Πρώτη υποψηφιότητα για τον Μίνωα Νικολακάκη στην κατηγορία του Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη με το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του, την «Αλυτη» που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο τμήμα Discovery του Διεθνούς Φεστιβάλ του Τορόντο πριν ταξιδέψει στον κόσμο και αναβάλλει την έξοδό της στις ελληνικές αίθουσες όπου ήταν προγραμματισμένη να βγει στις 26 Μαρτίου λόγω της υγειονομικής κρίσης που προκάλεσε ο Covid-19. Η «Αλυτη» είναι ακόμη υποψήφια στα βραβεία Ιρις για το Βραβείο Μακιγιάζ και στην κατηγορία των Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας.
Θυμηθείτε εδώ τις υποψηφιότητες των βραβείων Ιρις 2020 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Τι ιδιαίτερο έχει για σένα η υποψηφιότητά σου;
Οι ταινίες «genre» είναι διπλά απαιτητικές. Πρέπει αφενός να λειτουργούν ως «δράματα» και αφετέρου χρειάζονται και μια περίτεχνη αφήγηση που θα κάνει το θεατή να τρομάξει, να αγωνιά και να εντυπωσιαστεί. Στην «Αλυτη» συνδυάζουμε στοιχεία μυστηρίου,φανταστικού, τρόμου και ελληνικής παράδοσης, εγχείρημα που απαιτούσε ένα μεγάλο προϋπολογισμό, τον οποίο δεν είχαμε στη διάθεσή μας. Η υποψηφιότητα είναι μια επιβράβευση ότι αφηγηθήκαμε αυτή την ιστορία με ένα λειτουργικό και πρωτότυπο τρόπο.
Ποιον θα ψήφιζες από τους συνυποψήφιους σου και γιατί;
Δύσκολη ερώτηση. Είχα δει και τις δύο ταινίες στη μεγάλη οθόνη και με τον τρόπο τους είναι ιδιαίτερες. Αν πρέπει να διαλέξω μία, αισθάνομαι πιο κοντά στην «Πολιορκία», καθαρά ως θεματική και ως κινηματογραφικό είδος. Εχει στοιχεία δράσης, εγκλεισμού, σασπένς που σπάνια βλέπω στο ελληνικό σινεμά, είναι κάτι που βρίσκω απαιτητικό σαν κατασκευή, οπότε εξεπλάγην ευχάριστα με το αποτέλεσμα. Χωρίς να σημαίνει φυσικά ότι και το «Cosmic Candy» δε χτίζει το δικό του σύμπαν.
Αν είχες δυνατότητα για ένα μόνο ευχαριστώ αν κέρδιζες το βραβείο από τη σκηνή της απονομής που θα πήγαινε; Και γιατί;
Αν πρέπει να διαλέξω μόνο ένα, θα αδικήσω αρκετούς ανθρώπους που στην οκταετή πορεία της ταινίας (από την πρώτη ιδέα μέχρι τις αίθουσες) με στήριξαν υλικά και συναισθηματικά. Και επειδή οι ζωντανοί είναι και λίγο παρεξηγιάρηδες, θα κάνω τη socially trendy κίνηση και θα ευχαριστούσα τον Ροντ Σέρλινγκ, τον δημιουργό της σειράς «Τhe Twilight Zone» του ’60. Από πιτσιρίκι με μάγεψε με ιστορίες της καθημερινότητας, στις οποίες μπορούν να συμβούν υπερβατικά δρώμενα και σαν καταλύτες να αναδείξουν πανανθρώπινες αξίες. Εγινε η βάση για τον κινηματογράφο που θέλω να κάνω.
Πόσο σημαντικό είναι ένα βραβείο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου;
Κάθε έκθεση της ταινίας δίνει απαντήσεις για το πώς «μιλάει» η ταινία στο κοινό. Στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είχαμε συγκίνηση από άτομα άνω των 60, γιατί τους θύμιζε τις ιστορίες των γιαγιάδων τους. Στο Τορόντο μια «αγκαλιά» από τον απόδημο ελληνισμό, γιατί τους θύμισε τις ρίζες τους. Δυστυχώς ο ιός μας στέρησε προσωρινά την ευκαιρία να δούμε την «απάντηση» των σινεφίλ στις αίθουσες στις 26 Μαρτίου, όπου ήταν προγραμματισμένη να βγει η ταινία. H ιδιαιτερότητα της ΕΑΚ σαν θεσμός είναι ότι ψηφίζουν ένας μεγάλος αριθμός από επαγγελματίες του χώρου, διαφόρων ειδικοτήτων. Ανυπομονώ να μεταφράσω αυτή την «απάντηση», καθότι, λόγω την τεχνογνωσίας τους, είναι ένα απαιτητικό κοινό. Ηδη το ότι μας κατέταξαν στις φιναλίστ σε τρεις κατηγορίες με κολακεύει ιδιαίτερα.
Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα κάνεις όταν τελειώσει η πανδημία του κοροναϊού; (πατήστε το play)
Τα βραβεία Ιρις 2020 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου θα ανακοινωθούν διαδικτυακά και όχι σε τελετή απονομής, λόγω των προληπτικών μέτρων για την πανδημία του κοροναΐού, στις 14 Απριλίου 2020.