Buzz

10 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για το «The Tribe»

στα 10

To τολμηρό σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ουκρανού Μιροσλάβ Σλαμποσπίτσκι σοκάρει με την ενοχλητική «σιωπή» του. Διαβάστε όσα θέλετε να ξέρετε για τη «Φυλή».

10 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για το «The Tribe»

«Η Φυλή» («The Tribe») του Μιροσλάβ Σλαμποσπίτσκι έκανε προχθες την αποκλειστική της για τους αναγνώστες του Flix πρεμιέρα στο Δαναό, προκαλώντας ένα δυνατό σοκ. Από σήμερα βγαίνει κανονικά στις αίθουσες από τη Danaos Films. για να ταρακουνήσει το αθηναϊκό κοινό. Γιατί είναι μία ταινία που δοκιμάζει τις αντοχές μας. Πρώτον κινηματογραφικά. Ο σκηνοθέτης, θέλησε να κάνει ένα φόρο τιμής στο βωβό σινεμά, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι βλέπεις μία ταινία χωρίς ήχο. Αντιθέτως, ήχος υπάρχει και στις βίαιες σκηνές μπορεί και να είναι πιο ενοχλητικός από ό,τι αντέχουμε. Επίσης δεν πρόκειται για μια κωμωδία του βωβού, ή ένα εκφραστικό μελό. Είναι μία σκληρή, ωμή ταινία νεορεαλισμού, με χορογραφημένα μονοπλάνα, κανένα κοντινό για να σε «ζεστάνει» με τα πρόσωπα, και με τους κωφούς ήρωες να σε κρατούν στην δική τους απόσταση - μιλώντας στη νοηματική γλώσσα, χωρίς υπότιτλους. Κάπως έτσι, το στοίχημα πέφτει ατόφιο στην κινηματογραφική εικόνα. Μπορεί να επικοινωνήσει την ιστορία της;

Τα βραβεία της ταινίας (από τις Κάννες μέχρι το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και πίσω στα European Awards και το BFI) και οι αντιδράσεις κοινού και κριτικών την έχουν αναγάγει στην ταινία-πρόκληση της χρονιάς. Οσοι είστε άνω των 18 χρόνων κι αντέχετε να διαχειριστείτε σκληρές εικόνες στο σινεμά, το Flix σας προτείνει να τη δείτε. Διαβάστε την κριτική του Flix για τη «Φυλή».

Κι επειδή θα έχετε απορίες μετά, σας συγκεντρώσαμε ό,τι χρειάζετε να ξέρετε για την ταινία.

The Tribe Greek poster 607

10 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για το «The Tribe»

Είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που χρησιμοποιεί μόνο την νοηματική. Oλοι οι ηθοποιοί είναι κωφοί κι επικοινωνούν αποκλειστικά με την νοηματική γλώσσα. Και κάτι ακόμα: την νοηματική γλώσσα της Ουκρανίας. Οι δυτικοευρωπαίοι μπορούν να καταλάβουν μόνο ένα 20%. Ο σκηνοθέτης πάντως, δεν γνωρίζει την νοηματική και χρησιμοποιούσε διερμηνείς για να επικοινωνεί με τους ηθοποιούς του και να εξασφαλίζει ότι ακολουθούν το σενάριο.

Deafness Ο Μιροσλάβ Σλαμποσπίτσκι έχει πειραματιστεί και στο παρελθόν με το σινεμά του βωβού και κωφούς ηθοποιούς, στην μικρού του μήκους «Deafness». «Η εμπειρία της μικρού μήκους ταινίας μου απέδειξε ότι το σινεμά είναι πιο δυνατό από γλώσσες και υπότιτλους. Και μου έδωσε την ευκαιρία να κερδίσω την εμπιστοσύνη της κοινότητας των κωφών (εδικά στην Ουκρανία είναι πολύ δύσκολο να εισχωρήσεις σε αυτή την προστατευμένη, κλειστή κοινότητα), οι οποίοι με βοήθησαν στο δύσκολο κάστινγκ της ''Φυλής''...»

tribe 607

Δεν υπάρχουν υπότιτλοι «Ηθελα να κάνω μία ταινία που το κοινό θα καταλαβαίνει χωρίς να παρεμβάλλονται λέξεις - ειπωμένες ή γραμμένες. Επίσης, συνειδητοποίησα ότι αν αφαιρέσεις τα λόγια, αυτόματα αφαιρούνται και πάρα πολλές συμβάσες - κι ο τρόπος που έχεις συνηθίσει να βλέπεις σινεμά, αλλά και κοινωνικά ταμπού. Ηθελα να παρουσιάσω έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι είναι γυμνοί. Και δεν εννοώ ότι δεν είναι ντυμένοι. Αλλά, χωρίς κοινωνικές ή θρησκευτικές αξίες και ετικέτες. Ενα σινεμά που να συναντά τη φιλοσοφία του Νίτσε.

Ολοι οι ηθοποιοί είναι ερασιτέχνες. Το κάστινγκ έγινε μέσω των social media, τα οποία έχουν τα τελευταία χρόνια γίνει μεγάλο εργαλείο επικοινωνίας ανάμεσα στην κοινότητα των κωφών, όπως είναι απόλυτα λογικό. Η όλη διαδικασία των ακροάσεων κράτησε έναν ολόκληρο χρόνο. Ο Σλαμποσπίτσκι είδε πάνω από 300 νέα παιδιά για τους ρόλους των μαθητών.

the tribe3

Μονοπλάνα Η δυσκολία των μονοπλάνων και η χορογραφία των σκηνών είναι πάντα ένα μεγάλο στοίχημα, ειδικά όμως εδώ που οι ηθοποιοί είναι ερασιτέχνες. Ο Σλαμποσπίτσκι έκανε πάρα πολλές πρόβες με τους πρωταγωνιστές του, για μήνες. Σε κάθε σκηνή αφιέρωναν πρόβα δύο εβδομάδων (on camera). «Γυρίζαμε την πρόβα με μία Canon 5D MKII, κάναμε τις παρατηρήσεις μας και την ξαναγυρίζαμε. Και την ξαναγυρίζαμε. Οταν πήγαμε κανονικά γύρισμα, κάθε σκηνή ήθελε μία ολόκληρη μέρα.»

Βία Υπάρχουν δύο πολύ σκληρές σκηνές στην ταινία, κατά τη διάρκεια των οποίων έχουν σημειωθεί, σε όλες τις χώρες του κόσμου, αποχωρήσεις και λιποθυμίες. Δεν είναι ότι δεν έχουμε ξαναδεί βία στο σινεμά. Ούτε ο Σλαμποσπίτσκι αθετεί τη συνέπεια με την οποία μάς διηγείται και οτιδήποτε άλλο στην ιστορία του. Δεν υπάρχει ούτε ένα κοντινό, ούτε ένας εκβιαστικός συναισθηματισμός να υπογραμμίζει αυτό που διαδραματίζεται. Η κινηματογράφηση παραμένει νεορεαλιστική (και η αλήθεια του μέσου διαλύει) και ο ήχος, ο παράπλευρος ήχος, μπορεί να είναι εκκωφαντικός.

the tribe1

Βραβεία Cannes Film Festival ‐ La Semaine de La Critique ‐ Grand Prix, France 4 Visionary Award, GAN Foundation Distribution Support / Tarkovsky Festival, Russia ‐ Grand Prix, Special Prize for Director / ArtFilm Fest, Slovakia ‐ Trencin MayorΉs Award / Palic Film Festival ‐ Parallels & Encounters, Serbia ‐ Grand Prix for Best feature / Golden Apricot Yerevan IFF, Armenia ‐ Grand Prix and Fipresci Award / Motovun Film Festival, Croatia ‐ Motovun Propeller award / Milano Film Festival, Italy ‐ Best Feature Film Award / Intl Cinematographers' FF "Manaki Brothers", Macedonia ‐ Best cinematographer's Award / Fantastic Fest, Texas, USA – Best Director Award / Kinoskok, Russia – Best Director Award / Milwaukee FF, USA – Main competition Award / London BFI, UK – Best First Feature Award ‐ Sutherland Award and Young Jury Award / Sitges FF, Spain – Experimenta Award / Ghent IFF, Belgium ‐ Distribution Award / Tofifest IFF, Poland – Best Feature film – Producer’s Award / Sao Paulo IFF, Brazil – Best Screenplay – New Filmmakers Section / Thessaloniki IFF, Greece – Best Director Award, Ευρωπαϊκή Ανακάλυψη - Βραβείο Fipresci - Miroslav Slaboshpitsky

Οσκαρικό σκάνδαλο Ενα μεγάλο σκάνδαλο που κατέληξε να αναστατώσει την ουκρανική κινηματογραφική κοινότητα, έκοψε το δρόμο της ταινίας για τα Οσκαρ. Κι αυτό είχε να κάνει με μέλη της Ουκρανικής επιτροπής που χρηματίστηκαν για να απορρίψουν τη «Φυλή» και να ψηφίσουν κάτι άλλο ως την πρόταση της χώρας για την κατηγορία ξενόγλωσσου. Ξέσπασε πόλεμος στο facebook και μαζί με αυτή τη διαπλοκή, αποκαλύφθηκαν ακόμα περισσότερες που αφορούσαν τις κλίκες της τοπικής αγοράς.

the tribe4

Παγκόσμια διανομή Παρόλο το δύσκολο θέμα της και την τολμηρή της κινηματογραφική φόρμα, η ταινία αγοράστηκε αμέσως από τις σημαντικότερες κινηματογραφικές αγορές - από την Μ. Βρετανία μέχρι την Ιαπωνία κι από τα βαλκάνια μέχρι την Ισλανδία. Εντύπωση κάνει ότι αγοράστηκε και από την αμερικανική διανομή, η οποία έχει αποδειχθεί στο παρελθόν και πολύ πουριτανική για ένα τέτοιο είδος σινεμά, και εξαιρετικά αρνητική σε κάτι τόσο ξεκάθαρα αντιεμπορικό. Κι όμως η Drafthouse Films θα την διανείμει σε επιλεγμένους, φυσικά, κινηματογράφους στην Αμερική μέσα στο 2015. Στην Ελλάδα η «Φυλή» διανέμεται από την Danaos Films.

Sundance Ο Μιροσλάβ Σλαμποσπίτσκι βρίσκεται αυτές τις μέρες στο φεστιβάλ του Sundance, όπου χθες κέρδισε το Global Filmmaking Award για το νέο του πρότζεκτ «‎Luxembourg‬». Τα μάτια (και τα αυτιά σας) ορθάνοιχτα σε αυτόν τον σκηνοθέτη. Περιμένουμε ακόμα να δούμε πολλά!

tribe 607

Διαβάστε ακόμα: