Ο Τζέιμς Αϊβορι, με μια τεράστια καριέρα στο παρελθόν του, ως σκηνοθέτης κάποιων από τις πιο εμβληματικές ταινίες του '80, τιμήθηκε φέτος με το Οσκαρ Σεναρίου, για τη διασκευή του μυθιστορήματος «Να με Φωνάζεις με τ' Ονομά σου» του Αντρέ Ασιμάν, που έκανε αριστουργηματική ταινία ο Λούκα Γκουαντανίνο. Ο Αϊβορι έδωσε αυτές τις μέρες μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη στην Guardian: τη διαβάζετε ολόκληρη εδώ, αλλά παρακάτω σημειώνουμε ό,τι διαβάσαμε με συγκίνηση και χαμόγελο.
Δείτε ακόμη: Oscars 2018 | Να γιατί ο Τζέιμς Αϊβορι κερδίζει το βραβείο κομψότερης ομιλίας
Κατ' αρχάς, ο Τζέιμς Αϊβορι εξηγεί γιατί το «Να με Φωνάζεις με τ' Ονομά σου» κέρδισε τόσο μεγάλο μερίδιο της αγάπης του κοινού: «Η τόσο ευρεία απήχηση της ταινίας εξακολουθεί να είναι μυστήριο για μένα. Τη λατρεύουν, κυρίως νεαρές γυναίκες και μεγαλύτεροι άνθρωποι. Παντρεμένα ζευγάρια με συναντούν στο δρόμο στη Νέα Υόρκη - συχνά 70 ή 80 χρόνων - και μιλούν εκθειαστικά για το φιλμ. Υποθέτω πως ευθύνεται αυτή η απροκάλυπτη ιδέα του πρώτου έρωτα, με την οποία μπορεί να ταυτιστεί ο καθένας. Ο σεξουαλικός προσανατολισμός των ηρώων δεν έχει τόση σημασία, όση το συναίσθημα της ιστορίας.»
Τζέιμς Αϊβορι, Ισμαήλ Μέρτσαντ και Ρουθ Πράουερ Τζαμπβάλα, το δημιουργικό τρίο του θριάμβου
Ο Αϊβορι, όπως έκανε ήδη από την πρώτη περίοδο δημοσιότητας του «Call Me by Your Name», κατακρίνει και πάλι την επιλογή του Γκουαντανίνο να μην δείξει γυμνό: «Οταν ο Λούκα λέει ότι ποτέ δεν σκέφτηκε να συμπεριλάβει γυμνό στην ταινία, αυτό είναι ξεκάθαρα ψέμα. Καθόταν εδώ, σ' αυτό το δωμάτιο όπου κάθομαι τώρα και μιλούσε για το πώς θα το έκανε, οπότε όταν λέει ότι επρόκειτο για αισθητική απόφαση, να, λέει βλακείες! Οταν οι άνθρωποι κυκλοφορούν σ' ένα χώρο πριν ή αφού κάνουν έρωτα κι είναι καλυμμένοι, κομψά, με σεντόνια, εμένα μου μοιάζει πάντα ψεύτικο. Ποτέ δεν μου αρέσει και, όπως ξέρετε, ποτέ δεν το κάνω. Στο "Maurice" (την ταινία που ο Αϊβορι σκηνοθέτησε το 1987 και που, αναμφίβολα, σήμερα θα είχε ευρύτερη αποδοχή από το κοινό), οι δυο άνδρες κάνουν σεξ και μετά σηκώνονται κι ασφαλώς βλέπεις ό,τι υπάρχει να δεις. Για μένα, υπάρχει ένας πιο φυσικός τρόπος να γίνουν τα πράγματα απ' το να τα κρύβεις, ή να κάνεις ό,τι έκανε ο Λούκα, δηλαδή να πανάρεις την κάμερα έξω απ' το παράθυρο σε κάτι δέντρα.»
«Maurice»
Και, τελικά, ο Τζέιμς Αϊβορι, ανέκαθεν ανοιχτά γκέι παρότι ουδέποτε μίλησε βροντερά γι' αυτό, βρίσκει την ευκαιρία, στα 89 του χρόνια (ο γηραιότερος νικητής Οσκαρ, πια), να μοιραστεί τις σκέψεις του για τον παραγωγό του Ισμαήλ Μέρτσαντ και σύντροφό του απ' όταν γνωρίστηκαν, στις αρχές της δεκαετίας του '60, ως το θάνατο του Μέρτσαντ το 2005, στα 68 του χρόνια. «Δεν θα μπορούσα, παλιότερα, να μιλώ για τη σχέση μου με τον Ισμαήλ. Αυτό δεν είναι κάτι που ένας Ινδός Μουσουλμάνος θα έλεγε ποτέ, δημόσια ή έντυπα. Ποτέ! Οφείλετε να θυμάστε ότι ο Ισμαήλ ήταν ένας Ινδός πολίτης που ζούσε στη Βομβάη κι είχε, εκεί, μια βαθιά συντηρητική οικογένεια Μουσουλμάνων. Κάτι τέτοιο δεν θα το διαφήμιζε. Κι αφού ήμασταν τόσο συνδεδεμένοι και ζούσαμε μαζί για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μας, δεν επρόκειτο εγώ να τον υπονομεύσω.»
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Τζέιμς Αϊβορι στην Guardian εδώ.