Η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου, σε συνεργασία με το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, προχωρά και φέτος σε μια έκδοση αφιερωμένη σε έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της κινηματογραφικής ιστορίας. Δημιουργός του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά, ένας Ελληνοαμερικανός στο όνομα του οποίου βαφτίστηκε και μια από τις αίθουσες του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο λιμάνι της πόλης, παρουσιάζεται μέσα από τις ταινίες του στη μονογραφία “Τζον Κασσαβέτης / John Cassavetes”.
Τα εισαγωγικά κείμενα του Προέδρου και του Αντιπροέδρου της Π.Ε.Κ.Κ. Βασίλη Κεχαγιά και Χρήστου Σκυλλάκου, καθώς και του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Πανοράματος Νίνου Φένεκ Μικελίδη, προηγούνται της ανάλυσης από την Ιφιγένεια Καλαντζή της θέσης που είχε η μουσική ιδιαίτερα στο πρώτο σκηνοθετικό δημιούργημα του Κασσαβέτη, τις “Σκιές”, όπου και συνεργάστηκε με τον μεγάλο της τζαζ Τσαρλς Μίνγκους. Επεται η κριτική προσέγγιση απάντων των φιλμ στα οποία βρισκόταν πίσω από την κάμερα, δια της πένας των: Λευτέρη Αδαμίδη, Γιάννη Ζουμπουλάκη, Θόδωρου Γιαχουστίδη, Γιάννη Ραουζαίου, Κωνσταντίνου Καϊμάκη, Ασπασίας Λυκουργιώτη, Γιώργου Ξανθάκη, Αχιλλέα Κυριακίδη, Ρόμπυ Εκσιέλ, Θωμά Λιναρά, Δημήτρη Κολιοδήμου και Στράτου Κερσανίδη.
Αντί... επιλόγου, η συλλεκτική έκδοση, που αφιερώνεται και στην πρόσφατα εκλιπούσα ηθοποιό, πρωταγωνίστρια και σύζυγο του Τζον Κασσαβέτη, τη Τζίνα Ρόουλαντς, κλείνει με μια σύντομη, αλλά άκρως απαραίτητη, υπενθύμιση για την παρουσία του ζεύγους μπροστά στην κάμερα, σε ταινίες άλλων σκηνοθετών. Το εισαγωγικό κείμενο επ' αυτού υπογράφει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου και τις δύο ενδεικτικές ταινίες (“Το μωρό της Ρόζμαρι” και “Μια άλλη γυναίκα”) αναλύουν ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και ο Γιάννης Γκροσδάνης.
Στις 100 σελίδες του, το νέο βιβλίο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου αποτιμά και -κυρίως- τιμά τον Κασσαβέτη, ερχόμενο έτσι και να συνοδεύσει το ωραιότατο αφιέρωμα που έχει ετοιμάσει το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου για τον πιο Ευρωπαίο από τους... μη Ευρωπαίους δημιουργούς. Το έργο του έχει αναδειχθεί απόλυτα στο πέρασμα των χρόνων, ενώ και οι υποκλίσεις από άλλους νεότερους σκηνοθέτες έχουν γίνει θεσμός.
Το εξώφυλλο της έκδοσης φτιάχτηκε από τον Χρήστο Σκυλλάκο, την ύλη και τα κείμενα επιμελήθηκε ο Γενικός Γραμματέας της Π.Ε.Κ.Κ. Δημοσθένης Ξιφιλίνος, ενώ τη σελιδοποίηση, αλλά και όλον τον σχεδιασμό του εντύπου έκαναν ο Θάνος Πάππας και η Νικολέττα Αντωνοπούλου.
Tο εξώφυλλο και οπισθόφυλλο του βιβλίου.