Η ταινία
Η άφιξη ενός ανυποψίαστου ξένου σε ένα έρημο και χρεωμένο ελληνικό χωριό θα αποτελέσει το έναυσμα ενός φαύλου κύκλου χρέους και χρημάτων.
Οι σκηνοθέτες
Ο Φίλιππος Βαρδάκας, γεννημένος στην Αθήνα αλλά μεγαλωμένος στις Βρυξέλλες, σπούδασε ευρωπαϊκές σχέσεις και media στην Αγγλία και μεταπτυχιακό σε ντοκιμαντέρ στην Βαρκελώνη, όπου εδρεύει και σήμερα. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με ντοκιμαντέρ κοινωνικού περιεχομένου, ενώ τελευταία πειραματίζεται και με την μυθοπλασία μετά απο 2 διαφημηστικά που σκηνοθέτησε με την Δέσποινα Οικονομοπούλου για το Ελληνικό Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας. (Distracted Drivers και Agressive Drivers Εχει γυρίσει θεματικά ντοκιμαντέρ για την πολυγλωσσία, την κοινότητα των τσιγγάνων που ζουν αποκλειστικά στην Καταλονία και μια βιντεο-εγκατάσταση για την συμπεριφορά στους δρόμους σε συνδυασμό με τις καθημερινές πρακτικές των ανθρώπων.Φέτος ετοιμάζει με μια Ουρουγουανή σεναριογράφο το πρώτο του έργο μεγάλου μήκους με θέμα την ψυχωση.
Η Δέσποινα Οικονομοπούλου, με σπουδές Διεθνολόγου στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, και Master από το Πανεπιστήμιο του Ανατολικού Λονδίνου πάνω στο Ανεξάρτητο Σινεμά, video και στα Νέα ΜΜΕ ζει στη Βαρκελώνη και ως ανεξάρτητη κινηματογραφίστρια δραστηριοποιείται εντός και εκτός Ελλαδος. Έχει στο ενεργητικό της πειραματικές ταινίες μικρού μήκους, βίντεο εγκαταστάσεις, βίντεο χορού και συμμετοχές ως μοντέρ σε διεθνή ντοκιμαντέρ που πραγματεύονται θέματα όπως η θέση του ανθρώπου στον σύγχρονο κόσμο, η μετανάστευση, η κοινωνική ένταξη αδύναμων κοινωνικά ομάδων, και η προστασία του περιβάλλοντος. Βασικός άξονας της κινηματογραφικής της προσέγγισης είναι η αποτύπωση των ανθρωπίνων συναισθημάτων και κοινωνικωπολιτικών προβληματικών.Το τελευταίο καιρό προετοιμάζει ένα ντοκιμαντέρ για το νερό.
* Σημείωμα σκηνοθετών*
Το να ακούμε αυτά τα αδιανόητα ποσά του χρέους και ελλείμματος με 9, 10 και 11 μηδενικά, μας απομακρύνει αρκετά απο μια χειροπιαστή πραγματικότητα. Υπάρχουν όντως κάπου αυτά τα χρήματα; Πόσο χώρο θα καταλάμβαναν ;Με αυτό το έργο πήραμε ένα ανέκδοτο ως πρωτόλειο και το πλάσαμε σε εικόνα με σκοπό όχι τόσο να κάνουμε τον κόσμο να γελάσει αλλά να σκεφτεί. Να σκεφτεί την κατάστασή του, της χώρας του και το γελοίο που μπορεί να αποτελεί αυτή καθαυτή η έννοια του χρέους.”
Τέσσερις ερωτήσεις για το «Debtfools»
Ποια ήταν η αφορμή ή η σκέψη που σας οδήγησε να κάνετε την ταινία;
Ήταν η συναισθηματική αντίδραση στο κατά τη γνώμη μας κακόφωνο κοινοβουλευτικό “Ναι σε όλα!” απέναντι στο Μνημόνιο. Εκεί γεννήθηκε η ανάγκη να κάνουμε κάτι μέσω της τέχνης μας.
Πώς θα περιγράφατε το φιλμ σε κάποιον που σας ρωτούσε «τι είναι η ταινία σου;»
Η ταινία εξηγεί τι είναι το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, εξηγώντας το με απλό τρόπο μέσα από τις καθημερινές σχέσεις και όχι με νούμερα, ανοίγοντας ένα χώρο διαλόγου για τη χρησιμότητα ή μη του χρέους.
Εκτός από τη χρονική διάρκεια ενός φιλμ, ο προσδιορισμός «μικρού μήκους» ορίζει κάτι άλλο κατά τη γνώμη σας; Και γιατί ναι ή όχι;
Η ταινία μικρού μήκους δεν είναι μια συμπυκνωμένη ταινία μεγάλου μήκους, αλλά μια διήγηση που, κανονικά, σε πάει κατευθείαν στον πυρήνα χωρίς περιστροφές. Οσο ο χρόνος περιορίζει για περαιτέρω ανάπτυξη τόσο τα όρια του σκηνοθέτη και του θεατή αμβλύνονται για να φτάσουν μαζί στο βάθος της ιστορίας.
Πώς είναι να κάνεις σινεμά σε μια χώρα που από την μια βρίσκεται σε κρίση κι από την άλλη ο κινηματογράφος της κεντρίζει το διεθνές ενδιαφέρον;
Η εμμονή μας να συνδέουμε τόσο αυτά τα δύο φαινόμενα ίσως να είναι και ένας μηχανισμός άμυνας. Έχουν υπάρξει πολλές άλλες χώρες που είχαν εξαιρετικό σινεμά, όντας σε πολύ δύσκολη κατάσταση, όπως και χώρες σε χρόνια κρίση αλλά και χωρίς καλές κινηματογραφικές παραγωγές. Αυτό που εμείς ζήσαμε με την δημιουργία αυτής της ταινίας ήταν ένα αίσθημα χρέους που δεν ξεπληρώνεται με φαύλους κύκλους δανείων, αλλά με την προσφορά των ανθρώπων και τη δημιουργία. Τόσο οι ηθοποιοί όσο και οι άλλοι συντελεστές της ταινίας μοιράζονταν το ίδιο αυτό αίσθημα που διαπότισε τα γυρίσματα, μαζί με την τρέλα και την αγάπη του να κάνεις σινεμά. Εκτος από το συνεργείο και τους ηθοποιούς, χωρίς την βοήθεια των κατοίκων του χωριού του Αγίου Βασιλείου Κορινθίας, η πραγματοποίηση της ταινίας θα ήταν αδύνατη.
info:
Σκηνοθεσία: Φίλιππος Βαρδάκας, Δέσποινα Οικονομοπούλου / Σενάριο: Δέσποινα Οικονομοπούλου / Βοηθός Σκηνοθέτη: Θοδωρής Βενιέρης / Διευθυντής Φωτογραφίας: Αντόνιο Μπεχεράνο / Μοντάζ: Φίλιππος Βαρδάκας, Δέσποινα Οικονομοπούλου / Ηχος: Γιώργος Παπακοσμόπουλος, Αλία Σέιφερ / Sound Design: Μανόλο Ντομίνγκεζ / Μουσική: Στέλιος Βαμβακάρης / Σκηνογραφία: Κική Μήλιου / Μακιγιάζ: Ελεάνα Αντωνίου / Παραγωγή: Τατιάνα Κουμούτση, Διόνι Σωτηροπούλου / Παίζουν: Μανώλης Μαυροματάκης, Άντριαν Φρίλινγκ, Ευθύμιος Γουργουρής, Δημητρής Βέλλιος, Αγγελική Λεμονή, Χρήστος Γλυκός
Tags: ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ 2013