Η ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα στη Θεσσαλονίκη παραμένει - ευτυχώς - προσανατολισμένη στις ταινίες, τους δημιουργούς που βρίσκονται στην πόλη από όλον τον κόσμο και στη σωστή κατάδειξη όλων των θεμάτων γύρω από τα οποία περιστρέφεται η συζήτηση στον κόσμο σήμερα - από τα ανθρώπινα δικαιώματα, μέχρι την ελευθερία της έκφρασης και την Παλαιστίνη, το μεταναστευτικό, την οικολογική καταστροφή του πλανήτη και τη διαρκή επιστροφή σε άλλους τρόπους ζωής και... θανάτου.
Το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται φέτος από τις 7 μέχρι και τις 17 Μαρτίου. Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.
Αποστολή στη Θεσσαλονίκη: Λήδα Γαλανού, Βένα Γεωργακόπουλου, Ρόμπυ Εκσιέλ, Μανώλης Κρανάκης
Η ομάδα της Αγοράς του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Τα βραβεία της Αγοράς
Η Αγορά του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης απένειμε τα βραβεία της στην Αποθήκη Γ, την Τετάρτη 13 Μαρτίου.
Το Onassis Culture τιμά με το Onassis Film Award (5.000 ευρώ) ένα από τα ελληνικά πρότζεκτ που συμμετέχουν στο Thessaloniki Pitching Forum ή στο Agora Docs in Progress. Το Onassis Film Award απονεμήθηκε σε ντοκιμαντέρ που συμμετείχε στο Agora Docs in Progress:
DARK WATERS
Σκηνοθεσία: Μαριάννα Οικονόμου, Παραγωγή: Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέροφ - Anemon Productions, Συμπαραγωγή: Paul Cadieux, Danae Elon - Filmoption International, Ελλάδα, Καναδάς
Σκεπτικό: Το Onassis Film Award απονέμεται σε ένα ντοκιμαντέρ-κατάβαση στη σύγχρονη Ελλάδα, αποτυπώνοντας τις αντιφάσεις της ανθρώπινης εμπειρίας, την περιβαλλοντική κρίση και τα ηθικά διλήμματα της πραγματικότητάς μας. Μια βαθιά, περιεκτική πολυδιάστατη αφήγηση που μας εξέπληξε, δίνοντάς μας τροφή για πολλή σκέψη. Το Onassis Film Award απονέμεται στο Dark Waters και συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ για την ολοκλήρωση της ταινίας.
Ακολουθούν τα βραβεία του Thessaloniki Pitching Forum:
H διεθνή επιτροπή του Thessaloniki Pitching Forum, που αποτελείται από τους:
Mario Adamson, Παραγωγός, Sisyfos Films - Σουηδία
Sophie Duncan, Marketplace & Talent Programmes Producer, Sheffield DocFest - Ηνωμένο Βασίλειο
Suzanne Nodale, Sales Agent, Cinephil - Γαλλία / Ισραήλ
απένειμε τα ακόλουθα βραβεία.
Το βραβείο IEFTA για Καλύτερο Ντοκιμαντέρ σε Ανάπτυξη, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ, απονέμεται για πρώτη φορά. Ο Gary Springer από την IEFTA ανέβηκε στη σκηνή για να απονείμει το βραβείο στο ντοκιμαντέρ:
IF THESE STONES COULD TALK
Σκηνοθεσία: Hana Elias, Παραγωγή: Asmahan Bkerat, Παλεστίνη
Σκεπτικό: Η έννοια του σπιτικού, η ανακάλυψη της αίσθησης του ανήκειν, καθώς και η σημασία που αποκτούν μέσα μας, συνιστά θεμελιώδη ανθρώπινη ανάγκη. Η αγάπη που δείχνεις στον τόπο σου αντανακλά στους οικογενειακούς δεσμούς και στο δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να αποκτήσει σπιτικό. Με ζεστασιά και αυθεντικότητα, το συγκεκριμένο πρότζεκτ σκιαγραφεί με οικειότητα μια οικογενειακή σχέση ανάμεσα στους ανθρώπους, αλλά και ανάμεσα στους ανθρώπους και τη γενέθλια γη τους. Μια δυνατή παρουσίαση από μια εξίσου δυνατή ομάδα, που ξεδιπλώνει μια κατεπείγουσα ιστορία που δικαιούται να βραβευτεί, παρουσιάζουμε το βραβείο IEFTA για Καλύτερο Ντοκιμαντέρ σε Ανάπτυξη στη Hana Elias και στον Asmahan Bkerat για την ταινία If These Stones Could Talk.
Το Βραβείο ΕΡΤ – Thessaloniki Pitching Forum, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ, απονεμήθηκε από τη Suzanne Nodale στο ντοκιμαντέρ:
SURVIVORS
Σκηνοθεσία: Νίνα-Μαρία Πασχαλίδου, Μαρία Λούκα, Παραγωγή: Μίνα Ντρέκη, Ηρώ Αηδόνη - Marni Films, Ελλάδα
Σκεπτικό: Η ανάδειξη της συστημικής βίας των σύγχρονων κοινωνιών που δεν αντιμετωπίζουμε ποτέ κατάματα είναι μια πράξη γενναία και σημαντική. Η συγκεκριμένη ομάδα ευφυώς συνυφαίνει τις ιστορίες τεσσάρων γυναικών που σπάνε τη σιωπή τους και ενώνουν δυνάμεις προκειμένου να θεραπεύσουν και να ξεπεράσουν το τραύμα της κακοποίησης και της έμφυλης βίας. Το βραβείο ΕΡΤ – Thessaloniki Pitching Forum απονέμεται στο ντοκιμαντέρ Survivors των Νίνας-Μαρίας Πασχαλίδου, Μίνας Ντρέκη και Ηρούς Αηδόνη.
Το βραβείο Eurodoc, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 1.000 ευρώ και VIP συνδρομή μέλους, απονεμήθηκε από τον Mario Adamson στο ντοκιμαντέρ :
MOUNTAIN CRIES
Σκηνοθεσία: Lavinia Xausa, Παραγωγή: Sam Godfried - Yalla Docs, Ολλανδία
Σκεπτικό: Είναι πιο σημαντικό από ποτέ να βρούμε βαθύτερους τρόπους να συνδεθούμε και να υποστηρίξουμε ο ένας τον άλλο. Προσκαλώντας μας στα ενδότερα ενός πολύ προσωπικού ταξιδιού, το συγκεκριμένο πρότζεκτ καθρεφτίζει την ανάγκη να σπάσουμε την απομόνωση και να μοιραστούμε το πένθος με σκοπό να βρούμε γιατρειά από το παρελθόν. Το βραβείο Εurodoc απονέμεται σε ένα από τα πιο άρτια παρουσιασμένα πρότζεκτ, το Mountain Cries σε σκηνοθεσία της Lavinia Xausa και σε παραγωγή του Sam Godfried.
To βραβείο της DAE - Documentary Association of Europe Award, που περιλαμβάνει συμβουλευτικές υπηρεσίες και δωρεάν συνδρομή, απονεμήθηκε από τη Marion Schmidt στο ντοκιμαντέρ:
MOUNTAIN CRIES
Σκηνοθεσία: Lavinia Xausa, Παραγωγή: Sam Godfried - Yalla Docs, Ολλανδία
Σκεπτικό: Το βραβείο απονέμεται στην ομάδα ενός πρότζεκτ που πιστεύουμε ότι θα ωφεληθεί τα μέγιστα από τη εμπειρία και την ενσυναίσθηση από ειδικούς του χώρου, που θα προσφέρουν καθοδήγηση στα επόμενα βήματά. Ένα θαρραλέο μοιρολόι που συμπυκνώνει τη δύναμη που βρίσκουμε όταν μοιραζόμαστε την προσωπική και τη συλλογική μας οδύνη. Το βραβείο DAE - Documentary Association of Europe Award απονέμεται στη Lavinia Xausa και στον Sam Godfried για το ντοκιμαντέρ Mountain Cries.
Το βραβείο Aylon Productions Digital Services (Υψηλής ποιότητας ψηφιακή μεταφορά αρχειακού υλικού, διάρκειας μίας ώρας) απονεμήθηκε από τον Νίκο Σταθογιαννόπουλο στο ντοκιμαντέρ:
WOMEN WALK HOME
Σκηνοθεσία: Stephanie Andreou, Παραγωγή: Adrián Gutiérrez - Astarte Films, Κύπρος
Σκεπτικό: Τα αρχεία μπορούν να αποβούν αποφασιστικής σημασία για ένα ντοκιμαντέρ, καθώς όλοι μας αγαπούμε τις ταινίες που κατορθώνουν να φέρουν στο φως ιστορίες που αγνοούσαμε. Φέρνοντας στο προσκήνιο τις εικόνες από ένα κίνημα που ηγείται από γυναίκες λησμονημένες από τους πάντες, ακόμη και στην ίδια τους τη χώρα, το συγκεκριμένο πρότζεκτ εξυμνεί την αποφασιστικότητα των γυναικών αυτών και τη δύναμη της συναδέλφωσης. Παράλληλα, αμφισβητεί το εθνικό αφήγημα για τη σύγχρονη ιστορία της χώρας και διερωτάται αν έχει απομείνει κάτι από την ηρωική τους αντίσταση. Το βραβείο Aylon Productions Digital Services απονέμενεται στη Stephanie Andreou και στον Adrián Gutiérrez για το ντοκιμαντέρ Women Walk Home.
Το βραβείο Beldocs Networking, που προσφέρει διαμονή και διαπίστευση για το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Beldocs (23-13 Μαΐου 2024) απονεμήθηκε από τη διευθύντρια του Beldocs,Mara Prohaska, στο ντοκιμαντέρ:
ΛΙΜΝΗ
Σκηνοθεσία: Νίκος Ζιώγας, Παραγωγή: Κωνσταντίνα Σταυριανού & Ρένα Βουγιούκαλου - Graal Films, Αντιγόνη Παπαντώνη - rawDOCS, Ελλάδα
Σκεπτικό: Η κλιματική κρίση, καθώς και οι επιπτώσεις της στο περιβάλλον, αποτελεί ένα κατεπείγον και φλέγον ζήτημα παγκόσμιου ενδιαφέροντος, που πυροδοτεί την ανάγκη να ειπωθούν όσο το δυνατόν περισσότερες ιστορίες που σχετίζονται με το συγκεκριμένο θέμα. Με εντυπωσιακή εικονογραφία, το πρότζεκτ αυτό ρίχνει φως στη σημασία της διασυνοριακής συνεργασίας με σκοπό τη διαφύλαξη και την προστασία της φύσης για το μέλλον. Το βραβείο Beldocs απονέμεται στον Νίκο Ζιώγα, την Κωνσταντίνα Σταυριανού, τη Ρένα Βουγιούκαλου και την Αντιγόνη Παπαντώνη για το ντοκιμαντέρ Λίμνη.
Το βραβείο Μεσογειακού Ινστιτούτου Κινηματογράφου προσφέρει δωρεάν συμμετοχή στο Doc Lab, ένα πρόγραμμα ανάπτυξης σεναρίων ντοκιμαντέρ στο πλαίσιο του προγράμματος MFI Script 2 Film, όπου αναπτύσσονται σενάρια για 35 ταινίες μεγάλου μήκους. Το πρόγραμμα αποτελείται από ένα εργαστήριο συγγραφής σεναρίου διάρκειας δύο εβδομάδων στο νησί της Νισύρου, στα τέλη Ιουνίου και στις αρχές Ιουλίου, καθώς και από μια ακόμη συνάντηση διάρκειας μίας εβδομάδας, τον Οκτώβριο, στη Ρόδο.Το βραβείο απονεμήθηκε από τον Μάρκο Γκαστίν στο ντοκιμαντέρ:
WHY THE F AM I SO SAD?*
Σκηνοθεσία: Nela Märki, Παραγωγή: Martin Rattini - Helios Sustainable Films, Ιταλία
Σκεπτικό: Το προγράμματος MFI Script 2 Film του Μεσογειακού Ινστιτούτου Κινηματογράφου (MFI) είναι ένα διεθνές πρόγραμμα κατάρτισης για την ανάπτυξη σεναρίων και πρότζεκτ. Από το 2019, το MFI απονέμει βραβείο στην ενότητα Thessaloniki Pitching Forum του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο περιλαμβάνει τη συμμετοχή στο Doc Lab που διοργανώνει το MFI. Το φετινό πρόγραμμα της ενότητας Thessaloniki Pitching Forum ήταν εξαιρετικού επιπέδου και σχεδόν όλα τα πρότζεκτ άξιζαν το βραβείο. Δυστυχώς, είμαστε αναγκασμένοι να επιλέξουμε μονάχα ένα, ενθαρρύνοντας παράλληλα και όλα τα υπόλοιπα πρότζεκτ να δηλώσουν συμμετοχή στο πρόγραμμά μας. Επιλέξαμε ένα πολύ δυνατό πρότζεκτ, που θίγει ένα συγκινητικό και οικουμενικό θέμα: ένα ζευγάρι που αγαπιέται και προσπαθεί απεγνωσμένο να αποκτήσει παιδί.
To βραβείο DOK Leipzig Accelerator προσφέρει δύο διαπιστεύσεις Observer και διαμονή. Η Nadja Tennstedt από το Φεστιβάλ Dok Leipzig ανέβηκε στη σκηνή για να απονείμει το βραβείο στην ταινία:
KAFKA IN BELGRADE
Σκηνοθεσία: Maša Nešković, Παραγωγή: Maja Medić, Ena Bajraktarević - Marienbad film, Σερβία, σε συνεργασία με το CIRCLE Doc Women Accelerator
Σκεπτικό: Μια κινηματογραφική απεικόνιση των αναμνήσεων και του ρόλου τους στη δημιουργία ενός διαγενεακού διαλόγου, που γίνεται το θεμέλιο για την αποκάλυψη των ατομικών ταυτοτήτων. Μέσω ενός υπέροχου αρχείου, η ομάδα του συγκεκριμένου πρότζεκτ αναβιώνει το παρελθόν, καταδεικνύοντας παράλληλα την επίδρασή του στο παρόν. Το βραβείο DOK Leipzig Accelerator απονέμεται στους Maša Nešković, Maja Medić και Ena Bajraktarević για το ντοκιμαντέρ Kafka in Belgrade.
Το βραβείο Sunny Side of the Doc Award, που προσφέρει δύο διαπιστεύσεις αγοράς και 500 ευρώ για έξοδα μετακίνησης, δόθηκε από την Clemence Michalon και απονέμεται στην ταινία:
ΛΙΜΝΗ
Σκηνοθεσία: Νίκος Ζιώγας, Παραγωγή: Κωνσταντίνα Σταυριανού & Ρένα Βουγιούκαλου - Graal Films, Αντιγόνη Παπαντώνη - rawDOCS, Ελλάδα
Σκεπτικό: Είμαστε στην ευχάριστη θέση να απονείμουμε το βραβείο SSD στη ντοκιμαντέρ Λίμνη, ένα πρότζεκτ που αναδεικνύει τις ομοιότητες των κοινοτήτων από τρεις γειτονικές χώρες, οι οποίες έχουν χτίσει εδώ και πολλές γενεές την ταυτότητά τους μέσα από τη μεταξύ τους αντιπαράθεση. Ρίχνοντας φως στη φιλοδοξία τους να συνεργαστούν σε τοπικό επίπεδο με στόχο τη διαφύλαξη ενός οικοσυστήματος που είναι μεγαλύτερης σημασίας από τις πολιτιστικές τους διαμάχες, η Λίμνη ξεδιπλώνει μια συναρπαστική ιστορία, η οποία αποτυπώνει την αναγκαιότητα να παραμερίσουμε τις διαφορές μας για να εξασφαλίσουμε την αμοιβαία συνύπαρξη.
Ακολουθούν τα βραβεία Docs in Progress:
Στo πλαίσιο του Docs in Progress της Αγοράς του 26ου ΦΝΘ, 11 πρότζεκτ από τη νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο παρουσιάστηκαν σε κλειστές συνεδρίες αποκλειστικά σε καλεσμένους επαγγελματίες του χώρου, σε παραγωγούς, sales agents, διανομείς και εκπροσώπους φεστιβάλ.
Τη διεθνή επιτροπή των Docs in Progress αποτελούν οι:
Hanne Biermann, Εκπρόσωπος Πωλήσεων και Μάρκετινγκ, Film Harbour - Γερμανία / Ολλανδία
Pierre-Alexis Chevit, Επικεφαλής του Cannes Docs, Marché du Film - Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών - Γαλλία
Kumjana Novakova, Σκηνοθέτις / Επιμελήτρια Κινηματογραφικών Προγραμμάτων, Pravo Ljudski & Medea - Βόρεια Μακεδονία / Βοσνία & Ερζεγοβίνη
Tο βραβείο σε υπηρεσίες μίξης ήχου 119 Marvila Studios απονέμεται στην ταινία:
DON’T WORRY SARI!
Σκηνοθεσία: Sári Haragonics, Παραγωγή: Sára László, Inez Mátis, Marcell Gero - Campfilm, Συμπαραγωγή: Boris Despodov - Arthouse Blockbusters, Ουγγαρία, Βουλγαρία
Σκεπτικό: Για τις ευαίσθητες δονήσεις που εκπέμπει μια σκηνοθέτις, σε μια κινηματογραφική απόπειρα επούλωσης των οικογενειακών πληγών, μέσα από συγκινητικές εικόνες του τότε και του τώρα, το βραβείο 119 Marvila Studios απονέμεται στην ταινία Don’t Worry Sari! της Sari Haragonics.
Το βραβείο 2|35 Post-Production απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:
MAILIN
Σκηνοθεσία/Παραγωγή: María Silvia Esteve - HANA Films, Συμπαραγωγή: Alejandra López - IKKI Films, Radu Stancu, Cristina Haneș - deFilm, Αργεντινή, Γαλλία, Ρουμανία
Σκεπτικό: Για το θάρρος τού να αποτυπώσει κινηματογραφικά ένα από τα πιο ακανθώδη, καθώς και ιστορικά και κοινωνικά αποσιωπημένα, θέματα, τη σεξουαλική κακοποίηση γυναικών και κοριτσιών, η κριτική επιτροπή απονέμει το βραβείο Two Thirty-Five (2I35) στο πρότζεκτ Mailin της Maria Silvia Esteve
Το βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, που αντιστοιχεί σε χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, απονέμεται στο πρότζεκτ:
ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΚΟΥΚΟΥΒΑΓΙΑΣ
Σκηνοθεσία: Ειρήνη Βουρλούμη, Παραγωγή: Λεωνίδας Λιάμπεης - Long Run Productions, Συμπαραγωγή: Ειρήνη Βουρλούμη- Boulis Films, Ελλάδα
Σκεπτικό: Για την πολυπλοκότητα της προσέγγισης του πώς το πνευματικό πεδίο των χαρακτήρων μεταμορφώνεται σε χαρτογραφία μιας πόλης, η κριτική επιτροπή απονέμει το βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου στο πρότζεκτ Τα μυστικά της κουκουβάγιας της Ειρήνης Βουρλούμη.
Το βραβείο της εταιρείας Νεανικό Πλάνο για τον υποτιτλισμό στα αγγλικά ή τα γαλλικά απονέμεται στο πρότζεκτ:
HAPPY YOU’RE HERE
Σκηνοθεσία: Lucas Habte, Παραγωγή: Isidore Bethel - Alice Films, Συμπαραγωγή: Lucas Habte, Juan Carlos Malavé, Γαλλία, Ηνωμένες Πολιτείες, Πουέρτο Ρίκο, Αιθιοπία
Σκεπτικό: Γιατί μας επιτρέπει να ταξιδέψουμε με τον σκηνοθέτη σε ένα συναισθηματικό και οικείο ταξίδι στις ρίζες του, το οποίο φωτίζεται από αγάπη και τρυφερότητα, η κριτική επιτροπή απονέμει το βραβείο της εταιρείας Νεανικό Πλάνο στο πρότζεκτ Happy You're Here του Lucas Habte.
Agora Lab awards
O Κωνσταντίνος Αϊβαλιώτης παρουσίασε τα βραβείο Agora Lab, προσκαλώντας την Ίριδα Ασημακοπούλου να παραδώσει το Crew United Prize, που περιλαμβάνει μια πενταετή συνδρομή στην Crew United Platform σε συμμετέχοντα/συμμετέχουσα στο Agora Lab. Το βραβείο Agora Lab απονεμήθηκε στη: Σμαρώ Παπαευαγγέλου
Σκεπτικό: Πρώτα απ’ όλα, θα ήθελα να συγχαρώ όλους τους σκηνοθέτες και παραγωγούς! Κάθε πρότζεκτ, ανεξάρτητα από το στάδιο ανάπτυξης στο οποίο βρίσκεται, έχει τα δυνατά του σημεία και τη δική του ξεχωριστή γοητεία, καθιστώντας δύσκολη την επιλογή ενός και μόνο ντοκιμαντέρ. Οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα σε γενεές, ανθρώπους, αξίες και ιδέες είναι αναγκαίο να καταρριφθούν. Και κάθε ιστορία που αφηγείται αυτή τη διαδικασία είναι λυτρωτική και ενθαρρυντική. Σε αυτό το πνεύμα, νιώθουμε πως η προσωπική αλλά συγχρόνως οικουμενική πλοκή του πρότζεκτ My Daughter εξακολουθεί να είναι επίκαιρη και ιδιαίτερης σημασίας για την ελληνική -και όχι μόνο- κοινωνία. Στέλνουμε τις θερμότερες ευχές μας σε όλα τα πρότζεκτ!
Ο Κωνσταντίνος Αϊβαλιώτης προχώρησε με την ανακοίνωση του Guidance Award, μια προσφορά της Paradiddle Pictures, που απονέμεται σε πρότζεκτ που συμμετέχει στην ενότητα Agora Lab. Το βραβείο κατέληξε στο πρότζεκτ:
EXILE(S)
Σκηνοθεσία/Παραγωγή: Γιώργος Ηλιόπουλος, Συμπαραγωγή: Σοφία Εξάρχου, Ελλάδα
Σκεπτικό: Συχνά λέμε ότι σε 100 χρόνια κανείς δεν θα θυμάται. Φυσικά, δεν είναι έτσι, και ο δεκαοκτάχρονος Κούρδος Vural μάς το θυμίζει. Στη διάρκεια του αντισυμβατικού του ταξιδιού, που μας μεταφέρει σε κάθε γωνιά του νησιού, αλλά και πίσω στον χρόνο, κατανοούμε σε μεγαλύτερο βάθος τη σημερινή εποχή. Επομένως, το πρότζεκτ Exile(s) έχει τη δυναμική να αφηγηθεί μια σημαντική ιστορία για τις ανθρώπινες σχέσεις.
Δείτε στιγμιότυπα από τις αίθουσες του Φεστιβάλ:
Ο «Κλεμμένος Πλανήτης μου» της Φαραχνάζ Σαριφί «έκλεψε» τις εντυπώσεις στην προβολή του στο Ολύμπιον
Ο Παναγιώτης Παπαφράγκος παρουσίασε το «Πρωτόγαλά» του
Ο Ανδρέας Σιαδήμας παρουσιάζει το νέο του ντοκιμαντέρ «Vanessa Vinson Vibes»
Το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται φέτος από τις 7 μέχρι και τις 17 Μαρτίου. Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ, στη σελίδα του στο Facebook και στο λογαριασμό του στο Instagram.
Το Flix βλέπει και γράφει ταινίες από το πρόγραμμα του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Δάσος της Λίντια Ντούντα
Η περίπτωση του «Δάσους» της Πολωνής Λίντια Ντούντα δικαιώνει την άποψη «μπες αδιάβαστος στην αίθουσα, αν θέλεις να χαρείς πραγματικά την ταινία». Τεσπα. Ελάχιστοι το κάνουν. Το ντοκιμαντέρ, που συμμετέχει στο Διεθνές Διαγωνιστικό, ξεκινά σαν οικολογικο-χίπικο παραμύθι και ουτοπία. Μια κατάξανθη οικογένεια με στιβαρό μπαμπά, κούκλα μαμά και τρία παιδάκια ζεί σε εντελώς απομονωμένο αγροτόσπιτο στις παρυφές παρθένου, τεράστιου δάσους. Κοτοπουλάκια, μελίσσια, τρυποφράκτες, ασβοί, κουνάβια, άλκες, βίσωνες, ζαρκάδια, χήνες, γερανοί τους τριγυρίζουν, κι αυτοί, εφοδιασμένοι (ολίγον περίεργο) με προχωρημένα κυάλια, που έχουν και νυχτερινή όραση, αλλά και κάμερες που έχουν εγκαταστήσει, ζουν και παρατηρούν άπληστα την άγρια φύση. Ειδυλλιακή εικόνα. Η σκηνοθέτις σταδιακά την ανατρέπει με μυστηριώδη hints.
Ιχνη από μπότες, υπολείμματα ανθρώπινης παρουσίας (παπούτσια, υπνόσακκοι) και κάτι άγνωστοι τύποι, που καταγράφονται από τις κάμερες να γλιστράνε τη νύχτα δίπλα από το πανέμορφο, ζεστό, τρυφερό σπιτικό τους. Μισόλογα της μαμάς («νοιώθω συνέχεια ότι κάποιος θα πεταχτεί πίσω από τα δέντρα»), περίεργα παιχνίδια των παιδιών με τα lego τους: δεν πρωταγωνιστούν οι βασιλοπούλες των παιδικών τραγουδιών, που επιμένει να τους λέει η μαμά τους, αλλά κάτι άνθρωποι που «καλούν τη Γερμανία να τους στείλει πακέτα διάσωσης».
Θα μας «ταλαιπωρήσει» λίγο ακόμα η Λίντiα Ντούντα. Εναλλάσσοντας σκηνές ξέγνοιαστης καθημερινότητας με δυσοίωνα νυχτερινά πλάνα, προσθέτοντας λιθαράκια στο θρίλερ της, φτάνει στην αποκάλυψη της αλήθειας. Το δάσος βρίσκεται κοντά στα σύνορα Πολωνίας-Λευκορωσίας και έχει γίνει, στους καιρούς που ζούμε. πέρασμα μεταναστών ανατρέποντας την οικογενειακή συνθήκη. «Ο ψευτοπαράδεισός μας», ξεσπάει η μητέρα. Είναι απελπισμένη, αν γνώριζε όσα θα γίνονταν δεν θα είχε φέρει ποτέ τα παιδιά της σ΄αυτό το μέρος, δεν είναι πιa το ειρηνικό καταφύγιο στο οποίο πρόλαβαν να ζήσουν ευτυχισμένα χρόνια. Θέλει να προστατεύσει τα παιδιά της από τη σκληρότητα του κόσμου, αλλά είναι, φευ, ένας καλός άνθρωπος. Μαζί με τον άνδρα της ανήκουν σε ένα δίκτυο, που κρυφά βοηθά τους μετανάστες. Μα το δάσος είναι πaά γεμάτο θάνατο και το ζευγάρι ενοχές, που δεν μπορεί πολλά να κάνει. Συνεχίζουν, βέβαια, την ψευδαίσθηση τους , κάνουν μπάνια με βότανα και αρωματικά φυτά μέσα στην φύση, παίζουν γυμνοί στο χιόνι, αγκαλιάζουν και διδάσκουν τα παιδιά τους, καθαρίζουν σχολαστικά από σκουπίδια και πλαστικά τις κατασκηνώσεις των μεταναστών. Λίγο πιο πέρα άρρωστες γυναίκες πεθαίνουν αβοήθητες και άνδρες επαναπροωθούνται βίαια στην Λευκορωσία.
Η Πολωνή σκηνοθέτις ίσως να παραβάζει προγραμματικό πολιτικό λόγο στα χείλη του ζευγαριού, ακόμα και των παιδιών. «Η Πολωνία διώχνει τους μη λευκούς», «Οι Πολωνοί Χριστιανοί πετάνε έξω από τα σύνορα ανθρώπους». Λίγη παραπάνω ασάφεια δεν θα μείωνε το πολιτικό βάρος της δουλειάς της. Τα θλιμμένα βλέμματα των παιδιών, η κατάρρευση της μητέρας, κι αυτό το ένα και μοναδικό πλάνο στο τέλος της ταινίας με τους μετανάστες να φαίνονται ολοκάθαρα πια διασχίζοντας το δάσος, θα ήταν υπεραρκετά. Και η ομορφιά της παραδεισένιας φύσης, τόσο ωραία φωτογραφημένη, να μας γεμίζει όλους ενοχές για τον δικό μας «ψευτοπαράδεισο». Κοντά ή μακριά από σύνορα-περάσματα μεταναστών. Σπουδαία δουλειά.
Βένα Γεωργακοπούλου
Το «Δάσος» είναι διαθέσιμο online στην πλατφόρμα του Φεστιβάλ μέχρι και τη Δευτέρα 18 Μαρτίου.
Πρωτόγαλα του Παναγιώτη Παπαφράγκου
Το πρωτόγαλα δεν είναι γάλα. Είναι τροφή που παράγεται από όλα τα θηλαστικά κατά τις πρώτες ημέρες μετά τη γέννηση. Τα οφέλη που παρέχονται από το πρωτόγαλα είναι απολύτως αναγκαία για τη στήριξη της υγείας ενός νεογέννητου και υποστηρίζουν την καλή υγεία σε οποιαδήποτε ηλικία στη συνέχεια. Το πρωτόγαλα αποτελεί πλούσια πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, υδατανθράκων με ελάχιστο λίπος. Οι σημαντικότερες βιταμίνες και μέταλλα που περιέχει είναι οι βιταμίνες Α, Β1, Β2, Β6, Κοβαλαμίνη (Β12), Φυλλικό οξύ, C, D3, E, Q10 και το θείο (S), μέταλλο που έχει πολλαπλάσιες χρήσεις στο μεταβολισμό και ως τμήμα πολλών δομικών πρωτεϊνών, ενώ σε μικρότερη ποσότητα βρίσκονται οι υπόλοιπες βιταμίνες και μέταλλα. Επίσης, περιέχει και 26 ελεύθερα αμινοξέα όπως η αλανίνη, το γλουταμινικό οξύ, η ταυρίνη και η βαλίνη.
Το «Πρωτόγαλα» δεν είναι ένα ντοκιμαντέρ για την εκτροφή νεογέννητων αμνοεριφίων στους πρόποδες του όρους Πατέρα. Είναι κινηματογραφική τροφή που παράγεται πριν κάτι γίνει ταινία, λίγο μετά από τη σύλληψη της ιδέας του και ακριβώς τη στιγμή που αυτή σχηματοποιείται σε μια εξομολόγηση ή ένα ημερολόγιο ή ένα οπτικοακουστικό πείραμα που αλλάζει μορφή, γεννιέται ξανά, πεθαίνει και επιβιώνει σε έναν κύκλο αέναο ζωής, εμπειρίας και θανάτου. Παραμένει δυναμωτική από το πρώτο μέχρι το τελευταίο του λεπτό, μια σχεδόν αναγεννησιακή εμπειρία που ενσωματώνει μέσα της αιώνες παρατήρησης/τεκμηρίωσης και μαζί ένα πρώτο βλέμμα πάνω στα πάντα - τα ζώα, τους ανθρώπους, τη φύση, τις λέξεις, τους ήχους, τη μουσική, το πέρασμα από το γνώριμο στο καινούριο, από το γνωστό στο άγνωστο.
Περισσότερο από την ακατέργαστη κι όμως ωμά πανέμορφη πρώτη του ύλη, την αφοπλιστικό κύκλο της ζωής που αποκτά διαστάσεις λατρευτικής λειτουργίας, την τελετουργία που υπερτερεί της ρουτίνας και την σχεδόν ιμπρεσιονιστική του διάθεση πάνω στην ανάδειξη των ίδιων των αδρών αποχρώσεων του, το «Πρωτόγαλα» είναι μια ποιητική ανάγνωση μιας κατάστασης που βρίσκεται κάπου ανάμεσα στην πραγματικότητα και το φαντασιακό, το γήινο και το εξωγήινο, το πρωταρχικό και το το οριστικά χαμένο. Μέσα του θα βρει κανείς τον εαυτό του, αυτό που έχασε μεγαλώνοντας, την απαρχή που σαν μνήμη επιζεί κάθε φθοράς. Ενα βλέμμα από έναν πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη που επιστρέφοντας στα βασικά, επαναφέρει την κατάσταση των πραγμάτων στη σωστή τους - ανθρώπινη - διάσταση.
Μανώλης Κρανακης
Το «Πρωτόγαλα» προβάλλεται ξανά σε επανάληψη την Πέμπτη 14 Μαρτίου στις 12.30 και είναι ήδη διαθέσιμο online στην πλατφόρμα του Φεστιβάλ μέχρι και τη Δευτέρα 18 Μαρτίου.
Το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται φέτος από τις 7 μέχρι και τις 17 Μαρτίου. Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ, στη σελίδα του στο Facebook και στο λογαριασμό του στο Instagram.