Η ιστορία δεν είναι και τόσο συνηθισμένη. Ξεκινά πριν κάποια χρόνια, όταν οι -φίλοι από τότε- Ντίνο Σταματόπουλος και Νταν Χάρμον, βρέθηκαν στην παρουσίαση ενός άγνωστου σεναρίου του Τσάρλι Κάουφμαν, το οποίο και λάτρεψαν. Σήμερα, οι δυο τους είναι επικεφαλείς (μαζί τον Τζέιμς Φίνο και τον Τζο Ρούσο) των Starburns Industries, ενός μικρού, ανεξάρτητου στούντιο με ειδίκευση στο stop-motion animation που έχει ως έδρα ένα κάστρο στο Μπέρμπανκ των ΗΠΑ.
Ναι, ένα κάστρο.
Εχοντας κι οι δυο τους αφήσει πίσω το αριστουργηματικό «Community» (που ο Νταν Χάρμον δημιούργησε πριν απολυθεί από τη Sony αυτό το καλοκαίρι), ξεκινούν ένα ενδιαφέρον πείραμα. Θέλουν το μικρό αυτό στούντιο, το οποίο μεταξύ άλλων ευθύνεται και για το καλύτερο επεισόδιο του «Community» (το υπέροχο Χριστουγεννιάτικο stop-motion «Abed’s Uncontrollable Christmas»), να γίνει πόλος έλξης μιας σειράς σημαντικών ονομάτων στη σύγχρονη κωμωδία και όχι μόνο, των οποίων τα σενάρια θα φέρουν (αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο) στη ζωή.
Η «Anomalisa» του Τσάρλι Κάουφμαν, εκείνο το σενάριο που είχαν λατρέψει πριν χρόνια ο Χάρμον και ο Σταματόπουλος, μπορεί να είναι μόνο η -λαμπρή- αρχή. Το έξτρα ενδιαφέρον; Το όλο πρότζεκτ θα χρηματοδοτηθεί από όλους εμάς, μέσω της αντίστοιχης σελίδας στο Kickstarter όπου φαίνεται πως έχει ήδη φτάσει το χρηματικό του στόχο - αν και όπως λένε οι εμπλεκόμενοι δημιουργοί, «όσο πιο πολλά χρήματα μαζευτούν, τόσο καλύτερο θα είναι το αποτέλεσμα».
Στην «Anomalisa» executive producer μαζί με τον Χάρμον θα είναι κι ο Σταματόπουλος, ο οποίος εδώ και χρόνια γράφει τις δικές του σειρές animation για το Adult Swim, ενώ παράλληλα βοηθούσε στο «Community» γράφοντας αλλά και παίζοντας τον αγαπημένο β’ χαρακτήρα Στάρμπερνς - ονομασμένο προφανώς από το στούντιο που μαζί άνοιξαν οι δύο φίλοι και συνεργάτες.
Βρήκαμε τον Σταματόπουλο στο τηλέφωνο του στούντιό του πριν λίγες μέρες ώστε να λύσουμε όλες μας τις απορίες σχετικά με την «Anomalisa». Και μάθαμε πολλά.
Πώς βλέπεις την πορεία του πρότζεκτ στο Kickstarter;
Πολύ καλά πάμε, νομίζω είμαστε μόνο 2 χιλιάδες δολάρια από το στόχο. [σημ: Την ώρα που μιλήσαμε το ποσό ανερχόταν στις $198,000. Οταν κλείσαμε το τηλέφωνο είχε ξεπεράσει τις 199. [Τώρα είναι στις 256 και συνεχίζει](https://www.kickstarter.com/projects/anomalisa/charlie-kaufmans-anomalisa).]
Πώς περιμένατε να πάει, αρχικά;
Δεν ήμασταν σίγουροι. Ξέραμε βέβαια ότι ο Τσάρλι Κάουφμαν ήταν αρκετά μεγάλο όνομα, το ίδιο κι ο Νταν Χάρμον. Αλλά δεν περιμέναμε ότι θα τα έφτανε τόσο γρήγορα.
Μάζεψε τα μισά χρήματα μέσα στις πρώτες 24 ώρες!
Ναι, ήταν απίστευτο. Δεν ήμασταν βέβαιοι αρχικά. Φοβόμασταν να βάλουμε ψηλότερο στόχο για να μην αποθαρρυνθεί το κοινό. Αλλά ακόμα προσπαθούμε να μαζέψουμε περισσότερα.
Πώς εμπλέκεται ο Τσάρλι Κάουφμαν σε αυτό;
Ο Τσάρλι δεν είχε καμία σχέση με το Kickstarter. Μας έδωσε τα δικαιώματα για το σενάριο και μας είπε να προσπαθήσουμε με όποιον τρόπο θέλουμε να στήσουμε την παραγωγή. Αλλά δεν ήξερε ότι θα είναι Kickstarter. Το λέω γιατί πολλοί αναρωτήθηκαν «γιατί πήγε στο Kickstarter ο Τσάρλι Κάουφμαν». Ο Τσάρλι θα μπορούσε να πουλήσει οτιδήποτε ήθελε, απλά προτίμησε να το κάνει έτσι, ανεξάρτητα, ώστε να μην έχουμε πάλι να τρέχουμε σε κάποιο στούντιο και να έχουμε να αντιμετωπίσουμε τις σημειώσεις και τις υποδείξεις τους. Τελικά πιστεύω βγήκε με τον τρόπο που το ήθελε. Και από τη στιγμή που θα μαζευτούν τα χρήματα, ο Τσάρλι θα έχει τον απόλυτο δημιουργικό έλεγχο πάνω στο project.
Γιατί εντελώς έξω από το σύστημα; Και οι 3 σας έχετε κάνει παλαβά και απολύτως προσωπικά πράγματα μέσα στο Χόλιγουντ. («Η Συνεκδοχή της Νέας Υόρκης» για τον Κάουφμαν, «Community» για τον Χάρμον, «Moral Orel» για τον Σταματόπουλο.)
Με όλες αυτές τις σειρές και τις ταινίες πρέπει να περάσεις συμπληγάδες στα δίκτυα και τα στούντιο, και τελικά δε νόμιζω πως ο Τσάρλι θα μπορούσε ας πούμε να έχει κάνει αυτή την ταινία σήμερα. Γιατί τα πράγματα έχουν αλλάξει δραστικά ακόμα και μέσα σε αυτά τα λίγα χρόνια. Πάντα θα υπάρχουν τα κουστούμια που θα θέλουν να αλλάξουν αυτό, να αλλάξουν το άλλο, να προσθέσουν κάτι εκεί, να κερδίσουν λίγα χρήματα από κείνο. Πολύ απλά δε θα το κάνουμε αυτό. Ο Τσάρλι θέλει να δημιουργήσουμε την τέλεια «ταινία Τσάρλι Κάουφμαν», και μάλιστα το ήθελε να είναι σε μια μορφή που δεν έχει ξαναδοκιμάσει, το animation.
Πότε προέκυψε η «Anomalisa» ως animation;
Αρχικά ήταν ένα σενάριο που εγώ κι ο Νταν είδαμε πριν χρόνια να ερμηνεύεται ζωντανά. Ηταν ένα ραδιοφωνικό έργο, γραμμένο αποκλειστικά για ήχο, και χρησιμοποιούσε τον ήχο πολύ σωστά. Το είχε γράψει ο Τσάρλι πριν χρόνια, με ψευδώνυμο. Το θυμόμουν αυτό και πάντα ήθελα απλώς, ξέρεις, να διαβάσω αυτό το έργο ξανά. Οπότε το ζήτησα από τον Τσάρλι, μου το έστειλε, και σκέφτηκα πως θα ήταν μια απίστευτη ταινία σε stop-motion.
Η περιγραφή στο Kickstarter είναι σχετικά μικρή.
Ναι, ο Τσάρλι είναι πολύ κρυπτικός σε αυτά, και νομίζω ότι μεγάλο μέρος της διασκέδασης είναι να μην ξέρεις τίποτα. Οι καλύτερές μου εμπειρίες στο σινεμά ήταν αυτές όπου δεν ήξερα τίποτα για την ταινία που έμπαινα να δω. Οι άνθρωποι σήμερα έχουν εμμονή με το να ξέρουν τα πάντα από πριν, αλλά για μένα αυτό απλά αφαιρεί όλο το fun.
Όπως αυτό που έγινε με το «Amazing Spider-Man»...
Ναι, ναι, είναι γελοίο. Δηλαδή σε φάση, γιατί να τη δεις καν την ταινία.
Πώς είναι το πρόγραμμα για την «Anomalisa» αυτή τη στιγμή;
Με τους ρυθμούς του Τσάρλι. Δηλαδή εμείς ξεκινάγαμε και αμέσως, αλλά δεν ξέρουμε τι χρόνους έχει αυτή τη στιγμή. Εχουμε ξεκινήσει πάντως να συζητάμε κάποιες πρώτες ιδέες μαζί του, κι ας μην έχουμε τα λεφτά ακόμα. Ελπίζουμε να ξεκινήσουμε πριν το τέλος του χρόνου.
Εκτός από τον Κάουφμαν ποιοι άλλοι θα εμπλακούν ενεργά στη δημιουργική διαδικασία;
Ο Τσάρλι σίγουρα όσο πολύ θέλει. Θα είναι εκεί σίγουρα στις πιο σημαντικές στιγμές, στο pre-production, στα στόριμπορντς, στις φωνές, όταν αποφασίζουμε τι λήψεις θέλουμε. Μετά είναι ο Ντιουκ Τζόνσον που θα επιβλέπει όλη τη διαδικασία ως σκηνοθέτης, επειδή έχει μεγάλη πείρα στο animation. [σημ: Ο Τζόνσον είναι ο σκηνοθέτης του «Abed’s Uncontrollable Christmas».] Εγώ κι ο Νταν θα είμαστε πάντα εκεί για να προσφέρουμε ό,τι χρειαστεί.
Για τις φωνές υπάρχουν ιδέες;
Χωρίς να θέλω να αποκαλύψω πολλά, ο Τσάρλι έχει κατά νου τους ηθοποιούς που έκαναν τις φωνές στο ραδιοφωνικό έργο. Ελπίζουμε να συμφωνήσουν να το κάνουν. Ηταν τρομεροί. [σημ: Μια γρήγορη αναζήτηση επιστρέφει ως τρίο πρωταγωνιστών σε εκείνο το radio play τους Ντέιβιντ Θιούλις, Τομ Νούναν και Τζένιφερ Τζέισον Λι. Δεν ξέρουμε καν αν κι οι ίδιοι γνωρίζουν ότι θα τους προταθεί η «Anomalisa», αλλά εμείς το μάθαμε όπως και νά’χει.]
Για τη διανομή της ταινίας τι σκέφτεστε;
Θέλουμε να παίξουμε στα σινεμά, ακόμα και σε μεγάλο κύκλωμα διανομής. Στη σελίδα του Kickstarter γράψαμε πως θα είναι 40 λεπτά η ταινία, αλλά ο Τσάρλι βρήκε μερικές επιπλέον σκηνές από ένα τελικό draft που δεν είχα εγώ και μου τις έστειλε κι αυτές, οπότε τώρα φαίνεται πως θα ξεπεράσουμε τη μία ώρα. Οπότε έχουμε κι άλλον ένα λόγο για να συνεχίζουμε να χρειαζόμαστε χρήματα ακόμα και μετά τον αρχικό στόχο. Αλλά πάνω από μία ώρα σημαίνει πως θα είναι ευκολότερο να βγει σε κανονική διανομή. Αλλά είμαστε ανοιχτοί σε όλα, streaming, Netflix, τα πάντα.
Υποθέτω θα υπάρξει και ενδιαφέρον από το φεστιβαλικό κύκλωμα.
Οπωσδήποτε. Δηλαδή ναι, οπωσδήποτε θα ήμασταν ανοιχτοί σε αυτό.
Και ύστερα από την «Anomalisa» τι σχέδια έχει η Starburns Industries;
Τώρα ασχολούμαστε με stop-motion, εκτός από όσα έχουμε ήδη, ο Νταν με τον Τζάστιν Ρόιλαντ έκαναν τον πιλότο «Rick & Morty» για το Adult Swim που μακάρι να γίνει σειρά γιατί είναι απίστευτα αστείο. Κάποτε θα θέλαμε να κάνουμε και live action, αλλά πάμε με μικρά βήματα. Σίγουρα αυτό το σενάριο θα βοηθήσει, γιατί έχουμε και ένα φοβερό line-up από σεναριογράφους έπειτα. Λούι CK, Ρόμπερτ Σμάιγκελ, Ντέιβιντ Κρος, Νταν Χάρμον φυσικά, είναι μια συναρπαστική σειρά από πρότζεκτ. Και ίσως κάνω κι εγώ ένα.
Ξέρεις, αυτός είναι ένας ακόμα λόγος που θέλαμε να το κάνουμε όλο αυτό τελείως μόνοι μας, ανεξάρτητα. Γιατί θα μας ανήκει, και ό,τι χρήματα βγουν θα έρθουν κατευθείαν πίσω στο στούντιό μας για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε τα επόμενα μόνοι μας.Ωστε για όλα αυτά τα επόμενα πρότζεκτ να μη χρειάζεται πάλι Kickstarter. Ελπίζω αυτό να είναι η αρχή. Να είναι ο σπόρος, ώστε μια σειρά φανταστικών σεναριογράφων να μπορέσουν να κάνουν αυτό ακριβώς που θέλουν, και τίποτα λιγότερο.
Και ένας αποχαιρετισμός για το «Community»
Μιλήσαμε με τον Σταματόπουλο στο τηλέφωνο λίγες μόλις ώρες μετά την πρώτη μεγάλη υποψηφιότητα του «Community» για Εμμυ (Σεναρίου, συγκεκριμένα), η οποία ειρωνικά ήρθε σε ένα καλοκαίρι που είδε την αποχώρηση σχεδόν σύσσωμου του δημιουργικού δυναμικού της σειράς. Μεταξύ αυτών και ο ίδιος ο Σταματόπουλος ο οποίος παραιτήθηκε πολύ δημόσια, σε συμπαράσταση στον Νταν Χάρμον που είχε μόλις απολυθεί από τη σειρά του.
Πριν κλείσουμε, είπαμε δυο κουβέντες και για αυτή τη σειρά.
Συγχαρητήρια σε όλο το τιμ για την υποψηφιότητα.
Ναι, μόλις άκουσα γι’αυτό! Το σενάριο του Κρις ΜακΚένα! [σημ: για το σπουδαίο επεισόδιο «Remedial Chaos Theory»] Δεν ήμουν εγώ εκεί τόσο πολύ για το γράψιμο, αλλά ο Κρις σίγουρα ήταν πολύ μεγάλη δύναμη για τη σειρά. Για όλη την περσινή σεζόν. Οπως κι ο Νταν φυσικά. Φοβερό επεισόδιο, νομίζω προτάθηκε και για Hugo.
Πιστεύεις πως υπάρχει ένα κρίσιμο σημείο εμπορικότητας ή δημοφιλίας μετά το οποίο η κωμωδία δε μπορεί να είναι όσο αγνή θέλει να είναι;
Υπάρχουν άνθρωποι που γράφουν εντελώς κουφά πράγματα αλλά είναι και πολύ εμπορικοί. Εγώ είμαι λίγο πιο του περιθωρίου. Δεν πιστεύω πως η εμπορική κωμωδία πρέπει να είναι χάλια, απλά δε μπορώ να τη γράψω! Δεν ξέρω πώς να γράψω κάτι εμπορικό. Και θα ήθελα πολύ να κάνω κάτι για ένα ευρύτερο κοινό. Απλά ξέρεις, καμιά φορά μου κάνει εντύπωση που άνθρωποι σοκάρονται με αυτά που γράφω.
Η αίσθηση για το «Community» είναι πως το πρόβλημα δημιουργήθηκε επειδή το στούντιο και το κανάλι ήθελαν τη σειρά να είναι πιο εμπορική αλλά ο Νταν Χάρμον δεν ήθελε...
Ναι, σίγουρα αυτό ήθελαν από εκείνον. Και νομίζω αυτό έκανε στην πρώτη σεζόν κιόλας. Επίσης τώρα ψάχνει να κάνει ένα πρότζεκτ με έναν πολύ πιο εμπορικό και συμβατικό τρόπο, όπου δε θα χρειάζεται να είναι ξύπνιος ως τις 5 το πρωί για να γράφει. Μια απλή, νορμάλ κωμωδία, αλλά αστεία. [σημ: Μόλις ανακοινώθηκε αυτό ακριβώς το πρότζεκτ, θα το κάνει για το FOX.] Πιστεύω πως στον Νταν άρεσε πολύ η ιδέα του πώς είναι και πώς λειτουργεί ένα τυπικό sitcom και άρχισε να το αποδομεί, κάτι που έγινε ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι για αυτόν στις επόμενες σεζόν του «Community». Και τελικά, έγινε ένα διασκεδαστικό παιχνίδι για πολλούς ανθρώπους.
Του μίλησες μετά την ανακοίνωση της υποψηφιότητας;
Οχι, υποθέτω τώρα το μάθαμε όλοι, σωστά;
Ναι, μόλις. Μάλλον όλοι κοιμόντουσαν όταν έγινε η ανακοίνωση.
Ναι. Ο Νταν σίγουρα θα κοιμάται ακόμα.