Ο Αδάμ, ένας καθολικός ιερέας αναλαμβάνει μια μικρή ενορία στη μέση του πουθενά της πολωνικής επαρχίας. Οργανώνει μια μικρή κοινότητα από αγόρια με προβληματικό παρελθόν και βίαιη σύμπεριφορά και γίνεται ο αγαπημένος της μικρής κοινωνίας του χωριού. Ολοι θέλουν να βρίσκονται κοντά του, να μαθαίνουν από τα κηρύγματά του, να ακολουθούν το παράδειγμά του στη ζωή. Κανείς όμως δεν γνωρίζει το μυστικό του. Αυτό που θα βγει στην επιφάνεια, όταν ο Αδάμ θα ερωτευτεί έναν νεαρό άνδρα που αντιμετωπίζεται από το χωριό ως παριάς και θα βρεθεί αντιμέτωπος με την ομοφυλοφιλία του και την εχθρική αντιμετώπιση όσων μέχρι πριν από λίγο ήταν έτοιμοι να τον ανακηρύξουν ως... Αγιο.
Αυτή είναι η υπόθεση του «In the Name of...», της ταινίας που υπογράφει η Μαλγκόσκα Zουμόφσκα, η Πολωνή σκηνοθέτης και παραγωγός, της οποίας το «Elles» είδαμε πρόσφατα και στην Ελλάδα και το οποίο βρίσκεται ανάμεσα στις 19 ταινίες που διεκδικούν φέτος τη Χρυσή Αρκτο της 63ης Berlinale.
Εχοντας αποφοιτήσει από τη σχολή της Λοτζ στην Πολωνία, η Ζουμόφσκα ασχολήθηκε από νωρίς με θέματα - πρόκληση, καταγράφοντας με αυτόν τον τρόπο το σύγχρονο κοινωνικό σκηνικό στη χώρα της.
Η πρώτη της ταινία το 2001 με τίτλο «Happy Man» είχε σαν θέμα τα καθημερινά προβλήματα μιας παρέας σε αναζήτηση της ευτυχίας, ενώ το δεύτερο της φιλμ το 2004 με τίτλο «Stranger» αφηγούνταν την ιστορία μιας εγκύου που έχει αποφασίσει να γεννήσει παρά τα προβλήματα υγείας που απειλούν την υγεία της και την υγεία του παιδιού της. Η Ζουμόφσκα όμως θα γινόταν παγκοσμίως γνωστή το 2008 με το «33 Scenes of Life» και μια μεγάλη ερωτική ιστορία που βραβεύθηκε στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο και η φήμη της θα απογειωνόταν το 2011 με το «Elles» στο οποίο η Ζιλιέτ Μπινός υποδύεται μια δημοσιογράφο που ερευνά την πορνεία ανάμεσα σε κορίτσια που εκδίδονται προκειμένου να πληρώσουν τις σπουδές της.
Στο «In the Name of...», η Ζουμόφσκα καταπιάνεται με το άβατο της ομοφυλοφιλίας στην Καθολική Εκκλησία μέσα από μια μικρή ιστορία ενός ιερέα, φτάνοντας νομοτελειακά στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Βερολίνου.
«Είναι περίεργο, αλλά ήθελα να κάνω μια ταινία για αυτό το είδος της επιθυμίας για αγάπη, συντροφικότητα, οικειότητα. Μοιάζει τετριμμένο, αλλά αυτή η αναζήτηση για κάτι τόσο δυνατό ήταν για μένα η αρχική έμπνευση για το φιλμ. Είχα διαβάσει μια μικρή είδηση για ένα αγόρι που είχε σκοτώσει έναν ιερέα με αποτρόπαιο τρόπο. Αν και εκείνη η ιστορία ήταν τελείως διαφορετική, ξαφνικά μου γεννήθηκε η ιδέα να αφηγηθώ μια ιστορία για έναν ιερέα που τολμά να ερωτευθεί.
«To Διαδίκτυο είναι γεμάτο από ιστορίες για αγόρια, παιδιά που κακοποιούνται σεξουαλικά από ιερείς. Αυτές είναι σοκαριστικές ιστορίες και δεν αφήνουν περιθώρια να μην τις κρίνεις ηθικά. Το να κάνω μια τέτοια ταινία, επιλέγοντας αυτόν τον χαρακτήρα, σήμαινε πως θα έπρεπε και να τον κρίνω. Αλλά δεν ήθελα το φιλμ να έχει την ατμόσφαιρα μιας δημοσιογραφικής έρευνας ή ενός ρεπορτάζ. Αυτό που με συνεπήρε ήταν κάτι διαφορετικό. Ηταν η ανάγκη για αγάπη που συγκαταλέγεται ανάμεσα στις αμαρτίες για την εκκλησία. Ενα γεγονός που είναι απόλυτα φυσικό ανάμεσα σε έναν άντρα και μια γυναίκα, γίνεται «κακό» στην περίπτωση ενός ιερέα, πόσο μάλλον όταν αυτός είναι ομοφυλόφιλος. Ενας ιερέα γίνεται ξαφνικά θύμα της ίδιας του της πίστης, της θρησκείας, των θεσεμών, μόνο και μόνο επειδή θέλει να αγαπήσει και επειδή θέλει να αγαπήσει έναν άλλον άντρα. Ηθελα να κάνω μια ταινία που δεν θα κρίνω τους χαρακτήρες μου, που θα τους κοιτάζω με ανθρωπιά. Αν είχα κάνει μια ταινία για τη σεξουαλική κακοποίηση θα ξεκινούσα από άλλη αφετηρία.»
Πώς, όμως, αντιδρά η Ζουμόφσκα στο γεγονός πως η ταινία ενδέχεται να προκαλέσει αντιδράσεις στους κύκλους της Καθολικής Εκκλησίας;
«Δεν ξέρω. Φοβάμαι. Και είμαι περίεργη και σίγουρη σε μεγάλο ποσοστό πως μια ομάδα ανθρώπων θα απορρίψουν την ταινία στην Πολωνία. Αυτό είναι σίγουρο. Ομάδες που πρόσκεινται στην Εκκλησία και στα συντηρητικά κόμματα. Στην Πολωνία, αυτό το θέμα είναι ταμπού ακόμη και αν τα Μέσα Μαζική Ενημέρωσης μιλούν γι' αυτό με ποικίλλους (όχι πάντα ορθους) τρόπους. Πάντα προκαλεί σκάνδαλα. Αυτό που δεν θα ήθελα είναι η ταινία να προκαλέσει φτηνή πρόκληση, απλά δηλαδή κάποιοι άνθρωποι να στραφούν εναντίον της. Θα προτιμούσα να ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση. Στην Πολωνία έχουμε ακόμη πρόβλημα στο να δεχθούμε τη διαφορετικότητα. Η κοινωνία αυτοορίζεται ως 90% Καθολικοί και δυστυχώς αυτό σημαίνει συχνά να "βρίσκεσαι στην ντουλάπα". Νομίζω πως αυτή η ταινία θα είναι μια σημαντική φωνή στην όλη συζήτηση.»
Το σίγουρο είναι πως το «In the Name of...» αποτελεί ήδη θέμα συζήτησης σε όσους θα επισκεφθούν το 63ο Φεστιβάλ Βερολίνου που ξεκινάει στις 7 Φεβρουαριου, συνεχίζοντας την παράδοση ταινιών όπως το εξαιρετικό «The Priest» της Αντόνια Μπερντ από το 1994.
Ελπίζουμε η Ζουμόφσκα να είναι λιγότερο άστοχη σε σχέση με το «Elles» όπου γείωσε ένα πράγματι ενδιαφέρον θέμα σε μια τελικά αδιάφορη ταινία και να αποκαλύψει με το «In the Name of...» ένα φιλμ που θα μπορεί να επιβιώσει και μετά το όποιο σκάνδαλο (μικρό ή μεγάλο) προκαλέσει στο Βερολίνο.
Δείτε παρακάτω το (ομολογουμένως πολλά υποσχόμενο) τρείλερ της ταινίας:
Διαβάστε ακόμη:
- Berlinale 63: 19 ταινίες για μια Χρυσή Αρκτο!
- Η Ελλάδα και… στο Διαγωνιστικό Τμήμα της φετινής Berlinale!
- Πρώτες ταινίες για το Διαγωνιστικό του 63ου Φεστιβάλ Βερολίνου!
- Εννιά ακόμη τίτλοι για το Διαγωνιστικό Τμήμα του 63ου Φεστιβάλ Βερολίνου!
- Περισσότερες ταινίες για το φεστιβάλ Βερολίνου
- Αθανάσιος Καρανικόλας: Με δύναμη από τη Γερμανία!
- Ελληνική απόβαση στο 63ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου!
Tags: berlinale 2013