Μετά από δυο ταινίες μυθοπλασίας, η σκηνοθέτης Ελίνα Ψύκου υπογράφει ένα ντοκιμαντέρ, με τίτλο «Αδέσποτα Κορμιά» («Stray Bodies»), που ήδη έχει κερδίσει το φεστιβαλικό ενδιαφέρον μια κι επιλέχθηκε για να διαγωνιστεί, μέσα στον Μάρτιο, στο περίοπτης θέσης CPH:DOX της Κοπεγχάγης και στο Διεθνές Διαγωνιστικό του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, πριν βγει στις ελληνικές αίθουσες (διαβάστε περισσότερα σχετικά εδώ).
Πριν από αυτά, ωστόσο, τα «Αδέσποτα Κορμιά» μοιάζουν να κέντρισαν το ενδιαφέρον του πατριωτικού Χριστιανορθόδοξου κόμματος «Νίκη», με τον βουλευτή Κομνηνό Δελβερούδη να υποβάλει Επίκαιρη Ερώτηση προς την Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, χαρακτηρίζοντας την αφίσα της ταινίας ως «βλάσφημη και προσβλητική προς τα χρηστά ήθη». Διαβάστε αυτούσια την Επίκαιρη Ερώτηση στο τέλος του άρθρου.
Το κόμμα «Νίκη», απ' όταν εκλέχθηκε στη Βουλή το καλοκαίρι του 2023, έχει αποφασίσει να αυτοπροβάλλεται ζητώντας τη λογοκρισία έργων σύγχρονου πολιτισμού - το κακό είναι ότι κάποιες φορές εισακούγεται, ευτυχώς κάποιες όχι. Μετά το κατέβασμα της ροζ σημαίας, του ακτιβιστικού κατά της έμφυλης βίας έργου της Γεωργίας Λάλε από το Προξενείο της Νέας Υόρκης, το κόμμα καταπιάστηκε με τον ομοφυλοφιλικό έρωτα του Μεγαλέξανδρου στο «Alexander: The Making of a God» στο Netflix. Σ' εκείνη την επίκαιρη ερώτηση, η Υπουργός απάντησε με τρόπο που μάλλον δεν θα προκαλούσε άλλη ερώτηση: «Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν ασκεί λογοκρισία στην τέχνη. Δεν προβαίνει σε πράξεις που έχουν ως αποτέλεσμα τη δίωξη ή την απαγόρευσή της. Δεν χειραγωγεί, δεν περιορίζει, δεν ελέγχει τη διάδοση πληροφοριών και ιδεών, ούτε προληπτικά ούτε κατασταλτικά. Η λογοκρισία, κύριε Πρόεδρε, καταλύει τη δημιουργία θέτοντας ζητήματα περιεχομένου και ουσίας. Η λογοκρισία αποτελεί ίδιον αυταρχικών καθεστώτων.»
Ωστόσο η νέα επίκαιρη ερώτηση του κόμματος «Νίκη» επανέρχεται σε καλυφθείσα ύλη. Καθώς το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» παρακολουθεί τρεις Ευρωπαίες γυναίκες που αναζητούν, στην Ενωμένη Ευρώπη, τρόπους να εκπληρώσουν την επιθυμία για αυτοδιάθεση, συγκεκριμένα για την άμβλωση, την τεχνητή γονιμοποίηση και την ευθανασία, η αφίσα της ταινίας απεικονίζει μια γυναίκα εσταυρωμένη, έγκυο, με κορμί τραυματισμένο: ίσως εάν το κόμμα είχε μεγαλύτερη γυναικεία εκπροσώπηση στη Βουλή, παρά το υπάρχον 1 προς 9, ν' αναγνώριζε στην αφίσα τη μεγάλη αλήθεια για τη γυναικεία περιπέτεια στον 21ο αιώνα.
Σχετικά με την επίκαιρη ερώτηση, η σκηνοθέτης Ελίνα Ψύκου μοιράζεται τη σκέψη της: «Τα "Αδέσποτα Κορμιά" είναι μία μεγάλου μήκους ταινία ντοκιμαντέρ που πραγματεύεται τη σωματική αυτονομία στη σύγχρονη Ευρώπη. Η εικαστική πρόταση της δημιουργικής ομάδας για την αφίσα της ταινίας είναι ένα γυναικείο σώμα, έτοιμο να φέρει στον κόσμο μια ζωή, μα ταυτόχρονα ένα σώμα πληγωμένο και καταδικασμένο σε θάνατο. Αυτή η αντίφαση συμπυκνώνει εικαστικά την αντίφαση του σύγχρονου δυτικού κόσμου ως προς την αντιμετώπιση βασικών ατομικών δικαιωμάτων. Αυτή η αντίφαση, η συνθήκη στην οποία επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς και να καταναλώσεις ελεύθερα αλλά όχι πάντα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς, είναι η αφορμή και ο λόγος ύπαρξης της ίδιας της ταινίας. Καμία ανάγκη για πρόκληση, καμία βλασφημία - τι σημαίνει άλλωστε αυτό; - μόνο η ανάγκη προάσπισης έκφρασης, αυτονομίας και αυτοδιάθεσης. Αν αυτά είχαν διασφαλιστεί ως δεδομένα, η ταινία αυτή μπορεί να μην υπήρχε, σίγουρα πάντως δεν θα υπήρχε η προσπάθεια να λογοκριθεί η αφίσα της.»
Περιμένοντας τη διαδρομή της ταινίας στα διεθνή φεστιβάλ, να σημειώσουμε τελικά, ότι αντί να εξαντλούνται σε δημαγωγικές επερωτήσεις, τα κόμματα κάθε παράταξης θα ήταν καλό να επικεντρωθούν περισσότερο στο πρόγραμμά τους για την υποστήριξη του πολιτισμού, τομέα στον οποίο χωλαίνουν όλα. Θυμηθείτε εδώ τις προγραμματικές δηλώσεις στις τελευταίες κοινοβουλευτικές εκλογές, τον Μάιο-Ιούνιο του 2023 κι επειδή το κόμμα «Νίκη» απουσίαζε ως outsider, διαβάστε τις δικές του εδώ. Παρακάτω η επίκαιρη ερώτηση προς την Υπουργό Πολιτισμού, την οποία μπορείτε να διαβάσετε και στο επίσημο site της Βουλής των Ελλήνων και συγκεκριμένα εδώ.