Συνέντευξη

Μη φοβάστε τον ακτιβισμό: Η Κέλι Ράιχαρντ, ο Τζέσε Αϊζενμπεργκ και η Ντακότα Φάνινγκ μιλούν στο Flix

στα 10

Η δημιουργός και οι δύο πρωταγωνιστές του «Night Moves» μιλούν στο Flix για το σινεμά ως μια πράξη... ακτιβισμού!

Μη φοβάστε τον ακτιβισμό: Η Κέλι Ράιχαρντ, ο Τζέσε Αϊζενμπεργκ και η Ντακότα Φάνινγκ μιλούν στο Flix

Οποιος έχει παρακολουθήσει τη μοναχική διαδρομή της Κέλι Ράιχαρντ μέσα από ταινίες όπως το «Wendy & Lucy» και «Meek’s Cutoff» θα αναγνωρίσει αμέσως την υπογραφή της σε αυτό το μικρό, σκοτεινό θρίλερ που ξεκινάει ως ένα σχόλιο πάνω στον οικολογικό ακτιβισμό για να μετατραπεί γρήγορα σε μια σπουδή χαρακτήρων πάνω στην ενοχή και την... ενηλικίωση.

Η ιστορία του «Night Moves» ξεκινάει όταν τρεις εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι μεταξύ τους και μάλλον από μια αυθόρμητη οικολογική ευαισθησία και όχι απόλυτα συνειδητή ακτιβιστική δράση αποφασίζουν να ανατινάξουν ένα υδροηλεκτρικό φράγμα στο Ορεγκον της Αμερικής.

Αυτοί είναι η Ντένα και ο Τζος, δύο νεαροί οικολογικοί ακτιβιστές που ζουν και εργάζονται σε αγροτικές κοινότητες και διοργανώνουν προβολές οικολογικών ντοκιμαντέρ, αποφασίζοντας πως για πρώτη φορά στη ζωή τους πρέπει να περάσουν στην ενεργό δράση. Με τη βοήθεια ενός πρώην πεζοναύτη που γνωρίζει πως να κατασκευάσει τον εκρηκτικό μηχανισμό που χρειάζονται, θα ανατινάξουν ένα παράνομο υδροηλεκτρικό φράγμα, σίγουροι για την επιτυχία τους. Μέχρι τη στιγμή που η εξαφάνιση ενός ανθρώπου που εκανε κάμπινγκ στο φράγμα, θα τους φέρει αντιμέτωπους με την αλήθεια...

To Flix συνάντησε στο 70ο Διεθνές Φεστιβάλ Βενετίας την Κέλι Ράιχαρντ, τον Τζέσε Αϊζενμπεργκ και τη Ντακότα Φάνινγκ και μίλησε μαζί τους για τον ακτιβισμό, για το κόστος που είναι διατεθειμένοι να πάρουν προκειμένου να αλλάξουν τον κόσμο και τη σημασία του να κάνεις σινεμά με τους όρους που θέλεις εσύ.

2

Ντακότα Φάνινγκ / Αρχικά ήμουν ενθουσιασμένη με την ευκαιρία του να δουλέψω με την Κέλι Ράιχαρντ, την οποία λάτρευα και δεν μπορούσα να φανταστώ πόσο περισσότερο θα την αγαπούσα αφού τη γνωρίσω. Είναι υπέροχη. Οταν διάβασα το σενάριο, μου άρεσε πάρα πολύ η αφέλεια της ηρωίδας μου, το γεγονός πως γνωρίζει ενδελεχώς όλες τις στατιστικές και τα νούμερα γύρω από την περιβαλλοντική καταστροφή, αλλά δεν έχει σκεφτεί ποτέ τις συνέπειες που μπορεί να έχει μια πράξη όπως η ανατίναξη του φράγματος. Μπορούσα να ταυτιστώ μαζί της στο επίπεδο ενός ανθρώπου που νιώθει πως είναι μπερδεμένη, πως δεν την καταλαβαίνει κανείς γύρω της και που θέλει να αλλάξει τα πράγματα γρήγορα και με οποιοδήποτε κόστος.

Τζέσε Αϊζενμπεργκ / Οταν διάβασα το σενάριο βρήκα τον Τζος πραγματικά αινιγματικό, μυστηριώδη και δεν καταλάβαινα τα κίνητρά του. Οπότε ρώτησα την Κέλι αρκετές ερωτήσεις. Και δεν είχε πάντα τις απαντήσεις, γεγονός που ουσιαστικά μου αποκάλυψε πως ούτε ο ίδιος ο ήρωας δεν έχει τις απαντήσεις. Νιώθει αποξενωμένος από την ίδια του τη ζωή. Ηταν στην πραγματικότητα μια τελείως διαφορετική προσέγγιση του ήρωα μου. Για μένα ήταν σημαντικό να καταλάβω γιατί ο Τζος είναι τόσο σιωπηλός και όταν το κατάφερα ένιωσα άνετα. Είναι ήσυχος γιατί καταπιέζει όλα τα ισχυρά αισθήματα της δικαιοσύνης και του θυμού που νιώθει. Αντί να τα μοιράζεται με άλλους ανθρώπους με έναν υγιή τρόπο, πράγμα που θα τον ανακούφιζε από την ένταση, απλά τα θάβει. Και στο τέλος τα εξωτερικεύει με επικίνδυνους τρόπους.

Κέλι Ράιχαρντ / Πάντοτε πίστευα ότι ο Τζέσε Αϊζενμπεργκ είχε ακριβώς αυτή τη δυναμική που ήθελα για τον χαρακτήρα. Εχει αυτό το χαρακτηριστικό που όλα αυτά που συμβαίνουν στον εγκέφαλό του διαγράφονται στο πρόσωπό του. Η Ντακότα με έχει εκπλήξει. Είναι μια ηθοποιός ικανή για όλα. Και οι δύο τους μπήκαν αυτόματα στη λογική μιας low budget ταινίας. Η Ντακότα βοηθούσε στο τμήμα της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και ο Τζέσε οδηγούσε την Ντακότα καθημερινά μέχρι το γύρισμα. Δεν υπήρχε άλλος τρόπος για να γίνει η ταινία. Επρεπε όλοι να κάνουμε και άλλες δουλειές από τη βασική μας εργασία.

2

Κέλι Ράιχαρντ / Με ενδιαφέρουν πάρα πολύ οι ακτιβιστές. Με ενδιαφέρει ο οποιοσδήποτε που βάζει τον εαυτό του σε κίνδυνο για να υπερασπιστεί αυτό που πιστεύει. Δεν είμαι τέτοιος άνθρωπος, οπότε με γοητεύει. Οπως επίσης και το γεγονός πως είναι συνήθως οι πολύ νεαροί που παίρνουν συγκεκριμένες αποφάσεις που τους επηρεάζουν ολόκληρη τη ζωή. Είμαι τρομερά θυμωμένη με όσα συμβαίνουν στην χώρα. Οι μεγάλες εταιρείες έχουν κερδίσει. Εχουν στην ιδιοκτησία τους τα πάντα, τον αέρα, των ωκεανό, τα δάση, τα έχουν όλα. Και μοιάζει με χαμένη μάχη για όποιον θέλει να σταθεί απέναντί τους και να πολεμήσει για έναν περιβαλλοντικό σκοπό. Είναι κάπως ηρωικό. Χαίρομαι που υπάρχουν.

Ντακότα Φάνινγκ / Δεν έχω διαμαρτυρηθεί ποτέ δημόσια για κάτι. Υπάρχουν φορές που θέλω να ενεργήσω ως ακτιβίστρια και άλλες όχι. Σαν άνθρωπος, όμως, είμαι πολύ λογική και σκέφτομαι πάντα τα σενάρια που μπορούν να προκύψουν με τις πράξεις μου. Ο ακτιβισμός δεν είναι κάτι μου ταιριάζει. Ισως στο μέλλον. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, ωστόσο, και βλέποντας τις επιπτώσεις της περιβαλλοντικής καταστροφής στο Ορεγκον, υπήρξαν στιγμές που ήταν αδύνατον να μην νιώσεις πως θες να κάνεις κάτι άμεσα και δραστικά. Δεν θεωρώ, όπως και η Κέλι πιστεύει, πως υπάρχει μήνυμα στην ταινία. Είναι μια ταινία που σε αφήνει με το διαρκές ερώτημα τι μπορεί να είναι το σωστό σε κάθε περίπτωση.

Τζέσε Αϊζενμπεργκ / Ενιωθα πάντοτε άβολα σε δημόσιες διαμαρτυρίες. Αλλά γράφω θεατρικά έργα. Το πρώτο μου έργο είχε για θέμα τους πολιτικά δογματικούς ανθρώπους. Μια σάτιρα πάνω στους νεοφιλελεύθερους και στα άκρα τα οποία φτάνουν για να αποδείξουν τον φιλελευθερισμό τους. Οσο για το περιβάλλον, είμαι μόνο οικολόγος κατά τύχη. Ζω στη Νέα Υόρκη, οδηγώ ποδήλατο και το πιο κοντινό μου μανάβικο αποτελείται από βιολογικά προϊόντα. Επίσης ψωνίζω πάντα με δική μου σακούλα, επειδή στο ποδήλατο είναι άβολο να κουβαλάς πλαστικές ή χάρτινες τσάντες.

Κέλι Ράιχαρντ / Οταν ξεκινούσαμε η ιστορία, το θέμα ακτιβισμός ήταν στις συζητήσεις μας τόσο γιγαντιαίο που μας άγχωνε. Σιγά σιγά άρχισε να συρρικνώνεται και να απλώνεται πάνω στους χαρακτήρες και στην προσωπική τους ιστορία. Αλλά είναι κάτι που δεν μπορείς να αγνοήσεις. Εχω δει παιδιά να εκφράζουν την οργή τους ανατινάσσοντας αυτοκίνητα και αυτοσχέδιες βόμβες και χωρίς να έχουν χτυπήσει κανέναν να περνούν μια δεκαετία της ζωής τους στη φυλακή. Οταν είσαι τόσο νέος δεν σκέφτεσαι ακριβώς τι μπορεί να συμβεί. Το μόνο που σε ενδιαφέρει είναι να εκφράσεις την οργή σου, οργή που δεν έχει σχέση με ιδέες ή με ιδανικά αλλά προέρχεται από το πως νιώθεις για τους γονείς σου ή για την κοινωνία που σε καταπιέζει.

Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Κινήσεις στο Σκοτάδι» της Κέλι Ράιχαρντ.


Το «Κινήσεις στο Σκοτάδι» της Κέλι Ράιχαρντ θα προβληθεί στο πλαίσιο του 54ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης την Κυριακή 3 Νοεμβρίου στις 22.15 και την Τρίτη 5 Νοεμβρίου στις 17.30.

Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 54ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.