Από την Πέμπτη 27/1 μέχρι την Τετάρτη 2/2, το 34ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου δίνει το καθιερωμένο, ετήσιο ραντεβού του με το σινεφίλ κοινό, διαδικτυακά στην πλατφόρμα Cinesquare, με δωρεάν πρόσβαση σε συνολικά 35 ταινίες και αφιερώματα στον ελληνικό και ευρωπαϊκό κινηματογράφο, αλλά και τα καθιερωμένα βραβεία του φεστιβάλ.
To διαγωνιστικό τμήμα του φετινού Πανοράματος έχει για άτυπο τίτλο το «Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον», ενώ ο καλλιτεχνικός διευθυντής και ιδρυτής του Πανοράμαος, Νίνος Φένεκ Μικελίδης σημειώνει για τις ταινίες που το αποτελούν:
«Με ή χωρίς πανδημία, οι Ευρωπαίοι κινηματογραφιστές από όλη σχεδόν την Ευρώπη (Γαλλία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Βέλγιο, Σερβία, Βουλγαρία, Λιθουανία, Λετονία, Σλοβενία, Βασνία και Ερζεγοβίνη, Βόρεια Μακεδονία, Κόσοβο, Ελλάδα και Κύπρο) συνεχίζουν, όπως δείχνουν οι ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος του φετινού 34ου Πανοράματος, να γυρίζουν ταινίες με αγάπη και πάθος, αλλά και με πόνο και μόχθο, και με πρώτη ύλη τα πολλά κοινωνικοπολιτικά και προσωπικά ζητήματα που απασχολούν τους ίδιους και τις κοινωνίες μας: από το προσφυγικό, τις οικολογικές καταστροφές και την παγκοσμιοποίηση, μέχρι τις σχέσεις του ζευγαριού, την αναζήτηση ταυτότητας, την ενηλικίωση, τον γενικότερο εγκλεισμό (και όχι μόνο εκείνον του Covid-19) σε ενός άλλου είδους φυλακή, τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις και τους διάφορους υπαρξιακούς προβληματισμούς.»
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και στις σελίδες του στο Facebook, και το Instagram.
As Far As I Can Walk (Strahinja Banovic) του Στεφάν Αρσένιεβιτς (Σερβία/Γαλλία/Λουξεμβούργο/Βουλγαρία/Λιθουανία, 2021, 92’)
Ο Στραχίνια και η σύζυγός του, η Αμπαμπούο, έφυγαν από τη Γκάνα όταν ξέσπασε η προσφυγική κρίση. Κατάφεραν να φτάσουν στη Γερμανία, αλλά απελάθηκαν πίσω στο Βελιγράδι. Εκεί ο Στραχίνια κάνει ό,τι μπορεί για να ξεκινήσει μια νέα ζωή. Δουλεύει σκληρά για να εξασφαλίσει άσυλο, δοκιμάζοντας την τύχη του στο ποδόσφαιρο σ’ έναν τοπικό σύλλογο και δουλεύοντας ως εθελοντής στον Ερυθρό Σταυρό. Μόνο που ο δρόμος είναι μακρύς, κι έτσι η Αμπαμπούο, μια παθιασμένη γυναίκα που φιλοδοξεί να γίνει ηθοποιός στο Λονδίνο, νιώθει πως οι επιθυμίες της μένουν ανεκπλήρωτες. Ένα βράδυ φτάνει στα μέρη τους μια νέα ομάδα Σύρων προσφύγων, οι οποίοι βρίσκονται καθοδόν για τη Δυτική Ευρώπη. Ένας από αυτούς είναι ο Αλί, ένας χαρισματικός αριστερός ακτιβιστής. Η Αμπαμπούο τον κοροϊδεύει στην αρχή, αλλά μέσα σ’ ένα βράδυ φεύγει μαζί του από τη χώρα, χωρίς να δώσει καμία εξήγηση. Ο Στραχίνια ακολουθεί τη διαδρομή των μεταναστών στα Βαλκάνια, αλλά για τους δικούς του μοναδικούς λόγους...Μια ευφάνταστη κινηματογραφική μεταφορά ενός κλασικού μεσαιωνικού έπους, όπου Αφρικανοί μετανάστες παίρνουν τη θέσητων εθνικών ηρώων της Σερβίας. Μια επίκαιρη και συνάμα διαχρονική διασκευή, η οποία εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ταυτότητα,την παράδοση, τη φυλή και την αγάπη. Η ταινία βραβεύθηκε με το μεγάλο βραβείο στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι.
Californie των Αλεσάντρο Κασιγκόλι και Κέισι Κάουφμαν (Ιταλία, 2021, 81')
Η ταινία αφηγείται την ιστορία της Τζαμίλα και μελετά προσεκτικά τις ριζικές αλλαγές στο σώμα της, στις επιθυμίες και τους στόχους της. Γυρισμένο σε χρονικό διάστημα πέντε ετών, το “Californie” είναι η ποιητική και συναρπαστική απεικόνιση του βαθμού στον οποίο φαινομενικά άσχετες αποφάσεις καθορίζουν το μέλλονενός ατόμου που βρίσκεται ανάμεσα στο να πετύχεικαι να υποκύψει στις κακουχίες.
I’m Not In Love του Κολ Σπέκτορ (Ηνωμένο Βασίλειο, 2021, 84')
Αφότου έλαβε ένα τελεσίγραφο γάμου από μια γυναίκα που δεν είναι σίγουρος ότι αγαπά πραγματικά, ο Ρομπ είναι αντιμέτωπος με το χρόνο για να συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να σταματήσει να ψάχνει για τη μυθική «Δεσποινίς Τέλεια» και να μάθει να βλέπειτι είναι ακριβώς μπροστά του.
Inventory (Σλοβενία, 2021, 106')
Αφότου κάποιος προσπαθεί να πυροβολήσει έναν μεσήλικα,το θύμα κάνει μια απογραφή φίλων και γνωστών για να ανακαλύψει ποιος μπορεί να αισθάνθηκε αδικημένος από εκείνον.
Musa του Νίκου Νικολόπουλου (Ελλάδα, 2021, 107')
Η ερωτική ιστορία του Σίμου και του Μούσα. Μια κάθοδος στο σκοτάδι με οδηγό τον Σίμο. Ο Μούσα θέλει να φύγει. Στην προσπάθειά τουνα τον κρατήσει, ο Σίμος ανοιγοκλείνει την πόρτα που χωρίζειτο όνειρο από την πραγματικότητα. Θα χάσει τον Μούσα;Τον εαυτό του; Ή τον εαυτό του μέσα στον Μούσα;
My Mother’s Swedish Heart (Βοσνία και Ερζεγοβίνη, 2021, 88')
Tο καλοκαίρι του 1993, μια ομάδα Βόσνιων προσφύγων καταφεύγειστη Σουηδία λόγω του πολέμου στη Βοσνία. Ο Σουηδικός Ερυθρός Σταυρός τοποθετεί τους πρόσφυγες σε έναν χώρο για μετανάστες. Ανάμεσά τους και το παντρεμένο ζευγάρι μεσηλίκων Ντερβίς και Αντέμ. Η Ντερβίς γνωρίζει τη Σουηδή Ίνγκριντ και παρά το γλωσσικό εμπόδιο, οι δυο τους γίνονται καλές φίλες. Όμως η Ντερβίς ανακαλύπτειότι η Ίνγκριντ είναι βαριά άρρωστη...
Ma Nuit της Αντουανέτ Μπουλάτ (Γαλλία/Βέλγιο, 2021, 87’)
Η Μαριόν αντιμετωπίζει το Παρίσι τη νύχτα με ευάλωτα αισθήματα, που συνδέονται με την απώλεια της αδερφής της,ώσπου διασταυρώνεται με τον Αλέξ. Η συνάντησή τους θα εξελιχθεί στο ρυθμό της περιπλάνησής τους στην πόλη,σαν ένα ταξίδι μέσα στη νύχτα.
Patchwork (Κύπρος/Ισραήλ/Σλοβενία, 2021, 88')
Για τη Χαρά η οικογένειά της είναι το παν. Μερικές φορές όμως φαντάζεται τον εαυτό της χωρίς αυτούς. Ανίκανη να μιλήσει σε οποιονδήποτε για αυτήν την εσωτερική της μάχη, κουβαλάει μόνη το βάρος της ενοχής και της σύγχυσης. Όταν γνωρίζει την ντροπαλή κόρη του αφεντικού της, αναγκάζεται να αντιμετωπίσει την υπαρξιακή της αγωνία και το οδυνηρό παρελθόν της.
REM Ταχείες Κινήσεις Οφθαλμού (Ελλάδα, 2021, 77’)
Δύο ζευγάρια διαφορετικής ηλικίας εμπλέκονται μεταξύ τους.Οι νεότεροι αντικρίζουν τα αδιέξοδα των μεγαλύτερων σαν μια ζοφερή πιθανότητα, ενώ οι μεγαλύτεροι «ανανεώνονται» αλλά και βυθίζονται ακόμη πιο βαθιά στα δικά τους αδιέξοδα. Ο χρόνος δεν γυρίζει πίσω,τα λάθη δεν διορθώνονται και οι σχέσεις καταλήγουν ανθρωποφαγικές.
Sisterhood της Ντίνα Ντούμα (Βόρεια Μακεδονία/Κόσσοβο/Μαυροβούνιο, 2021, 90’)
Οι έφηβες Μάγια και Τζάνα είναι αχώριστες και κάνουν τα πάντα μαζί.Η δυναμική Τζάνα παίρνει συνήθως το προβάδισμα και η Μάγια την ακολουθεί. Ένα βράδυ σε ένα πάρτι πιάνουν την Έλενα, το πιο δημοφιλές κορίτσι στο σχολείο, να κάνει σεξ σε βίντεο με τη μακροχρόνια αγάπη της Μάγια. Η Τζάνα πείθει τη Μάγια να δημοσιεύσει το βίντεο και όταν αυτό παίρνει μεγάλες διαστάσεις, η ζωή της Έλενας καταστρέφεται. Μια έντονη σύγκρουση μεταξύ των τριών κοριτσιών προτρέπει την Έλενα να εξαφανιστεί και η Μάγια να θέλει να πάει στην αστυνομία… αλλά δεν είναι αυτό που θέλει η Τζάνα.Η Μάγια γίνεται ο νέος της στόχος και πρέπει να βρει το κουράγιονα ξεφύγει από την τοξική της σχέση και το μυστικόπου απειλεί να της καταστρέψει τη ζωή.
The Inner Cage (Ariaferma) του Λεονάρντο ντι Κοστάντζο (Ιταλία/Ελβετία/Γαλλία, 2021,Διάρκεια: 117’)
Τα τελευταία υπολείμματα μιας φυλακής, οι φρουροί και οι λίγοι κρατούμενοι, περιμένουν να μεταφερθούν, σταδιακά οι κανόνες φαίνεται να έχουν όλο και λιγότερο νόημα και οι άντρες που περιμένουν γίνονται μια νέα εύθραυστη κοινότητα.
Troubled Minds των Ραϊτίς Αμπέλ και Λορίς Αμπέλ (Λετονία, 2021, 108’)
Τα αδέρφια Ρόμπερτ και Μάρτιν απέχουν έναν μήνα από τη μεγαλύτερη έκθεση τέχνης τους. Με στόχο να αντλήσει έμπνευση για δημιουργία,ο Μάρτιν κλειδώνεται σε ένα μαύρο κύβο. Μόλις βγει από αυτόν, τα αδέρφια αρχίζουν να βιώνουν άγρια γεγονότα που υπάρχουν στην άκρη του χάους. Η ταινία εξετάζει τη λεπτή γραμμή μεταξύ της δημιουργικότητας του καλλιτέχνη και των ψυχικών προβλημάτων.
Η Βοή του Κόσμου του Πέτρου Σεβαστίκογλου (Ελλάδα, 2021, έγχρωμη και ασπρόμαυρη, 84’)
Ελλάδα, Ρωσία, ΗΠΑ, Βραζιλία, Κίνα, Σενεγάλη. Συναντώντας νέους σ’ αυτές τις χώρες νιώσαμε τον παλμό τους να προμηνύει μια βοή και μια έκρηξη. Η πτώση του κομμουνισμού, η κρίση του καπιταλισμού,οι οικολογικές καταστροφές, τα μεταναστευτικά κύματα,η παγκοσμιοποίηση ήταν τα θέματα που ξεπετάγονταν στα ταξίδια μας. Η νέα γενιά βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, εκτεθειμένη, αβοήθητη, χωρίς να μπορεί να οραματιστεί ένα πιο αισιόδοξο μέλλον.Αυτή η «Βοή» ήταν η «φωνή» της νέας γενιάς. Τα λόγια, οι εικόνες,οι ήχοι και η μουσική τους συνθέτουν τις νότες μιας οπτικοακουστικής συμφωνίας με τίτλο «Η Βοή του Κόσμου».
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και στις σελίδες του στο Facebook, και το Instagram.
Το 34ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου πραγματοποιείταιυπό την Αιγίδα και με την Οικονομική Υποστήριξητου Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού,και με την Υποστήριξη του ΟΠΑΝΔΑ (Δήμος Αθηναίων)