Για πρώτη φορά σε τηλεοπτική μετάδοση - και σε κάποιες περιπτώσεις σε πρώτη προβολή στην Ελλάδα - βραβευμένες ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ θα προβληθούν από την 1η Νοεμβρίου και για όλο το Νοέμβριο, αποκλειστικά από τον Τηλεοπτικό Σταθμό της Βουλής. Πιο συγκεκριμένα, κάθε Παρασκευή και Σάββατο του Νοεμβρίου, στις 22:00, θα προβάλλεται μια βραβευμένη ταινία μυθοπλασίας ενώ κάθε Δευτέρα, στις 23:00, ένα βραβευμένο ντοκιμαντέρ.
Αναλυτικά το πρόγραμμα των προβολών:
Παρασκευή 1/11: Λίβανος του Σαμιουέλ Μαόζ (2009)
Ο πρώτος πόλεμος του Λιβάνου, τον Ιούνιο του 1982. Ένα μοναχικό τανκ στέλνεται να ερευνήσει μια εχθρική πόλη την οποία η ισραηλινή αεροπορία έχει ήδη βομβαρδίσει. Αυτό που αρχικά φαίνεται σαν μια επιχείρηση ρουτίνας ξεφεύγει σταδιακά απ’ τον έλεγχο και μετατρέπεται σε παγίδα θανάτου – σ’ έναν ανατριχιαστικό εφιάλτη. Ο Σμούλικ ο πυροβολητής, ο Άσι ο αρχηγός της αποστολής, ο Χερτζλ ο γεμιστής και ο Γιγκάλ ο οδηγός αποτελούν το πλήρωμα του τανκ. Τέσσερα εικοσάχρονα αγόρια που χειρίζονται μια μηχανή θανάτου. Μπλεγμένοι στα παράλογα, άδικα δίχτυα του πολέμου, είναι τρομοκρατημένοι από τις φρικαλεότητές του. Ο Λίβανος είναι μια προσωπική ταινία, μια ταινία για τέσσερα αγόρια που δεν είχαν ποτέ πριν εμπλακεί σε κάποια πράξη βίας και τώρα προκαλούν το θάνατο ανθρώπων· μια ταινία για την επιβίωση απέναντι σε μια ορατή απειλή θανάτου· μια σύγκρουση ανάμεσα στα βασικά ένστικτα και στην ανθρώπινη συνείδηση που δεν μπορεί παρά να έχει θύματα. Χρυσός Λέοντας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.
Σάββατο 2/11: Επίλογος του Αμίρ Μανόρ (2012)
Το ρέκβιεμ μιας κοινής πορείας όπως γράφεται από τους ίδιους τους ήρωες: Η Χαγιούτα και ο Μπερλ είναι ένα ηλικιωμένο ζευγάρι Ισραηλινών, ρομαντικών μιας άλλης εποχής, οι οποίοι αδυνατούν να προσαρμοστούν στο σήμερα. Ζουν σ’ ένα μικρό διαμέρισμα τριγυρισμένοι από ενθύμια – απομεινάρια μιας ολόκληρης ζωής. Εκπροσωπούν μια γενιά διανοούμενων που οραματίστηκαν ένα καλύτερο αύριο. Γύρω τους, η κοινωνία φθίνει, όπως φθίνει και το ίδιο τους το σώμα. Αποξενωμένοι και εξαθλιωμένοι, νιώθουν αποκομμένοι από έναν κόσμο που διαρκώς μεταβάλλεται. Ο Μανόρ σκιαγραφεί το συγκινητικό πορτραίτο μιας γενιάς με ευαισθησία και εξαιρετική χρήση των κινηματογραφικών μέσων. Η διαδρομή των δυο ηλικιωμένων προς το τέλος λειτουργεί και ως μια υπενθύμιση των αξιών και ηθικών αρχών που έχουν παραγκωνιστεί από τις ραγδαίες κοινωνικές αλλαγές.
Δευτέρα 4/11: Μηχανές του Ραχούλ Τζέιν (2016)
Μια εικαστικά συναρπαστική ματιά στο εσωτερικό ενός γιγαντιαίου εργοστασίου κλωστοϋφαντουργίας στην Ινδία, που διερευνεί το νόημα της σύγχρονης εργασίας, της εκμετάλλευσης, και του ανθρώπινου κόστους της μαζικής παραγωγής στον παγκοσμιοποιημένο κόσμο μας. Μέσα απ’ τους διαδρόμους και τα έγκατα του τεράστιου, χαοτικού κτιρίου, η κάμερα ταξιδεύει τον θεατή σ’ έναν τόπο μηχανοποιημένης σωματικής εργασίας και φοβερών κακουχιών, προβληματίζοντάς τον σχετικά με τις προβιομηχανικές συνθήκες εργασίας και το τεράστιο χάσμα ανάμεσα στον πρώτο κόσμο και στις υπό ανάπτυξη χώρες.
Παρασκευή 8/11: Αθώα Κόλπα Αντρέι Γιακιμόφσκι (2007)
Ο εξάχρονος Στέφεκ προκαλεί την τύχη. Πιστεύει ότι μια αλυσίδα γεγονότων που ενεργοποιεί ο ίδιος θα τον φέρουν πιο κοντά στον πατέρα του, που έχει παρατήσει τη μητέρα του. Η αδερφή του Έλκα, 17 χρόνων, τον βοηθά να μάθει πώς να «δωροδοκεί» τη μοίρα κάνοντας μικρές θυσίες. Τα κόλπα και οι συμπτώσεις φέρνουν σταδιακά τον πατέρα στην πόρτα της μητέρας, αλλά τα πράγματα ανατρέπονται. Απελπισμένος, ο Στέφεκ θα προκαλέσει την καλή του τύχη επιστρατεύοντας το πιο παρακινδυνευμένο απ’ όλα του τα κόλπα.
Σάββατο 9/11: Μάθημα Αποκατάστασης Ιβάν Ι. Τβερντόφσκι (2014)
Μαζί με την πρωταγωνίστρια Λένα μπαίνουμε σε μια τάξη αποκατάστασης στη Ρωσία όπου συμμετέχουν έφηβοι με κινητικές δυσκολίες ή ψυχολογικά προβλήματα. Η Λένα αποδεικνύει τελικά πως δεν είναι απλά και μόνο ένα άτομο με μυοπάθειά, καθώς κηρύσσει τον πόλεμο κόντρα στην αδιαφορία και την προκατάληψη και μαθαίνει, μέσα από πικρά πείρα, πως οι διακρίσεις δεν κάνουν... διακρίσεις και δεν μπορούν ν’ αποφευχθούν. Μια ελεύθερη μεταφορά του ομότιτλου μυθιστορήματος της Εκατερίνα Μουράσοβα, παιδοψυχολόγου από την Αγία Πετρούπολη, που συνιστά ταυτόχρονα ένα δριμύ «κατηγορώ» απέναντι στο παρωχημένο σχολικό σύστημα και στη γενικότερη υποκρισία της ρωσικής κοινωνίας, αλλά κι έναν ύμνο στη νιότη – στους ενθουσιασμούς της και στους αγώνες της.
Δευτέρα 11/11: Μηχανές του Ραχούλ Τζέιν (2016)
Μια εικαστικά συναρπαστική ματιά στο εσωτερικό ενός γιγαντιαίου εργοστασίου κλωστοϋφαντουργίας στην Ινδία, που διερευνεί το νόημα της σύγχρονης εργασίας, της εκμετάλλευσης, και του ανθρώπινου κόστους της μαζικής παραγωγής στον παγκοσμιοποιημένο κόσμο μας. Μέσα απ’ τους διαδρόμους και τα έγκατα του τεράστιου, χαοτικού κτιρίου, η κάμερα ταξιδεύει τον θεατή σ’ έναν τόπο μηχανοποιημένης σωματικής εργασίας και φοβερών κακουχιών, προβληματίζοντάς τον σχετικά με τις προβιομηχανικές συνθήκες εργασίας και το τεράστιο χάσμα ανάμεσα στον πρώτο κόσμο και στις υπό ανάπτυξη χώρες.
Παρασκευή 15//11: Τέζα του Χαϊλέ Γκερίμα (2008)
Η ταινία διαδραματίζεται στην Αιθιοπία του 1970 και αφηγείται την ιστορία ενός νεαρού Αιθίοπα που επιστρέφει στη χώρα του μετά από μεταπτυχιακές σπουδές στη Γερμανία. Ο νεαρός Ανμπερμπέρ επιστρέφει την περίοδο που ο Ψυχρός Πόλεμος είναι στο απόγειό του και η Αιθιοπία βρίσκεται κάτω απ’το μαρξιστικό καθεστώς του Μενγκίστου Χαϊλέ Μαριάμ. Ενόσω εργάζεται σ’ ένα κέντρο υγείας, γίνεται μάρτυρας μιας φρικτής δολοφονίας και συγκρούεται με τους επαναστάτες γκάνγκστερ που διαφεντεύουν τη χώρα. Το καθεστώς τον στέλνει σ’ένα πόστο στην Ανατολική Γερμανία. Eκεί δράττεται της ευκαιρίας και καταφεύγει στη Δύση όπου μένει έως την πτώση του Τείχους του Βερολίνου και την ανατροπή του στρατιωτικού καθεστώτος στην Αιθιοπία. Τώρα, στα 60 του χρόνια, ο Ανμπερμπέρ επιστρέφει στο χωριό του. Αν και βρίσκει παρηγοριά ζώντας με την ηλικιωμένη μητέρα του, αισθάνεται αποξενωμένος απ’τους άλλους γύρω του μετά τη μακροχρόνια απουσία, ενώ το παρελθόν του τον απογοητεύει και τον στοιχειώνει.
Σάββατο 16/11: Το Βιολί του Φρανσίσκο Βάργκας (2006)
Ο Δον Πλουτάρκο, ο γιος του Τζέναρο και ο εγγονός του Λούτσιο, ζουν µια διπλή ζωή ως µουσικοί και ως ταπεινοί αγρότες, ενώ παράλληλα υποστηρίζουν τις προσπάθειες ανταρσίας των χωρικών εναντίον της τυραννικής κυβέρνησης. Οταν οι στρατιωτικές δυνάµεις καταλαµβάνουν το χωριό, ο Πλουτάρκο, προσποιούµενος τον άκακο βιολιστή, γυρίζει στο στρατοκρατούµενο χωριό για να πάρει τον οπλισµό που έχει κρύψει στο χωράφι του. Ο αρχηγός του στρατεύµατος γοητεύεται από τον τρόπο που παίζει βιολί και τον διατάζει να έρχεται κάθε µέρα. Τα όπλα και η µουσική παίζουν το παιχνίδι του ποντικού και της γάτας, που θα οδηγήσει σε µια οδυνηρή προδοσία.
Δευτέρα 18/11: LUDLOW, Οι Ελληνες στους Πολέμους του Ανθρακα του Λεωνίδα Βαρδαρού (2016)
Ο Πόλεμος του άνθρακα του Κολοράντο είναι η πιο βίαιη και αιματηρή σελίδα του εργατικού κινήματος της Αμερικής. Σε αυτήν τη μετωπική σύγκρουση μεταξύ του Ρόκφελερ και του συνδικάτου των ανθρακωρύχων, σημαντικό ρόλο έπαιξαν 500 Έλληνες που αποτέλεσαν τη ραχοκοκαλιά του αντάρτικου στρατού που έφτιαξε το συνδικάτο για να εκδικηθεί τη Σφαγή του Λάντλοου – τις δολοφονίες 20 γυναικόπαιδων και του ηγέτη των Ελλήνων Λούι Τίκα στις 20 Απριλίου του 1914. Το ντοκιμαντέρ αφηγείται την άγνωστη ιστορία αυτής της σύγκρουσης, φωτίζοντας τον ιδιαίτερο ρόλο των Ελλήνων, μέσα από μαρτυρίες απογόνων τους στο Κολοράντο, συνεντεύξεις με Αμερικανούς και Ελληνοαμερικανούς ιστορικούς και σπάνιο αρχειακό υλικό (βίντεο-συνεντεύξεις επιζώντων απεργών, φωτογραφίες, άρθρα εφημερίδων, κείμενα ντοκουμέντα και τραγούδια).
Παρασκευή 22/11: Η Γη και η Σκιά του Σέσαρ Ασεβέδο (2015)
Ένας εργάτης επιστρέφει στο σπίτι του ύστερα από πολλά χρόνια. Επανασυνδέεται με την πρώην γυναίκα του και τον άρρωστο γιο του, και γνωρίζει για πρώτη φορά τη νύφη και τον εγγονό του. Το φιλμ, με φόντο μια φυτεία ζαχαροκάλαμου στην Κολομβία, δίνει μια γεύση της κολομβιανής αγροτικής ζωής, με άξονα μια οικογένεια που παλεύει για την επιβίωσή της. Οι διάλογοι είναι ελάχιστοι, ο ρυθμός αργός και οι χαρακτήρες σχεδόν αποκομμένοι απ’ το συναίσθημα, μέχρι που λυγίζουν απ’ τις απανωτές κακουχίες. Ο πρωτοεμφανιζόμενος Ασεβέδο, με ρεαλισμό και συμβολισμούς, αφηγείται μια ιστορία απλή για τη σύγχρονη κολομβιανή κοινωνία.
Σάββατο 23/11: Τσότσι του Γκάβιν Χουντ (2005)
Βασισμένη στο μυθιστόρημα του γνωστού θεατρικού συγγραφέα Άθολ Φούγκαρντ, η ταινία καταγράφει έξι μέρες από τη ζωή ενός αμείλικτου νεαρού αρχηγού συμμορίας που πυροβολεί μια γυναίκα έξω από το σπίτι της και της κλέβει το αυτοκίνητο – μην προσέχοντας, στον πανικό του, ότι το μωρό της βρίσκεται στο πίσω κάθισμα. Στον δυναμικό ρυθμό της μουσικής Kwaito (το Χιπ Χοπ της Νότιας Αφρικής), το Τσότσι (που σημαίνει ‘κακοποιός’ ή ‘γκάνγκστερ’ στη γλώσσα της πιάτσας) είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ στο οποίο ο πρωταγωνιστής θ’ αναγκαστεί να έρθει αντιμέτωπος με την κτηνώδη φύση του και να υποστεί τις συνέπειες των πράξεών του. Η ταινία κοιτά από ανθρώπινη σκοπιά και τα θύματα και τους θύτες, και είναι, τελικά, μια ιστορία ελπίδας κι ένας θρίαμβος της αγάπης.
Δευτέρα 25/11: Το Μακρινό Γάβγισμα των Σκύλων του Σίμον Λέρεν Βίλμοντ (2017)
Σ’ ένα χωριό στα σύνορα Ρωσίας και Ουκρανίας, ένα δεκάχρονο ορφανό αγόρι μεγαλώνει μαθαίνοντας να συνηθίζει τον ήχο από τις εκρήξεις, να αναγνωρίζει τις διάφορες σειρήνες συναγερμού, να παίζει με όπλα, να κολυμπά σε σκοτεινά νερά και να απολαμβάνει τη φροντίδα της γιαγιάς του. Μια ποιητική ματιά σ’ έναν πόλεμο που συνεχίζεται και στον αντίκτυπό του στην καρδιά ενός παιδιού, η οποία χτυπά πιο δυνατά από τις βόμβες.