Buzz

Ο Ρότζερ Κόρμαν ήταν Βασιλιάς (όχι μόνο των B-movies)

στα 10

Μια εμβληματική μορφή που επηρέασε με πολλούς και αναπάντεχους τρόπους τον σύγχρονο αμερικανικό κινηματογράφο, ο Ρότζερ Κόρμαν πέθανε δυο χρόνια πριν κλείσει έναν αιώνα ζωής και σινεμά.

Ο Ρότζερ Κόρμαν ήταν Βασιλιάς (όχι μόνο των B-movies)

Ο μόνος τρόπος για να πετύχεις είναι να έχεις τη θέληση να πάρεις ρίσκα και να δεχτείς την αποτυχία.»

Ηταν μόλις 2020, όταν ο Ρότζερ Κόρμαν, στα 94 του τότε χρόνια, ανακοίνωνε το «Corman Quarantine Film Festival», ένα φεστιβάλ για νέα ταλέντα που θα αναδυόταν μέσα από την ασφυκτική ατμόσφαιρα της πανδημίας. Ακριβώς δηλαδή ότι έκανε σε όλη του την καριέρα, αναζητώντας τρόπους να κάνει γρήγορα και φτηνά ταινίες στο περιθώριο του συστήματος και ανακαλύπτοντας ταυτόχρονα νέες δημιουργικές φωνές που θα μπορούσαν να γράψουν τις επόμενες σελίδες στην ιστορία του σινεμά.

Εχοντας γυρίσει ως σκηνοθέτης αλλά και ως παραγωγός περισσότερες από συνολικά 400 ταινίες στο ενεργητικό του, ο Κόρμαν, επονομαζόμενος ως «Βασιλιάς των B-movies» αλλά και «Επαναστάτης του Χόλιγουντ», μέντορας του Μάρτιν Σκορσέζε και του Κουέντιν Ταραντίνο, υπήρξε ταυτόχρονα μια μηχανή παραγωγικότητας - πρότυπο για την εγκαθίδρυση του ανεξάρτητου αμερικάνικου κινηματογράφου στο περιθώριο του στουντιακού Χόλιγουντ, αλλά και υπεύθυνος για το λανσάρισμα της καριέρας μερικών από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες και ηθοποιούς του αμερικανικού σινεμά: από τον Τζακ Νίκολσον μέχρι τον Φράνσις Φορντ Κόπολα και τον Τζέιμς Κάμερον.

Οι ταινίες είναι η απόλυτη μορφή τέχνης του 20ου αιώνα και ένας από τους λόγους είναι ότι οι ταινίες είναι μια ελαφρά διεφθαρμένη μορφή τέχνης. Ταιριάζει σε αυτόν τον αιώνα. Συνδυάζει την τέχνη και το χρήμα.»

roger corman Ο Ρότζερ Κόρμαν με τον Βίνσεντ Πράις στις αρχές του 60'

corman Στα γυρίσματα του «The Little Shop of Horrors» το 1960

Ο Ρότζερ Γουίλιαμ Κόρμαν γεννήθηκε το 1926 στο Ντιτρόιτ, σπούδασε μηχανικός αλλά τελικά μπήκε γρήγορα στη βιομηχανία του σινεμά, κερδίζοντας μια θέση αναγνώστη στη 20th Century Fox και μετά από μια σειρά σπουδών στην Οξφόρδη, επέστρεψε στην Αμερική για να πουλήσει το πρώτο του σενάριο το 1953. Απογοητευμένος από το αποτέλεσμα της ταινίας (ήταν το «Highway Dragnet» του 1954) που δεν είχε να κάνει καθόλου με το οραμά του αποφάσισε να δοκιμάσει τις δυνάμεις του και ως παραγωγός. Επενδύοντας στον low budget τρόμο αλλά και σε μικρές ταινίες δράσης, κάτι που έλειπε από τη βιομηχανία κατάφερε να υπογράψει συμβόλαιο με μια ανερχόμενη ανεξάρτητη εταιρία που με το όνομ America-Internatonal Pictures (AIP) θα γινόταν μια από τις πιο πετυχημένες στην ιστορία.

Γύρισε την πρώτη του ταινία ως σκηνοθέτης το 1955 («Five Guns West»), τελειοποιώντας μέσα στα επόμενα 15 χρόνια το στιλ του που ήταν «γρήγορο, αποτελεσματικό σινεμά για τον κόσμο» με ταινίες όλων των ειδών: γουέστερν, τρόμου, εφηβικές και αστυνομικές. Εφτασε να γυρίζει μέχρι και 9 ταινίες το χρόνο, με προσωπικό ρεκόρ ταχύτητας (και αναλογίας αποτελέσματος) τη μεγάλη του επιτυχία «The Little Shop of Horrors» του 1960, την οποία γύρισε μέσα σε δύο ημέρες και μια νύχτα, δίνοντας έναν από τους πρώτους ρόλους της καριέρας του στον Τζακ Νίκολσον.

Μέσα στα χρόνια ο Ρότζερ Κόρμαν «έγραψε» έναν άτυπο κώδικα με οδηγίες για το πώς πρέπει να γυρίζεται μια ταινία χαμηλού προϋπολογισμού. Από το διάσημο «το τέρας πρέπει να είναι πάντα μεγαλύτερο από την πρωταγωνίστρια» ή την απαραίτητη σκηνή ντους σε συγκεκριμένα λεπτά μέσα σε μια ταινία εφηβικού τρόμου, το σημαντικότερο ήταν ότι ο Ρότζερ Κόρμαν πίστευε πως κάθε ταινία οφείλει να σεβαστεί το budget της. «Ενα από τα χειρότερα πράγματα που μπορείς να κάνεις με ένα περιορισμένο budget είναι να προσπαθήσεις να κάνεις μια μεγάλη ταινία. Είναι ακριβώς τότε που θα έχεις στα χέρια σου μια κακή ταινία.»

Αλλοι σεναριογράφοι, παραγωγοί και σκηνοθέτες low-budget ταινιών, συχνά υποτιμούσαν τις ταινίες που έκαναν, λέγοντας πως τις κάνουν απλά για τα χρήματα. Εγώ δεν το ένιωσα ποτέ αυτό. Αν αναλάμβανα μια ταινία της έδινα τον καλύτερο μου εαυτό.»

Little Shop of Horrors The Little Shop of Horrors

Dementia 607 Dementia 13

The Intruder The Intruder

Θα ακολουθούσαν σειρές διασκευών διηγημάτων του Εντγκαρ Αλαν Πόε, με πρωταγωνιστή τον Βίνσεντ Πράις (ανάμεσά τους και το διάσημο «Κοράκι» του 1963) που καθόρισαν το είδος, αλλά και μια σειρά παραγωγών που θα εμπιστευόταν σε νέα ονόματα της βιομηχανίας που γρήγορα - μέχρι τα τέλη των 60s.- θα αναλάμβαναν την επομονομαζόμενη επανάσταση του «New Hollywood».

To 1963 o μέχρι τότε βοηθός του Κόρμαν Φράνσις Φορντ Κόπολα γύρισε το «Dementia 13» το 1968 ο Πίτερ Μπογκντάνοβις γύρισε το «Targets», o Μάρτιν Σκορσέζε γύρισε μαζί του τη δεύτερη ταινία του, το «Boxcar Bertha» το 1972, o Τζόναθαν Ντέμι γύρισε της πρώτες ταινίες του μαζί με τον Κόρμαν, ο Πολ Μπαρτέλ γύρισε το 1975 το «Death Race» με τον πρώτο μεγάλο ρόλο για τον Σιλβέστερ Σταλόνε. Ο ίδιος προσπάθησε να ενδώσει στη φιλοδοξία για μια μεγαλύτερη και πιο πολιτική ταινία, γυρίζοντας το 1962 το «The Intruder» με κεντρικό χαρακτήρα έναν ρατσιστή που τον υποδυόταν ο Γουίλιαμ Σάτνερ. Η ταινία δεν πήρε την έγκριση της επιτροπής καταλληλότητας, βγήκε μόνο σε λίγες αίθουσες σε όλη την Αμερική και έκανε τον Ρότζερ Κόρμαν να υποσχεθεί στον εαυτό του πως δεν θα ξανακάνει ταινία με τόσο ευθύ πολιτικό μήνυμα.

corman Στο σετ της «Σιωπής των Αμνών» όπου ο Τζόναθαν Ντέμι εμπιστεύτηκε στον μέντορά του ένα μικρό ρόλο

To 1970, o Ρότζερ Κόρμαν ίδρυσε τη δική του εταιρία, New World Pictures, αναλαμβάνοντας εκτός από ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού και τη διανομή καλλιτεχνικού σινεμά από κάθε γωνιά της γης, φέρνοντας στην Αμερική το σινεμά των Φελίνι, Κουροσάουα, Τριφό, Μπέργκμαν και άλλων. Στη συνέχεια ίδρυσε τις Concorde Films και New Horizons Films, συνεχίζοντας μέχρι και τη δεκαετία του 2010 να ενθαρρύνει νέους σκηνοθέτες να γυρίζουν φτηνές ταινίες, ορμώμενος από μια και μεγάλη επιτυχία του, ότι με ελάχιστες εξαιρέσεις κάθε επιχειρηματική του κίνηση, είτε ήταν ταινία που σκηνοθέτησε, ταινία που ανέλαβε χρεή παραγωγού η διανομέα υπήρξε εμπορικά επιτυχημένη.

Το 1990, χρονολογία και της τελευταίας ταινίας που σκηνοθέτησε («Frankenstein Unbound»), κυκλοφόρησε η αυτοβιογραφία του που συνόψισε τα πάντα: «How I Made A Hundred Movies In Hollywood and never lost a dime».

Με αποκάλεσαν πρόσφατα σε ένα άρθρο "Ο πιο διαχρονικός καθιερωμένος επανατάτης του Χόλιγουντ". Οπότε καταλαβαίνω πως τώρα είμαι με το σύστημα, αλλά διατηρώ ακόμη λίγο επαναστατικό πνεύμα.»

the terror Ο Τζακ Νίκολσον στο «The Terror» του 1963

corman Με τον Τζέιμς Κάμερον στις αρχές του '80

wild angels Με τον Μπρους Ντερν και τον Πίτερ Φόντα στα γυρίσματα του «Wild Angels» το 1966

Το 2009 παρέλαβε τιμητικό Οσκαρ για την προσφορά του στον κινηματογράφο.

«Πολλοί από τους φίλους και συμπατριώτες μου και ανθρώπους που ξεκίνησαν μαζί μου είναι εδώ απόψε και όλοι τα κατάφεραν. Μερικοί από αυτούς τα κατάφεραν σε εξαιρετικό βαθμό. Και πιστεύω ότι τα κατάφεραν γιατί είχαν το θάρρος να ρισκάρουν, να τζογάρουν. Αλλά έπαιξαν γιατί ήξεραν ότι οι πιθανότητες ήταν μαζί τους. ήξεραν ότι είχαν την ικανότητα να δημιουργήσουν αυτό που ήθελαν να φτιάξουν. Είναι πολύ εύκολο για ένα μεγάλο στούντιο ή για κάποιον άλλον να επαναλάβει τις επιτυχίες του, να ξοδέψει τεράστια χρηματικά ποσά σε remakes, σε ταινίες franchise που βασίζονται σε ειδικά εφέ. Αλλά πιστεύω ότι οι καλύτερες ταινίες που γίνονται σήμερα γίνονται από τους πρωτότυπους, καινοτόμους κινηματογραφιστές που έχουν το θάρρος να πάρουν μια ευκαιρία και να παίξουν το στοίχημα. Σας λέω, λοιπόν, συνεχίστε να παίζετε τυχερά παιχνίδια, συνεχίστε να ρισκάρετε».

corman

O Ρότζερ Κόρμαν πέθανε σε ηλικία 98 ετών την Πέμπτη 9 Μαΐου 2024. Η οικογένειά του εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση:

«Ηταν γενναιόδωρος, ανοιχτόκαρδος και ευγενικός με όλους όσους γνώριζε. Οταν ρωτήθηκε πώς θέλει να τον θυμόμαστε δήλωσε "Ημουν ένας κινηματογραφιστής, απλά αυτό."»

Δείτε εδώ την απονομή του τιμητικού Οσκαρ στον Ρότζερ Κόρμαν το 2009::


Δείτε τον Μάρτιν Σκορσέζε να μιλάει για τον Ρότζερ Κόρμαν:

Δείτε εδώ ένα αφιέρωμα στον Ρότζερ Κόρμαν:

Δείτε εδώ ολόκληρο το «The Wasp Woman» του 1958: