Με τίτλο «Οσα η Κέιτ δεν γνώριζε: Πώς είναι οι σαϊεντολογικοί γάμοι» το Vanity Fair (στο ακυκλοφόρητο ακόμα στην Ελλάδα τεύχος του / δείτε στο gallery το εξώφυλλο) αποκαλύπτει μία σειρά από μαρτυρίες για γυναίκες που πέρασαν από μυστικές ακροάσεις από τα κλιμάκια της Σαϊεντολογίας για να σταθούν ως μελλοντικές σύζυγοι του Τομ Κρουζ - αμέσως μετά το διαζύγιό του με την Νικόλ Κίντμαν.
Το κείμενο είναι αποκαλυπτικό, σκοτεινό και τρομαχτικό. Δεν θα μεταφέρουμε την είδηση με την εύκολη δαιμονοποίηση που συνήθως συναντά η Εκκλησία της Σαϊεντολογίας. Οπως και να τη διαβάσουμε όμως, η οργάνωση μπορεί να μην είναι «θρησκεία», αλλά μεθοδολογία για να πάρεις τον έλεγχο της ζωής σου στα χέρια σου (στην ουσία μοιάζει με μιας μορφής self coaching), όμως για άλλη μία φορά αποκαλύπτει δομές αναμφισβήτητα απολυταρχικές και, σε σημεία, μαφιόζικες.
Ο Τομ Κρουζ μπορεί να νιώθει ότι τον έπλασαν, τον έβγαλαν από τη φτώχεια, την ανωνυμία, τον έκαναν σταρ σε ένα δύσκολο κύκλωμα και για αυτό τους χρωστά τα πάντα. Αυτός όμως ο έλεγχος (στην ουσία η παράδοση της ζωής σου σε leaders και σε λίστες κανονισμών) είναι ξεκάθαρα παρανοϊκός.
Ας πάμε όμως στα γεγονότα, έτσι όπως τα καταγράφει το ρεπορτάζ του Vanity Fair.
Το 2004, η Σέλι Μισκάβιτζ, σύζυγος του Αρχηγού της Σαϊεντολογίας Ντέιβιντ Μισκάβιτζ, αναλαμβάνει το άκρως απόρρητο πρότζεκτ «εύρεσης συντρόφου στον Τομ Κρουζ». Οχι, με το φιλικό, κοινωνικό ρόλο της «προξενήτρας», αλλά με τον τρόπο της Σαϊεντολογίας. Αυτό σήμαινε αναλυτικές, στοχευμένες ακροάσεις σε ηθοποιούς που ήταν ήδη μέλη της Σαϊεντολογίας, οι οποίες όμως δεν γνώριζαν το πραγματικό ζητούμενο αλλά, αντιθέτως, πίστευαν ότι έπαιρναν μέρος σε ένα εκπαιδευτικό για την Οργάνωση φιλμάκι. Κατά τη διάρκεια αυτών των «συνεντεύξεων», οι κοπέλες έπρεπε να απαντήσουν σε ερωτήσεις που αφορούσαν την προσωπική και πολλές φορές σεξουαλική τους ζωή και που κατέληγαν σε μία σειρά ερωτήσεων για τον ίδιο τον σταρ («Πώς σου φαίνεται ο Τομ Κρουζ;», «Ποια η γνώμη σου για τον Τομ Κρουζ;»).
Σύμφωνα με τον Μαρκ Χέντλεϊ, ο οποίος ήταν στην Οργάνωση από την ηλικία των 7 ετών μέχρι που αποχώρησε, υπάρχει μία σειρά από μαγνητοσκοπήσεις αυτών των ακροάσεων τις οποίες έχει δει και ο ίδιος, καθώς ήταν υπεύθυνος του οπτικοακουστικού στούντιο της Σαϊεντολογίας. «Ο σκοπός των ακροάσεων δεν ήταν να σε ψαρέψουν για το αν θα ήσουν ικανή να ικανοποιήσεις τις απαιτήσεις του συζύγου σου μόνο, αλλά και για το αν θα υπηρετούσες την ίδια την Οργάνωση και την εικόνα της» λέει ο Χέντλεϊ. «Οι ακροάσεις κρίθηκαν απαραίτητες και από τις δύο πλευρές, καθώς ο ίδιος ο Τομ Κρουζ θα ήταν ο πρώτος που θα φρίκαρε αν η σύντροφός του προσέβαλε με κάποιο τρόπο την Σαϊεντολογία...»
H Ναζανίν Μπονιάντι
Αυτή που πέρασε τις εξετάσεις και πλασαρίστηκε δίπλα στον πολυεκατομμυριούχο χολιγουντιανό σταρ, μυστικά και πειραματικά, από τον Νοέμβριο του 2004 μέχρι τον Ιανουάριο του 2005, ονομάζεται Ναζανίν Μπονιάντι και είναι μία ιρανικής καταγωγής, μεγαλωμένη στο Λονδίνο ηθοποιός και Σαϊεντολόγος η ίδια.
Αρχικά, το μόνο που της είπαν ήταν ότι «επιλέχθηκε για μία πολύ σημαντική αποστολή». Ολο τον Οκτώβριο του 2004, συναντιόταν καθημερινά με υψηλά στελέχη της Οργάνωσης και περνούσε «ελέγχους» (audits). Εκεί, κατέθετε τα πιο προσωπικά της μυστικά και κάθε λεπτομέρεια της σεξουαλικής της ζωής. Στο τέλος της διαδικασίας, της είπαν ότι πρέπει να βγάλει τα σιδεράκια της, να σταματήσει να βάφει με κόκκινες ανταύγειες τα μαλλιά της και να χωρίσει με τον σύντροφό της (μάλιστα, λέγεται ότι έδειξαν αποσπάσματα των βιντεοσκοπημένων αυτών εξομολογήσεων στον σύντροφό της για να είναι σίγουροι ότι θα την χώριζε αυτός).
Στο τέλος αυτών των ακροάσεων αναγκάστηκε να υπογράψει ένα συμβόλαιο εχεμύθειας: αν μαρτυρούσε το παραμικρό, θα είχε μεγάλες κυρώσεις και θα την θεωρούσαν εχθρό της Οργάνωσης.
Τον Νοέμβριο του 2004, η Μπονιάντι μπήκε σ' ένα αεροπλάνο με κατεύθυνση την Νέα Υόρκη, όπου στήθηκε το πρώτο της ραντεβού με τον Τομ Κρουζ. Δείπνησαν στο «Nobu» με ένα στρατό Σαϊεντολόγους και μετά πήγαν για ice skating στο παγοδρόμιο του Ροκφέλερ Σέντερ, το οποίο έκλεισε για το κοινό. Στο τέλος πέρασαν το βράδυ στο ξενοδοχείο του Τραμπ, όπου η κουστωδία του Κρουζ είχε κλείσει ολόκληρο τον όροφο. Εκεί ο σταρ της είπε ότι «δεν είχε ξανανιώσει έτσι στη ζωή του».
Ταυτόχρονα της έσπρωχνε κι ένα δεύτερο συμβόλαιο εχεμύθειας. Η Μπονιάντι δεν μπορούσε να αποκαλύψει ούτε στην μητέρα της που ήταν και με ποιον. Φυσικά όμως, σε όλη αυτή τη διαδικασία, ήταν και η ίδια κεραυνοβολημένη και ξεκάθαρα εντυπωσιασμένη: έβγαινε με τον μεγαλύτερο χολιγουντιανό σταρ!
Τον πρώτο μήνα της «σχέσης» τους, όλα ήταν ιδανικά. Εκείνος την κυκλοφορούσε παντού και της είχε επίσης δώσει μία πιστωτική κάρτα της εταιρίας του για όλα της τα έξοδα. Σύντομα όμως βρέθηκε αντιμέτωπη με έναν Κρουζ που την έβρισκε βαρετή. Ολα όσα έκανε ήταν λάθος. Του είπε την λάθος έκφραση όταν εκείνος παρέλαβε το αξίωμα «Freedom Medal of Valor» (προφανώς, αν πεις «μπράβο» σε κάποιον στην Σαϊεντολογία, τότε τον μειώνεις γιατί τον κάνεις να νιώθει υποδεέστερος σου). Επίσης, κατηγορήθηκε ότι προσέβαλε τον Αρχηγό της Σαϊεντολογίας Ντέιβιντ Μισκάβιτζ ( είναι διαβόητο ότι μιλάει πολύ γρήγορα) σε δείπνο όπου, όταν δεν τον καταλάβαινε, τον παρακαλούσε να επαναλάβει τι είπε. Τέλος, η Μπονιάντι απέτυχε στις εκδηλώσεις τρυφερότητας που απαιτούσε ο Κρουζ σε δημόσιους χώρους: «περισσότερο με αγκαλιάζουν οι κομπάρσοι στις ταινίες μου, παρά εσύ» την κατηγόρησε.
Ο Τομ Κρουζ με τον Αρχηγό της Σαϊεντολογίας Ντέιβιντ Μισκάβιτζ
Οσο όμως η Οργάνωση της επέβαλε να περνά 3 ώρες κάθε μέρα, όπου «απέρριπτε από το μυαλό και το σώμα της κάθε αρνητική σκέψη για τον Τομ Κρουζ», εκείνος ετοίμαζε την μεγάλη έξοδο: αρχικά της ζήτησε να αποχωρήσει από το σπίτι του όπου έμενε και να μετακομίσει στο Κέντρο V.I.P μελών της Οργάνωσης (Scientology’s Celebrity Centre). Μετά της ζήτησε να χωρίσουν μέσω ενός στελέχους. Οταν εκείνη ζήτησε να τον δει, της είπαν ότι «είναι απασχολημένος». Στο επόμενο audit η επίσημη εκδοχή της Σαϊεντολογίας για τον χωρισμό ήταν: «Ναζάνιν, μπορεί να οδηγήσεις ένα άλογο στην πηγή, αλλά δεν μπορείς να το αναγκάσει να πιει νερό».
Η Μπονιάντι, σύμφωνα με τις πηγές του Vanity Fair, δεν άντεξε και σε μια φίλη που την ρώτησε «τι έχει και γιατί κλαίει συνέχεια» της αποκάλυψε όλα όσα είχαν συμβεί. Η φίλη, Σαϊεντολόγος επίσης, την μαρτύρησε στην Οργάνωση κι εκεί άρχισε η τιμωρία της: καψόνια που τη θέλουν να καθαρίζει τουαλέτες με οδοντόβουρτσα, να τρίβει πλακάκια με οξύ και να σκάβει χαντάκια μέσα στην νύχτα (εδώ το άρθρο αρχίζει και μας χάνει: η Σαϊεντολογία μπορεί να είναι ικανή για πολύ σκοτεινά και τρομαχτικά πράγματα, αλλά αυτό δεν μας φαίνεται το στυλ τους)
Ολόκληρο το άρθρο δεν υπάρχει στο διαδίκτυο προς το παρόν. Από όσα πληροφορούμαστε στο τεύχος, το ρεπορτάζ του Vanity Fair προχωρά τόσο, ώστε να παραθέτει και μερικά μυστικά από τις ιδιωτικές αντίστοιχες ακροάσεις του ίδιου Τομ Κρουζ, να εξηγεί πώς ο δικηγόρος πατέρας της Κέιτι Χολμς την είχε τελικά σοφά προφυλάξει με προγαμιαίο ιδιωτικό συμφωνητικό το οποίο κατέθεσε σε 5 διαφορετικές θυρίδες τραπεζών, και πώς την προστάτεψε από το να χάσει την Σούρι - κάτι που δεν κατάφερε η Νικόλ Κίντμαν, η οποία δεν ξαναείδε τα υιοθετημένα παιδιά της (Μπέλα και Κόνορ) ποτέ.
Διαβάζοντας όλα τα παραπάνω, ομολογούμε πρώτοι ότι είμαστε ιδιαίτερα περίεργοι με αυτή την Οργάνωση. Οτιδήποτε τόσο κλειστό, σκοτεινό και εξουσιαστικό προκαλεί την άμεση αντιπάθειά μας και κάθε είδηση φιλτράρεται μέσα από αυτή. Ομως, ταυτόχρονα, κάποια σημεία των «αποκαλύψεων» φαντάζουν και εύκολος στόχος - όταν ξέρεις ότι κανείς από την άλλη μεριά δε θα ανοίξει τις πόρτες της να σου δείξει τι ακριβώς γίνεται, διαλύοντας τις φήμες. Αυτό δίνει πάτημα και για πολύ εύκολο και επίπλαστο κουτσομπολιό από τα media.
Ποια είναι η αλήθεια; Οπως παρουσιάζονται τα πράγματα πάντως, η περίπτωση ότι ο Τομ Κρουζ είναι γκέι (και η Σαϊεντολογία αυτό το θεωρεί «ελάττωμα» στο οποίο καλείσαι να «επιβληθείς» και «ξεπεράσεις») και η Οργάνωση ελέγχει, όχι μόνο την δημόσια εικόνα του, αλλά και την πραγματική προσωπική του ζωή, μοιάζει συνεχώς όλο και πιο πιθανή.
Και γιατί να μας νοιάζει; Οχι για την ουσία του πράγματος (μακάρι να έβγαινε με θάρρος και από την ντουλάπα), όσο για την κοροϊδία. Από την άλλη, θα μας πείτε, η πρώτη χολιγουντιανή πλάνη και κοροϊδία είναι, ή η τελευταία;
Μήπως τελικά ο Πολ Τόμας Αντερσον τα λέει πολύ καλά με το «The Master»;
Ο Αντερσον πάντως έδειξε την ταινία στον Τομ Κρουζ και «είναι ακόμα φίλοι»