Μέχρι στιγμής γνωρίζουμε τους τίτλους δύο ταινιών από τις έντεκα που θα διαγωνιστούν για τη φετινή Χρυσή Αθηνά στις επετειακές 20ες Νύχτες Πρεμιέρας, όπως θα την επιλέξει κριτική επιτροπή που θα αποτελείται από νέους 19 έως 24 ετών.
Ο ένας είναι το εκπληκτικό «'71» του Γιαν Ντεμάνζ, μια από τις ταινίες - εμπειρίες που είδαμε στο περασμένο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, ένα ντεμπούτο από τα σημαντικότερα των τελευταίων χρόνων, ένα φιλμ που αφηγείται τη διαδρομή ενός τραυματισμένου Αγγλου στρατιώτη που ξεχασμένος από την ομάδα του και εν μέσω εμφυλίου πολέμου ανάμεσα στους Προτεστάντες και τους Καθολικούς στο Μπέλφαστ του 1971, θα περάσει μια εφιαλτική νύχτα που κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει αν το τέλος της θα τον βρει ζωντανό. Φεύγοντας - εντελώς αδικαιολόγητα - χωρίς βραβείο (εκτός από μια ειδική μνεία της Οικουμενικής Επιτροπής) από τη Berlinale, το «'71» (δείτε εδώ το τρέιλερ και διαβάστε τη γνώμη του Flix για την ταινία) μοιάζει ένα από τα μεγάλα φαβορί για τη φετινή Χρυσή Αθηνά.
Ο δεύτερος είναι το «10.000 Χιλιόμετρα» του Iσπανού Κάρλος Μαρκές - Μαρσέτ, μια βραβευμένη με το βραβείο της επιτροπής για τους ηθοποιούς του στο SXSW και το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ του Σιάτλ ταινία που αφηγείται την ιστορία ενός ζευγαριού - ενός άντρα που ζει στη Βαρκελώνη και μια γυναίκας που μετακομίζει στο Λος Αντζελες - που προσπαθεί να κάνει τη σχέση του να επιβιώσει υπερνικώντας την απόσταση.
Τέσσερις όμως ακόμη νέοι τίτλοι, αρχίζουν και συμπληρώνουν το παζλ ενός διαγωνιστικού προγράμματος που με επιλογές απ' όλον τον κόσμο φιλοδοξεί να απεικονίσει ό,τι πιο φρέσκο και ανανεωτικό έχει να προσφέρει το παγκόσμιο σινεμά.
Το «Blind» («Στο Σκοτάδι»), σκηνοθετικό ντεμπούτο του Νορβηγού σεναριογράφου Εσκιλ Βογκτ (συνεργάτη του Γιοακίμ Τρίερ στο «Reprise» και «Oσλο, 31 Αυγούστου») προβλήθηκε στο Panorama του 64ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου και σε φωτογραφία του Θύμιου Μπακατάκη («Κυνόδοντας»), προσπαθεί να ανακαλύψει τις αδιόρατες γραμμές πίσω από το υποκειμενικό βλέμμα μιας ηρωίδας που βλέπει τον κόσμο μόνο με τις αισθήσεις. Στο κέντρο του «Blind» βρίσκεται η Ινγκριντ που η πρόσφατη απώλεια όρασης την έχει περιορίσειμέσα στους τοίχους του σπιτιού της. Τις ώρες που λείπει ο Μόρτεν, κάθεται στο παράθυρο και ακούει ραδιόφωνο ή αφουγκράζεται όσα συμβαίνουν γύρω της, ενώ νιώθει έντονη την παρουσία του συζύγου της, σαν να την παρακολουθεί την ώρα που υποτίθεται πως βρίσκεται στη δουλειά. Ταυτόχρονα, στο απέναντι διαμέρισμα, ένα δειλό ερωτικό ενδιαφέρον αναζητά τρόπο έκφρασης, κάτι που η Ινγκριντ επίσης αφουγκράζεται, συνδεόμενη κάπως με τους δύο υποψήφιους εραστές. Η σκέψη της, ωστόσο, καταλαμβάνεται από δικούς της φόβους και καταπιεσμένες φαντασιώσεις.
Το «Manos Sucias» («Βρώμικα Χέρια») ου Γιόσεφ Κουμπότα Βλάντικα αφηγείται την ιστορία δύο νεαρών ανδρών στην Μπουεναβεντούρα της Κολομβίας που επιχειρούν να μεταφέρουν κοκαΐνη στη μέση του Ειρηνικού για λογαριασμό των ντόπιων καρτέλ. Φτωχοί και εξαθλιωμένοι, αναγκάζονται να δεχτούν τη δουλεία για να επιβιώσουν οικονομικά σε μια κοινωνία που τους προορίζει για υπηρέτες. Στη ριψοκίνδυνη επιχείρησή τους, εκτός από τις περιπόλους του στρατού, θα βρεθούν αντιμέτωποι και με ομοίους τους που θα βάλουν στο μάτι το αξίας εκατομμυρίων φορτίο. Οταν το ένστικτο της επιβίωσης τελικά επικρατήσει, τότε οι δύο άνδρες θα αναγκαστούν να «βρωμίσουν» τα χέρια τους. Τα «Βρώμικα Χέρια», σε παραγωγή του Σπάικ Λι, κέρδισαν το βραβείο Καλύτερης Ταινίας Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη του Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα, συστήνοντας ένα νέο ταλέντο που σίγουρα θα απασχολήσει στο μέλλον.
To «Fort Tilden» («Οχυρό Τίλντεν») των Σάρα - Βάιολετ Μπλις και Τσαρλς Ρότζερς κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο τελευταίο Φεστιβάλ του South by Southwest και αφηγείται την ιστορία δύο νευρωτικών και κακομαθημένων κοριτσιών που ξεκινούν για το πιο trendy καλοκαιρινό προορισμο: την παραλία του Φορτ Τίλντεν στο Κουίνς της Νέας Υόρκης. Φυσικά τίποτα δεν θα πάει όπως το έχουν σχεδιάσει, σε μια απολαυστική διαδρομή μέσα από την οποία μαθαίνουμε τι σημαίνει να είσαι νέος, ωραίος και χίπστερ στον άδικο αυτό κόσμο.
To «Thou Wast Mild & Lovely» («Συ Οτι Πράος και Αγαπητός Εί») της Τζόζεφιν Ντέκερ με πρωταγωνιστή τον Τζο Σουάνμπεργκ - ηγέτη του αμερικανικού ανεξάρτητου DIY σινεμά - αφηγείται την ιστορία τριών ανθρώπων που θα βρεθούν αντιμέτωποι με την ίδια την (δική τους;) ανθρώπινη φύση. Σε μία απομονωμένη φάρμα, ο Τζερεμάια ζει ανέμελα με τη νεαρή κόρη του, σαν ο χρόνος να έχει σταματήσει γι' αυτούς στην παιδική της ηλικία. Όμως ο ερχομός ενός βοηθού πυροδοτεί μία σειρά καταστάσεων που οδηγούν προοδευτικά τα πράγματα στα άκρα. Σεξουαλικά σκιρτήματα, μυστικά, βλέμματα και αφιλτράριστα συναισθήματα ξεχύνονται από ένα καζάνι που βράζει στη μέση του πουθενά, στο ίδιο σκηνικό, δηλαδή, όπου το αμερικανικό ανεξάρτητο σινεμά έχει τοποθετήσει μερικούς από τους πλέον χαρακτηριστικούς εφιάλτες του.
Την Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου θα γνωρίζουμε το πλήρες πρόγραμμα του 20ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας που φέτος διεξάγεται από τις 17 έως και τις 28 Σεπτεμβρίου. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ.
Περισσότερες Νύχτες Πρεμιέρας
- Οι 20ές Νύχτες Πρεμιέρας ξεκινούν με «Ιστορίες για Αγρίους»!
- Τι θα πει δεν το πιστεύετε; Οι Νύχτες Πρεμιέρας κλείνουν τα 20!
Tags: Νύχτες Πρεμιέρας 2014