Συνέντευξη

The Dutch connection: Η Μάρια Βέενστρα γεφυρώνει το IDFA με την Ολυμπία

στα 10

Ουκ ολίγοι οι ξένοι που τίμησαν φέτος το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους. Ανάμεσά τους, και η υπεύθυνη για το εκπαιδευτικό κομμάτι του IDFA, Μάρια Βέενστρα, που μοιράστηκε με το Flix την εμπειρία της.

The Dutch connection: Η Μάρια Βέενστρα γεφυρώνει το IDFA με την Ολυμπία

Μπορεί η διά ζώσης έκδοση του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους να ολοκληρώθηκε το περασμένο Σάββατο σε Πύργο και Αμαλιάδα, η γιορτή των ταινιών του, ωστόσο, συνεχίζεται μέχρι και την ερχόμενη Κυριακή μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα της διοργάνωσης.

Αν, τώρα, αναρωτιέστε ποιοι κρύβονται πίσω από τις επιλογές των διακεκριμένων το περασμένο Σάββατο ταινιών, ιδού μια γεύση: Μάριε (ή Μάρια, όπως μας λέει πως προφέρεται) Βέενστρα. Το ολλανδικό μέλος της κριτικής επιτροπής του Kids and Docs, του τμήματος ντοκιμαντέρ για παιδιά και νέους. Εκπαιδευτικός που εργάζεται εδώ και μια δεκαετία στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA), την κορυφαία κινηματογραφική διοργάνωση του πλανήτη.

Διαβάστε εδώ αναλυτικά όλα τα βραβεία του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Να κάνουμε τις συστάσεις;

Εργάζομαι στο IDFA, το διεθνές φεστιβάλ ντοκιμαντέρ που εδρεύει στο Αμστερνταμ, ως προγραμματίστρια Youth & Education. Το τμήμα μου είναι αρμόδιο για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, αλλά και το διαγωνιστικό τμήμα για νέους. Η προϋπηρεσία μου είναι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Εκπαιδευτικός είμαι, δεν έχω σπουδάσει σινεμά, αλλά δουλεύω στο φεστιβάλ εδώ και μια δεκαετία, και μπορώ να πω πως η εκμάθησή μου δεν έχει σταματήσει ποτέ.

Σε σχέση με τα ίδια τα ντοκιμαντέρ, τι παρατηρείτε όλα αυτά τα χρόνια στη θεματολογία; Υποθέτουμε πως υπάρχουν θέματα που απασχολούν το ίδιο και μόνιμα, και άλλα που προκύπτουν από τις τρέχουσες συνθήκες…

Τα θέματα δεν έχουν αλλάξει. Ο, τι απασχολούσε τους κινηματογραφιστές πριν 10 χρόνια απασχολεί και τώρα. Απλώς μερικά θέματα είναι πιο κοινά τώρα. Όλο και περισσότερες ταινίες πραγματεύονται τα ίδια ζητήματα. Το φύλο, για παράδειγμα, ή την κλιματική αλλαγή. Όταν ξεκίνησα τότε υπήρχαν κάποια οικολογικά φιλμ, αλλά όχι τέτοια που να πραγματεύονται την κλιματική αλλαγή. Υπήρχαν και αρκετά για το φύλο, την σεξουαλική ταυτότητα, αλλά όχι στην τωρινή συχνότητα και ποσότητα. Από την άλλη, η ενασχόληση είναι σταθερή σε ο, τι έχει να κάνει με το bullying, για παράδειγμα. Ή τις ασθένειες.

school of hope Σχολείο Ελπίδας, η ταινία που κέρδισε το μεγάλο βραβείο Kids and Docs στο Φεστιβάλ Ολυμπίας

Ποια είναι περίπου η αναλογία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο IDFA;

Το συνολικό πρόγραμμα του φεστιβάλ αποτελείται από 300 περίπου ταινίες ετησίως. Για το εκπαιδευτικό τμήμα επιλέγουμε 10 με 15 ταινίες, τις οποίες προβάλλουμε μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς, όχι για το κοινό. Και το κάνουμε σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς, πάντα. Δεν είναι κάτι που αποφασίζουμε αποκλειστικά σαν φεστιβάλ. Έχουμε βραδιές επιλογών όπου εκπαιδευτικοί έρχονται στα γραφεία μας. Παρακολουθούνε τις ταινίες μαζί μας και γνωμοδοτούν για το θέμα ενός φιλμ, αλλά φυσικά και για την κινηματογραφική γλώσσα με την οποία αυτό τίθεται. Κάνουμε λοιπόν την επιλογή μαζί, και προβάλλουμε τις επιλεγμένες ταινίες σε παιδιά ξεχωριστών ηλικιακών ομάδων. Ξεκινάμε με παιδιά περίπου 10 χρονών, και μετά πάμε γυμνάσιο και λύκειο. Κάθε πρωί, ομάδες μαθητών έρχονται για να δουν ταινίες. Από πριν, τους έχουμε ήδη προμηθεύσει με εκπαιδευτικό υλικό που στέλνουμε στα σχολεία. Με αυτό τον τρόπο προετοιμάζονται για κάποιες ερωτήσεις που τους κάνουμε σε σχέση με τα θέματα των ταινιών, για να τους παρακινήσουμε να σκεφτούν, να ενεργοποιήσουμε τη γνώση τους. Πρώτα λοιπόν τους προετοιμάζουμε, και μετά έρχονται στο φεστιβάλ να δούνε τις ταινίες. Ακολουθεί μια συζήτηση, κατά προτίμηση με τους κινηματογραφιστές, αν και δεν είναι πάντα εύκολο να τους έχουμε, γιατί στις 10 με 15 επιλογές αντιστοιχούν γύρω στις 100 προβολές. Στην περίπτωση που δεν είναι διαθέσιμος ο σκηνοθέτης, φέρνουμε έναν καλεσμένο που σχετίζεται με το θέμα. Και μετά στο σχολείο οι μαθητές μπορούν να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους σαν εκπαιδευτικό υλικό. Άρα υπάρχει ένα σκέλος πριν κι ένα σκέλος μετά.

Το μετά περιλαμβάνει και δράσεις πέρα από την επίσημη διάρκεια του φεστιβάλ;

Ναι, έχουμε και κινηματογραφικά εργαστήρια σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Και χάρη και στον διαδικτυακό μας οδηγό κινηματογραφικής ανάλυσης Docschool Online, παρέχουμε με αυτό τον τρόπο σε 30.000 περίπου μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πρόσβαση σε επιλεγμένα ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο.

venestra Η κριτική επιτροπή του Kids and Docs

Κι έχετε και το διαγωνιστικό πρόγραμμα Youth…

Ναι. Ξεχωριστό αυτό, με κριτική επιτροπή επαγγελματιών, που βραβεύει μια ταινία κάθε χρόνο. Είναι ένα από τα διαγωνιστικά προγράμματα του φεστιβάλ.

Πως σας φαίνεται το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ολυμπίας;

-Το πρόγραμμα ντοκιμαντέρ που παρακολουθούμε εμείς, καθημερινά στην Αμαλιάδα, είναι εντυπωσιακό. Η αλήθεια είναι πως θα ήταν καλό να γίνεται ένα ανακάτεμα, να μπορούν να προβάλλονται κάποια από τα ντοκιμαντέρ αυτά και στον Πύργο, και το αντίστροφο, κάποιες φιξιόν στην Αμαλιάδα. Με εντυπωσιάζει η τόλμη στην επιλογή. Βλέπω και ταινίες σκληρές, που δεν είμαι βέβαιη αν θα τις συμπεριλαμβάναμε εμείς στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Όπως αυτή με τον μικρό Κούρδο που υφίσταται πλύση εγκεφάλου από τον εθνικισμό [μιλά πιθανότατα για το «Imad's Childhood»»]. Θαύμασα, όμως, και γενικότερα τον όγκο του προγράμματος για εκπαιδευτικούς σκοπούς, που είναι πολύ μεγαλύτερο από το δικό μας.

Το 24ο Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους συνεχίζεται μέχρι και τις 12 Δεκεμβρίου online - δείτε εδώ τις επιλογές του Flix και επιλέξτε ταινία