Παραμονή Χριστουγέννων, 2010, νύχτα λίγο έξω απ’ το Μιλάνο, ένα τζιπ χτυπά και ρίχνει εκτός δρόμου έναν ποδηλάτη αλλά συνεχίζει κανονικά την πορεία του. Το αυτοκινητιστικό δυστύχημα / έγκλημα θα φέρει κοντά δυο οικογένειες, τους Μπερνάσκι και τους Οσόλα. Οι πρώτοι είναι δυνατοί, νεόπλουτοι καπιταλιστές, οι δεύτεροι μια συνηθισμένη οικογένεια ενός loser κτηματομεσίτη που θέλει πάσει θυσία να πιάσει την καλή. Οσο το μυστήριο του hit and run αναζητά μια λύση, τα μέλη των οικογενειών που συνδέονται καταχρηστικά, θα συνθέσουν την εικόνα μιας κοινωνίας και, πιο συγκεκριμένα, μιας γνώριμης κοινωνικής τάξης που προκάλεσε hit and run στην ευρωπαϊκή οικονομία, έχοντας ήδη γδάρει τις ηθικές αρχές της.

Ο Πάολο Βιρτζί είναι γνωστός και εξαιρετικά παραγωγικός Ιταλός σκηνοθέτης, συνηθισμένος περισσότερο σε σκεπτόμενες κωμωδίες. Το «Ανθρώπινο Κεφάλαιο», ωστόσο, βραβευμένο με 7 βραβεία της ιταλικής ακαδημίας κινηματογράφου και η φετινή πρόταση της χώρας του για το ξενόγλωσσο Οσκαρ, αν και γεμάτο μαύρο, κυνικό χιούμορ, είναι μια ταινία πολιτικού σχολιασμού, καμουφλαρισμένη με τη φόρμα ενός μυστηρίου, στην παράδοση που εξέλιξε ο Κλοντ Σαμπρόλ. Ο Βιρτζί διασκευάζει το ομότιτλο μυθιστόρημα του Αμερικανού Στίβεν Αμιντον, το φέρνει πιο κοντά στην ιταλική πραγματικότητα (όχι ότι χρειάζεται μεγάλο άλμα γι’ αυτό πια) και παρουσιάζει τη διαστρεβλωμένη μπουρζουαζία του 21ου αιώνα με φλέγμα και οξυδέρκεια.

Η ταινία εκτυλίσσεται σε κεφάλαια, το καθένα ειδωμένο από την πλευρά άλλου ήρωα της ιστορίας: του μεσοαστού Ντίνο, που τυφλωμένος από την πιθανότητα να μπει στο «κλαμπ των πλουσίων» αδιαφορεί για την έγκυο γυναίκα του και την ανήσυχη, έφηβη κόρη του. Της πλούσιας κι αργόσχολης Κάρλα, συζύγου του μάνατζερ ενός ετοιμόρροπου hedge fund, που για να δώσει νόημα στη βαρετή ζωή της και να εκτονώσει τις νευρώσεις της, αποφασίζει να γίνει μαικήνας των τεχνών. Της νεαρής Σερένα, της κόρης του Ντίνο, που μέσα στον πυρετό της νιότης της διακρίνει καλύτερα απ’ όλους πόσο μικρή αξία έχει, στις μέρες της, το ανθρώπινο κεφάλαιο.

Ενα διαλεχτό ensemble cast δίνει ψυχή (όπου υπάρχει) και ταυτότητα στους ήρωες του Βιρτζί, με τη δεξιοτεχνία και τη γενναιοδωρία που έχουν ανάγκη οι δεύτεροι ρόλοι για να ξεχωρίσουν: από τον Φαμπρίτσιο Μπεντιβόλιο που μεταμορφώνεται σε πειστικό λαμόγιο, μέχρι τη Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι που βρίσκει ταιριαστό περιβάλλον για την ελαφριά υστερία της και τη Βαλέρια Γκολίνο που γεμίζει το ρόλο της ζεστασιά και μελαγχολία, το καστ δίνει ταυτότητα και δύναμη σε φιγούρες απόλυτα γνώριμες όχι στην ευρωπαϊκή μόνο, αλλά και ειδικά στην ελληνική κοινωνία.

Επιλέγοντας για φωτογράφο του τον Ζερόμ Αλμερά του Φρανσουά Οζόν που εναλλάσσει πανέμορφα τον ψυχρό κόσμο των ύποπτων επιχειρήσεων με τη θέρμη ενός σπιτιού που βράζει από το ανεκπλήρωτο, ο Βιρτζί κάνει μια ταινία απόλυτα ακαδημαϊκή μεν, αλλά το ίδιο εύστοχη και ακριβή στο σχολιασμό της. Ενα φίνο αστυνομικό θρίλερ που απλώνει την ενοχή του στους υπεύθυνους για το τροχαίο της οικονομίας. Μια κομψή και στιλάτη ταινία για ένα μεγάλο έγκλημα που αναζητά τιμωρία.

Διαβάστε ακόμη: