Το Festival Scope είναι, χωρίς αμφιβολία, η σημαντικότερη διαδικτυακή πλατφόρμα για τους επαγγελματίες του κινηματογράφου. Είναι το site που, σε συνεργασία με διοργανωτές και παραγωγούς, προσφέρει στα μέλη του τη δυνατότητα να δουν online τις ταινίες που προβάλλονται στα Φεστιβάλ του κόσμου, αμέσως μετά την πρεμιέρα τους. Είναι συνδρομητικό – ο χρήστης γίνεται μέλος και, εδώ και λίγους μήνες, πληρώνει ετησίως 70 ευρώ – και ταυτόχρονα είναι το πιο ανοιχτό, ποικιλόμορφο, οικονομικό και πλήρες κινηματογραφικό «φεστιβάλ».
Η Ματίλντ Ανρό, συνιδρύτρια και υπεύθυνη επικοινωνίας του Festival Scope, θα βρεθεί το Σαββατοκύριακο στην Αθήνα, ως προσκεκλημένη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, για τη διημερίδα «Riding the Greek Wave» που διοργανώνεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στις 29 και 30 Σεπτεμβρίου (διαβάστε περισσότερα και δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα της διημερίδας εδώ).
Λίγες μέρες νωρίτερα, η Ανρό μίλησε στο Flix για τις προθέσεις και τις φιλοδοξίες του Festival Scope και για το ρόλο του στο παρόν και στο μέλλον του παγκόσμιου κινηματογράφου:
Η κεντρική ιδέα της δημιουργίας του Festival Scope ήταν οι ταινίες. Νιώθαμε ότι υπήρχε η ανάγκη για κάτι διαφορετικό, που θα έδινε τη δυνατότητα στις ανεξάρτητες ταινίες να γίνουν πιο ορατές, που θα προσέφερε διαφορετικές εναλλακτικές διανομής και θα διευκόλυνε τους επαγγελματίες του κινηματογράφου να έχουν πρόσβαση σ’ αυτές τις ταινίες. Το Festival Scope βασίζεται στο πεδίο της παγκόσμιας διανομής. Και ο συνδετικός του άξονας είναι οι πολιτισμική ανταλλαγή.
Οι νέες τάσεις εξελίσσονται αρκετά γρήγορα και σίγουρα μπορούμε να τις διακρίνουμε στα στατιστικά στοιχεία μας, αλλά το βέβαιο είναι ότι αυξάνεται με μεγαλύτερη ακόμα ταχύτητα η χρήση online προβολών για τους επαγγελματίες του κινηματογράφου. Οταν ξεκίνησε το Festival Scope, είχαμε την υποστήριξη κάποιων σημαντικών παραγωγών, άλλοι όμως το αντιμετώπιζαν με απορία, δεν μπορούσαν να καταλάβουν την πραγματική αξία μιας τέτοιας υπηρεσίας κι ότι θα τους διευκόλυνε να «σπρώξουν» τη στρατηγική πωλήσεών τους, όσο εμείς θα «προστατεύαμε» τις ταινίες τους. Αλλά τώρα, μόλις δυο χρόνια μετά το λανσάρισμά μας, αυτή η κατάσταση έχει αλλάξει εντελώς, οι παραγωγοί θέλουν να προβάλλουμε τις ταινίες τους όσο γίνεται περισσότερο. Συνειδητοποιούν ότι δεν πρόκειται απλώς για ένα εργαλείο προβολής (που αντικαθιστά το DVD): όταν μια ταινία επιλεχθεί ανάμεσα στις 5 που προωθούμε στο εβδομαδιαίο newsletter μας, πραγματικά η εξέλιξή του είναι διαφορετική και προσελκύει αμέσως το ενδιαφέρον των επαγγελματιών.
Η αρχή μας δε βασίζεται στην ποσότητα των ταινιών που φιλοξενούνται στο siteγιατί η προσέγγισή μας δεν έχει αρχειακό σκοπό. Επιλέγουμε και παρουσιάζουμε. Αυτό είναι το κλειδί για να κατανοήσει κανείς το Festival Scope και ταυτόχρονα να καταλάβει τι αναζητούν οι επαγγελματίες όταν μπαίνουν στο site. Επιλέγουμε με προσοχή τα Φεστιβάλ με τα οποία συνεργαζόμαστε, εξετάζοντας την επιλογή ταινιών τους και το πόσο σχετικά είναι με την κινηματογραφική βιομηχανία. Κάποια Φεστιβάλ είναι πολύ αναγνωρισμένα ως «πολυσυλλεκτικά», σαν αυτά του Τορόντο, της Βενετίας, του Σάντανς, του Βερολίνου ή το Δεκαπενθήμερο και η Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών. Κάποια Φεστιβάλ παρουσιάζουν στο Festival Scope πρεμιέρες «τοπικών» ταινιών που αργότερα μπορεί να έχουν τη δυνατότητα να λανσαριστούν σε κάποια από τις παραπάνω διοργανώσεις. Τέτοια Φεστιβάλ είναι το Morelia στο Μεξικό, το Φεστιβάλ του Γκέτεμποργκ με νορβηγικές μεγάλου μήκους ταινίες, το Φεστιβάλ της Ντόχα για αραβικό σινεμά κτλ. Κάθε συνεργασία έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και κάθε φορά συζητάμε με το συνεργάτη μας πώς μπορούμε να βελτιώσουμε αυτό που κάνουμε και τι να επιλέξουμε.
Η λειτουργία μιας τέτοιας πλατφόρμας, όπως κανείς μπορεί να φανταστεί, δεν είναι ανέξοδη. Η τεχνική της εξέλιξη και συντήρηση, η συντακτική δουλειά (έρευνα για δημοσιεύματα, πρόσφατα βραβεία κτλ), κοστίζουν. Ξεκινήσαμε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του γαλλικού CNC, της Oséo, αλλά αυτό δεν καλύπτει το 100% του κόστους και δε θέλαμε να βάλουμε στο site διαφημίσεις γιατί δεν πιστεύουμε σ’ αυτό το μοντέλο. Ετσι θεσπίσαμε μια ετήσια συνδρομή των 70 ευρώ για τα μέλη μας. Είναι πάντα δύσκολο να περάσεις από μια δωρεάν υπηρεσία σε μια πληρωμένη, αλλά η ποιότητα των παροχών μας σε συνδυασμό με ένα πολύ λογικό αντίτιμο για τους επαγγελματίες του κινηματογράφου (8 ευρώ το μήνα) έπεισε πολλούς.
Παρακολουθώ το νέο ελληνικό σινεμά αρκετό καιρό. Δούλευα για 8 χρόνια στην MK2, χειριζόμουν τις αγορές και τις διεθνείς πωλήσεις. Το 2009 συνάντησα τον «Κυνόδοντα», είδα την ταινία σε DVD, σε μια μικρή οθόνη καθώς ταξίδευα σε κάποια αγορά και σοκαρίστηκα. Αποφασίσαμε αμέσως να αναλάβουμε τη διανομή τη ταινίας στη Γαλλία και διεθνώς και την πουλήσαμε σ’ όλον τον κόσμο μέσα σε 1 – 2 μέρες. Αυτή η συνάντηση με τον Γιώργο Λάνθιμο μ’ έφερε σε επαφή με την Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη κι έτσι ανακάλυψα και το «Attenberg» - είχα πια φύγει από την MK2 για να στήσω το Festival Scope και τη δική μου εταιρεία παραγωγής, την Maharaja Films. Κι αυτό ήταν! Αισθάνθηκα τόσο ευπρόσδεκτη και ταυτόχρονα μια τέτοια πρόκληση μπροστά στο σπουδαίο τους ταλέντο, το αληθινό τους όραμα και την υπέροχη καλοσύνη τους…
Παρακολουθήστε την εισήγηση της Ματίλντ Ανρό, την Κυριακή, 30 Σεπτεμβρίου, στη 13.00, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο πλαίσιο της διημερίδας «Riding the Greek Wave» της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.