
Με το πυκνό χιόνι να έχει ντύσει ολόλευκα το κόκκινο χαλί του Berlinale Palast στην Potsdamer Platz, ξεκίνησε χθες βράδυ επισήμως η 75η Berlinale.
Το 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου διεξάγεται φέτος από τις 13 μέχρι και τις 23 Φεβρουαρίου. Το Flix θα βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει, ζωντανά, όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες μέσα από το ειδικό τμήμα του που ανανεώνεται συνεχώς.
Με νέα καλλιτεχνική διευθύντρια Τρίσια Τατλ (πρώην επικεφαλής του BFI Φεστιβάλ του Λονδίνου), που υπόσχεται να πατήσει με σεβασμό στα 75 χρόνια του θεσμού, αλλά να φέρει νέα πνοή και νέα γραμμή στο πρόγραμμα, όλοι ατα πηγαδάκια των δημοσιογράφων και του κοινού συζητούσαμε κατά πόσο κάτι τέτοιο θα φανεί με τις επιλογές των -επίσης φρέσκων- διευθυντών προγράμματος, Ζακλίν Λιάνγκα και Μίκαελ Στουτς,
Διαβάστε ακόμα: Berlinale 2025: Τα άχαστα του φετινού φεστιβάλ!
Το opening gala της πρεμιέρας πάντως ήταν ιδιαίτερα πολιτικά φορτισμένο: στο κόκκινο χαλί, όχι μία αλλά 2 διαμαρτυρίες διέκοψαν την άφιξη των VIP καλεσμένων. Αρχικά, μία ομάδα Γερμανών σκηνοθετών και ηθοποιών (ανάμεσά τους και η ίδια η διευθύντρια του φεστιβάλ) στήθηκαν μπροστά από τους φωτογράφους κρατώντας τη φωτογραφία του Νταβίντ Κούνιο, του ισραηλινού ηθοποιού που είναι ένας από τους ομήρους που ακόμα κρατούνται από τη Χαμάς. Η ιστορία του Κούνιο μάλιστα είναι παρούσα έντονα στο φεστιβάλ και λόγω της ταινίας «Michtav Le'David» (A Letter to David) του Τομ Σόβαλ, του σκηνοθέτη του στο «Youth».
#ΤέρμαΜεΤηΣιωπή Μία άλλη ομάδα όμως, νεότερων διαδηλωτών φόρεσε μπλούζες με το tag «τέρμα με τη σιωπή» και κατέλαβε το κόκκινο χαλί. Aρχικά κανείς, από τους ξένους δημοσιογράφους, δεν κατάλαβε που απευθυνόταν το μήνυμα. Διαβάζουμε όμως ότι πρόκειται για ένα κίνημα που έχει ξεκινήσει στην Γερμανία και στηρίζει όσους έχουν κακοποιηθεί και κακοποιούνται από την τοπική κινηματογραφική και θεατρική βιομηχανία.
Eίδαμε το φως το αληθινό; Ομως και μέσα στο κατάμεστο Berlinale Palast, η ατμόσφαιρα ήταν ηλεκτρισμένη. Αρχικά, η επιλογή της ταινίας με την οποία αποφάσισε η Τατλ να ανοίξει αυλαία, δεν ήταν τυχαία. Το «The Light» του Τομ Τίκβερ δεν επιλέχθηκε πιστεύουμε μόνο και μόνο γιατί σηματοδοτεί την επιστροφή του πάλαι ποτέ αγαπημένου, και πιο εμπορικού παγκοσμίως, Γερμανού σκηνοθέτη (το «Τρέξε Λόλα Τρέξε» είχε σπάσει τα ρεκόρ των διεθνών box office, ξεπερνώντας σε δημοφιλία ακόμα και το «Das Boot»).
Η κυρίως θεματική της ταινίας είναι η αυτοκριτική του δυτικού λευκού Γερμανού πολίτη απέναντι στον υπόλοιπο κόσμο (γνωστό γερμανικό τραύμα) και οι ενοχές της GenX γενιάς που τώρα 50αρίζει - όχι μόνο γιατί δεν τα κατάφερε με την ακτιβιστική της δράση, αλλά και γιατί αντιθέτως σήμερα ζει υποκριτικά μεγαλώνοντας νέα παιδιά εντελώς απολιτίκ και δουλεύοντας για πολυεθνικές με μεγάλα συμφέροντα - ξεπουλώντας δηλαδή κάθε ιδανικό της νιότης.
Οσα όμως δεν κατάφερε να πει ο Τίκβερ με τον φλύαρο (165 λεπτών!), στομφώδη αχταρμά του, τα είπε η Τίλντα Σουίντον με τον ολιγόλεπτο, μεστό, καλογραμμένο, συγκινητικό ευχαριστήριο λόγο της - όταν παρέλαβε την τιμητική Χρυσή Αρκτο της Berlinale για το σύνολο της καριέρας της.
Θεωρώντας τον πολιτισμό ως το κρίσιμο και κομβικό εργαλείο που έχουμε στα χέρια μας για να αντισταθούμε στην ευρύτερη, ανήσυχη, κομβική για την Ιστορία περίοδο που ζούμε, η Τίλντα έβγαλε έναν παθιασμένο λόγο για όλα όσα συμβαίνουν στον κόσμο, την δεξιόστροφη τρομακτική κλήση σε όλο τον πλανήτη, την καταπάτηση κάθε ανθρώπινου δικαιώματος με εμάς ως μουδιασμένους θεατές.
Αγαπητοί συνάνθρωποι καλησπέρα σας
Σήμερα, περισσότερο από τότε (σ.σ. θεωρούμε ότι εννοούσε το ναζιστικό παρελθόν), είναι ίσως η ώρα να αναλογιστούμε, με πάθος, σθένος και ωριμότητα, τι σημαίνει ο φασισμός για την ανθρωπότητα, ποια είναι η αξία της Ιστορίας, της παράδοσης, του πολιτισμού απέναντι σε όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας, αλλά ακόμα και τι ακριβώς σημαίνει να είσαι άνθρωπος. Τι αξία αποδίδουμε στην ανθρωπιά;
Εμείς μπορούμε να μπούμε στο ανεξάρτητο κράτος που είναι ο Κινηματογράφος και να μείνουμε στη φούσκα μας. Αυτή είναι μία χώρα χωρίς σύνορα, ένα κράτος αμέριστης συμπερίληψης. Ενας τόπος που δεν καταλαμβάνεται, δεν αποικιοκρατείται, δεν μπορεί κανείς να επιβάλει δικτατορίες κανενός είδους, ούτε να τον εξαγοράσει, ούτε να τον αναπτύξει ως την νέα εκμεταλλεύσιμη μεσιτική του ριβιέρα. Το σινεμά είναι ένας τόπος χωρίς σύνορα, εδώ κανείς δεν είναι κυνηγημένος, δεν νιώθει απειλή, ή διωγμό πίσω στη χώρα του...(σ.σ. χειροκροτήματα και standing ovation στην αίθουσα)
Αντιθέτως όμως, έξω από τη φούσκα μας, το Απάνθρωπο κυβερνά και εξαπλώνεται - όσο εμείς στεκόμαστε απλοί παρατηρητές. Αυτά είναι γεγονότα και πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε. Και για να είμαστε ξεκάθαροι, ας τα κατονομάσουμε. Και βρίσκομαι εδώ για το κατονομάσω - χωρίς καμία αμφιβολία, κανένα φόβο, καμία περίφραση. Και θέλω να ενώσω τη φωνή μου και την ακλόνητή μου συμπαράσταση σε όλους εσάς που κι εσείς αναγνωρίζετε την απαράδεκτη συμμετοχή των εθισμένων για εξουσία και απληστία Κυβερνήσεών μας, των πολιτικών μας που γίνονται φίλοι με δικτάτορες και εγκληματίες πολέμου - από όποια γωνιά της Γης κι αν προέρχονται, δεν έχει σημασία.
Εγώ τοποθετώ όλες τις ελπίδες μου και την προσωπική μου πίστη στον πολιτισμό και την αντίσταση. Χρειαζόμαστε ένα πεφωτισμένο κινηματογράφο που θα δίνει έμπνευση, θα χαρίζει διάλογο πολιτισμού. Ας στηρίξουμε το σινεμά, την αίθουσα. Ας βλέπουμε τα πάντα στις αίθουσες. Ας αναγκάσουμε τις μεγάλες πλατφόρμες να πραγματοποιήσουν τις υπ0σχέσεις τους και να επενδύσουν τα δισεκατομμύριά τους σε ανακαινίσεις κινηματογράφων σε κάθε γωνιά της γης.
"Ζήτω στο Σινεμά!" και η αέναη υπόσχεσή του: να είναι το άσβεστο φως στο βαθύ μας σκοτάδι. Ας συνεχίσουμε να κοιτάμε ψηλά.
Με όλη μου την αγάπη, Τίλντα
Ο λόγος της συναντήθηκε με ενθουσιασμό και συγκίνηση. Ο ίδιος ο Τοντ Χέινς, Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής φέτος, που βγήκε στη σκηνή αμέσως, ομολόγησε ότι δεν υπήρξε άνθρωπος που δεν βούρκωσε παρακολουθώντας τον λόγο της από τα παρασκήνια και αποκάλεσε την Τίλντα «την πραγματική μας ηρωίδα». «Αυτά τα λόγια, αυτός ο λόγος, Τίλντα είσαι η ηρωίδα μας».
Το βραβείο απονεμήθηκε στη Σουίντον από τον σκηνοθέτη του «Κονκλάβιου» Εντουαρντ Μπέργκερ, ο οποίος την σκηνοθετεί στην επερχόμενη ταινία του με τίτλο «The Ballad of a Small Player».
«Αναρωτήθηκα τι να πω για σένα απόψε. Γιατί πέρα από την δεινότητά σου ως καλλιτέχνη σε αγαπάει τόσο πολύ όλος ο κόσμος. Και κατέληξα ότι τελικά είναι πολύ απλό: είσαι μία πανέμορφη ψυχή - τίποτα λιγότερο, τίποτα περισσότερο. Εχουμε τόσα πολλά να μάθουμε από σένα, Τίλντα».
Δείτε εδώ τον ευχαριστήριο λόγο της Τίλντα Σουίντον:
Το 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου διεξάγεται φέτος από τις 13 μέχρι και τις 23 Φεβρουαρίου. Το Flix θα βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει, ζωντανά, όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες μέσα από το ειδικό τμήμα του που ανανεώνεται συνεχώς.
Το 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου διεξάγεται φέτος από τις 13 μέχρι και τις 23 Φεβρουαρίου. Το Flix θα βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει, ζωντανά, όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες μέσα από το ειδικό τμήμα του που ανανεώνεται συνεχώς.