόρησαν για exploitation αναφορικά με τις σκληρές εικόνες μέσα στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Αουσβιτς, χάνοντας το νόημα του ίσως πιο εντυπωσιακού ντεμπούτου από τον νεαρό Ούγγρο σκηνοθέτη που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια στο σινεμά. Με διαφορά ο Χρυσός Φοίνικας του Flix και ελπίζουμε και αυτός του 68ου Φεστιβάλ Καννών - σε κάθε περίπτωση με σίγουρο κάποιο μεγάλο βραβείο.
Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για τον «Γιο του Σαούλ».
In Lanthimos we trust!
Το «The Lobster» του Γιώργου Λάνθιμου Αρκετοί συνάδελφοι από τον διεθνή Τύπο θεωρούν ότι η ελληνική ταινία είναι στην κορυφή των επιλογών για μεγάλο βραβείο. Θέλουμε κι εμείς να πιστεύουμε ότι η κριτική επιτροπή θα επιβραβεύσει την τομή του Γιώργου Λάνθιμου, με ένα διαφορετικό σινεμά, ένα μοναδικό ιδιοσυγκρασιακό σύμπαν, με επιπρόσθετη αρετή τον διάχυτο ρομαντισμό ενός πειραγμένου love story. Πέρα από τη φόρμα, η παραβολή των Λάνθιμου - Φιλίππου θα μπορούσε να βραβευτεί (και με το βραβείο σεναρίου) για το χωρίς επιτήδευση διαχρονικό της μήνυμα για την αναγκαιότητα της αγάπης σε έναν άδικό κόσμο. Η κριτική υπήρξε από συγκρατημένη μέχρι αποθεωτική, ένα γραφείο στοιχημάτων του δίνει το προβάδισμα, οι Κοέν ενδέχεται να την έχουν «ακούσει» με το διάχυτο μαύρο χιούμορ και ναι, ένας Χρυσός Φοίνικας θα επισφραγίσει μια διαδρομή που βρίσκει τον Λάνθιμο πρωταγωνιστή στο σύγχρονο ευρωπαϊκό σινεμά.
Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «The Lobster».
Ποντάρουμε στη δύναμη της αγοράς
O «Νόμος της Αγοράς» του Στεφάν Μπριζέ είναι το αντίπαλο δέος στο βαρυσήμαντο του «Γιο του Σαούλ» και στη φόρμα του «The Lobster» - σταθερή προτίμηση του Flix από την πρώτη ημέρα προβολής του. Ενα ανατριχιαστικό πορτρέτο της οικονομικής κρίσης μέσα από μια ιστορία που σε παγιδεύει στα γρανάζια της άκαμπτης σύγχρονης δυτικής κοινωνίας πριν σε ελευθερώσει σε ένα μανιφέστο ουμανισμού - διέξοδο από οποιαδήποτε κρίση σε κάθε εποχή. Μέρος της γαλλικής κριτικής δεν συμμερίστηκε τον ενθουσιασμό του υπόλοιπου διεθνούς μπράβο που πήρε η ταινία, αλλά η επιλογή του από τη φετινή Κριτική Επιτροπή θα αποτελέσει ένα σαφές πολιτικό μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση.
Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Νόμο της Αγοράς».
Οh Carol...
Το «Carol» του Τοντ Χέινς θα μπορούσε να φύγει με το Χρυσό Φοίνικα για έναν πολύ σημαντικό λόγο - για την αναγνώριση ενός outsider του Χόλιγουντ που εδώ και χρόνια χτίζει ταινία με την ταινία ένα από τα πιο γοητευτικά, άκρως πολιτικά και μοντέρνα σώματα έργου της γενιάς του. Το μεγάλο εμπόδιο για το «Carol» ακούει στο όνομα «Ζωή της Αντέλ», αφού μοιάζει σχεδόν αδύνατον δύο χρόνια μετά την ταινία του Αμπντελατίφ Κεσίς, οι Κάννες να βραβεύσουν μια ακόμη «λεσβιακή» ταινία - αν συμβεί θα είναι ένα από τα πιο πολιτικά και ηχηρά μηνύματα εν μέσω της μεγάλης συζήτησης για τη θέση των γυναικών στην κοινωνία (και τη βιομηχανία) και της μεγάλης διεκδίκησης δικαιωμάτων από την πλευρά της LGBT κοινότητας.
H ανατροπή
To «The Assassin» του Χου Χσιάο - Χσιεν δεν είναι outsider όπως μοιάζει καθώς επικράτησε τις τελευταίες ημέρες στις προτιμήσεις των κριτικών (με την γαλλική Liberation να το ανακηρύσσει στο εξωφυλλό της ως τον δικό της Χρυσό Φοίνικα). Ο σκηνοθέτης από την Ταιβάν ήρθε στις Κάννες μετά από χρόνια απουσίας (τελευταία του συμμετοχή στο Διαγωνιστικό ήταν το 2005 με το «Three Times») και ως ο μεγάλος auteur του επίσημου προγράμματος που δεν έχει πάρει ποτέ Χρυσό Φοίνικα. Αν ισχύει πως το Φεστιβάλ με κάποιον περίεργο τρόπο καλύπτει τα χρωστουμενά του - υπό την προϋπόθεση πως το ίδιο πιστεύει και η επιτροπή - δεν αποκλείεται να κερδίσει το μεγάλο βραβείο της διοργάνωσης.
Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «The Assassin».
Τόπο στα νιάτα!
Πέρα από τις παραπάνω προβλέψεις, όλα είναι ανοιχτά σε μια χρονιά που πραγματικά αναμένεται να επικρατήσει η έκπληξη. Το «Youth» του Πάολο Σορεντίνο δεν είναι η καλύτερη ταινία του Ιταλού σκηνοθέτη, αλλά παραμένει ένα εκπληκτικής σύλληψης σχόλιο πάνω στο χρόνο που περνάει - ας θυμηθούμε επίσης πως η «Τέλεια Ομορφιά» δεν είχε κερδίσει τίποτα πριν από δύο χρόνια στις Κάννες. Ο Ζία Ζάνγκε με το «Mountains May Depart» συνεχίζει με επιμονή το σχόλιο του πάνω στην κινεζική (ελεύθερη) πτώση και θα περίμενε κάποια στιγμή μια αναγνώριση από το Φεστιβάλ που τόσο τον αγαπάει, ενώ ο Ντενί Βιλνέβ ανεβαίνει δυναμικά ως ένας auteur που θα του ταίριαζε τουλάχιστον ένα βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών για το «Sicario».
Ανδρική ερμηνεία
Στις ανδρικές ερμηνείες - όπως συμβαίνει σχεδόν κάθε χρόνο - τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα, καθώς δυνατοί αντρικοί ρόλοι ξεπηδούν από τις περισσότερες ταινίες του διαγωνιστικού (αντίθετα με τους αντίστοιχα αδύναμους γυναικείους, κάτι που επιβεβαιώνει δυστυχώς τον κανόνα της ανισότητας ευκαιριών στη βιομηχανία). Για το Flix η ανδρική ερμηνεία του Φεστιβάλ είναι ο Βενσάν Λιντόν του «Νόμου της Αγοράς» που φέρνει έναν γνωστό στη Γαλλία όχι όμως και διεθνώς σπουδαίο ηθοποιό να συγκλονίζει με το μέτρο και την αρμονία ενός επικίνδυνου ρόλου. Αν η επιτροπή θελήσει να τιμήσει έναν θρύλο του σινεμά, μπορεί απλόχερα να βραβεύσει τον συγκινητικά μεγαλειώδη Μάικλ Κέιν στο «Youth» του Παόλο Σορεντίνο, ενώ αν ο «Γιος του Σαούλ» έχει ξετρελάνει την κριτική επιτροπή όσο και εμάς δεν αποκλείεται ένα μεγάλο βραβείο για την ταινία να συνοδευτεί και από διάκριση για τον πραγματικά υπεράνθρωπο Γκέζα Ρόρικ. Μια πολιτική επιλογή μπορεί να βρει νικητή τον Αντονιτάσαν Τζεσουθάσαν του «Dheepan» του Ζακ Οντιάρ, με τη ζυγαριά να γέρνει και προς τον «Μάκβεθ» του Μάικλ Φασμπέντερ και άλλους τόσους άνδρες ηθοποιούς - γιατί όχι και τον Κόλιν Φάρελ του «The Lobster»;
Γυναικεία Ερμηνεία
Στις γυναικείες ερμηνείες, τα πράγματα δυσκολεύουν αρκετά. Αν το φεστιβάλ θέλει να ακολουθήσει το περσινό του παράδειγμα και τις μεγάλες (οσκαρικές) κυρίες, το μεγάλο φαβορί μοιάζει να είναι η Κέιτ Μπλάνσετ για το «Carol». Η δική μας γνώμη, σε αυτή την περίπτωση, θα ήταν να μοιραστεί το βραβείο ex equo με την εξαιρετική Ρούνι Μάρα, αφού μαζί οι δύο σπουδαίες ηθοποιοί πλάθουν την γυναικεία καρδιά της ταινίας του Τοντ Χέινς. Ποιες θεωρούμε ότι μπορεί να κάνουν την ανατροπή; Θα τολμήσουμε μία καλλιτεχνική επιλογή: το full cast του «Our Little Sister» του Χιροκάζου Κόρε-Εντα. Βέβαια στη Γαλλία βρισκόμαστε και μπορεί η νεύρωση της Εμανουέλ Μπερκό στο «Mon Roi» της Μαϊγουέν, να περάσει ως μεγάλη φεστιβαλική ερμηνεία.
Αύριο τέτοια ώρα θα γνωρίζουμε. Θα καταφέρουν οι Κοέν να υπογράψουν μερικά από τα δικαιότερα βραβεία της ιστορικής διαδρομής του μεγαλύτερου φεστιβάλ του κόσμου;
Διαβάστε εδώ όλες τις κριτικές του Flix από το 68ο Φεστιβάλ Καννών.
Τα μεγάλα βραβεία θα δοθούν την Κυριακή 24 Μαΐου στην επίσημη τελετή λήξης του 68ου Φεστιβάλ Καννών.