Φεστιβάλ / Βραβεία

Η Αποκάλυψη είναι μια κυνηγετική περίοδος στο «Ολες οι Φωτιές η Φωτιά» του Ευθύμη Kosemund Σανίδη

στα 10

Είδαμε τη νέα μικρού μήκους ταινία του Ευθύμη Kosemund Σανίδη που κάνει την πρεμιέρα της στο Διαγωνιστικό Τμήμα των Ταινιών Μικρού Μήκους του 72ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο.

Η Αποκάλυψη είναι μια κυνηγετική περίοδος στο «Ολες οι Φωτιές η Φωτιά» του Ευθύμη Kosemund Σανίδη

Δύο αποξενωμένα αδέρφια και οι δυο γιοι τους θα έρθουν αντιμέτωποι με τις ικανότητες τους στο σημάδι της πέρδικας, αλλά κυρίως αντιμέτωποι με μια σχέση που μυρίζει «μπαρούτι», καθώς χωρίς να το γνωρίζουν θα γίνουν πρωταγωνίστές ενός ολόκληρου θιάσου που ανυπομονεί για την κορύφωση του δράματος...

Στην πιο φιλόδοξη στιγμή της καριέρας του - που μετράει πολλές, βραβευμένες και αντιπροσωπευτικές ενός προσωπικού στιλ μικρού μήκους ταινίες - ο Ευθύμης Kosemund Σανίδης αφηγείται με το «Ολες οι Φωτιές η Φωτιά» μια ιστορία για το παραλίγο τέλος του κόσμου με φόντο την κυνηγετική περίοδο στα σαγηνευτικά, άγρια όρη της Μυτιλήνης.

Το «Ολες οι Φωτιές η Φωτιά» διαγωνίζεται στο Διαγωνιστικό Τμήμα των Ταινιών Μικρού Μήκους του 72ου Διεθνούς Φεστιβάλ του Λοκάρνο, συνεχίζοντας έτσι τη διεθνή πορεία του δημιουργού του με το «II» του 2014 (Φεστιβάλ του Λοκάρνο), το «Ακτιστο Φως» του 2017 (Φεστιβάλ του Σαράγεβο), «Astrometal» του 2017 (Φεστιβάλ Βενετίας), ανάμεσα σε άλλα.

Φωτιές

Φωτογραφημένο επιβλητικά σαν ένα σύγχρονο γουέστερν από τον μόνιμο συνεργάτη του Σανίδη, Χρήστο Βουδούρη, με έμφαση στη λεπτομέρεια ενός άγνωστου κόσμου - αυτόν των κυνηγών - και με ένα μείγμα ερασιτεχνών και επαγγελματιών ηθοποιών που αναδεικνύει την κεντρική τετράδα των Νίκου Γεωργάκη, Δημήτρη Ξανθόπουλου, Θανάση Μπράτου και Βαγγέλη Τσιμπογιάννη, το «Ολες οι Φωτιές η Φωτιά» αποτελεί φυσική συνέχεια του μικρού μήκους εργου του Σανίδη, με την (όχι πάντα τελέσφορη) εμμονή στην ελλειπτικότητα, τις αναφορές στο σινεμά του Κάρλος Ρεϊγάδας - εδώ και με μια ευθεία γραμμή που παραπέμπει στην εικονογραφία του «Κάποτε στην Ανατολία» του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν - και τη θεματική της σύγκρουσης του ανθρώπου με την ίδια του τη φύση.

Ο Ευθύμης Kosemund Σανίδης μιλάει στο Flix για την ταινία, τη δημιουργία της, τη συμμετοχή της στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο.

Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Ολες οι Φωτιές η Φωτιά».

φωτιές

Τι είναι το «Ολες οι Φωτιές η Φωτιά»;

Νιώθω πως υπάρχει μια επαναληπτικότητα, όχι και τόσο κρυφή, στον τρόπο που συμπεριφερόμαστε, διαφορετικά η ιστορία της ανθρωπότητας θα είχε άλλη τροπή, φαντάζομαι. Υπάρχει κάτι ποιοτικό μέσα μας, που δεν το κρίνω ηθικά -αντίθετα, ίσως είναι το τελευταίο οχυρό που προστατεύει αυτό που είμαστε-, μια σπίθα που αντιστέκεται σε όλη αυτή τη συσσώρευση πληροφορίας και γνώσης, που αντιστέκεται στις ουτοπίες που μέχρι σήμερα μόνο θεωρητικά έχουμε καταφέρει να συλλάβουμε. Ενας από τους πρώην κυνηγούς που εμφανίζονται και στην ταινία, μεγάλος στην ηλικία, δεν σταμάταγε να καταριέται «το πάθος» που μας καθοδηγεί, του ίδιου όσο ήταν νεαρότερος και ταξίδευε στην Αφρική για κυνηγετικά σαφάρι, των άλλων σημερινών κυνηγών, ακόμα και της γερασμένης σκύλας του που κούτσαινε αλλά ξανά-ζωντάνευε κάθε φορά που έβλεπε γάτα. Ηταν γεμάτος ενοχές και τύψεις αλλά ταυτόχρονα ένιωθες αυτή την σπίθα όταν διηγούνταν την περασμένη ζωή του, το ίδιο πάθος στο οποίο απέδιδε όλα τα δεινά του κόσμου. Κάπου εκεί προσπαθεί να ισορροπήσει το «Όλες οι Φωτιές η Φωτιά», υπερβαίνοντας την ηθική, τουλάχιστον σαν πρόθεση.

Ποια ανάγκη το γέννησε, ποιες ήταν οι ιδιαιτερότητες του πρότζεκτ;

Μια τυχαία συνάντηση με έναν κυνηγό πέρυσι στη Λέσβο που κούμπωσε με τις δικές μου αναζητήσεις. Όντας άσχετος με το κυνήγι, έμαθα πως οι κυνηγετικές οργανώσεις, σε συνεργασία με επιστημονικούς συμβούλους και διάφορους οργανισμούς, εκτρέφουν πέρδικες κατά τη διάρκεια του χρόνου ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζουν και συντηρούν τα φυσικά περιβάλλοντα που θα τις φιλοξενήσουν. Λίγο πριν την έναρξη της κυνηγετικής περιόδου, απελευθερώνουν σταδιακά τα πουλιά στη φύση και στη συνέχεια τα κυνηγούν. Σαγηνεύτηκα, καθώς όλο αυτό ζωγραφίζει ένα σχήμα διαρκούς χτισίματος και γκρεμίσματος, φωτίζει έναν σισύφειο κύκλο που νιώθω πως εκφράζει ευρύτερα την ανθρώπινη κατάσταση όπως την αντιλαμβάνομαι. Το οξύμωρο εδώ είναι πως χωρίς την εκτροφή της πέρδικας από τους κυνηγούς, ο πληθυσμός της σε πολλά σημεία της Ελλάδας θα είχε αφανιστεί (όχι λόγω κυνηγιού αλλά εξαιτίας ερήμωσης των φυσικών της περιοχών που σχετίζεται με τις πολιτικές των κυβερνήσεων απέναντι σε πληθυσμούς όπως οι κτηνοτρόφοι κ.λπ.). Είναι πολύ εύκολο και επικίνδυνο να προσεγγίσεις έναν τέτοιο κόσμο με επικριτική διάθεση.

Τι σημαίνει η συμμετοχή της ταινίας στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο για σένα και για την πορεία της ταινίας στο μέλλον; Είναι η συμμετοχή στα φεστιβάλ του εξωτερικού μονόδρομος για την πορεία μιας μικρού μήκους ταινίας;

Το πρώτο φεστιβάλ που πήγα ποτέ με την πρώτη μου ταινία ήταν το Λοκάρνο. Δεν είχα σημείο αναφοράς αλλά θυμάμαι να συναντάω ένα πρόγραμμα με ταινίες που είχαν ψίχα. Ακόμα και αν κάποιες τις έβρισκα αζύγιστες, ήταν δυνατές επιλογές, με ρίσκο. Τα φεστιβάλ, συνολικά, αποτελούν «και» ένα αναγκαίο κακό από το οποίο οι ταινίες πρέπει να περάσουν για να επιβιώσουν. Μη με παρεξηγήσεις, προφανώς και πιστεύω στην ολοκλήρωση του τόξου μιας ταινίας μέσω της συνάντησής της με το κοινό, και τα φεστιβάλ είναι εν μέρει αυτό, και αυτό είναι υπέροχο. Ειδικά σε μία φόρμα μικρού μήκους που συχνά δεν έχει άλλες διεξόδους προβολής. Αλλά ταυτόχρονα, ακριβώς μιας και η ζωή μιας ταινίας ή πορείας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από αυτά, έχουν συγκεντρώσει στα χέρια τους υπερβολική δύναμη μέσω των επιλογών τους, επιλογές οι οποίες βασίζονται περισσότερο ή λιγότερο σε μόδες και σε τάσεις μιας εποχής που επιτάσσει τη θυσία της ελευθερίας στο βωμό της ασφάλειας. Χαίρομαι που η ταινία θα έχει την δυνατότητα μιας πορείας και έκθεσης αλλά ταυτόχρονα ξέρω πως το όποιο φεστιβάλ είναι μόνο αυτό που είναι.

φωτιές

Ολες οι Φωτιές η Φωτιά | παίζουν Νίκος Γεωργάκης, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Θανάσης Μπράτος, Βαγγέλης Τσιμπογιάννης | παραγωγή FOSS Productions | σενάριο & σκηνοθεσία Ευθύμης Kosemund Σανίδης | μια ιστορία των Ευθύμη Kosemund Σανίδη & Ελιζαμπέττας Ηλία Γεωργιάδου | executive producer Στέλιος Κοτιώνης | παραγωγοί Ευθύμης Kosemund Σανίδης & Μιχάλης Αλεξάκης | διευθυντής φωτογραφίας Χρήστος Βουδούρης | μοντάζ Λάμπης Χαραλαμπίδης & Ευθύμης Kosemund Σανίδης | σκηνικά & κοστούμια Δάφνη Κούτρα | ηχοληψία Παναγιώτης Παπαγιαννόπουλος | μοντάζ, σχεδιασμός ήχου & μιξάζ Λέανδρος Ντούνης | διευθυντής παραγωγής Σταύρος Χρυσογιάννης | βοηθοί σκηνοθέτες Νικόλας Κούλογλου & Ανθή Φουντά / συντονιστής παραγωγής Χρύσανθος Μαργώνης

Δείτε εδώ το τρέιλερ του «Ολες οι Φωτιές η Φωτιά»: