Buzz

Γνωρίζοντας από κοντά τον Αντρές Φάιελ και το έργο του στο Ινστιτούτο Goethe της Αθήνας

στα 10

Ενας από τους πιο εμβληματικούς Γερμανούς σκηνοθέτες φτάνει στην Αθήνα και παρουσιάζει κομμάτια από το έργο του σε μια σειρά προβολών και ενός master class που θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο βλέπατε την πραγματικότητα.

Flix Team
Γνωρίζοντας από κοντά τον Αντρές Φάιελ και το έργο του στο Ινστιτούτο Goethe της Αθήνας

Με αφορμή το αφιέρωμα στις βραβευμένες ταινίες της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου «…and the winners are…» που ξεκινάει στις 7 Δεκεμβρίου, το Ινστιτούτο Goethe της Αθήνας φιλοξενεί τον σκηνοθέτη Αντρές Φάιελ, έναν από τους πιο επιδραστικούς διεθνώς Γερμανούς σκηνοθέτες.

Μαζί του διοργανώνει ένα διήμερο με προβολές και master class που θα αναδείξουν τις θεματικές του, τις ανησυχίες του, τον τρόπο με τον οποίο ακούραστα εργάζεται όλα αυτά τα χρόνια πάνω στην τεκμηρίωση και την αναπαράσταση της πραγματικότητας.

Die Spielwütigen Σκηνή από το ντοκιμαντέρ «Die Spielwütigen»

Τα έργα του Αντρές Φάιελ επικεντρώνονται σε ακραίες υπαρξιακές καταστάσεις τόσο στη ζωή των χαρακτήρων του όσο και στην κοινωνική-πολιτική ζωή. Ιδιαίτερο γνώρισμα της δουλειάς του είναι η εντατική και συχνά πολυετής έρευνα καθώς και η ακρίβεια στη διευθέτηση και σκηνοθέτηση του υλικού του.

Γεννημένος το 1959 στη Στουτγάρδη, σπούδασε Ψυχολογία και διδάχτηκε σκηνοθεσία και δραματουργία στο Künstlerhaus Bethanien στο Βερολίνο μεταξύ άλλων και από τον Krzysztof Kieślowski. Για τις ταινίες του, κυρίως ντοκιμαντέρ, «Winternachtstraum» (1991), «Balagan» (1993), «Die Überlebenden» (1996), «Black Box BRD» (2001), «Die Spielwütigen» (2004), «Der Kick» (2006), «Wer wenn nicht wir» (2011) και «Beuys» (2017) τιμήθηκε με περισσότερα από 50 βραβεία, μεταξύ αυτών και με το Ευρωπαϊκό Βραβείο Κινηματογράφου όπως και με το Γερμανικό Κινηματογραφικό Βραβείο.

Der Kick Σκηνή από το κινηματογραφικό «Der Kick» του 2006

Τα θεατρικά του έργα «Der Kick», 2006, το οποίο γύρισε στη συνέχεια και για τη μεγάλη οθόνη, «Das Himbeerreich» (2013) και το «Let them eat Money» (2018) ανέβηκαν σε σκηνοθεσία του ιδίου στο Maxim Gorki Theater και στο Deutsches Theater, μεταφράστηκαν σε πολλές γλώσσες και παρουσιάστηκαν σε διάφορες θεατρικές διοργανώσεις, π.χ. στη διοργάνωση Berliner Theatertreffen.

Ο Αντρές Φάιελ είναι μέλος της Ακαδημίας των Τεχνών του Βερολίνου καθώς και μέλος της Ευρωπαϊκής και Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Ζει στο Βερολίνο.


Διαβάστε αναλυτικά: Βραβευμένο Γερμανικό Σινεμά στο Ινστιτούτο Goethe της Αθήνας


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ

Black Box Germany

Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2018 | 17:00 Προβολή του ντοκιμαντέρ «Black Box Germany» (2000, 100΄) | Γερμανικό Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ 2002, Ευρωπαϊκό Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ 2001

«Η έκφραση ‘Βlack Box’ για μένα μπορεί να ερμηνευτεί σε πολλά επίπεδα. Στην κυριολεκτική της σημασία δηλώνει το μαύρο κουτί στο οποίο δεν μπορεί να διεισδύσει το φως και να φωτίσει γεγονότα. Μπορεί όμως και να ιδωθεί ως ένα μαύρο κουτί στο οποίο μπορούμε να προβάλλουμε ό,τι γνωρίζουμε και ό,τι πιστεύουμε.» Αντρές Φάιελ

Δυο εκ διαμέτρου αντίθετες ζωές που τελείωσαν εξίσου βίαια. Ο Αλφρεντ Χερχάουζεν, επικεφαλής της Deutsche Bank, χάνει τη ζωή του τον Νοέμβριο του 1987 σε βομβιστική επίθεση, πιθανολογούμενη επίθεση της RAF (Φράξια Κόκκινος Στρατός). Ο Βόλφγκανγκ Γκραμς, πιθανολογούμενο μέλος της ιεραρχίας της RAF χάνει τη ζωή του σε ανταλλαγή πυρών με την αστυνομία τον Ιούνιο του 1993. Η επίσημη ανακοίνωση για το θάνατό του αναφέρει: Αυτοκτονία. Αιτία θανάτου: Πυροβολισμός στο πίσω μέρος του κεφαλιού. Ο Αντρές Φάιελ καταφέρνει να τοποθετήσει τις βιογραφίες αυτών των δυο ανθρώπων πλάι πλάι, να τις αναπαραστήσει και να τις συνυφάνει με μαρτυρίες οικείων τους, πολιτικών συνοδοιπόρων τους, με ιδιωτικά βίντεο και τηλεοπτικές καταγραφές, αποφεύγοντας τον οποιοδήποτε «συσχετισμό» και χωρίς να αναιρεί τις αντιφάσεις, χωρίς να αξιώνει απαντήσεις. Κατά πόσο ο Bόλφγκανγκ συμμετείχε στη δολοφονία του Χερχάουζε ή και αν είχε την όποια συμμετοχή, παραμένει ανοιχτό ερώτημα.Το ντοκιμαντέρ καταδεικνύει ταυτόχρονα και μια κοινωνία σε πόλωση, τη γερμανική κοινωνία στα ταραγμένα χρόνια των δεκαετιών του 1970 και 1980, έναν πόλεμο ιδεολογιών από τον οποίο δεν έλειψαν τα όπλα. | Σε γερμανική γλώσσα με ελληνικούς υπότιτλους | O σκηνοθέτης Αντρές Φάιελ και ο δημοσιογράφος Τάσος Τέλλογλου προλογίζουν και συζητούν μετά την προβολή με το κοινό. Στη γερμανική και αγγλική γλώσσα με μετάφραση.

Beuys 607

Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2018 | 20:00 Προβολή του ντοκιμαντέρ «Beuys» (Γερμανία. 2018, ντοκιμαντέρ, Γερμανικά, Αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους, 107΄) | Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ | Βραβείο Καλύτερου Μοντάζ | Υποψήφιο για το Βραβείο Καλύτερης Μουσικής στα Βραβεία της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου

Ο Beuys, ο άνθρωπος με το τσόχινο καπέλο, τον κετσέ και τη Fettecke (γωνιά λίπους). Τριάντα χρόνια μετά το θάνατό του, οι ιδέες αυτού του οραματιστή καλλιτέχνη εξακολουθούν να θεωρούνται πολύ μπροστά από την εποχή του. Με μια ιδιοφυή συρραφή πολυάριθμων αχρησιμοποίητων μέχρι τώρα οπτικών και ηχητικών ντοκουμέντων, ο σκηνοθέτης Andres Veiel και η ομάδα του δημιούργησαν ένα μοναδικό χρονικό: το ντοκιμαντέρ «Beuys» δεν είναι ένα πορτραίτο με τη συνηθισμένη έννοια, αλλά μια ευαίσθητη και προσωπική ματιά στον άνθρωπο, την τέχνη του και τον κόσμο των ιδεών του. Τις δεκαετίες του 1960, 1970 και 1980 ο Beuys προσπάθησε υπομονετικά να εξηγήσει ότι το «χρήμα δεν θα έπρεπε να είναι αγαθό». Το έργο του αφορούσε μια νέα, διευρυμένη αντίληψη της τέχνης που περιλάμβανε και την πολιτική διαμόρφωση της κοινωνίας. Ο Beuys παίρνει μέρος σε αγώνες πυγμαχίας, διαπραγματεύεται, δίνει διαλέξεις και εξηγεί εικόνες σε έναν νεκρό λαγό. Ρωτά μειδιώντας: «Θέλετε μια επανάσταση χωρίς γέλιο;» Η διευρυμένη του αντίληψη για την τέχνη τον τοποθετεί στο επίκεντρο κάθε σημαντικής κοινωνικής συζήτησης, ακόμη και σήμερα. | Ο Andres Veiel και η Ιστορικός Τέχνης και συνοδοιπόρος του Beuys Rhea Thönges-Stringaris προλογίζουν και συζητούν με το κοινό.


Andres Veiel

Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2018 | 11:00 - 16:00 Master Class «Staging / Reenactment in Documentaries» | Με αποσπάσματα από τις ταινίες του σκηνοθέτη και προβολή του ντοκιμαντέρ «Die Spielwütigen» (Ηθοποιός και Τίποτα Αλλο) 2003, 108΄ | Στην αγγλική γλώσσα | Η ταινία θα προβληθεί στα γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους

Τέσσερις ηθοποιοί κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους στην περίφημη Σχολή Θεάτρου Ernst Busch του Βερολίνου. Τόσο διαφορετική η ζωή τους, η ιδιοσυγκρασία τους, η κοινωνική τους συμπεριφορά. Έχουν όμως ένα κοινό: Το πάθος για το θέατρο. Η Constanze, η Karina, η Stephanie και ο Έλληνας Πρόδρομος: Η θεατρική σκηνή είναι γι’ αυτούς τα Πάντα.

Το master class απευθύνεται για κινηματογραφιστές, ηθοποιούς, σπουδαστές κινηματογράφου και θεάτρου, αλλά και για όσους ασχολούνται με την τέχνη και τις κοινωνικές/πολιτικές επιστήμες. Η είσοδος είναι ελεύθερη.


Διαβάστε αναλυτικά: Βραβευμένο Γερμανικό Σινεμά στο Ινστιτούτο Goethe της Αθήνας