Buzz

Ζήστε πρώτοι, μια συναρπαστική «Πειρατεία στον Ωκεανό»

στα 10

Η ταινία του Τομπίας Λίντχολμ κέρδισε τον Χρυσό Αλέξανδρο τον περασμένο Νοέμβριο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης κι ετοιμάζεται για την έξοδό της στις αίθουσες. Η Feelgood και το Flix, σας καλούν να την δείτε πρώτοι.

Flix Team
Ζήστε πρώτοι, μια συναρπαστική «Πειρατεία στον Ωκεανό»

Πάνω σε ένα φορτηγό πλοίο, κάπου στα ανοιχτά του Ινδικού Ωκεανού, ένας Δανός μάγειρας περιμένει πως και πως να επιστρέψει στην πατρίδα του για να βρεθεί με τη γυναίκα του και τη μικρή του κόρη. Ωστόσο, τα σχέδια του βυθίζονται στην αβεβαιότητα, όταν μία ομάδα Σομαλών πειρατών καταλαμβάνει το πλοίο απαιτώντας λύτρα από τη ναυτιλιακή εταιρεία στην Κοπεγχάγη. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας με τεράστια εμπειρία στις οικονομικές διαπραγματεύσεις, αποφασίζει να αναλάβει ο ίδιος τις διαβουλεύσεις με τους πειρατές, αγνοώντας τις συμβουλές του επαγγελματία διαπραγματευτή. Έτσι, ξεκινά ένα συναρπαστικό θρίλερ, σε δύο διαφορετικές, αλληλοεξαρτώμενες γωνίες του πλανήτη. Από τη μία το ανήμπορο, φυλακισμένο στο αμπάρι πλήρωμα του πλοίου περιμένει βοήθεια, κι από την άλλη οι εκπρόσωποι της εταιρείας, μέσα από τα πολυτελή γραφεία τους, προσπαθούν να μειώσουν τα λύτρα κερδίζοντας χρόνο και παρατείνοντας την αγωνία του πληρώματος.

Αυτή είναι η ιστορία της πρώτης σόλο σκηνοθετικής δουλειάς του Τομπίας Λίντχολμ (πριν, είχε σκηνοθετήσει το «R» μαζί με τον Μϊκαελ Νόερ), αλλά εκτός από σκηνοθέτης είναι κι ένας εξαιρετικά ταλαντούχος σεναριογράφος. Πριν ακόμη αποφοιτήσει από την σχολή κινηματογράφου, έγραψε μαζί με τον Τόμας Βίντερμπεργκ το σενάριο του «Submarino», ένα φιλμ που ξύπνησε τον σκηνοθέτη από τον δημιουργικό του λήθαργο. Φέτος δούλεψαν ξανά μαζί στο σενάριο του «Κυνηγιού», ενώ έχει υπογράψει επίσης το σενάριο της σειράς «Borgen» μιας ακόμη τηλεοπτικής δουλειάς, που ξεπέρασε τα σύνορα της χώρας της για να βρει αναγνώριση και κοινό παγκοσμίως.

1

Στο κηνοθετικό σημείωμα που συνοδεύει την ταινία ο Τομπίας Λίντχολμ γράφει: «Πριν γεννηθώ ο πατέρας μου ήταν ναυτικός, αλλά δεν μου μίλησε ποτέ για αυτό. Ίσως γι’ αυτό η θάλασσα είναι πάντα στο μυαλό μου. Μετά τα περιστατικά πειρατείας των δανέζικων φορτηγών πλοίων DANICA WHITE και CEC FUTUR το 2007 και το 2008, έγινα κοινωνός μίας πραγματικότητας που δεν γνώριζα μέχρι τότε. Μία πραγματικότητα όπου ναυτιλιακές εταιρείες υποχρεώνονται να διαπραγματευτούν απευθείας με τους πειρατές. Μία πραγματικότητα όπου οι πειρατές κερδίζουν εκατομμύρια δολάρια και οι ναυτικοί κρατούνται όμηροι για μήνες χωρίς να μπορούν να επηρεάσουν τη μοίρα τους. Δεν θα μπορούσα να κάνω μία ταινία για την αλήθεια της πειρατείας στον Ινδικό Ωκεανό, γιατί δεν πιστεύω ότι η αλήθεια υπάρχει. Αλλά θα μπορούσα να κάνω μία ταινία για τους ναυτικούς, τους πειρατές, τους προέδρους των ναυτιλιακών και τους συγγενείς. Γιατί αυτοί υπάρχουν. Και αν το «Πειρατεία στον Ωκεανό» δίνει την αίσθηση ότι τους αφορά, τότε είμαι πολύ κοντά στον στόχο μου».

1

Όπως και στο «R», το οποίο γυρίστηκε σε μία πρώην φυλακή, το «Μία Πειρατεία στον Ωκεανό» γυρίστηκε κάτω από ρεαλιστικές συνθήκες. Το συνεργείο δούλεψε υπό καθεστώς μυστικότητας στον Ινδικό Ωκεανό σε σημείο όπου κυκλοφορούν πειρατές και μάλιστα σε ένα φορτηγό πλοίο που είχε καταληφθεί στο παρελθόν, ενώ στην ταινία εμφανίζεται ένας επαγγελματίας διαπραγματευτής.

Η ταινία παρακολουθεί δύο ανθρώπους, τον μάγειρα του πλοίου και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ναυτιλιακής. Το πόσο αλλάζουν είναι στο χέρι του κοινού να αποφασίσει. Αυτό είναι και το κύριο σημείο της αφήγησης του Lindholm.«Οι αμερικάνικες και οι ευρωπαϊκές ταινίες έχουν μία τάση να υπεραναλύουν τους χαρακτήρες σε σημείο που δεν νοιάζομαι πια για αυτούς. Αν σου πω ότι βλέπω μία αγελάδα, εσύ αυτόματα θα οραματιστείς μία αγελάδα που είδες κάποτε. Αλλά αν αρχίσω να σου μιλάω με λεπτομέρεια για την αγελάδα μου, θα συγκεντρωθείς στο αν αντιλαμβάνεσαι σωστά τη δική μου αγελάδα, αντί να παραμείνεις με τη δική σου. Έτσι αντιμετωπίζω τους χαρακτήρες που χτίζουμε εδώ. Βρίσκω συναρπαστικό πόσο λίγα μπορούμε να πούμε και ακόμα να δίνουμε την όλη εικόνα. Πόσα πράγματα χρειάζεται πραγματικά να γνωρίζουμε για να καταλάβουμε ο ένας τον άλλο;», παρατηρεί ο σκηνοθέτης.

1

«Θέλησα να ξεφύγω από το δεδομένο τηλεοπτικό δράμα, όπου εμβαθύνεις σε έναν γάμο ή στη σχέση με τα παιδιά ή κάτι άλλο που αντικατοπτρίζει πως αισθάνεται ο χαρακτήρας. Προφανώς, τα συναισθήματα πρέπει να είναι ξεκάθαρα σε σειρές όπως το «Borgen», το οποίο πρέπει να έχει ευρεία ανταπόκριση στο κοινό που το παρακολουθεί την Κυριακή έχοντας εντωμεταξύ πολλές άλλες επιλογές. Αλλά δεν θέλω να καταφεύγω σε ευκολίες παρουσιάζοντας προφανή συναισθήματα. Οι άνθρωποι στις ταινίες δεν πρέπει να κλαίνε, το κοινό πρέπει», μας λέει ο σκηνοθέτης. «Είναι σημαντικό για μένα να δείξω ότι η πειρατεία είναι όσο πιο κοντά στην πραγματική ζωή γίνεται. Υπάρχουν πολλοί μύθοι και προκαταλήψεις για τους Σομαλούς πειρατές. Υπάρχει ο μύθος ότι είναι σαν τον Ρομπέν των Δασών, φτωχοί ψαράδες των οποίων η ψαριά αλιευόταν από μεγάλες ευρωπαϊκές μηχανότρατες. Υπάρχει ο μύθος ότι οι ναυτιλιακές είναι ένα μάτσο άπληστων μπάσταρδων που δεν ενδιαφέρονται για τους ναυτικούς. Υπάρχει ο μύθος ότι οι ναυτικοί επωφελούνται όταν κρατούνται όμηροι, και ο μύθος ότι τους αναγκάζουν να τρώνε τα περιττώματα τους. Είχε ενδιαφέρον να ξεγυμνώσεις όλες αυτές τις φήμες και τις προκαταλήψεις», συνεχίζει ο σκηνοθέτης.

«Δεν μπορώ να εξιχνιάσω όλον τον κόσμο και δεν μπορώ να εκπροσωπήσω την πραγματική κατάσταση του κόσμου, γιατί δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι τέτοιο. Αλλά οι πραγματικοί άνθρωποι υπάρχουν, και αν έχω κάνει μία ταινία που αμυδρά δίνει την εντύπωση ότι απεικονίζει πραγματικούς ανθρώπους σε πραγματικές καταστάσεις, τότε έχω καταφέρει πολλά», καταλήγει ο σκηνοθέτης.

«Η αλήθεια είναι ότι οι πειρατές δεν είναι πια εξαθλιωμένοι ψαράδες. Πόροι της ρώσικης μαφίας χρηματοδοτούν την πειρατεία. Οι πειρατές είναι κουρσάροι, όπως στην Άγρια Δύση. Υπάρχει πολύ ποτό και πορνεία στα πρώην ψαροχώρια. Όταν ένας νεαρός άντρας δοκιμάζει την τύχη του και πετυχαίνει τζακπότ, μπορεί να δώσει δέκα δολάρια σε νεαρά αγόρια για να πειρατεύουν πλοία για αυτόν. Δεν πιστεύω ότι οι Σομαλοί το βρίσκουν καλή ιδέα, αλλά τεράστια ψυγεία αρμενίζουν εκεί έξω και μπορώ να καταλάβω γιατί πεινασμένα παιδιά θέλουν να τα αποκτήσουν. Γιατί κανείς στη διεθνή κοινότητα δεν κάνει τίποτα; Είναι ένα παράλογα σύνθετο ζήτημα».

1

Η ταινία θα βγει στις αίθουσες από την Feelgood στις 28 Φεβρουαρίου, αλλά εσείς μπορείτε να την δείτε πρώτοι την Τρίτη 26 Φεβρουαρίου στον Κινηματογράφο Αθήναιον (Βασιλίσσης Σοφίας 124, Αμπελόκηποι) στις 20:00 το βράδυ (ώρα προσέλευσης 19:30).

Για να διεκδικήσετε μια διπλή πρόσκληση για την προβολή στείλτε ένα email στο win@flix.gr με τον τίτλο της ταινίας «Πειρατεία στον Ωκεανό», το πλήρες ονοματεπώνυμο κι ένα τηλέφωνο επικοινωνίας. Οι νικητές θα ειδοποιηθούν με email την Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου.