Λίγες μόνο ημέρες πριν ανακοινώθηκε από την Εθνική Λυρική Σκηνή, ακρόαση για διεμφυλικές γυναίκες για τις ανάγκες της μεταφοράς σε όπερα της «Στρέλλας», της ταινίας του Πάνου Χ. Κούτρα σε σενάριο δικό του και του Παναγιώτη Ευαγγελίδη, σε μουσική του Μιχάλη Παρασκάκη, με λιμπρέτο που υπογράφει η Αλεξάνδρα Κ. και σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή.
Η κίνηση χαιρετίστηκε με ενθουσιασμό για την αυτονόητη αναζήτηση από την πλευρά της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μιας τρανς γυναίκας για το ρόλο της Στρέλλας, που στον κινηματογράφο άφησε στην ιστορία η Μίνα Ορφανού, κερδίζοντας πίσω στο 2009 το πρώτο βραβείο Α' Γυναικείου Ρόλου από τη νεοσύστατη τότε Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.
Ενα ισχυρό μήνυμα για την ορατότητα και τα ίσα δικαιώματα των τρανς γυναικών στην ελληνική κοινωνία τότε, ένα ισχυρό μήνυμα για την ορατότητα και τα ίσα δικαιώματα των τρανς γυναικών και τώρα.
Λίγες, όμως, ημέρες πριν την λήξη της υποβολής συμμετοχών για την ακρόαση (ήταν η 11η Οκτωβρίου, με την ακρόαση να είναι προγραμματισμένη για τις 14 Οκτωβρίου), τόσο η σημείωση στην ανακοίνωση της ακρόασης ότι η ακρόαση γίνεται για «υποστηρικτικούς ρόλους» και ένα ποστ από έναν cis αντρα που δήλωνε ότι θα υποδυθεί τη Στρέλλα στην όπερα που ετοιμάζεται, οδήγησε στην παραίτηση της Κάθριν Ράιλι από το ρόλο της συμβούλου της παραγωγής της όπερας και σε γενική απογοήτευση για την επιλογή της Λυρικής, κόντρα στην ουσία του ίδιου του έργου.
Το σημείωμα της αναφέρει το εξής: «Δεν συνηθίζω να κάνω τέτοιου είδους αναρτήσεις, αλλά μόλις ήρθε στην αντίληψή μου ότι ο πρωταγωνιστικός ρόλος για την όπερα 'Στρέλλα' ΔΕΝ δόθηκε σε τρανς γυναίκα. Αποχωρώ και επίσημα από τον ρόλο του Συμβούλου Παραγωγής και λήγω την συνεργασία μου με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Ευχαριστώ όσους συνεργάτες έχουν πραγματικά στηρίξει την κοινότητα και εύχομαι στο μέλλον να υπάρξει μεγαλύτερη ορατότητα για όλα τα τρανς άτομα.»
Το Flix ζήτησε τη γνώμη του Πάνου Χ. Κούτρα και του Παναγιώτη Ευαγγελίδη για την επιλογή αυτή της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής:
«Χαρήκαμε πολύ όταν μας πρότειναν τη μεταφορά της «Στρέλλας» σε όπερα γιατί με αυτόν τον τρόπο θα υπήρχε ακόμα μεγαλύτερη ορατότητα και του έργου αλλά και της τρανς κοινότητας. Δεν είμαστε αναμεμειγμένοι στην παραγωγή της Λυρικής, αλλά εμπιστευτήκαμε τη διεύθυνση της γιατί έχει αποδείξει με το έργο της εδώ και καιρό πως αγκαλιάζει την ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα.
Λυπούμαστε ωστόσο που δεν έχει βρεθεί ακόμα μια γυναίκα τρανς για το ρόλο της Στρέλλας. Καταλαβαίνουμε πως είναι δύσκολο αλλά μάλλον χρειάζεται ακόμα υπομονή και ψάξιμο.
Μια δεκαετία και παραπάνω μετά τη δημιουργία της «Στρέλλας», η συζητήση που προκύπτει αυτή τη στιγμή είναι αυτή που αξίζει στην παρακαταθήκη της ταινίας και ελπίζουμε η Λυρική να συνεχίσει τις ακροάσεις για μια τρανς γυναίκα για τον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η αναζήτηση της κινηματογραφικής Στρέλλας διήρκεσε πάνω από ένα χρόνο και η ταινία δεν θα γινόταν ποτέ αν δεν βρισκόταν η Μίνα Ορφανού. Για εμάς η Στρέλλα θα είναι πάντα η Μίνα.»
[update 4 Οκτωβρίου 2022, 19:05]
Αργότερα μέσα στην ημέρα η Εθνική Λυρική Σκηνή, με ανακοίνωσή της, έκανε γνωστό πως οι ακροάσεις θα διευρυνθούν και για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της «Στρέλλας», σε αναζήτηση μιας τρανς γυναίκας που να μπορεί να ανταπεξέλθει στις φωνητικές απαιτήσεις του ρόλου.