Η επιλογή του ελληνικού σινεμά για ένα ακόμη αφιέρωμα σε ένα φεστιβάλ, δεν εκπλήσσει πλέον κανέναν.
Η παρουσία ελληνικών ταινιών στο φεστιβάλικό κύκλωμα είναι πλέον δεδομένη και μετά την πρόσφατη βράβευση του «Miss Violence» του Αλέξανδρου Αβρανά στην Βενετία και το αφιέρωμα του φεστιβάλ του Τορόντο, στο σινεμά της χώρας μας, πρόκειται μόνο να γίνει πιο έντονη.
Σε αυτό το κλίμα, το Ρέικιαβικ, είναι το πρώτο φεστιβάλ μετά το Τορόντο, που οργανώνει ένα ανάλογο αφιέρωμα, συγκεντρώνοντας πέντε ταινίες στο προγραμμά της 10ης διοργανωσής του που ξεκινά στις 26 Σεπτεμβρίου. Κάτι που μοιάζει φυσικό, αφού ο Δημήτρης Εϊπίδης, που προγραμμάτισε μαζί με τον Κάμερον Μπέιλι το αφιέρωμα στο Τορόντο, ήταν στο ξεκίνημα του φεστιβάλ του Ρέικιαβικ, ο καλλιτεχνικός του διευθυντής και διατηρεί ακόμη στενές σχέσεις με την διοργάνωση.
Ετσι το «Miss Violence» συμμετέχει στο New Visions πρόγραμμα του φεστιβάλ, το οποίο παρουσιάζει μερικές από τις πιο νεωτερικές ταινίες της χρονιάς, ενώ τέσσερα ακόμη φιλμ συνθέτουν ένα πρόγραμμα με τον τίτλο «Focus on Greece».
Το «September» της Πέννυς Παναγιωτοπούλου, το «J.A.C.E.» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, το «Wasted Youth» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, και ο «Αδικος Κόσμος» του Φίλιππου Τσίτου, συνθέτουν ένα πρόγραμμα «από ένα σινεμά που έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια τόσο πολύ, όσο και η ίδια η χώρα».
Στον κατάλογο του φεστιβάλ που παρουσιάζει τις ταινίες που συνθέτουν το πρόγραμμα, διαβάζουμε: Το σινεμά της Ελλάδας, έχει μια μακρά και πλούσια ιστορία. Αν και κατά περιόδους δοκιμάστηκε από τον πόλεμο, την πολιτική αστάθεια και μια εχθρική κυβέρνηση, η ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία, κυριαρχεί στην τοπική αγορά και έχει γνωρίσει διεθνείς επιτυχίες.
Η δεκαετία του 50 και του 60 θεωρούνται η ‘χρυσή περίοδος’ του Ελληνικού σινεμά, με περισσότερα από 60 φιλμ να γυρίζονται κάθε χρόνο, πολλά από τα οποία δανείζονταν στοιχεία από το φιλμ νουάρ. Ξεκινώντας από την δεκαετία του 90 μια νέα γενιά σκηνοθετών στράφηκαν σε πιο σύγχρονες θεματικές και κινηματογραφικούς ρυθμούς συχνά κάτω από την πρόφαση μιας κοινωνικής σάτιρας.
Τα τελευταία χρόνια, η εικόνα της Ελλάδας μεταμορφώθηκε από αυτήν ενός ειδυλλιακού μεσογειακού προορισμού για διακοπές σε αυτήν ενός τόπου συγκρούσεων και προβλημάτων. Μια οικονομία υπό κατάρρευση και μια μελανή προοπτική ασφαλώς επηρέασαν τα πρόσφατα ελληνικά φιλμ. Οι πέντε ταινίες που συμμετέχουν στο φεστιβάλ του Ρέικιαβικ είναι φρέσκα, σκληρά διαφωτιστικά και προκαλούν την σκέψη – λογικό αποτέλεσμα των προβληματικών καιρών μιας κοινωνίας σε αναταραχή.