Ονόματα της κινηματογραφικής μουσικής και των τηλεοπτικών σειρών θα βρεθούν στη Θεσσαλονίκη για να παραδώσουν masterclasses, στο πλαίσιο των δράσεων Meet the Future και Agora Series του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Το Φεστιβάλ καλωσορίζει:
Από τον διεθνή χώρο τον συνθέτη Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ, στενό συνεργάτη του Κριστόφ Κισλόφσκι, την μοντέζ μουσικής Σουζάνα Πέριτς, με συνεργασίες σε ταινίες των Μάρτιν Σκορσέζε, Γκρέτα Γκέργουικ, Πίτερ Τζάκσον, τη showrunner και εκτελεστική παραγωγό Άνα Γουίνγκερ, γνωστή, μεταξύ άλλων, για τις επιτυχίες Unorthodox και Transatlantic, όπως φυσικά και η διακεκριμένη casting director Έλεν Λούις.
Από την Ελλάδα τους καταξιωμένους δημιουργούς Νίκο Κυπουργό, Ευανθία Ρεμπούτσικα και Τάσο Μπουλμέτη, Κώστα Χριστίδη (Kostas Christides) και Coti K. που έχουν αγαπηθεί με το έργο τους τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Meet the Future
Η δράση Meet the Future, μια συνεργασία του ελληνικού προγράμματος και της Αγοράς του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που ξεκίνησε το 2019 και έχει ως στόχο να αναδείξει νέους Έλληνες επαγγελματίες από διαφορετικούς κλάδους του κινηματογράφου, επανέρχεται για μια ακόμη χρονιά στο πλαίσιο του 65ου ΦΚΘ. Το φετινό Meet the Future φέρνει στο προσκήνιο την τέχνη του film scoring μέσα από το αφιέρωμα «Μουσική σε κίνηση: Η τέχνη του film scoring» και υποδέχεται συνθέτριες και συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής της νεότερης γενιάς από την Ελλάδα, παίρνοντας τη σκυτάλη από τη σκηνοθεσία, τη φωτογραφία, το μοντάζ, την υποκριτική και το σενάριο, που είχαν βρεθεί στο επίκεντρο της δράσης τα προηγούμενα χρόνια.
Αυτή τη χρονιά, στη δράση Meet the Future συμμετέχουν ανερχόμενοι δημιουργοί κινηματογραφικής μουσικής, οι οποίοι έχουν συνθέσει μουσική για τουλάχιστον μία μικρού μήκους και έως μία μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας/ντοκιμαντέρ ή τηλεοπτική σειρά. Οι δημιουργοί θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια σειρά από masterclasses ελεύθερα για το κοινό (θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας) που θα παραδώσουν σπουδαία ονόματα του χώρου, όπως ο πολωνός συνθέτης Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ και η μοντέζ μουσικής Σουζάνα Πέριτς από την Κροατία, με πολυετή καριέρα στις ΗΠΑ, καθώς και οι Νίκος Κυπουργός, Ευανθία Ρεμπούτσικα, Τάσος Μπουλμέτης, Κώστας Χριστίδης (Kostas Christides) και Coti K., που θα ρίξουν φως στον πολυσύνθετο ρόλο και στην κομβική λειτουργία της μουσικής στο σινεμά.
Στο Meet the Future έχουν επιλεγεί να πάρουν μέρος οκτώ ανερχόμενοι μουσικοί-συνθέτες, που κάνουν τα πρώτα βήματα στο κινηματογραφικό film scoring. Είναι οι: Γρηγόρης Ελευθερίου, Ερμής, Βασίλης Ζλατάνος, Γιάννης Κονσολάκης, Σταύρος Μαρκόνης, Πάνος Τσαμουράς, Πελαγία Χατζηνικήτα, Nick Athens.
Φέτος, για πρώτη φορά, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης θεσπίζει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ το δικό της βραβείο, αναλαμβάνοντας την πλήρη ηχογράφηση της συμφωνικής μουσικής για τη βραβευμένη ταινία. Υποψήφιοι για το φετινό βραβείο είναι οι δημιουργοί που συμμετέχουν στο Meet the Future και το βραβείο αφορά την επόμενη κινηματογραφική δουλειά τους. Από την επόμενη διοργάνωση, το βραβείο θα απονέμεται σε ταινία που συμμετέχει στο τμήμα Works in Progress της Αγοράς του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η ηχογράφηση συμφωνικής μουσικής κινηματογράφου είναι μια διαδικασία με υψηλό κόστος, αποτρέποντας συχνά τους συνθέτες να γράψουν μουσική για ορχήστρα. Ο στόχος της θεσμοθέτησης του βραβείου αυτού είναι να ενισχύσει και να ενθαρρύνει τη δημιουργία μουσικής ταινιών για συμφωνική ορχήστρα. Την κριτική επιτροπή που θα απονείμει το βραβείο απαρτίζουν οι: Σίμος Παπάνας, Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, Αντώνης Σουσάμογλου, εξάρχων βιολιστής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, Μίλτος Λογιάδης, διευθυντής ορχήστρας.
Παράλληλα, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, οι συμμετέχοντες και η συμμετέχουσα στο φετινό Meet the Future θα διεκδικήσουν το βραβείο της Crew United, που περιλαμβάνει πενταετή δωρεάν συνδρομή Premium Μέλους στην πλατφόρμα της Crew United, την κορυφαία διαδικτυακή πλατφόρμα διασύνδεσης επαγγελματιών του οπτικοακουστικού κλάδου της Ευρώπης, η οποία λειτουργεί και στην Ελλάδα.
Το πρόγραμμα των masterclasses του φετινού Meet the Future:
Μην σκέφτεσαι σαν συνθέτης | Coti K. | Κυριακή 3 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 10:30-12:00 | Ελεύθερη είσοδος, με σειρά προτεραιότητας
Ο μουσικός, μηχανικός ήχου, συνθέτης, installation artist και δισκογραφικός παραγωγός Coti K. θα ασχοληθεί με αυτοσχεδιασμούς, ανασφάλειες, τυχαιότητες, αποτυχίες, και εξωσωματικές εμπειρίες.
Ο Κωνσταντίνος Λουκάς Ρολάνδος Κυριάκος έχει γράψει μουσική και έχει σχεδιάσει τον ήχο σε δημιουργίες για το θέατρο, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση, το χοροθέατρο, καθώς και για οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις. Έχει συνεργαστεί με πολλούς καλλιτέχνες, ανάμεσα στους οποίους είναι οι Tuxedomoon, Στέρεο Νόβα, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Γιώργος Λάνθιμος, Άγγελος Φραντζής, Νίκος Βελιώτης, Μιχάλης Δέλτα, Γιάννης Αγγελάκας, Blaine Reininger κ.ά. Από το 1992 μέχρι σήμερα έχει κυκλοφορήσει επτά δίσκους ως Coti K. και άλλους τρεις ως The Man From Managra.
Ο ρόλος της κινηματογραφικής μουσικής | Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ | Δευτέρα 4 Νοεμβρίου, 11:00-12:30 | Ελεύθερη είσοδος, με σειρά προτεραιότητας
Ο Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ, ο κινηματογραφικός συνθέτης της Πολωνίας, καθώς και ένας από τους πιο διαπρεπείς δημιουργούς μουσικής για τον κινηματογράφο της γενιάς του, θα μιλήσει για τον ρόλο της μουσικής στον κινηματογράφο, τον τρόπο με τον οποίο διασταυρώνονται η δουλειά ενός κινηματογραφικού συνθέτη με εκείνη του σκηνοθέτη, αλλα και για το κατά πόσο ένας συνθέτης έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει πρωτοβουλίες στο πλαίσιο μιας κινηματογραφικής παραγωγής.
Ο Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ απέκτησε φήμη διεθνούς κλίμακας μέσα από τη συνεργασία του με τον συμπατριώτη του, Κριστόφ Κισλόφσκι, γράφοντας τη μουσική για τις ταινίες Δίχως τέλος, Δεκάλογος, Η διπλή ζωή της Βερόνικα, καθώς και για την περίφημη Τριλογία των Χρωμάτων. Το 1998, ο Πράισνερ αφιέρωσε το έργο του Requiem for My Friend στον Κισλόφσκι, που είχε φύγει από τη ζωή δύο χρόνια νωρίτερα, ενώ δύο από τα κομμάτια του έργου ακούγονται στις ταινίες Το δέντρο της ζωής (2011) του Τέρενς Μάλικ και Η τέλεια ομορφιά (2013) του Πάολο Σορεντίνο, αντίστοιχα. Ο Πράισνερ έχει επίσης συνεργαστεί με πολλούς ακόμη διάσημους σκηνοθέτες, ανάμεσα στους οποίους οι Τόμας Βίντερμπεργκ, Λουί Μαλ, Έκτορ Μπαμπένκο, Ζαν Μπεκέρ, Σόρεν Γιάκομπσεν, Φερνάντο Τρουέμπα, Ανιέσκα Χόλαντ, ενώ η πιο πρόσφατη δουλειά του για τον κινηματογράφο ήταν στην ελληνική παραγωγή Ο άνθρωπος του Θεού (2021) σε σκηνοθεσία της Γελένα Πόποβιτς. Ο πολωνός συνθέτης έχει αμέτρητα βραβεία στο ενεργητικό του, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν η Αργυρή Άρκτος της Μπερλινάλε για την ταινία The Island on Bird Street (1997) του Σόρεν Γιάκομπσεν, καθώς και τα βραβεία Σεζάρ για τη μουσική στις ταινίες Τρία Χρώματα: Η κόκκινη ταινία (1994) του Κριστόφ Κισλόφσκι και Élisa (1996) του Ζαν Μπεκέρ.
Σκέψεις για τη μουσική στον κινηματογράφο | Νίκος Κυπουργός | Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου, Παύλος Ζάννας, 13:00-14:30 | Ελεύθερη είσοδος, με σειρά προτεραιότητας
Ο Νίκος Κυπουργός μάς προσκαλεί σε μια μικρή ξενάγηση στην ιστορία και στον ρόλο της μουσικής του κινηματογράφου, στα στάδια της παραγωγής της, στις συνεργασίες με τον σκηνοθέτη, τον μοντέρ, τον σχεδιαστή ήχου σε μια ταινία, παρουσιάζοντας μια σειρά από σκέψεις και προβληματισμούς μέσα από την πολυετή προσωπική εμπειρία του ως συνθέτης.
Ο Νίκος Κυπουργός σπούδασε Θεωρία της Μουσικής και Σύγχρονες Τεχνικές με τον Γιάννη A. Παπαϊωάννου και, παράλληλα, Νομική και Πολιτικές Επιστήμες στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Συνέχισε τις μουσικές του σπουδές στο Παρίσι με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση, στο Conservatoire de Paris, καθώς και δίπλα στους Max Deutsch και Ιάννη Ξενάκη. Μελέτησε επίσης Εθνομουσικολογία και Μουσική Παιδαγωγική. Στενός συνεργάτης του Μάνου Χατζιδάκι και ενορχηστρωτής σημαντικών έργων του, έχει γράψει έργα για ορχήστρα και για χορωδία, μουσική για χορό, τραγούδια. Έχει επίσης ασχοληθεί με το μουσικό θέατρο (όπερα, μουσική κωμωδία, μιούζικαλ), έχοντας συνθέσει μουσική για περισσότερες από εβδομήντα θεατρικές παραστάσεις και άλλες τόσες ταινίες, ελληνικές και διεθνείς. Για τη μουσική του έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Συνθέτοντας μια ζωή ανάμεσα στο Χόλιγουντ και την Ελλάδα | Κώστας Χριστίδης (Kostas Christides) | Συντονίστρια: Ελένη Μητσιάκη | Τρίτη 5 Νοεμβρίου, 11:00-12:30 | Ελεύθερη είσοδος, με σειρά προτεραιότητας
Μια ανοιχτή συζήτηση για τη σύνθεση μουσικής για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση στο Χόλιγουντ. Από το «πώς να βρω δουλειά» στο «πώς να κάνω τη δουλειά». Ο συνθέτης Κώστας Χριστίδης (Kostas Christides) θα μιλήσει για τη διαδικασία της σύνθεσης μουσικής για τον κινηματογράφο, αλλά και για το πώς μετατρέπεται η πρωτότυπη μουσική σε σημαντικό και θεμελιώδες στοιχείο της αφήγησης. Μια διαδικασία που δεν εξαντλείται σε ένα απλό «γράφω τη μουσική μιας ταινίας», αλλά και επεκτείνεται στο πώς να χτίσει κανείς τη σωστή σχέση εργασίας με τον σκηνοθέτη, να φανεί αποδοτικός και συνεπής απέναντι στα χρονοδιαγράμματα της παραγωγής, αλλά και να συνεργαστεί επιτυχημένα με μια ομάδα ανθρώπων που θα συνεισφέρει στην ολοκλήρωση του πρότζεκτ. Επιπλέον, θα σταθεί στις διαφορές της σύνθεσης μουσικής για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, καθώς και στο πώς προσαρμόζει και εφαρμόζει τις μεθόδους του δουλεύοντας για λογαριασμό μιας ελληνικής παραγωγής. Στη διάρκεια της συζήτησης θα παρουσιαστεί οπτικοακουστικό υλικό, το οποίο περιλαμβάνει αρχεία από ηχογραφήσεις, κινηματογραφικές σκηνές, αναλύοντας το «πριν» και το «μετά» την προσθήκη της μουσικής, καθώς και πρωτότυπα αρχεία εργασίας που φέρνουν στο φως τα διάφορα στάδια της δουλειάς του.
Ο Κώστας Χριστίδης (Kostas Christides) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Έχοντας αναπτύξει πάθος για την κινηματογραφική μουσική ήδη από την εφηβική ηλικία, και αφότου ολοκλήρωσε τις μουσικές σπουδές του στο Λονδίνο, μετακόμισε στο Λος Άντζελες, όπου γνώριστηκε και συνεργάστηκε με τον συνθέτη του Χόλιγουντ, Κρίστοφερ Γιανγκ. Λίγα χρόνια αργότερα, ξεκίνησε να εργάζεται ως ανεξάρτητος συνθέτης και ενορχηστρωτής. Ο κατάλογος με τις δουλειές του περιλαμβάνει τις παραγωγές του Netflix Benji, Love and Gelato, Baytown Outlaws, Love Happens, Dark Ride, ενώ έχει αναλάβει την ενορχήστρωση σε πολλές ακόμη ταινίες, μεταξύ των οποίων οι Spiderman 3, The Hurricane, Swordfish, Sweet November, The Core, The Exorcism Of Emily Rose, A Quiet Place: Day One. Έχει επίσης ενώσει δυνάμεις με ορισμένους από τους επιφανείς έλληνες κινηματογραφιστές όπως ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης. Έπειτα από τη συνεργασία τους στις ταινίες Αν… και Ένας άλλος κόσμος, τη σκυτάλη πήρε η δεύτερη σεζόν του Μαέστρο, της πρώτης ελληνικής τηλεοπτικής σειράς που πήρε παγκόσμια διανομή από την πλατφόρμα του Netflix.
O ήχος του σκηνοθέτη και το βλέμμα της μουσικού | Ευανθία Ρεμπούτσικα & Τάσος Μπουλμέτης | Τρίτη 5 Νοεμβρίου, 13:00-14:30 | Ελεύθερη είσοδος, με σειρά προτεραιότητας
Ο Τάσος Μπουλμέτης και η Ευανθία Ρεμπούτσικα παρουσιάζουν και συνομιλούν για τον τρόπο και τη μέθοδο της συνεργασίας τους. Στο masterclass θα συζητηθούν θεματικές όπως η μουσική στο στάδιο της γραφής του σεναρίου και της προετοιμασίας, η σχέση σκηνοθέτη και μουσικού πριν και μετά τα γυρίσματα, τα θέματα, τα μοτίβα και οι γέφυρες σε ένα κινηματογραφικό score, τα ηχητικά αποσπάσματα, όπως και η σχέση ανάμεσα στον σχεδιασμό ήχου (sound design) και τη μουσική.
Η Ευανθία Ρεμπούτσικα σπούδασε βιολί στο Πατραϊκό Ωδείο και συνέχισε με θεωρητικά στο Ωδείο Αθηνών και στην École Normale de Musique, στο Παρίσι. Ξεκίνησε την καριέρα της στην ελληνική μουσική σκηνή ως μέλος του κουαρτέτου των αδελφών Ρεμπούτσικα, με το οποίο περιόδευσε στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 1970 μέχρι το 1979, συνεργάστηκε με πολλούς Έλληνες συνθέτες και ερμηνευτές. Έχει συνεργαστεί ως βιολίστρια με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Τρίτου προγράμματος καθώς και με την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 συμμετείχε στον Μουσικό Αύγουστο, που διοργάνωσε ο Μάνος Χατζιδάκις. Η πρώτη δισκογραφική δουλειά της Στη Λίμνη με τις παπαρούνες (Lyra) ήρθε το 1993, όταν σε συνεργασία με τον Παναγιώτη Καλαντζόπουλο έγραψε τη μουσική για τα τραγούδια που ερμήνευσε η Κρίστυ Στασινοπούλου. Ακολούθησαν πάνω από δέκα ακόμη δισκογραφικές δουλειές. Έχει συνθέσει μουσική για πολλές τηλεοπτικές σειρές και θεατρικές παραστάσεις. Υπέγραψε τη μουσική στις κινηματογραφικές ταινίες: Πολίτικη κουζίνα, Νοτιάς και 1968 του Τάσου Μπουλμέτη, Φωνή Αιγαίου της Λυδίας Καρρά, Babam ve Oğlum και Ulak του Τζαγκάν Ιρμάκ και Birlesen Gönüller του Χασάν Κιράτζ. Για τη μουσική του Babam ve Oğlum, το 2006, ανακηρύχθηκε Μουσική Ανακάλυψη της χρονιάς από τη Διεθνή Ακαδημία Σάουντρακ και τιμήθηκε με το Βραβείο Καλύτερου Νέου Συνθέτη.
Ο Τάσος Μπουλμέτης σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, καθώς και Παραγωγή και Σκηνοθεσία Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας (UCLA), με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση. Στο UCLA υπήρξε βοηθός καθηγητή στη σκηνοθεσία ηθοποιών για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Στην Ελλάδα ξεκίνησε την καριέρα του ως σκηνοθέτης/παραγωγός τηλεοπτικών εκπομπών. Το 1990 έγραψε, σκηνοθέτησε κι ήταν συμπαραγωγός στην ταινία Εργοστάσιο ονείρων που γυρίστηκε σε βίντεο και μεταγράφηκε σε φιλμ 35mm. Η ταινία κέρδισε 8 βραβεία στην Ελλάδα και το Χρυσό Βραβείο Ταινίας Φαντασίας στο Φεστιβάλ του Χιούστον. Επί σειρά ετών σκηνοθετούσε τηλεοπτικά διαφημιστικά για ελληνικά και ευρωπαϊκά πρακτορεία. Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του ήταν η Πολίτικη κουζίνα στην οποία υπήρξε σεναριογράφος, σκηνοθέτης και συμπαραγωγός. Η ταινία κατέγραψε τη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία όλων των εποχών στην Ελλάδα, με πάνω από 1,6 εκ. εισιτήρια, διανεμήθηκε σε 45 χώρες σε όλο τον κόσμο, προβλήθηκε σε πολλά διεθνή φεστιβάλ και τιμήθηκε με 8 Βραβεία Ποιότητας στην Ελλάδα, ενώ αποτέλεσε την επίσημη πρόταση της χώρας για τα Όσκαρ του 2005. Η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του, Νοτιάς, είναι μια κωμωδία ενηλικίωσης στην Ελλάδα του ’70, ενώ η πιο πρόσφατη δουλειά του, το 1968, είναι ένα docufiction για τον θρυλικό ευρωπαϊκό τελικό μπάσκετ μεταξύ ΑΕΚ και Σλάβια Πράγας, στις 4 Απριλίου 1968, την ημέρα που δολοφονήθηκε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ. Είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου και ο πρώτος εκλεγμένος Πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Εργάζεται, επίσης, ως επισκέπτης Καθηγητής σε εκπαιδευτικά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο, όπως στο UCLA, το Πανεπιστήμιο του Σαν Φρανσίσκο, το Πανεπιστήμιο Bilgi της Κωνσταντινούπολης, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Βηρυτού, το Metropolitan College Αθηνών κ.ά. Αυτή την περίοδο είναι τακτικός Καθηγητής της Παραγωγής Ντοκιμαντέρ στο New York College Αθηνών.
Το ταξίδι της μουσικής σε μια κινηματογραφική ταινία | Σουζάνα Πέριτς | Τετάρτη, 6 Νοεμβρίου, 11:00-12:30 | Ελεύθερη είσοδος, με σειρά προτεραιότητας
Από την πρωτότυπη ιδέα μιας ιστορίας μέχρι την τελική μορφή ενός σεναρίου, το κάστινγκ, τη φωτογραφία, τα κουστούμια και τον σχεδιασμό της παραγωγής, πότε ακριβώς τρυπώνει η σκέψη της μουσικής στην εξίσωση; Η απάντηση είναι ότι δεν υπάρχει ακριβώς απάντηση. Δεν υπάρχει σωστός ή λανθασμένος δρόμος, δεν υπάρχουν κανόνες που καθορίζουν τη διαδικασία. Το μόνο σίγουρο είναι πως η ταινία βρίσκεται πάντα στη θέση του οδηγού, εκείνη τη συγκεκριμένη στιγμή στον χρόνο, με το συγκεκριμένο σύνολο από χαρακτήρες. Ωστόσο, εκεί που υπάρχει απάντηση είναι στο πώς εδραιώνει η μουσική τη θέση της εκείνη τη χρονική στιγμή, αλλά και στο πώς μετατρέπεται σε κομβικό σκέλος μιας συγκεκριμένης ιστορίας. Η αποστολή ενός μοντέρ μουσικής είναι να αναζητήσει αυτή την απάντηση, ενώ εκείνη του συνθέτη είναι να την ανακαλύψει.
H Σουζάνα Πέριτς εργάζεται ως μοντέζ μουσικής από το 1986, έχοντας συμμετάσχει σε ταινίες, τόσο παραγωγές μεγάλων στούντιο όσο και ανεξάρτητα φιλμ, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν οι Something Wild (1986), Casualties of War (1988), Naked Lunch (1991), The Silence οf the Lambs (1991), Philadelphia (1993), Kundun (1997), The Lord οf the Rings (2001), The Pianist (2002), Angels In America (2003), All Is Lost (2012), Lady Bird (2017), Little Women (2019), Never Rarely Sometimes Always (2019), Barbie (2023). Έχει συνεργαστεί με κινηματογραφικούς δημιουργούς όπως οι Γκρέτα Γκέργουιγκ, Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, Τζόναθαν Ντέμι, Ρόμαν Πολάνσκι, Μάρτιν Σκορσέζε, Πίτερ Τζάκσον, Τζέι Σι Τσάντορ, αλλά και με κινηματογραφικούς συνθέτες όπως οι Φίλιπ Γκλας, Ένιο Μορικόνε, Αλεξάντρ Ντεσπλά, Ρέιτσελ Πόρτμαν, Χάουαρντ Σορ. Είναι μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών & Επιστημών, καθώς και τακτικό μέλος στην κριτική επιτροπή που απονέμει το Όσκαρ Καλύτερης Σπουδαστικής Ταινίας.
Agora Series
Η ενότητα Agora Series, το φόρουμ του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την παραγωγή τηλεοπτικών σειρών στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μεσογείου, που εγκαινιάστηκε το 2022, επιστρέφει με ένα πλούσιο διήμερο πρόγραμμα, το Σαββατοκύριακο 2-3 Νοεμβρίου 2024. Η Αγορά πραγματοποιείται με την πολύτιμη υποστήριξη του προγράμματος Creative Europe-MEDIA.
Το φετινό Agora Series καλωσορίζει τους δημιουργούς και τους προσκαλεί, μαζί με εκπροσώπους τηλεοπτικών δικτύων, παραγωγούς και επαγγελματίες της οπτικοακουστικής βιομηχανίας, να παρακολουθήσουν μια σειρά από masterclasses, καίριες συζητήσεις που εμβαθύνουν στα τρέχοντα ζητήματα της οπτικοακουστικής βιομηχανίας, καθώς και παρουσιάσεις από διαφωτιστικά case studies. Το Φεστιβάλ προσφέρει επίσης στο κοινό τη μοναδική ευκαιρία να απολαύσει ειδικές προβολές με πρεμιέρες επεισοδίων από δημοφιλείς και πολυαναμενόμενες τηλεοπτικές σειρές από την Ελλάδα και το εξωτερικό στη μεγάλη οθόνη.
Το Agora Series του 65ου ΦΚΘ είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει μια νέα δημιουργική συνεργασία με την Oxbelly, στο πλαίσιο της οποίας θα παρουσιαστεί masterclass από τη βρετανο-αμερικανίδα σεναριογράφο, showrunner και εκτελεστική παραγωγό Anna Winger, σε μια συζήτηση με τη Rachel Eggebeen (Διευθύνουσα Σύμβουλος Περιεχομένου, Amplify Pictures). Το masterclass με τίτλο Running the Show έχει στο επίκεντρό του την ιδιότητα του «showrunner», έναν σχετικά πρόσφατο όρο στο ευρωπαϊκό τηλεοπτικό τοπίο όπου οι περισσότερες σειρές γυρίζονται από παραγωγούς που δεν σχετίζονται με τη δημιουργική διαδικασία. Τι περιλαμβάνει ο ρόλος του/της showrunner σε μια τηλεοπτική σειρά; Τι σημαίνει για έναν/μια σεναριογράφο να βρίσκεται επικεφαλής σε μια τηλεοπτική παραγωγή; Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που προκύπτουν; Η Anna Winger, που ζει και δραστηριοποιείται επαγγελματικά στο Βερολίνο, θα μοιραστεί με το κοινό τις εμπειρίες της ως showrunner των επιτυχημένων σειρών Unorthodox και Transatlantic, που προβλήθηκαν στο Netflix. Η Oxbelly διοργανώνει το Oxbelly Retreat στην Μεσσηνία, μια ετήσια, διεθνή συνάντηση δημιουργών, από τον χώρο της λογοτεχνίας, του κινηματογράφου, και της τηλεόρασης.
Νέες αλλά και παγιωμένες συνεργασίες με προγράμματα και οργανισμούς υψηλού κύρους, που ειδικεύονται στην ανάπτυξη περιεχομένου και στις συμπαραγωγές τηλεοπτικών σειρών (MIDPOINT Institute, Series Mania Institute, The Owl, War Room Content και Mediterranean Film Institute), καθώς και τα χρηματοδοτικά εργαλεία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας (Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ.)-Creative Greece, θα παρουσιαστούν στις συναντήσεις των Breakfast Meetings, που απευθύνονται σε διαπιστευμένους δημιουργούς.
Επιπλέον, για πρώτη φορά φέτος, και σε συνεργασία με το παράρτημα του Creative Media Desk στην Ελλάδα, θα διοργανωθεί εκδήλωση δικτύωσης με την επιμέλεια της ομάδας του Agora Series, με στόχο να φέρει κοντά τους ταλαντούχους εγχώριους δημιουργούς με τους βασικούς πυλώνες της παραγωγής τηλεοπτικών σειρών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (παραγωγούς, εκπροσώπους τηλεοπτικών δικτύων, διανομείς).
Η παρουσίαση ενός case study είναι μια ακόμη νέα προσθήκη στο φετινό πρόγραμμα της ενότητας Agora Series. Με αφορμή τη νέα δραματική σειρά Kabul, οι παραγωγοί Fabienne Servan Schreiber (Cinétévé) και Matthias Weber (24 25 Films), καθώς και η εκτελεστική παραγωγός Sandrine Paquot, συναντούν τη Φαίη Τσιτσιπή, Υπεύθυνη Στρατηγικής Ανάλυσης και Παραγωγών στην COSMOTE TV, σε μια συζήτηση για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες στους τομείς της χρηματοδότησης συμπαραγωγών, της εξεύρεσης κεφαλαίων και της ανταλλαγής τεχνογνωσίας, όπως για την πολυπλοκότητα που χαρακτηρίζει τις διεθνείς συνεργασίες. Η επερχόμενη τηλεοπτική σειρά, η οποία γυρίστηκε αποκλειστικά στην Αθήνα και βασίζεται στα αληθινά γεγονότα της πτώσης της Καμπούλ τον Αύγουστο του 2021, θα πραγματοποιήσει την πρεμιέρα της στις αρχές του 2024 στην COSMOTE TV. Η συζήτηση θα διεξαχθεί σε συνεργασία με το European Producers Club.
Στο πλαίσιο της μακρόχρονης συνεργασίας τους η Αγορά και το MIDPOINT Institute παρουσιάζουν την Émilie Blézat και τη Hyppe Salmi σε μια συζήτηση σχετικά με το πώς τα προϊόντα πνευματικής ιδιοκτησίας μπορούν να χρησιμεύσουν ως εργαλείο για την προώθηση της καινοτομίας και της κοινωνικής αλλαγής. Η συζήτηση θα έχει ως αντικείμενο τη δημιουργία περιεχομένου με κοινωνικό αντίκτυπο, την υποστήριξη των ανερχόμενων ταλέντων και την ανάπτυξη νεανικού κοινού για τις τηλεοπτικές σειρές σε παγκόσμια κλίμακα. Στη διάρκεια της κουβέντας, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να πληροφορηθεί για το πρόγραμμα War Room Content, μια δεξαμενή σκέψης που λειτουργεί ως σημείο συνάντησης για σεναριογράφους, δημοσιογράφους, ειδικούς και άλλους εμπλεκόμενους και συμμετέχοντες στη δημιουργία ευρωπαϊκών τηλεοπτικών σειρών. Παράλληλα, θα παρουσιαστεί το πρόγραμμα Areena Stories, μια μίνι-σειρά στην πλατφόρμα του Instagram, με νέους δημιουργούς ως παραγωγούς, η οποία χρησιμεύει ως δίοδος επικοινωνίας με το νεανικό κοινό.
Τον συντονισμό των συζητήσεων που θα διεξαχθούν στο πλαίσιο της ενότητας Agora Series θα αναλάβει ο Zac Ntim, δημοσιογράφος του Deadline.
To πρόγραμμα του φετινού Agora Series θα ολοκληρωθεί την Κυριακή 3 Νοεμβρίου με το masterclass από τη δημιουργική σύμβουλο για κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές Tatjana Samopjan, με τίτλο Real Imagination: Storytelling In the Age of AI. To masterclass θα ρίξει φως στη σύνδεση ανάμεσα στις ζωές που βιώνουμε και τις ιστορίες που αφηγούμαστε, διερευνώντας το πώς η ένταση των εμπειριών και η ποιότητα της αντίληψής μας επηρεάζουν τις ιστορίες που δημιουργούμε. Η Tatjana Samopjan εργάζεται ως δημιουργική σύμβουλος με ειδίκευση στην ανάπτυξη τηλεοπτικών σειρών, κινηματογραφικών ταινιών και ντοκιμαντέρ, και είναι η συν-ιδρύτρια του προγράμματος δημιουργικών αποδράσεων Fractal Volcano.
Επιπλέον, το επίσημο πρόγραμμα του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης υποστηρίζει την πρωτοβουλία της Αγοράς, εντάσσοντας προβολές με πρεμιέρες επεισοδίων από τηλεοπτικές σειρές στο καθημερινό του πρόγραμμα.
Η ενότητα Agora Series δημιουργεί το ιδανικό περιβάλλον δικτύωσης και φιλοξενεί τις παραπάνω εκδηλώσεις με στόχο να δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για την επίτευξη δημιουργικών διασυνδέσεων και νέων συνεργειών ανάμεσα σε δημιουργούς και στελέχη της παραγωγής τηλεοπτικών σειρών σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.