Συνέντευξη

«Wonderbox»: Ποτέ η παιδική φαντασία δεν είχε τέτοια ευκρίνεια

στα 10

Το Flix μιλά με τον σκηνοθέτη Αλέξανδρο Παπαθανασόπουλο και τον σεναριογράφο Γιώργο Ζαφειρόπουλο για την ταινία μικρού μήκους «Wonderbox» γυρισμένη σε 8K, που ενώνει το χειροποίητο με το high tech, την ανάμνηση με το μέλλον.

«Wonderbox»: Ποτέ η παιδική φαντασία δεν είχε τέτοια ευκρίνεια

Η μικρή Ιόλη βαριέται - βρέχει και δεν μπορεί να παίξει έξω. Όμως μέσα στο σπίτι, μέσα στο δωμάτιό της, μέσα στη φαντασία της, μπορεί να φτιάξει τον κόσμο όλο. Με χαρτόνι και μαρκαδόρους, όνειρα, αναφορές και αναμνήσεις. Σ' ένα «wonderbox», ένα κουτί των θαυμάτων, μια τηλεόραση που συνδέει τις αναφορές, τις αγάπες και τις μνήμες μας.

Το «Wonderbox» είναι μια μικρού μήκους, οκτάλεπτη ταινία, γυρισμένη σε 8Κ ανάλυση, σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Παπαθανασόπουλου και σενάριο του Γιώργου Ζαφειρόπουλου, του δημιουργικού δίδυμου που, μετά από άλλες ταινίες, διαφημιστικά και βίντεο κλιπ, μάς έφεραν φέτος το γλυκύτατο «Firebug». Αυτή την αίσθηση νοσταλγίας, αλλά σε απόλυτα αισιόδοξο τόνο και μ' ένα μαγικό, χειροποίητο σκηνικό της Δάφνης Καλογιάννη, αποδίδει το «Wonderbox», μια ταινία που έγινε με πρωτοβουλία της Samsung Electronics Hellas, γυρισμένη εξολοκλήρου σε 8Κ! Το «Wonderbox» είναι διαθέσιμο στο κανάλι της Samsung στο YouTube, μια πραγματική κινηματογραφική εμπειρία εμπνευσμένη από την Neo QLED 8K, την premium σειρά των τηλεοράσεων της Samsung, που όμως, έχει τη ζεστασιά κάθε θέασης.

Η Samsung παρουσίασε το «Wonderbox» σε κινηματογραφική αίθουσα κι εκεί το Flix είχε την ευκαιρία να κουβεντιάσει με τον σκηνοθέτη Αλέξανδρο Παπαθανασόπουλο και τον σεναριογράφο Γιώργο Ζαφειρόπουλο για... το μαγικό κουτί που μας ενώνει.


samsung wonderbox

Πώς εμπνευστήκατε, αρχικά, την ιδέα της ταινίας, έναν παιδικό κόσμο κρυμμένο μέσα σε μια τηλεόραση από χαρτόνι;

Αλέξανδρος Παπαθανασόπουλος Πήγαμε πίσω, αναρωτηθήκαμε πώς να κατασκευάσουμε αυτή την αφήγηση κι αποφασίσαμε να... κατασκευάσουμε την αφήγηση την ίδια. Να βάλουμε, δηλαδή, την ηρωίδα μας, να κατασκευάζει αυτή την τηλεόραση, όπως κάναμε παιδιά, όταν παίζαμε με τα κουτιά από τις ηλεκτρικές συσκευές που έφταναν στο σπίτι.

Γιώργος Ζαφειρόπουλος Θελήσαμε ν’ αποφύγουμε να κάνουμε μία τυπική απεικόνιση ενός προϊόντος, θελήσαμε να μιλήσουμε για την τηλεόραση ως κόνσεπτ, ως κάτι που μας συνδέει όλους και μεγαλώσαμε μ’ αυτό. Ετσι κι η Ιόλη όταν είναι παιδί φτιάχνει μια δικιά της τηλεόραση, όπως κι εμείς μικροί φτιάχναμε τις δικές μας ιστορίες. Μ' αυτό τον άξονα γυρίσαμε πίσω, στην αρχή του θεάματος, του σινεμά.

Πράγματι, η ταινία, παρότι αφιερωμένη στη... μικρή οθόνη, είναι γεμάτη κινηματογραφικές αναφορές. Αρα ήταν σκόπιμη η επιλογή αυτή;

Αλ. Π. Το «Wonderbox» είναι αφιερωμένο στη μαγεία της τηλεόρασης, όμως αντλεί από τη μαγεία του κινηματογράφου. Εμείς είμαστε στο μεταίχμιο ως γενιά, ήμασταν παιδιά όταν άρχισε να πρωτομπαίνει η τηλεόραση στη ζωή μας. Οπότε στο δικό μας παιχνίδι αναπαρήγαμε σκηνές που βλέπαμε στην τηλεόραση, τ’ αγαπημένα μας παιδικά και, πιο μετά, μεγαλώνοντας, αρχίσαμε να ασχολούμαστε κι οι δύο με το σινεμά. Εκεί μπαίνει κι ο πατέρας της κινούμενης εικόνας, ο Μελιές με το φεγγάρι του και κάποια ορόσημα του κινηματογράφου που μπορέσαμε να εντάξουμε στην αφήγηση, όπως ο «Τιτανικός» και το «Lion King». Ακόμα κι ο Καραγκιόζης, το θέατρο σκιών, ως απαρχή του θεάματος. Θέλαμε να κάνουμε ένα πέρασμα, ουσιαστικά, από την εξέλιξη της εικόνας.

Γ. Ζ. Κάναμε μια αναπόληση του χαρακτήρα της Ιόλης τώρα, στο παρόν, όπου θυμάται τη δική της σχέση με την εικόνα, τη φαντασία, το storytelling το δικό της και, ανατρέχοντας στο δικό της συναισθηματικό δέσιμο με το περιεχόμενο και την αφήγηση, κάνουμε μια αναδρομή, μ’ έναν παιδικό τρόπο, στην ανθρώπινη εξέλιξη και στην ιστορία της οθόνης.

samsung wonderboxΑπό αριστερά, Γιώργος Τσαούσης, Επικεφαλής Τμήματος Consumer Electronics της Samsung Electronics Hellas, Αλεξανδρος Παπαθανασόπουλος, Γιώργος Ζαφειρόπουλος, σκηνοθέτης και σεναριογράφος, αντίστοιχα, του «Wonderbox», μπροστά σε μέρος του σκηνικού της Δάφνης Καλογιάννη

Πώς δουλέψατε για να καταφέρετε να συνδέσετε, αισθητικά και νοηματικά, κάτι τόσο προχωρημένο, όσο η τεχνολογία 8Κ, με το βλέμμα ενός παιδιού από το παρελθόν;

Αλ. Π. Για να το αναπαραστήσεις θεωρώ ότι πρέπει να πας λίγο πίσω, εκεί όπου συναντάς το δικό σου παιδικό βλέμμα και τη δική σου ανάμνηση του παιχνιδιού. Αυτό το ταξίδι που κάνει η Ιόλη, το κάναμε κι εμείς για να γράψουμε το σενάριο. Από εκεί και πέρα, οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν και το ίδιο το γύρισμα ήταν φοβερή εμπειρία και για μας γιατί κατά κάποιο τρόπο, ναι μεν έπαιζε το παιδί κι εμείς το καταγράφαμε αυτό, αλλά έπαιζε και το συνεργείο! Ας πούμε στη σκηνή με το αεροπλανάκι είχαμε έξι ενήλικες να τρέχουν γύρω-γύρω με τα συννεφάκια σε καλάμια. Υπήρχε μια αίσθηση παλιού σινεμά, με την έννοια ότι πολλά από τα εφέ μας ήταν πρακτικά, χειροποίητα. Στη σκηνή με το χιόνι, backstage υπάρχουν οκτώ άνθρωποι που πετούν το κονφετί. Υπάρχουν, προφανώς, ψηφιακά εφέ μέσα στην ταινία, αλλά κατά κάποιο τρόπο, ως ενήλικας, είχα την αίσθηση ότι έπαιζα όπως όταν ήμουν παιδί στο γύρισμα κι αυτή ήταν μια συλλογική ανάμνηση για το συνεργείο.

Τι αβαντάζ και τι δυσκολίες έφερε η χρήση της ανάλυσης 8Κ, ενός υλικού που σπάνια, προς το παρόν, χρησιμοποιείται στο γύρισμα;

Αλ. Π. Στην ανάλυση 8Κ δεν υπάρχει, ακόμα, αρκετό content, επομένως είναι χαρά μας να δημιουργήσουμε, μ’ αυτή την αφορμή – και για τη συγκεκριμένη τηλεόραση Neo QLED 8K της Samsung που μπορεί και να αποδώσει αυτή την ανάλυση – είναι ένα έναυσμα για να παραχθεί υλικό σε 8Κ. Η αφορμή για να γίνει αυτή η ταινία ήταν η εν λόγω τηλεόραση. Εμένα δεν μου είχε ζητηθεί ποτέ να τραβήξω κάτι σ’ αυτή την ανάλυση, οπότε και στο πλαίσιο της εμπειρίας ήταν κάτι που με ενδιέφερε να κάνω, δεν υπάρχουν πολλές κάμερες αξιόπιστες που τραβούν 8Κ. Στην αρχή μπήκα για την εμπειρία, στο τέλος μου άρεσε το αποτέλεσμα. Από τη στιγμή που είχαμε την ευκαιρία να κατασκευάσουμε μακέτες, έναν κόσμο ολόκληρο, με πολλή λεπτοδουλειά, ευχαριστηθήκαμε τα κοντινά στο σκηνικό, αλλά και στα πρόσωπα. Επιπλέον η ανάλυση 8Κ έχει μεγάλη πιστότητα στα χρώματα: ελπίζουμε κάθε παιδί να βλέπει με χρώματα τις αναμνήσεις του, αυτή είναι μια αισιόδοξη ταινία.

Γ.Ζ. Η ιδέα μεταξύ σεναρίου και ευκρίνειας ήταν πώς μπορείς να δεις, με όσο γίνεται μεγαλύτερη ακρίβεια, αυτό που φαντάζεσαι. Πώς ξεκίνησαν οι εικόνες στην παιδική φαντασία, φτάνοντας στο σήμερα όπου αυτές τις εικόνες πραγματικά η Ιόλη τις βλέπει. Πώς μπορείς να δεις με μεγαλύτερη ευκρίνεια και ρεαλισμό τη δική σου φαντασία.

samsung wonderbox Στην πρεμιέρα του «Wonderbox»

Αλ. Π. Βέβαια υπήρχε κι ένα παραπάνω άγχος, γιατί στο 8Κ μπορεί να φαίνεται και η σκόνη στο πάτωμα!» Το 8Κ σε αυτή τη φάση δημιουργεί ένα αρχείο το οποίο έχει κάποιες προκλήσεις, καθώς είναι βαρύ, ογκώδες, θέλει σωστή διαχείριση από την ομάδα και στο γύρισμα και στο post. Επειδή είχαμε την υποστήριξη της Samsung, είχαμε τη δυνατότητα να δοκιμάσουμε κάτι τέτοιο, δεν δίνεται η ευκαιρία να μπορούμε να τραβήξουμε σε 8Κ, είναι κάτι που σ’ αυτή τη φάση μπαίνει στην παραγωγή. Το αποτέλεσμα δικαιώνει μεν, αλλά θέλει πολύ καλό συντονισμό και κατά τη διάρκεια του γυρίσματος και του post.

Πώς «συναντηθήκατε» με τη Samsung, πώς έγινε η αρχική επαφή σας;

Γ. Ζ. Η Samsung ήθελε να κάνει μια ταινία, κάτι που να ξεφεύγει από τα όρια μιας διαφήμισης και βρήκαν εμάς μέσω των δουλειών μας, μικρού μήκους και βίντεο κλιπ. Τις είδαν, τους άρεσαν, κάναμε ένα μίτινγκ μέσα στο καλοκαίρι, μας έδωσαν ένα πολύ ανοιχτό brief, ότι ήθελαν να κάνουν κάτι κινηματογραφικό, που να μην παραπέμπει σε καθαρά προϊοντική διαφήμιση. Η Samsung έχει τόσο μεγάλο brand που δεν χρειάζεται να σου μιλήσει γι’ αυτό, κι έτσι σου δίνει δημιουργική ελευθερία. Εμείς σκεφτήκαμε ένα πρότζεκτ, τους άρεσε κι όλα δρομολογήθηκαν πολύ απλά και γρήγορα.

Αλ. Π. Προφανώς υπήρχε κατεύθυνση από τη Samsung και διάλογος καθ’ όλη τη διάρκεια του πρότζεκτ, αλλά μαζί καταλήξαμε σ’ αυτό που βλέπετε. Ημασταν σε συνεχή επαφή γιατί υπήρχαν και τεχνικά ζητήματα σε σχέσεις με τις κινήσεις της κάμερας και του σκηνογραφικού. Υπήρχε ένας φοβερός συντονισμός. Και να πούμε ότι τα παιδιά της Samsung, η Αμαλία Βαρθάλη και η Ανθούσα Μαστρογιάννη ήταν, καθ’ όλη τη διάρκεια του πρότζεκτ, φοβερές. Οπως ξεκινήσαμε, έτσι τελειώσαμε - η ιδέα δεν άλλαξε σχεδόν καθόλου, υπήρχε εμπιστοσύνη και στήριξη, μια σπάνια συνεργασία, too good to be true.

Το «Wonderbox» ενσαρκώνει το όραμα της Samsung, να εμπνέει με τις τεχνολογίες της, να ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και να κάνει τη ζωή των ανθρώπων καλύτερη. Μέσα από την ιστορία της Ιόλης, βλέπουμε έναν κόσμο γεμάτο χρώματα και λεπτομέρειες που αποδίδονται μοναδικά χάρη στην τεχνολογία 8Κ. Το «Wonderbox» ξεπερνά τα όρια της φαντασίας, όπως και η Samsung ξεπερνά τα όρια του δυνατού, γι’ αυτό και είναι επί 17 συναπτά έτη κορυφαίος κατασκευαστής τηλεοράσεων στον κόσμο.

Θεατές όλων των ηλικιών, μπορείτε να δείτε το «Wonderbox» του Αλέξανδρου Παπαθανασόπουλου σε 8Κ στο κανάλι της Samsung στο YouTube, κλικάροντας εδώ.


Διαφημιστική καταχώρηση της Samsung Electronics Ελλάς Μ.Α.Ε