Ενημέρωση

Φεστιβάλ Δράμας 2021: «Από το Μπαλκόνι» του Αρη Καπλανίδη

στα 10

Εν αναμονή του 44ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, γνωρίζουμε καλύτερα τις ταινίες του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος και τους δημιουργούς τους.

Flix Team
Φεστιβάλ Δράμας 2021: «Από το Μπαλκόνι» του Αρη Καπλανίδη

Η ταινία

Μια μεσήλικη γυναίκα παρατηρεί τον μικρόκοσμο μιας αθηναϊκής γειτονιάς από το μπαλκόνι της με μικτές αντιδράσεις από όσους - διαρκώς - παρατηρεί.

από το μπαλκόνι 607

Ο σκηνοθέτης

O Αρης Καπλανίδης σπούδασε ζωγραφική και animation στο Εργαστήρι Ελευθέρων Σπουδών του Σπύρου Ορνεράκη. Με την πρώτη του ταινία μικρού μήκους, «Τσόντα» (2007), κέρδισε υποτροφία στο τμήμα σκηνοθεσίας της Σχολής Κινηματογράφου και Τηλεόρασης Λυκούργου Σταυράκου. Η μικρού μήκους του, «Πισωγυρίσματα» (2010) συμμετείχε στο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Είναι ένας από τους ιδρυτές του Ελληνικού Δικτύου Ανεξάρτητων Κινηματογραφιστών «Chainfree». Από το 2002 μέχρι το 2020 σκηνοθέτησε 12 ταινίες μεταξύ των οποίων την μεγάλου μήκους «Η Ζωή Ενταύθα» (2015). Εχει σκηνοθετήσει αρκετά σκετς της κωμικής ομάδας «Η Μούργα», η οποία από το 2012 ανήκει στο δίκτυο του ComedyLab. Στην τηλεόραση έχει σκηνοθετήσει 23 μουσικά βίντεο και αρκετά διαφημιστικά, ενώ έχει εργαστεί ως μοντέρ σε εκπομπές των ΑΝΤ1, MEGA, ΣΚΑΙ, ATTICA TV και ως διαλογογράφος στην τηλεοπτική σειρά «Συμμαθητές» του ΑΝΤ1. Το 2017 βραβεύτηκε με το 1ο Πρώτο Βραβείο Pitching στο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας για την μικρού μήκους animation «Από το Μπαλκόνι» που χρηματοδοτήθηκε από το ΕΚΚ το 2019 και ολοκληρώθηκε το 2020. Πλέον ασχολείται αποκλειστικά με το animation για κινηματογράφο, τηλεόραση και ίντερνετ ως animator και σκηνοθέτης στην εταιρία BrosInArts Animation Studios μαζί με τον Ηλία Ρουμελιώτη.

από το μπαλκόνι 607

4 ερωτήσεις για το «Από το Μπαλκόνι»

Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία; Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σ' έναν υποψήφιο θεατή;

Στη γειτονιά της ταινίας, ο θεατής μαθαίνει για τη Λίνα μέσα από τα κουτσομπολιά, τα σχόλια και τις προκατειλημμένες απόψεις των γειτόνων της. Οι συμπεριφορές τους όμως πυροδοτούνται από την ανεργία, τη φτώχια, την εγκληματικότητα, τα ναρκωτικά και όσα επηρεάζουν τις ζωές μας σήμερα. Και τότε, τα λεγόμενα χάνουν την αξιοπιστία τους: Γιατί όταν πολλοί άνθρωποι μιλούν φανατισμένα και απερίσκεπτα για το ίδιο θέμα, τείνουν να αποκαλύπτονται περισσότερα για εκείνους, παρά για το θέμα για το οποίο σου μιλούν! Κάτι το οποίο πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό να θίγεται κατά καιρούς.

Σε δεύτερο επίπεδο, θέλαμε να καταγράψουμε λαϊκούς ανθρώπους σε ένα έντεχνο μέσο. Η ιστορία η ίδια προέκυψε από τους χαρακτήρες. Είναι οι άνθρωποι με τους οποίους μεγαλώσαμε. Είναι ταυτόχρονα αστείοι και παράλογοι, κακότροποι και εγκάρδιοι, αλλά τους αγαπάμε άσχετα από τις αντιφάσεις τους (μπορεί και λόγω αυτών!). Στις ταινίες μας πάντα θέλουμε να μιλάμε εκ μέρους των ανθρώπων μας, αλλά με το κινούμενο σχέδιο είχαμε τη δυνατότητα να απαθανατίσουμε τη νοοτροπία τους, μετατρέποντας τις αντιφάσεις τους από κάτι καθημερινό σε τέχνη.

Υποψήφιε θεατή, ετοιμάσου για ένα ιμπρεσιονιστικό μπαράζ γέλιου που πάει πατημένο στα 30 πλάνα/λεπτό και συντρίβεται σε έναν τσιμεντένιο τοίχο αυτογνωσίας για τους πρωταγωνιστές, λίγο πριν το τέλος! Θα παρακολουθήσεις 12 λεπτά παραδοσιακού κινουμένου σχεδίου με τρισδιάστατα φόντα και κινήσεις κάμερας, βασισμένο σε πραγματικούς ανθρώπους. Πιστεύουμε ότι θα σου αρέσει!

Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;

Για εμάς που κάνουμε Κινούμενο Σχέδιο είναι η καλύτερη εποχή. Οι Ελληνες animators παλαιότερα είχαν πολύ λιγότερα μέσα και τεχνολογία στη διάθεσή τους από αυτά που υπάρχουν σήμερα. Μια παράγωγή σαν το «Από το Μπαλκόνι» - που πήρε 14 μήνες για να ολοκληρωθεί - θα έπαιρνε διπλάσιο χρόνο και θα χρειαζόταν περισσότερους ανθρώπους για να πραγματοποιηθεί πριν 10 χρόνια. Αυτό όμως που είναι σημαντικότερο για μας ως δημιουργούς είναι που μια τρελή ιστορία με άξεστους ελληνικούς χαρακτήρες, χονδροειδές χιούμορ, σατιρικές αιχμές και λαϊκή ατζέντα, από την πρώτη στιγμή βρήκε συμμάχους στο Pitching Lab του Φεστιβάλ της Δράμας, την παραγωγό μας Ιωάννα Σουλτάνη (Soul Productions) και στη συνέχεια το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Η εμπειρία ήταν δύσκολη αλλά απίστευτα καρποφόρα: Κάθε καρέ της ταινίας έχει σχεδιαστεί ξεχωριστά και έχει βαφτεί ψηφιακά. Χρησιμοποιήσαμε όλες τις ψηφιακές τεχνικές που είχαμε στη διάθεσή μας για να κάνουμε την ταινία να μοιάζει όσο πιο χειροποίητη και ακατέργαστη γινόταν! Είδαμε μετά από πολύ κόπο, αυτό που είχαμε φανταστεί να ζωντανεύει μπροστά στα μάτια μας σε ακρίβεια χιλιοστού. Η ικανοποίηση ήταν τεράστια, αλλά μας άφησε με την ανάγκη για παραπάνω. Για αυτό πλέον ασχολούμαστε αποκλειστικά με τη μυθοπλασία κινουμένων σχεδίων.

από το μπαλκόνι 607

Η ταινία σας θα κάνει πρεμιέρα εν μέσω μιας πρωτόγνωρης συνθήκης για τον κόσμο του σινεμά αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για την κατάσταση αυτή τη στιγμή αλλά και το μέλλον του σινεμά;

Το «Από το Μπαλκόνι» θα κάνει Παγκόσμια Πρεμιέρα στο Sarajevo Film Festival και Εθνική Πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Δράμας με φυσικές αλλά και online προβολές. Και εννοείται μια κινηματογραφική αίθουσα γεμάτη κόσμο είναι σίγουρα ιδανικότερη για τη προβολή μιας ταινίας. Ομως το streaming, καλώς ή κακώς, είναι το μέλλον. Το λέμε κι εμείς για να το χωνέψουμε! Το 2015 ολοκληρώσαμε τη μεγάλου μήκους ταινία «Η Ζωή Ενταύθα». Κάναμε ελάχιστες προβολές σε αίθουσες με αρκετούς θεατές. Ομως η ταινία δεν βρήκε μεγάλη διανομή. Ετσι, την ανεβάσαμε στο ίντερνετ. Και μέχρι σήμερα, άνθρωποι από κάθε γωνιά του πλανήτη μας στέλνουν κάθε χρόνο φωτογραφίες από τα σαλόνια τους με την ταινία μας να παίζει στις τηλεοράσεις τους. Μια ταινία λοιπόν που δεν έχει τη δυνατότητα μαζικής διαφήμισης και προώθησης, σήμερα έχει την ευκαιρία να βρει θεατές σε όλο τον πλανήτη μέσω του ίντερνετ. Είναι ιδανικό; Οχι. Μήπως όμως είναι ό,τι καλύτερο θα μπορούσε να έχει; Για την «Ζωή Ενταύθα» μπορούμε να το πούμε με σιγουριά. Από την άλλη τα Κινηματογραφικά Φεστιβάλ είναι ακόμη η καρδιά του σινεμά. Χάρη στα Φεστιβάλ, ταινίες μπορούν να διακριθούν, να ταξιδέψουν, να αποκτήσουν κύρος και τελικά να βρουν ευρύτερη διανομή σε πραγματικές αίθουσες. Οπότε είτε σε αίθουσα ιδανικά, είτε σε streaming, το μέλλον του σινεμά είναι εξασφαλισμένο.

Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι σημαίνουν οι συνεχείς επιτυχίες της ελληνικής ταινίας μικρού μήκους στο διεθνές τοπίο;

Το Φεστιβάλ της Δράμας είναι η Μέκκα της ελληνικής μικρού μήκους. Είναι γνωστό στους κινηματογραφικούς κύκλους ότι οι ταινίες μικρού μήκους συνήθως δεν έχουν αξιόλογο οικονομικό κέρδος, άρα θα ήταν πολύ δύσκολο να γίνονται μικρού μήκους στην Ελλάδα αν δεν υπήρχε το κίνητρο του Φεστιβάλ της Δράμας. Και δεν μιλάμε μόνο για το διαγωνιστικό και τα βραβεία, αλλά και τις υπόλοιπες ενέργειες του: Μέσω του Pitching Lab, ήταν κοντά στην ταινία μας από το ξεκίνημά της το 2017. Οι εκπαιδευτές μάς υποστήριξαν στην επιλογή του κινουμένου σχεδίου ως το μέσο υλοποίησης της ταινίας. Στην παρουσίαση ήταν επίσης που μας βρήκε η παραγωγός μας και το βραβείο του Pitching Lab (από Finos Films) ήταν η οικονομική βάση για την εκκίνηση της παραγωγής. Οσο για τη διεθνή καταξίωση των ελληνικών ταινιών, ελπίζουμε να σταθεί ως αφορμή για περισσότερους φορείς να ενισχύσουν την ελληνική μικρού μήκους, αλλά και ως κίνητρο για κάθε νέο δημιουργό να ξεκινήσει τη δική του. Η μικρή φόρμα είναι ένα μοναδικό και ελεύθερο κινηματογραφικό είδος που χωράει τις πιο πρωτότυπες, ιδιαίτερες και διαφορετικές ιδέες.Εμείς πιστεύουμε ότι ειδικά η ελληνική ιδιοσυγκρασία ταιριάζει απίστευτα στις μικρού μήκους και η διεθνείς επιτυχίες τους το επιβεβαιώνουν.

Από το Μπαλκόνι | Σκηνοθεσία: Αρης Καπλανίδης | Σενάριο: Ηλίας Ρουμελιώτης | Παραγωγή: Ιωάννα Σουλτάνη - Soul Productions, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Authorwave | Ηθοποιοί: Κωνσταντίνα Γεωργαντά, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Γιάννης Οικονομίδης, Σπύρος Μαργαρίτης, Ζωή Ρηγοπούλου, Γιάννης Ρουμπούλιας, Γιάννης Ευθυμίου, Βασίλης Παρασκευάς, Ελίνα Σουλτάνη, Ιφιγένεια Στάικου, Γιώργος Νινιός | Animation: Άρης Καπλανίδης & Ηλίας Ρουμελιώτης (BrosInArts Animation Studios)

Δείτε παρακάτω το τρέιλερ και την αφίσα της ταινίας «Από το Μπαλκόνι» και γνωρίστε τις παλαιότερες δουλειές του Αρη Καπλανίδη και των BrosInArts εδώ.

από το μπαλκόνι 607

Μάθετε πληροφορίες και δείτε υλικό των ταινιών όλων των φετινών υποψηφίων του Φεστιβάλ Δράμας εδώ. Κάθε μέρα το Flix θα παρουσιάζει κι από μία ταινία.