Το χολιγουντιανό καλοκαίρι της οικονομικής κρίσης

ΑΠΟΨΗ 30 MAY 2011  /  Μανώλης Κρανάκης

Οι μεγάλες ταινίες του φετινού καλοκαιριού μπορεί να έχουν ξεκινήσει την επέλασή τους στο παγκόσμιο box – office, παραμένουν όμως παιδιά ενός νέου Χόλιγουντ που προτείνει ιδανικές λύσεις για κάθε γούστο, χτυπώντας κάτω από τη μέση την οικονομική κρίση.

Transformers: Dark of the Moon

Από τα δεκατέσσερα blockbusters του φετινού καλοκαιριού, πέντε είναι βασισμένα σε κόμικ («Cowboys & Aliens», «Captain America: The First Avenger», «The Priest», «Green Lantern», «X-Men: The First Class»), δύο είναι βασισμένα σε προηγούμενο franchise («Rise of the Planet of the Apes», «The Smurfs»), επτά είναι σίκουελς ή πρίκουελς («Πειρατές της Καραϊβικής: Σε Αγνωστα Νερα», «Ηangover 2», «Ο Χάρι Πότερ και οι Κλήροι του Θανάτου Μέρος Δεύτερο», «Cars 2», «Χ-Men: The First Class», «Transformers: Dark of the Moon», «Kung Fu Panda 2»), τουλάχιστον επτά από αυτά προβάλλονται και σε 3D, μόνο τρία διαθέτουν πραγματικά μεγάλα ονόματα στα credits τους (Χάρισον Φορντ στο «Cowboys & Aliens», Τζόνι Ντεπ στους «Πειρατές...», Ζακ Γαλιφιανάκης στο «Hangover 2») και μόνο ένα βασίζεται σε πρωτότυπο σενάριο («Super 8»).

Τα συμπεράσματα της παραπάνω ανάλυσης είναι σχεδόν προφανή, ανησυχητικά μέχρι, φυσικά, αποδείξεως του εναντίου, αλλά σε κάθε περίπτωση ικανά να αποδείξουν πως το Χόλιγουντ βρήκε, για την ώρα, τον καλύτερο τρόπο να νικήσει την οικονομική κρίση. Κατεβάζοντας τους προϋπολογισμούς σε λογικά πλαίσια – πάντοτε σε αναλογία με τις προηγούμενες χρονιές του – δεν επέτρεψε σε καμία από τις παραπάνω ταινίες να ξεπεράσει τα 200 εκ. δολ. (με εξαίρεση τους «Πειρατές...» που όμως βρίσκονται χαμηλότερα από τα 300 εκ. δολ. της προηγούμενης ταινίας της σειράς και τα 250 εκ. δολ. του «Χάρι Πότερ» που όμως αφορούν και τα δύο μέρη των «Κλήρων του Θανάτου»). Ταυτόχρονα επένδυσε στο 3D, τον (μονό)δρομο του mainstream εμπορικού σινεμά και υπηρετώντας τους τέσσερις κανόνες που ακολουθούν, παρουσιάζει με περηφάνια τη νέα τάξη πραγμάτων στο blockbuster οπως το ξέραμε.

Ανακύκλωση Τώρα!: Σκεφτείτε μόνο πόσα χρόνια έχουν περάσει από τότε που ξεκίνησε ο «Χάρι Πότερ». Ακριβώς δέκα. Ενας δεκαεξάχρονος που σήμερα είναι 26 είδε την εφηβεία του να περνάει μαζί με αυτή του διασημότερου κινηματογραφικού μάγου όλων των εποχών, την ίδια στιγμή που τα κινηματογραφικά του χρόνια δέχονταν πολλαπλές επισκέψεις από τους μεταλλαγμένους «X-Men», τον Τζακ Σπάροου και αμέτρητους άλλους ήρωες στις κάθε φορά νέες περιπέτειές τους. Χωρίς φρένο, τα σίκουελ (και συνεπακόλουθα τα πρίκουελ), παίρνουν πράσινο φως σχεδόν πριν και από την πρώτη ταινία της κάθε σειράς (βλ.«Hangover») και είναι μάλλον λογικό: αν αγαπάς κάτι πολύ θες να το βλέπεις συνέχεια. Αν το βαρεθείς, το Χόλιγουντ παίρνει το μήνυμα και απλά αλλάζει πορεία. Στο σινεμά, αντίθετα με τη ζωή, ο «θάνατος» ενός ήρωα διαρκεί μέχρι να βρεθεί ο επόμενος.

Το τέλος των σταρ!: Ξεχάστε την εποχή που για να ανέβει μια ταινία στο box – office χρειαζόταν το όνομα ενός Μπρους Γουίλις, ενός Μελ Γκίμπσον, ενός Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ. Τώρα αρκούν νέα σέξι αγόρια (αν είναι ο Ράιαν Ρέινολντς ακόμη καλύτερα), καλλίγραμμα κορίτσια και όλοι είναι ευχαριστημένοι. Σημάδι της οικονομικής κρίσης ή καλύτερα τoυ τέλους της ασυδοσίας των μεγάλων σταρ, τα στούντιο έπρεπε να επιλέξουν ανάμεσα στα καλύτερα (και πιο ακριβά) ειδικά εφέ ή στο όνομα του ηθοποιού που θα ήταν μεγαλύτερο και από τον τίτλο στο επίσημο πόστερ της ταινίας. Και διάλεξαν το πρώτο που τουλάχιστον μένει στους ίδιους προς μελλοντική χρήση, σε αντίθεση με την αμοιβή ενός ηθοποιού που καταλήγει στις καταθέσεις του. Ολα πρέπει να τέλειωσαν όταν ο Κιάνου Ριβς ζήτησε 30 εκ. δολ. συν ποσοστό μπροστά προκειμένου να γυρίσει τα δύο σίκουελ του «Matrix» καταλήγοντας να συγκεντρώσει 165 εκ. δολ., που αντιστοιχούσαν στο 15% του 1.1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, που ήταν οι συνολικές εισπράξεις του «Reloaded» και του «Revolutions».

Στα πόσα κόμικς καίγεσαι;: Σε κανένα, απαντάει το Χόλιγουντ και συνεχίζει ακάθεκτο να κάνει φύλλο και φτερό τους καταλόγους της Marvel και της DC, ανακαλύπτοντας ταυτόχρονα και συνεχώς νέες χάρτινες πηγές για να ανανεώσει τις δικές του. Ηρωες επανέρχονται, ήρωες συστήνονται, ήρωες φεύγουν από τις ομάδες τους και γίνονται πρωταγωνιστές της δικής τους ταινίας, ήρωες ξαναγεννιούνται... Ηρωες να' ναι κι ό,τι να' ναι, δηλαδή, σε μια μανία που κλείνει τουλάχιστον δύο δεκαετίες και μοιάζει με την πιο ζωογόνα ένεση που «χτύπησε» ποτέ η βιομηχανία.

Πρωτοτυπία μηδέν: Θα έχουμε για πάντα τον Τζέι Τζέι Εϊμπραμς. Μόνος του, ανάμεσα σε όλες τις ταινίες του φετινού καλοκαιριού, ο δημιουργός του «Lost» γράφει και σκηνοθετεί το «Super 8» και εκπροσωπεί τη χαμένη δημιουργικότητα της βιομηχανίας. Μιας βιομηχανίας που προτιμά να διασκευάζει κόμικς, βιβλία και παλιά σενάρια παρά να εμπιστευθεί τους σεναριογράφους της για μια πρωτότυπη ιστορία. «Δεν θα τολμούσα να παρουσιάσω μια πρωτότυπη ιδέα πια», δηλώνει ο Κρίστοφερ ΜακΚουάρι (ειρωνικά είχε κερδίσει το Οσκαρ πρωτότυπου σεναρίου για τους «Συνήθεις Υπόπτους» το 1995), που υπογράφει το σίκουελ του «Wolverine». «Αυτό που θέλουν τα στούντιο είναι υπάρχον υλικό που να έχει αποδείξει τη δύναμή του στα ταμεία. Ενα πρωτότυπο σενάριο μοιάζει αυτή τη στιγμή με το πιο ριψοκίνδυνο στοίχημα στο Χόλιγουντ».

Δεκατέσσερα blockbusters για ένα καλοκαίρι

Οι Πειρατές της Καραϊβικής: Σε Αγνωστα Νερά / Σκηνοθεσία: Ρομπ Μάρσαλ Πρωταγωνιστούν: Τζόνι Ντεπ, Πενέλοπε Κρουζ, Τζέφρι Ρας, Ιαν ΜακΣέιν Budget: 250 εκ. δολ.
Εισπράξεις (μέχρι στιγμής) παγκοσμίως: 500 εκ. δολ. Εξοδος στην Ελλάδα: 19 Μαΐου

The Hangover 2 / Σκηνοθεσία: Τοντ Φίλιπς Πρωταγωνιστούν: Ζακ Γαλιφιανάκης, Μπράντλεϊ Κούπερ, Εντ Χελμς Budget: 80 εκ. δολ. Εισπράξεις (μέχρι στιγμής) στην Αμερική: 136 εκ. δολ. Εξοδος στην Ελλάδα: 2 Ιουνίου

Kung Fu Panda 2 / Σκηνοθεσία: Τζένιφερ Γιου Με τις φωνές των: Τζακ Μπλακ, Αντζελίνα Τζολί, Ντάστιν Χόφμαν, Γκάρι Ολντμαν Budget: 150 εκ. δολ.
Εξοδος στην Ελλάδα: 2 Ιουνίου

Super 8 / Σκηνοθεσία: Τζέι Τζέι Εϊμπραμς Πρωταγωνιστούν: Ελ Φάνινγκ, Κάιλ Τσάντλερ, Νόα Εμεριχ Budget: 40 χιλ. δολ. Εξοδος στην Ελλάδα: 9 Ιουνίου

X-Men: First Class / Σκηνοθεσία: Μάθιου Βον Πρωταγωνιστούν: Τζέιμς ΜακΑβόι, Λόρενς Μπέλτσερ, Μάικλ Φασμπέντερ, Κέβιν Μπέικον Budget: 120 εκ. δολ. Εξοδος στην Ελλάδα: 9 Ιουνίου

Cars 2 / Σκηνοθεσία: Τζον Λάσετερ, Μπραντ Λούις Με τις φωνές των: Οουεν Γουίλσον, Larry the Cable Guy, Τζο Μαντένια, Μάικλ Κέιν Budget: 140 εκ. δολ.
Εξοδος στην Ελλάδα: 23 Ιουνίου

Transformers: Dark of the Moon / Σκηνοθεσία: Mάικλ Μπέι Πρωταγωνιστούν: Ρόζι Χάντιγκτον – Γουάιτλι, Σάγια Λα Μπεφ, Κεν Τζεόνγκ, Τζος Ντουχαμέλ Budget: 195 εκ. δολ. Εξοδος στην Ελλάδα: 29 Ιουνίου

Ο Χάρι Πότερ και οι Κλήροι του Θανάτου – Μέρος Δεύτερο / Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Γιέιτς Πρωταγωνιστούν: Nτάνιελ Ράντκλιφ, Εμα Γουότσον, Ρούπερτ Γκράιντ, Ελενα Μπόναμ Κάρτερ, Ρέιφ Φάινς
Budget: 250 εκ. δολ. (και για τα δύο μέρη) Εξοδος στην Ελλάδα: 14 Ιουλίου

Green Lantern / Σκηνοθεσία: Μάρτιν Κάμπελ
Πρωταγωνιστούν: Ράιαν Ρέινολντς, Μπλέικ Λάιβλι, Πίτερ Σκάρσγκαρντ
Budget: 150 εκ. δολ. Εξοδος στην Ελλάδα: 17 Ιουλίου

The Priest / Σκηνοθεσία: Σκοτ Τσαρλς Στίουαρτ Πρωταγωνιστούν: Πολ Μπέτανι, Καρλ Ούρμπαν, Καμ Γκιγάντετ Budget: 60 εκ. δολ. Εξοδος στην Ελλάδα: 28 Ιουλίου

Cowboys & Aliens / Σκηνοθεσία: Τζον Φαβρό Πρωταγωνιστούν: Ντάνιελ Κρεγκ, Χάρισον Φορντ, Σαμ Ρόκγουελ, Ολίβια Γουάιλντ Budget: 100 εκ. δολ. Εξοδος στην Ελλάδα: 29 Ιουλίου

Rise of the Planet of the Apes / Σκηνοθεσία: Ρούπερτ Γουάιατ Πρωταγωνιστούν: Τζέιμς Φράνκο, Τομ Φέλτον, Αντι Σέρκις, Φρίντα Πίντο Budget: 90 εκ. δολ. Εξοδος στην Ελλάδα: 5 Αυγούστου

Captain America: The First Avenger / Σκηνοθεσία: Τζο Τζόνστον Πρωταγωνιστούν: Κρις Εβανς, Τόμι Λι Τζόουνς, Χιούγκο Γουίβινγκ, Ντόμινικ Κούπερ Budget: 140 εκ. δολ.
Εξοδος στην Ελλάδα: 1 Σεπτεμβρίου

The Smurfs / Σκηνοθεσία: Ράτζα Γκόσνελ Με τις φωνές των: Νιλ Πάτρικ Χάρις, Τζέιμα Μέις, Χανκ Αζάρια Budget: 140 εκ. δολ. Εξοδος στην Ελλάδα: 8 Σεπτεμβρίου

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.