Φεστιβάλ / Βραβεία

#TIFF64: Η Δήμητρα Βλαγκοπούλου και η Φλομαρία Παπαδάκη πιστεύουν πως η Σοφία Εξάρχου «είναι ένα αριστούργημα»

of 10

Οι πρωταγωνίστριες του «Animal» μιλούν στο Flix.

#TIFF64: Η Δήμητρα Βλαγκοπούλου και η Φλομαρία Παπαδάκη πιστεύουν πως η Σοφία Εξάρχου «είναι ένα αριστούργημα»

Λίγες ώρες πριν το «Animal», η δεύτερη ταινία της Σοφίας Εξάρχου μετά το «Park», κάνει την ελληνική πρεμιέρα του (μετά την πανηγυρική πρώτη στο Λοκάρνο), στο 64ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (επαναλαμβάνεται αύριο, Σάββατο 11/11), η Δήμητρα Βλαγκοπούλου, σαρωτική ως «Κάλια» και η Φλομαρία Παπαδάκη, η εύθραυστη «Εύα», μιλούν στο Flix για τις ηρωίδες τους και... την ηρωίδα σκηνοθέτη τους.

Διαβάστε ακόμη: She can boogie. Η Σοφία Εξάρχου μιλάει στο Flix για το «Animal», μια ταινία με μεγάλη ψυχή

Κάτω από τον καυτό ήλιο της ελληνικής υπαίθρου, οι ανιματέρ που δουλεύουν σε ένα all-inclusive ξενοδοχείο προετοιμάζονται για την τουριστική σεζόν. Η Κάλια είναι η αρχηγός της ομάδας. Καθώς το καλοκαίρι κορυφώνεται και η πίεση αυξάνεται, οι νύχτες τους γίνονται βίαιες και ο αγώνας της Κάλιας αποκαλύπτεται στο σκοτάδι. Αλλά όταν ανάψουν ξανά τα φώτα, το σόου θα πρέπει να συνεχιστεί.

animal

Δήμητρα Βλαγγοπούλου Εγώ στην ταινία είμαι η Κάλια, δουλεύω ως ανιματέρ πολλά-πολλά χρόνια σ’ ένα ξενοδοχείο και κάθε χρόνο υπάρχουν κάποιοι σταθεροί που μένουν αλλά έρχονται και καινούρια πρόσωπα. Ένα απ’ αυτά είναι…

Φλομαρία Παπαδάκη …η Εύα, που κάνω εγώ στην ταινία, η οποία έρχεται φεύγοντας από την Πολωνία για να δουλέψει στην Ελλάδα και βρίσκεται σ’ αυτόν τον κόσμο, που είναι εντελώς καινούριος και ξένος γι’ αυτήν και νομίζω ότι θα μπορούσε σίγουρα να είναι το παρελθόν της Κάλλιας – και θα μπορούσε η Κάλλια να είναι το δικό της μέλλον.

Δ.Β. Είναι σαν η μοίρα των ανθρώπων εκεί μέσα να είναι προδιαγεγραμμένη. Οι παλαιότεροι είναι αυτό που θα συναντήσουν οι νεότεροι που θα έρθουν. Κανένας δεν μπορεί να διαφύγει από τη φθορά που θα επιφέρει αυτή η χρόνια εμπλοκή εργασίας ως ανιματέρ το καλοκαίρι.

Θέλω να πιστεύω ότι στην πορεία του καθενός υπάρχουν επιλογές, αλλά όλα έχουν κι ένα τίμημα.»

Η Κάλλια – και η Εύα πιο πρόσφατα – είναι εγκλωβισμένες σε κάποιες επιλογές που έχουν κάνει. Συμφωνείτε μ’ αυτή την προσέγγιση και βρήκατε κάποιο συνδετικό κρίκο με το επάγγελμα της ηθοποιού;

Δ.Β. Φαίνεται σαν αυτή η γυναίκα, από ένα σημείο και μετά, να έχει κάνει μια λάθος επιλογή. Ωστόσο, αισθάνομαι ότι υπάρχει ένας χώρος για να ταυτιστεί οποιοσδήποτε κάνει κάτι σε μια διάρκεια. Σε οποιαδήποτε εργασία και κάτω από ένα μεγαλύτερο σύστημα που αγγίζει πολλά επαγγέλματα. Το ότι είναι ανιματέρ, που έχει κάποιες ομοιότητες και με άλλα καλλιτεχνικά επαγγέλματα, όπως είναι και το δικό μας, για μένα προσθέτει και το ότι υπάρχει και μια ψυχική κατάθεση σ’ αυτό που κάνεις, οπότε η φθορά έρχεται πολύ γρήγορα. Πραγματικά, όμως, πιστεύω πως δεν υπεκφεύγει κανείς εύκολα. Θέλω να πιστεύω ότι στην πορεία του καθενός υπάρχουν επιλογές, αλλά όλα έχουν κι ένα τίμημα. Αυτό είναι που δυσκολεύει την Κάλλια, ποιο είναι το τίμημα που πληρώνεις για να κάνεις μια αλλαγή; Τίποτα δεν έρχεται ανώδυνα.

Φ.Π. Συμφωνώ, είναι σαν η ταινία να πιάνει την αλήθεια της εργασίας στη δυτική κοινωνία, που είναι πως ό,τι κι αν κάνεις, και σε τράπεζα να δουλεύεις, χρειάζεται να πας και να είσαι ευγενική, ευχάριστη και παραγωγική, ανεξαρτήτως των συνθηκών πίσω από το γκισέ ή πίσω από τη σκηνή. Οπότε νομίζω πως η ταινία πιάνει αυτό το στοιχείο και βρίσκει μια συνθήκη που το γιγαντώνει, που το φέρνει στα άκρα για να το αναδείξει. Σε σχέση με τις επιλογές, δεν είμαι σίγουρη τι περιθώριο υπάρχει για επιλογή. Νομίζω πως υπάρχει, αλλά βρίσκεται μετά από πολύ κόπο και μεγάλες αποφάσεις. Στην ταινία η Εύα έχει την ακριβώς αντίθετη διαδρομή, ξεκινά με όλες τις ελπίδες του κόσμου κι έρχεται η ζωή και τις ματαιώνει.

animal

Τι σημαίνει για εσάς η Σοφία Εξάρχου και πώς νιώθετε που μετά από ένα πολύ ηχηρό ντεμπούτο στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο, κάνετε την πρεμιέρα σας στην Ελλάδα απόψε;

Φ.Π. Η Σοφία είναι αριστούργημα για μένα. Ένα απίστευτα ταλαντούχο και δοτικό άτομο που δουλεύει πάρα-πάρα-πάρα πολύ σκληρά, όπως κι η Δήμητρα, το οποίο εμένα με συγκινεί να το βλέπω στους ανθρώπους. Μας έδωσε απεριόριστη ελευθερία, την ίδια στιγμή ήξερε απολύτως τι θέλει και δημιούργησε μια κατάσταση που με φυσικότητα και χωρίς ποτέ να το καταλάβουμε στ’ αλήθεια, κάτι πολύ ανοιχτό και ελεύθερο έγινε κάτι πολύ συγκεκριμένο. Νομίζω ότι είναι η χαρά κάθε ηθοποιού να δουλεύει μαζί της, τουλάχιστον δική μου χαρά είναι σίγουρα. Εγώ στη Θεσσαλονίκη δεν έχω ξανάρθει με ταινία, για την ακρίβεια είχα συμμετάσχει με το «Γυμναστήριο» του Αλέξανδρου Βούλγαρη αλλά ήταν η εποχή της πανδημίας και το Φεστιβάλ είχε γίνει online, είμαι πολύ χαρούμενη που θα το μοιραστούμε αυτό με ανθρώπους που αγαπάμε κι ελπίζω να τους αρέσει.

Δ.Β. Είχαμε ξανάρθει με τη Σοφία εδώ με το «Park», είναι η δεύτερη φορά που έρχομαι, πάλι με δική της ταινία! Το να κάνεις μια ταινία μ’ έναν άνθρωπο κι αυτό τελικά, που είναι το όραμά της, να φτάνει στον προορισμό του κι εσύ, ως ηθοποιός, να έχεις φέρει αυτό που εκείνη φαντάστηκε, είναι μια πολύ μεγάλη δημιουργική ένωση, που δεν είναι δεδομένη σε όλες τις συναντήσεις. Για μένα και τις δυο φορές ήταν πολύ δυνατή αυτή η εμπειρία και η δουλειά μαζί της. Μ’ εμπνέει πάρα πολύ, καλλιτεχνικά, δίνεται πάρα πολύ σ’ αυτό που κάνει και μπορεί να παρασύρει και να ενώσει μια πολύ μεγάλη ομάδα ανθρώπων. Δεν σταματάει σε καμία δυσκολία, είναι μπροστά από σένα για σένα, νιώθεις ασφαλής, ελεύθερη, την εμπιστεύεσαι απόλυτα, σ’ εμπιστεύεται και σου δίνει ένα χώρο να συμμετέχεις κι εσύ, ως ηθοποιός / δημιουργός μέσα στη δουλειά της και πραγματικά προσφέρει ένα πεδίο όπου μπορούν να γεννηθούν και ν’ ανθίσουν πράγματα που τα ονειρεύεσαι κι εσύ, όταν είσαι μόνος σου με το υλικό της και το δουλεύεις. Αυτή η εμπειρία απογειώνεται στα γυρίσματά της, πραγματικά είναι ένας φάρος, είναι πολύ «εκεί», έτοιμη για όλα. Την αγαπώ πολύ, την εκτιμώ απεριόριστα κι είμαι πολύ χαρούμενη που η ταινία θα συναντήσει το ελληνικό κοινό, είναι κάτι ξεχωριστό, ενώ ήδη έχει κάνει την πρεμιέρα της, έχει ανοίξει τα φτερά της, έχει ταξιδέψει, όμως αυτή η εγγύτητα έχει κάτι συγκινητικό κι η ζεστασιά του κοινού της Θεσσαλονίκης είναι κάτι που περιμένουμε.

Το «Animal» έχει επαναληπτική προβολή το Σάββατο, 11 Νοεμβρίου, στις 22.00, στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης.

To 64o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης διεξάγεται φέτος από τις 2 μέχρι και τις 12 Νοεμβρίου. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ, στην επίσημη σελίδα του στο Facebook και το Instagram.