«Skyfall» του Σαμ Μέντες
Ο Σαμ Μέντες σκοτώνει και ταυτόχρονα δίνει το φιλί της ζωής στο μύθο του Τζέιμς Μποντ με την 23η και καλύτερη ταινία της σειράς. Ενας λογοτεχνικός και κινηματογραφικός φαινομενικά γερασμένος ήρωας που έμοιαζε να έχει στερέψει από ιδέες, νεκρανασταίνεται στην κυριολεξία, μηδενίζει το ιστορικό κοντέρ των προσδοκιών και ξεκινάει από την αρχή. Σενάριο που επιστρέφει στη ρίζα του καλού και του κακού, σκηνοθεσία που φωτίζει γενναιόδωρα τους χαρακτήρες, πρωτοκλασάτοι ηθοποιοί σε τρισδιάστατους δεύτερους ρόλους, απόδειξη ότι μία pure fun ταινία μπορεί να είναι αυτόματα αγαπημένη, κλασική και πεντάστερη.
Power Points
Το εξαιρετικό σενάριο των Νιλ Πέρβις, Ρόμπερτ Γουέιντ και Τζον Λόγκαν που μας υποβάλει σ' ένα κυριολεκτικό και υπαρξιακό ταξίδι επιστροφής, σ' έναν ολοκληρωμένο κύκλο γέννησης και θανάτου πρώτων και δεύτερων χαρακτήρων, σε μία βουτιά στα σκοτεινά, θολά νερά από τα οποία αναδύεσαι είτε ήρωας ή «κακός». Η σκηνοθεσία του Μέντες που αναγνωρίζει ότι η κινηματογραφική δράση δεν στέκεται στα μάτια, αλλά πρέπει να κυριεύει το μυαλό και να στοιχειώνει την καρδιά. Η φωτογραφία του Ρότζερ Ντίκινς - από την οροφή ενός κινούμενου τρένου, μέχρι την ταράτσα στους φωτισμένους με νέον ουρανοξύστες της Σαγκάης, κι από τα υπόγεια καταφύγια του Λονδίνου μέχρι την παγωμένη, έρημη βρετανική επαρχία. Το στιβαρό, ελεγειακό, υπέροχο (και μάλλον σύντομα οσκαρικό) τραγούδι της Adele. Η εύθραυστη δύναμη της Μ(άνας) Τζούντι Ντέιβις, η παρεξηγημένη βρετανική αξιοπρέπεια του Ρέι Φάινς, η αυτοπεποίθηση της απλότητας του Μπεν Γουίσο, η οικεία στιβαρότητα του Αλμπερτ Φίνεϊ. Ο Ντάνιελ Κρεγκ που βούτηξε στα βαθιά με αυτοπεποίθηση και άφησε τον μύθο πίσω του για να τον ράψει ξανά στα μέτρα του. Ο Χαβιέ Μπαρδέμ. Τελεία.
Θα μείνει κλασική γιατί…
Agent down.
.
Γράψαμε στο Flix
Το «Skyfall» είναι το παρελθόν. Κι ο Μποντ πρέπει να ανατρέξει σ' αυτό, να το αντιμετωπίσει, να το αποκαθηλώσει, να το γκρεμίσει, για να μπορέσει να χτίσει νέα θεμέλια. Το τραυματισμένο παιδί πρέπει να επιστρέψει στην μήτρα για μία τελευταία φορά και μετά να κόψει τον ομφάλιο λώρο. Και δεν είναι μόνος σ' αυτό το κυριολεκτικό και υπαρξιακό ταξίδι επιστροφής. Η Νέμεσίς του, αναβλύζει από την ίδια πηκτή πληγή. Ο Ραούλ Σίλβα του Χαβιέ Μπαρδέμ είναι το Γιν στο Γιανγκ του. Μπορεί να έχει την εικόνα ενός τυπικού «τζεϊμσμποντικού κακού» (τα πλατινέ μαλλιά, τα 70ς κρεμ σακάκια και η αποκρουστική οδοντοστοιχία είναι όσο καρτουνίστικα πρέπει) αλλά ταυτόχρονα επιδεικνύει την δραματουργική ουσία ενός διαταραγμένου «Jocker» - βαθιά πληγωμένος, προδομένος, «νεκρός», αναγεννιέται μέσα από το σχέδιο της απόλυτης Οιδιπόδειας εκδίκησης... Διαβάστε ολόκληρη την κριτική εδώ.
Η σκηνή που δε θα ξεχάσουμε
H M με μία εντολή «fucks up». Ή, «κάνει τη δουλειά της». Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο Μποντ πέφτει νεκρός στο παγωμένο ποτάμι και για λίγα δευτερόλεπτα παγώνει ο κινηματογραφικός χρόνος. Μετά ακολουθούν οι πιο σκοτεινοί, ελεγειακοί, συμβολικοί και πανέμορφοι τίτλοι αρχής που, ειρωνικά, επιβεβαιώνουν το τέλος του κόσμου. Εχει πέσει ο ουρανός στο κεφάλι μας.
.
Και κάτι ακόμα
Μπορεί το παγκόσμιο box-office του να είναι εντυπωσιακό, αγγίζοντας τα 900 εκατομμύρια δολάρια, το «Skyfall» όμως έχει σπάσει κάθε ρεκόρ στα εγχώρια ταμεία, αυτά της πατρίδας Μ. Βρετανίας: χωρίς τις μετρήσεις της χριστουγεννιάτικης εβδομάδας που διανύουμε, έχει φτάσει τις 97,897,404 λίρες - ξεπερνώντας την πιο εμπορική ταινία μέχρι σήμερα στη χώρα που δεν ήταν άλλη από το «Avatar» του Τζέιμς Κάμερον (με εισπράξεις 93,442,625 λίρες). Μένει να δούμε αν η 23η περιπέτεια του Τζέιμς Μποντ θα γίνει η πρώτη ταινία στην ιστορία του βρετανικού box-office που θα ξεπεράσει τα 100.000.000 λίρες, κάτι που πολλοί στοιχηματίζουν ότι θα συμβεί πριν τα Οσκαρ, στα οποία υπάρχει περίπτωση να έχει ανταγωνιστική θέση στις κατηγορίες των ηθοποιών, της σκηνοθεσίας, του σεναρίου, του τραγουδιού και της καλύτερης ταινίας. Διαβάστε αναλυτικά τις προβλέψεις των Οσκαρ.
Διαβάστε και για τις υπόλοιπες ταινίες της δεκάδας του Flix:
Tags: SKYFALL, FLIX TOP TEN 2012