Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το «The Order», η νέα ταινία του Τζάστιν Κουρζέλ που μόλις έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, δεν κρύβει καμία απολύτως έκπληξη.
Οποιος είναι εξοικειωμένος με το βραδύκαυστο σινεμά του σκηνοθέτη, την υπόγεια ένταση των αφηγήσεών του και τους ατελείς ήρωες που πνίγονται από την αίσθηση καθήκοντος και δικαίου, θα συναντήσει και στο «The Order» μια αναμενόμενα καταπνικτική ατμόσφαιρα, μια γνώριμα υπαινικτική αποτύπωση του κινδύνου και ένα σύνολο γκρίζων χαρακτήρων που αφήνουν χωρίς αναστολές την όποια ιδεολογία τους να καθορίσουν τις πράξεις τους.
Το 81ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας διεξάγεται φέτος από τις 28 Αυγούστου μέχρι και τις 7 Σεπτεμβρίου. Το Flix βρίσκεται στη Βενετία για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες. Διαβάστε όλο το ρεπορτάζ για το φεστιβάλ εδώ
Η συνταγή της ταινίας είναι άλλωστε δοκιμασμένη και ακολουθεί την αισθητική τόσο της «Πόλης του Χιονιού» (που έθεσε τους αρχικούς κανόνες) όσο και των πιο πρόσφατων «Νεντ Κέλι: Ο Νο. 1 καταζητούμενος» και «Νίτραμ», μόνο που στο «The Order» τα πάντα πλέον μοιάζουν να λειτουργούν στην εντέλεια, τόσο αισθητικά όσο και αφηγηματικά. Ναι, το «The Order» σίγουρα δεν κρύβει καμία έκπληξη όσον αφορά το ύφος και την αφήγησή του. Μόνο που αποτελεί ταυτόχρονα και την καλύτερη μέχρι τώρα εκφραση ολόκληρης της δημιουργικής περσόνας του Κουρζέλ, γεγονός που αξίζει από μόνο του αναγνώρισης και συγκρατημένου θαυμασμού.
Βασισμένο στο λογοτεχνικό «The Silent Brotherhood» των Κέβιν Φλιν και Γκάρι Γκέρχαρντ, το οποίο με την σειρά του βασιζόταν στην αληθινή δράση μιας απειλητικής white-supremacist συμμορίας στις Ηνωμένες Πολιτείες τη δεκαετία του 1980, το «The Order» επικεντρώνεται κυρίως στην σύγκρουση ανάμεσα σε έναν εμμονικό πράκτορα του FBI (τον οποίο υποδύεται ο Τζουντ Λο) και έναν επικίνδυνα χαρισματικό και παραβατικό νέο (που ερμηνεύει εξίσου με πάθος όσο και ψυχρότητα ο Νίκολας Χουλτ), όταν μια σειρά από ληστείες και φαινομενικά ασύνδετες εγκληματικές πράξεις αρχίζουν να προοικονομούν μια συντονισμένη επίθεση.
Οσο οι όχι και τόσο τυχαίες επιθέσεις αρχίζουν να αποκτούν νόημα και το παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι αρχίζει να εμφανίζει τις θανάσιμες προεκτάσεις του, τόσο ο Κουρζέλ βυθίζεται όλο και πιο πολύ στην ψυχολογία και την σκέψη του εγκληματικού νου, φροντίζοντας ταυτόχρονα να τονίζει την διαχρονικότητα της ιστορίας του. Μεγάλο κομμάτι της μεθοδολογίας του κακού της ταινίας άλλωστε βασίζεται στο «The Turner Diaries», το βιβλίο που όχι μόνο γράφτηκε το 1978 από τον εθνικιστή, νεο-ναζί Γουίλιαμ Λούθερ Πιρς αλλά και αποτέλεσε τον μπούσουλα για πλήθος εθνικιστικών επιθέσεων ανά τις δεκαετίες, ανάμεσά τους και της πρόσφατης απόπειρας εισβολής στο Καπιτώλιο του 2021.
Για αυτό ίσως και το κακό της ταινίας μοιάζει πιο γνώριμο και οικείο από ποτέ, με την αφηγηματική ικανότητα και εμπειρία του Κουρζέλ να οδηγεί σχεδόν πάντα στις πιο σωστές επιλογές. Υπό την καθοδήγησή του, ο Νικόλας Χουλτ - ως αρχηγός της σπείρας, Μπομπ Μάθιους - αποπνέει εξίσου τρόμο όσο και ικανότητα. Ο δε Τζουντ Λο, ως αντίρροπη δύναμη, ισορροπεί ανάμεσα στην θανάσιμη απειλή ενός μοναχικού λύκου και την αποφασιστικότητα (ή μήπως εμμονή;) ενός ορκισμένου τιμωρού του εγκληματος. Οι αλληλεπιδράσεις τους είναι όσο απολαυστικές μπορεί να περιμένει κανείς σε μία αντίστοιχη αναμέτρηση και όταν η αναπόφευκτη έκρηξη συμβεί, όλα είναι χορογραφημένα και μονταρισμένα στην εντέλεια. Για άλλη μια φορά λοιπόν, καμία έκπληξη.
Κι αν στο μεγαλύτερο βαθμό, η απουσία εκπλήξεων σημαίνει μια ταινία που γνωρίζει και το θέμα της και τον καλύτερο, ήδη δοκιμασμένο τρόπο για να πετύχει τον σκοπό της, υπάρχουν φορές που αυτή η οικειότητα είτε εγκλωβίζεται σε κάποια ασφαλή κλισέ (για παράδειγμα όσον αφορά την αποτύπωση των γυναικείων χαρακτήρων) είτε οδηγείται σε κάποιες κραυγαλέες ανατροπές (και ειδικά την τύχη ενός από τους βασικούς πρωταγωνιστές).
Στο τέλος του όμως, το «The Order» παραμένει μία ταινία που είναι σίγουρη για τον εαυτό της, που γνωρίζει πώς να δημιουργήσει την ένταση και που πετυχημένα θα προσφέρει στον θεατή που θα την επιλέξει την αναμενόμενη, γεμάτη αδρεναλίνη εμπειρία. Μόνο που, ω τι έκπληξη, αυτή ακριβώς η προσέγγιση κάνει και τον αντίκτυπό της να ξεθυμάνει πολύ γρήγορα μετά το τέλος της προβολής.
Το 81ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας διεξάγεται φέτος από τις 28 Αυγούστου μέχρι και τις 7 Σεπτεμβρίου. Το Flix βρίσκεται στη Βενετία για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες. Διαβάστε όλο το ρεπορτάζ για το φεστιβάλ εδώ